Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord



 


I de seneste år er der i stigende grad fokuseret på behovet for styrket undervisning i læsning, stavning og skriftlig fremstilling i det danske uddannelsessystem. Undervisning i læsning og skrivning af det danske sprog gennemføres i alle dele af og på alle niveauer i uddannelsessystemet, for børn, unge og voksne. I denne undervisning deltager i stigende omfang elever og kur-sister med et andet modersmål end dansk, enten i klasser eller på hold sammen med danskere eller i undervisning, der er særskilt tilrettelagt for tosprogede.

Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning retter sig primært mod den undervisning, der tilbydes voksne tosprogede fx som led i sprogcentrenes danskundervisning, på voksenuddannelsescentre (VUC), daghøjskoler, højskoler, oplysningsforbund mv., hvad enten undervisningen tilbydes inden for eller uden for rammerne af lov om forberedende voksenundervisning (FVU). Bogen vil også med udbytte kunne anvendes som redskab for den læse- og skriveundervisning, der udbydes i ungdomsuddannelserne, fx på erhvervsskoler, gymnasier, hf og i social- og sundhedsuddannelserne (SOSU).

Undervisning i andetsprogslæsning og - skrivning er udarbejdet af Undervisningsministeriet ved pædagogisk konsulent Gitte Østergaard Nielsen, Undervisningsministeriet, sproglærer Kirsten Andersen, Århus Kommunes Sprogcenter og sproglærer Hanne Vedel, Sprogcenter Nordsjælland.

Ministeriet har modtaget konsulentbistand fra audiologopæd Anna Gellert. Omkring 30 læselærere fra forskellige voksenuddannelsesområder har på en endagskonference bidraget med kommentarer, som efterfølgende er indarbejdet.

Det er håbet, at Undervisning i andetsprogslæsning og - skrivning
kan tjene som et nyttigt værktøj for den enkelte underviser og dermed komme målgruppen, de tosprogede, til gavn.

Uddannelsesstyrelsen, oktober 2001

 

Denne side indgår i publikationen "Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top