Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indholdsfortegnelse







Forord

Del 1: Baggrundsrapport

Introduktion

I Danmark – Et moderne land i global sammenhæng

II En lang skoletradition

III Grundlæggende samfundsmæssige værdier

IV Den administrative basis for uddannelsessystemet

V Decentralisering i forandring

VI Nylige ændringer i skolepolitikken

VII Resultatet af skolegang i Danmark

VIII Omsætning af kvalitets- og lighedspolitik til praksis
En tradition for selvstyre hos kommuner og skoler
Overtalelse fra staten
Huller i "evalueringskulturen" på skoler
Uddannelse af lærere og skoleledere

IX Konklusioner

X Kommissorium for reviewet

Litteraturliste

BILAG 1 – Komparativ statistik (Danmark og andre OECD-medlemslande)

BILAG 2 – Folkeskolen

BILAG 3 – Privatskoler i Danmark

Del 2: Ekspertrapport

Introduktion

1. Sammenfatning og anbefalinger
Anbefalinger
Første emne: Indlæringsstandarder, evaluering af elevpræstation og skoleeffektivitet
Andet emne: Skolelederes roller og kompetencer
Tredje emne: Før- og efteruddannelse af lærere
Fjerde emne: Den kollektive overenskomst, der fastsætter lærernes opgaver og timetal
Femte emne: Muligheder for tosprogede elever og elever med behov for special- undervisning
Sjette emne: Andre nødvendige initiativer

2. Baggrund for reviewet: Sammenhæng og overvejelser
Indledning
Sammenhæng
Det danske system
Investering i folkeskolen
Tilfredshed med folkeskolen
Resultater fra internationale prøver
IEA TIMMS – 1994/95
OECD PISA-2000
PISA matematiske færdigheder
PISA naturfaglig kompetence
Reaktioner på PISA-resultaterne
Løftestænger for faglig forbedring
De seneste ændringer
Initiativer til forbedring af standarden
Konklusion

3. Styrker ved de ældste klasser i grundskolen
Indledning
Demokratiske traditioner
Uddannelsesengagement
Investeringsindsatser i uddannelse
Lokal styring
Valgmuligheder
Forældrenes aktive rolle
Engagerede skoleledere, lærere og assisterende personale
Passende lokaler, udstyr og personale
Selvsikre unge mennesker
Glade elever
Stor støtte til eleverne
Reducerede kønsforskelle
Integrering af tosprogede elever
Plads til nyskabelse
Ønske om forbedring
Konklusion

4. Svagheder ved de ældste elever i grundskolen
Indledning
Ringere kompetence inden for folkeskolen
Manglende evalueringskultur
Manglende selvvurdering blandt skolerne
Utilstrækkelig udveksling af god praksis
Manglende udfordringer
Utilstrækkelig opmærksomhed på tidlige læseproblemer
Manglende bekæmpelse af virkningerne af underprivilegerede elevers situation
Ambivalent holdning til ledelse på skolerne
Utilstrækkelig teoretisk læreruddannelse
Utilstrækkelig efteruddannelse af lærere
Lærernes overenskomst for restriktiv
De aktuelle byrders virkning på lærerne
Overforkælede børn
Dårlig opførsel i klasseværelserne
Kommunikationsproblemer blandt de ansatte
Utilstrækkelig støtte til elever med særlige behov i moderat omfang
Utilstrækkelig støtte til tosprogede elever
Konklusion

5. Strategi for forbedring
Indledning
Handlinger med henblik på at imødegå ringere kompetence
Handlinger på statsplan
Handlinger på lokalt plan
Andre partneres handlinger
Oprettelse af en evalueringskultur
Mere nøjagtig feedback
Opfordring til selvevaluering
Udvikling af selvvurdering på skolerne
Fokus på skolens effektivitet
Måder, hvorpå en landsdækkende overvågning kan udføres
Større udfordringer til eleverne
Udarbejdelse af nye former for prøver
Behov for individuelle opgaver
Styrkelse af skoleledelsen
Styrkelse af den teoretiske læreruddannelse
Udvidelse af efteruddannelse
Behov for at gøre lærernes overenskomst mere fleksibel
Skolepersonalet bør lettes for ikke-faglige byrder
Forbedring af opførsel
Forbedring af kommunikation og samarbejde
Styrkelse af uddannelsen af lærere til elever med særlige behov i moderat omfang
Styrkelse af undervisningen af tosprogede elever
Konklusion

Litteraturliste

Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (621 kB)
Hele publikationen i PDF-format (537 kB)
PDF er et printvenligt format. For at læse og printe publikationen i dette format, skal man have en version af Acrobat Reader installeret på sin computer. Dette program kan hentes gratis hos producenten Adobe"s hjemmeside, hvor der også findes installationsvejledning mv.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "OECD-rapport om grundskolen i Danmark - 2004 - Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 5 - 2004" som komplet indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2004

Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top