Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

X. Kommissorium for reviewet14







63. Uddannelse har længe været betragtet som en væsentlig bestanddel af grundlaget for det danske samfund. Som følge af den relative knaphed på naturressourcer og store afhængighed af menneskelige ressourcer har uddannelse også været af afgørende betydning for landets økonomiske levedygtighed, velfærd og dynamik på længere sigt.

64. Danmark har aldrig taget sit system for givet og har fra tid til anden involveret sig i selvransagelse og reformering. De økonomiske, kulturelle og sociale dimensioner ved globaliseringen og videnssamfundets tilsynekomst øger presset for sådanne initiativer. Ydermere har den stadig større tilgængelighed af internationalt sammenlignelige data gjort sit til at sætte spørgsmålstegn ved kvaliteten og ligheden af skolegangens resultater.

65. Nye resultater fra PISA vidner om, at grundskolen i øjeblikket ikke lever op til forventningerne i det danske samfund. OECD-reviewet gennemføres for at placere disse resultater i et internationalt perspektiv. Med det primære fokus på grundskolen har reviewet til hensigt at give indsigt – i henhold til erfaringer fra andre lande – i mulige forklaringer på de observerede resultater samt at foreslå midler til afhjælpning, der afspejler god, international praksis.

66. Reviewet behandler følgende spørgsmål:

  • Hvad er styrkerne og svaghederne ved kvaliteten af og ligheden i resultaterne for den danske grundskole – set fra et internationalt synspunkt?
  • Hvad er de vigtigste svagheder, som kræver øjeblikkelig opmærksomhed?
  • Hvad synes at være hovedårsagerne til disse svagheder? Hvad er de mest plausible strategier til overvindelse af disse svagheder – på en måde, der er i overensstemmelse med dansk kultur, værdier og traditioner?
  • Hvilke initiativer kan staten, kommunerne og enkeltpersoner gøre brug af i forbindelse med implementering og gennemførelse af sådanne strategier?

Fodnoter

X. 14 Kommissoriet er forhandlet og vedtaget af de danske myndigheder og sekretariatet efter fuldførelse af baggrundsrapporten.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "OECD-rapport om grundskolen i Danmark - 2004 - Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 5 - 2004" som kapitel 12 af 23
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top