Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord







OECD tilbød i foråret 2003 Danmark mulighed for at deltage i et "pilot-review" af den danske grundskole. Undervisningsministeren tiltrådte dette forslag fra OECD. Den tidligere direktør i det svenske Skolutveckling, Mats Ekholm udarbejdede en baggrundsrapport til brug for reviewet.

Baggrundsrapporten gav grundlag for en drøftelse mellem OECD og Undervisningsministeriet om udformningen af kommissoriet (Terms of reference) for "pilot-reviewet".

Et ekspertteam med medlemmer fra Finland, Canada og Storbritannien besøgte i november måned 2003 Danmark. Igennem 10 dage besøgte teamet skoler og institutioner og afholdt møder med forældre, elever, medarbejdere fra skoler, skoleadministratorer samt kommunalpolitikere.

Ekspertteamet bestod af:

  • Professor Peter Mortimore (tidligere direktør, Institute of Education University of London)
  • Mrs Maria David-Evans (Deputy Minister for Learning, Alberta, Canada)
  • Dr. Reijo Laukkanen (Senior Adviser, National Board of Education, Finland)
  • Professor Jouni Valijarvi (Director, Institute for Educational Research, University of Jyvaskyla)

Teamet har med professor Peter Mortimore som skribent afgivet deres ekspertrapport. Rapporten drøftes på et møde i OECD's Education Committee den 9. juni 2004 i København.

Denne publikation omfatter baggrundsrapporten og ekspertrapporten oversat til dansk. Rapporterne skønnes at kunne bidrage til at understøtte debatten om, hvordan den danske folkeskole kan udvikles og blive bedre til at udruste alle børn med de faglige og personlige kvalifikationer, der er nødvendige for at kunne klare sig i fremtidens samfund.

Det skal understreges, at de synspunkter, der kommer til udtryk i rapporterne, alene står for forfatternes regning og ikke nødvendigvis afspejler OECD's eller de danske myndigheders synspunkter. Det samme forbehold gælder for "Det nationale Agentur for Skoleudvikling" i Sverige i forhold til baggrundsrapporten.

Undervisningsministeriet takker forfatterne og OECD for tilladelsen til at publicere rapporterne på dansk. Undervisningsministeriet er alene ansvarlig for oversættelsen.

Uddannelsesstyrelsen
Juni 2004

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "OECD-rapport om grundskolen i Danmark - 2004 - Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 5 - 2004" som Forord
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top