Forrige kapitel Til forsiden tom
Krone
Undervisningsministeriets logo

Litteraturliste







ALBERTA'S COMMISSION ON LEARNING (***Albertas indlæringskommission), (2003),"Every Child Learns. Every Child Succeeds", Alberta Learning Cataloguing in Publication Data, Edmonton.

ALLERUP, P. & MEJDING, J. (2003), "Reading Achievement in 1991 and 2000" (***Færdigheder i læsning i 1991 og 2000) i S.Lie, P.Linnakyla & A.Roe (red.) Northern Lights on PISA (***Nordlys over PISA), ***Institut for læreruddannelse og skoleudvikling, Oslo Universitet, Oslo.

CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND INNOVATION (***CENTER FOR UDDANNELSESFORSKNING OG INNOVATION (CERI) (1997), ***Forældre som partnere i skoleundervisningen, Paris.

CLAY, M. (1993), Reading Recovery: A Guidebook for Teachers in Training, Heinemann, Portsmouth, New Hampshire.

***DET ØKONOMISKE RÅD (2003), ***Uddannelse, København. http://www.dors.dk/rapp/dors178.htm.

DANISH EVALUATION INSTITUTE (EVA) (2004), "Continuous Evaluation (English summary)," Copenhagen.

DANISH MINISTRY OF EDUCATION (1995), Consolidation Act (No. 55 of 17 January), Copenhagen.

UNDERVISNINGSMINISTERIET (1997a), "***Principper og spørgsmål i uddannelse", København.

UNDERVISNINGSMINISTERIET (1997b), "Kvalitet i uddannelsessystemet", København.

UNDERVISNINGSMINISTERIET (2000), ***Bekendtgørelse om specialundervisning i folkeskolen og anden specialpædagogisk bistand, København.

DET DANSKE UNDERVISNINGSMINISTERIUM (2003a), Kendsgerninger og tal. Education Indicators:***(Tal der taler – Uddannelsesnøgletal) Danmark 2003, København.

DANISH MINISTRY OF EDUCATION (2003b), The Folkeskole (Consolidation) Act (No. 870 of 21 October 2003), Copenhagen.

UNDERVISNINGSMINISTERIET (2003c), "Privatskoler i Danmark", København. DANISH MINISTRY OF EDUCATION (undated), web site, "Principles and Issues in Education" htpp:eng.uvm.dk/

UNDERVISNINGSMINISTERIET, KOMMUNERNES LANDSFORENING, DANMARKS LÆRERFORENING (1998), "Folkeskolen år 2000: A Collaborative Project". http://www.f2000.dk/f2000a/f2000.nsf/Dokumenter/NT000023F2?OpenDocument.

DANMARKS LÆRERFORENINGs websted (udateret) "Skole og samfund***", www.dlf.org.

DET ØKONOMISKE RÅD (2003), Dansk Økonomi, efterår 2003.

ELLEY, W. (red.), (1994), The IEA Study of Reading Literacy: Achievement and Instruction in Thirty-two School Systems*** (IEA-undersøgelsen af læsefærdigheder: Præstation og undervisning i 32 skolesystemer), Pergamon Press, Oxford.

EURIDICE DATA BASE (2003), "The Education System in Denmark 2001/2002", http://www.Eurydice.org.Eurobase

FULLAN, M. (1991), The New Meaning of Educational Change, Cassell, London.

FOXMAN, D. (1991), The APU Experience (***APU-oplevelsen), SEAC, London.

HALLAM, S. (2004), Homework: the Evidence, Bedford Way Paper 21, Institute of Education, London.

HARRISON, A. (1982), Review of Graded Tests (***Redegørelse for kvalitetstest), Methuen, London.

HELSINGIN SANOMAT (2004), Avisartikel om karrierevalg for nyudklækkede akademikere, februar, Helsinki.

HUMAN RESOURCES DEVELOPMENT CANADA/ STATISTICS CANADA (2001), "Measuring Up: the Performance of Canada's Youth in Reading, Mathematics and Science – OECD PISA Study – First Results for Canadians aged 15" (***Måling: Canadas unges præstationer i læsning, matematik og naturfag – OECD PISA-undersøgelse – første resultater for canadiere i 15-års alderen), Statistics Canada, Ottawa.

HUSEN, T. (1974), Learning Society (***Læringssamfundet), Methuen, London.

KLIEME, E. et al (igangværende) "What Makes School Systems Perform? The Performance of 15-year olds and Seven Education Systems", German Institute for International Educational Research (DIPF), Frankfurt am Main.

LUUKKAINEN, O. (2000), "Teachers in 2010. Anticipatory Project to Investigate Teachers' Initial and Continuing Training Needs" (***Lærere i 2010. Forhåndsprojekt om at undersøge læreres første og løbende uddannelsesbehov) (OPEPRO) Final Report (***Endelig rapport), Den nationale uddannelsesstyrelse, Helsinki.

MARSH, H. & SABINA, K. (2002), "Extracurricular School Activities: The Good, the Bad, and the Nonlinear" (***Fritids-skoleaktiviteter: De gode, de dårlige og de ulineære), Harvard Educational Review, Winter,72, 4.

MOLLER, J. C. & WATSON, K. (1944), Education in Democracy: The Folk High Schools of Denmark***(Uddannelse i demokrati: Danmarks folkehøjskoler), Faber, London.

MORTIMORE, P. (1998), The Road to Improvement: Reflections on School Effectiveness (***Vejen til forbedring: Betragtninger over skolens effektivitet), Swets & Zeitlinger, Lisse.

MORTIMORE, P., SAMMONS, P., STOLL, L., LEWIS, D. & ECOB, R. (1988), School Matters (***Skoleanliggender), Open Books, Wells.

***DEN NATIONALE UDDANNELSESSTYRELSE CENTER FOR FAGLIG UDVIKLING (1997), Nordic Roads to Multilingualism (***Nordiske veje til flersprogethed), Hakapaino Oy, Helsinki.

OECD (1980), "Reviews of National Policies for Education in Denmark" (***Reviews af nationale politikker for uddannelse i Danmark), Paris.

OECD (1995), "Reviews of National Policies For Education: Denmark – Educating Youth" (***Reviews af nationale politikker for uddannelse: Danmark – Uddannelse af unge), Paris.

OECD (2001) Forventninger og færdigheder:*** First Results from PISA 2000 (***Viden og færdigheder for livet: Første resultater fra PISA 2000), Paris.

OECD (2002), Enhancing Expenditure Control with a Decentralised Public Sector in Denmark (***Styrkelse af udgiftskontrol med en decentraliseret offentlig sektor i Danmark), ECO/WKP (2002) 6, Paris.

OECD (2003a), Education at a Glance (***Et kig på uddannelse), Paris.

OECD (2003b), Literacy Skills for the World of Tomorrow; Further Results from PISA 2000 (***Læse- og skrivefærdigheder for verden af i morgen; Flere resultater fra PISA 2000), Paris.

OECD (2004), Kvalitet og lighed i den danske grunduddannelse***: Policies and Outcomes (***Kvalitet og lighed i dansk grunduddannelse: Politikker og resultater) (Background Report) (***Baggrundsrapport) EDU/EC, Paris.

OPEN UNIVERSITY (1981), The Curriculum in Action: an Approach to Evaluation (***Læreplanen i aktion: En indføring i evaluering), Open University Press, Milton Keynes.

PILEGAARD, T., TURMO, J. & TURMO, A. (2003), "Reading Literacy and Home Background" (***Læsefærdighed og hjemmebaggrund) in S. Lie, P. Linnakyla & A. Roe (red.), Northern Lights on PISA (***Nordlys over PISA), ***Oslo Universitet, Oslo.

RANGVID, B. (2003), Educational Peer Effects:*** (Uddannelsesmæssige virkninger på medelever) Quartile Regression Evidence from Denmark with PISA 2000 Data, AKF Institute of Local Government Studies, Nyropsgade 37, DK-1602 Copenhagen V, Denmark.

RUTTER, M., MAUGHAN, B., MORTIMORE, P. & OUSTON, J. (1994), Fifteen Thousand Hours, Paul Chapman Publishing, London.

SAMMONS, P. (1999), School Effectiveness: Coming of Age in the Twenty-First Century (***Skoleeffektivitet: ***At blive voksen i det 21. århundrede), Swets & Zeitlinger, Lisse.

SAMMONS, P., THOMAS, S. & MORTIMORE, P. (1997), Forging Links (***At knytte forbindelser), Paul Chapman Publishing, London.

VALIJARVI, J. & MALIN, A. (2003), "The Two – level Effect of Socio-economic Background" (***Effekten af den socioøkonomiske baggrund på to niveauer) in S. Lie, P. Linnakyla & A.Roe (red.), Northern Lights on PISA (***Nordlys over PISA), Oslo Universitet, Oslo.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "OECD-rapport om grundskolen i Danmark - 2004 - Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 5 - 2004" som kapitel 23 af 23
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden tom
Til sidens top