Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Del 1: Baggrundsrapport

Introduktion







Fra tid til anden gennemfører OECD som del af deres medlemsreview et review af uddannelsespolitik i bestemte lande. Sædvanligvis udarbejder landet, der undersøges, en baggrundsrapport, som beskriver politikken på området og den praksis og de emner, der har foranlediget undersøgelsen. Det fremsætter også kritiske spørgsmål, som et undersøgelsespanel skal tage stilling til. Baggrundsrapporten udgør både den faktuelle basis for review-panelets gennemgang såvel som grundlaget for interne diskussioner.

Med hensyn til reviewet af politik om kvaliteten af og ligheden i resultatet af skolegang i Danmark vil en anden fremgangsmåde blive benyttet for første gang. I stedet for at fremlægge en egen erklæring om deres politik og en beskrivelse af aktuel praksis i forhold til politikken har Danmark sammen med sekretariatet valgt at invitere en udlænding til at beskrive politikken for kvaliteten af og ligheden i resultatet af skolegang og til at placere resultatet af skolegang i Danmark i en international sammenhæng ved at anvende forskellige internationale sammenligninger. Efter beskrivelsen følger en vurdering af styrker og svagheder i implementeringen af den danske politik, og kritiske spørgsmål fremsættes, der kan overvejes til inkludering i reviewets referencemateriale.

Bilag 1 indeholder komparativ statistik for Danmark og andre OECD-medlemslande. Bilag 2 og 3 beskriver folkeskolen og privatskoler i Danmark.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "OECD-rapport om grundskolen i Danmark - 2004 - Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 5 - 2004" som kapitel 2 af 23
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top