Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord
    
Oversigt over rapporten
    
I Introduktion
     
1. Indledning
1.1 Udgangspunkt
1.2 Kommissorium
1.3 Struktur ogafgrænsning
1.4 Hvad projektet ikke går ud på
    
2. Besvarelse af kommissoriet
2.1 Indledning
2.2 Kommissoriets enkelte punkter
     
II Kompetencer som middel til fagbeskrivelser af matematik
     
3. Hvad er opgaven?
3.1 Indledning
3.2 Traditionen
3.3 Opgaven
  
4. En kompetencebeskrivelse af matematisk faglighed
4.1 Indledning
4.2 At kunne spørge og svare i og med matematik
4.3 At kunne håndtere matematikkens sprog og redskaber
4.4 Fem bemærkninger
4.5 Overblik og dømmekraft vedrørende matematik som fagområde
4.6 Yderligere bemærkninger
4.7 Anvendelsen af kompetencebeskrivelsen af matematisk faglighed
   
III Uddannelsen af matematiklærere
  
5. Introduktion til del III
5.1 Behovet for samspil mellem forskellige typer kompetencer
5.2 Struktureringen af det følgende
    

6. En kompetencebeskrivelse af matematiklærerfaglighed

6.1

Indledning

6.2

Læseplanskompetence

6.3

Undervisningskompetence

6.4

Læringsafdækningskompetence

6.5

Evalueringskompetence

6.6

Samarbejdskompetence

6.7

Professionel udviklingskompetence
    

7. Matematiklæreres matematiske kompetencer

7.1

Generelle kommentarer

7.2

Matematiske kompetencer hos matematiklærere

7.3

Matematisk overblik og dømmekraft hosmatematiklærere
    

IV Kompetencer og fagligt stof
  

8. Fagligt stof på de enkelte trin i samspil med kompetencerne

8.1

Indledning

8.2

En matrixstruktur

8.3

Valget af stofområder

8.4

Stofområder og uddannelses- og undervisningstrin

8.5

Eksempler på samspillet mellem kompetencer og stofområder

8.6

Overblik og dømmekraft i forhold til stofområder

8.7

Pejlinger for naturlige fortsættelser af arbejdet
     

V Progression i og evaluering af kompetenceudvikling
  

9. Evaluering af kompetencer

9.1

Kompetencer kommer til udfoldelse i aktiviteter

9.2

Opgaven

9.3

Progression

9.4

Evalueringsformer og instrumenter

9.5

Evaluering af den enkelte kompetence
  

VI Videre frem: Udfordringer og anbefalinger
  

10. En karakteristik af udvalgte centrale problemer

10.1

Indledning

10.2

Begrundelsesproblemer

10.3

Implementationsproblemer
    

11. Anbefalinger

11.1

Indledning

11.2

Oversigt over anbefalingerne

11.3

Kommentarer til og begrundelser for anbefalingerne
  

VII Matematiske kompetencer på udvalgte uddannelser
  

A Introduktion til del VII

A.1

Om de udvalgte uddannelsestrin

A.2

Læsevejledning
  

B Grundskolen

B.1

Generelle kommentarer

B.2

Matematiske kompetencer i grundskolen

B.3

Matematisk overblik og dømmekraft i grundskolen
  

C Voksenuddannelser på grundskoleniveau: AVU og FVU

C.1

Generelle kommentarer

C.2

Matematiske kompetencer i FVU og AVU-matematik

C.3

Matematisk overblik og dømmekraft i FVU og AVU-matematik
    

D Det almene gymnasium

D.1

Generelle kommentarer

D.2

Matematiske kompetencer i det almene gymnasium

D.3

Matematisk overblik og dømmekraft i det almene gymnasium
     

E Gastronomuddannelsen

E.1

Generelle kommentarer

E.2

Matematiske kompetencer i gastronomuddannelsen
    

F Elektrikeruddannelsen

F.1

Generelle kommentarer

F.2

Matematiske kompetencer i elektrikeruddannelsen

F.3 Om de forskellige former for overblik og dømmekraft
  

G Datamatikeruddannelsen

G.1

Generelle kommentarer

G.2 Matematiske kompetencer i datamatikeruddannelsen
     

H Universitetsuddannelser i matematiske fag

H.1

Generelle kommentarer

H.2

Matematiske kompetencer i uni.udd. i matematiske fag

H.3

Matematisk overblik og dømmekraft i uni.udd. i matematiske fag
    

Litteratur

 


Denne side indgår i publikationen "Kompetencer og matematiklæring" som indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2002

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top