Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

E. Gastronomuddannelsen som eksempel på en erhvervsuddannelse uden formaliseret matematikundervisning





E.1 Generelle kommentarer

Gastronomuddannelsen1 er en overordnet betegnelse, som dækker over specialerne kok, cater og smørrebrødsjomfru, som følges på grundforløbet og den efterfølgende første skoleperiode. Herefter deles eleverne efter deres speciale. Kokkeuddannelsen er den længstvarende med en uddannelsestid på fire år. I uddannelsen er der ingen obligatorisk matematikundervisning, men der er levn fra tidligere tiders "levnedsmiddelregning". Under EFG-systemet frem til 1991 var regning og kalkulation et obligatorisk fag for alle levnedsmiddeluddannelserne. Det indeholdt almindelig talbehandling, procentregning, omregning af opskrifter, svind, koncentration, næringsdeklarationer, penge og økonomi samt forskellige former for kalkulationer.

En dygtig gastronom er selvfølgelig i besiddelser af nogle matematiske kompetencer, der gør ham i stand til købe ind, producere og sælge mest fordelagtigt og i størst mulig overensstemmelse med målgruppen. I branchen er det en vigtig kompetence at kunne beregne de rette mængder, også når der skal laves mad til store selskaber, samt kunne lave menuer, hvor der tages hensyn til sæsonvarer. Ligeledes er det vigtigt, at gastronomen kan kalkulere den rette kostpris, så varen får den nødvendige salgspris. Herudover er det væsentligt at kunne tolke næringsdeklarationer og have et vist kendskab til kostberegning. Hvis kokken vil være køkkenchef, er matematiske kompetencer, der understøtter kendskab og forståelse for økonomiske sammenhænge og modeller, endnu væsentligere.

De matematiske kompetencer kommer hos gastronomen til udtryk i hans/hendes evne til at handle rigtigt, når de praktiske opgaver skal løses. Kan han/hun ikke omregne opskrifter til et hvilket som helst antal, ja så bliver der produceret alt for meget eller for lidt. Kan han/hun ikke beregne den øgede tid, der skal beregnes ved store portioner, bliver maden ikke færdig til tiden, eller den skal holdes varm for længe. Kalkulerer han/hun en forkert pris, er der ingen fortjeneste, eller han/hun kan ikke sælge sin vare. Har han/hun beregnet et forkert forhold mellem ingredienserne, går det ud over smagen.

I uddannelsen undervises der ikke eksplicit i matematik, men matematikken inddrages, når problemerne opstår, og man mangler de umiddelbare redskaber, der skal til for at løse dem. Der gås ikke i dybden med de matematiske aspekter af problemstillingen, men anvises i stedet en metode, som branchen bruger til at løse problemet.

På gastronomuddannelsen består tankegangskompetence i at være klar over, at der skal anvendes matematik for at løse problemet. I sin mest simple form kan den komme til udtryk ved, at der gribes efter lommeregneren.

Problembehandlingskompetence består i at kunne formulere, afgrænse og præcisere anvendte matematiske problemer, der hører hjemme i branchen, men også at kunne løse dem i færdigformuleret form. Det gælder både egne og andres.

Modelleringskompetence består for gastronomen i at anvende de simple matematiske modeller, der findes inden for branchen. Desuden er det vigtigt at kende modellernes begrænsninger, kende forudsætningerne samt kunne vurdere validiteten af de resultater, som brugen af modellerne giver.

Ræsonnementskompetence kommer kun til udtryk i uddannelsen i form af logiske ræsonnementer, der skal fremme forståelsen for sammenhænge, der er af betydning for at handle hensigtsmæssigt.

I uddannelsen kommer repræsentationskompetence især til udfoldelse i forhold til almindelig talbehandling og de fire regningsarter, og i omgangen med tabeller, diagrammer og grafer. Kommer den til udtryk, er det mest som en overfladisk forståelse af repræsentationen.

I forbindelse med almindelig talbehandling kommer symbol- og formalismekompetence til udtryk, når der sættes rigtigt ind i formlerne, og den efterfølgende udregning udføres korrekt. Desuden udtrykkes denne kompetence i evnen til at kunne forstå resultatet.

Hos gastronomen kommer kommunikationskompetence til udtryk mellem fagfæller, når de brancheorienterede beregningsmåder diskuteres. Det er ikke en kommunikation om eller med matematik, snarere en kommunikation, hvor matematiske elementer indgår som følge af, at de ligger implicit i det, der kommunikeres om.

For gastronomen er hjælpemiddelkompetence et kendskab til lommeregneren, regneark og kalkulationsark. Kompetencen afspejler sig ved, at de bruges og bruges rigtigt, ikke ved et avanceret kendskab til, hvad disse hjælpemidler har af muligheder i en bredere sammenhæng.

E.2 Matematiske kompetencer i gastronomuddannelsen

E.2.1 Tankegangskompetence

Karakteristik

På gastronomuddannelsen består denne kompetence i at være klar over, at der skal anvendes matematik for at løse et givet problem. I sin mest simple form kan den komme til udtryk ved, at der gribes efter lommeregneren.

Kommentar

På gastronomuddannelsen udøves tankegangskompetence mest på helt elementært niveau, og der er ikke tale om, at eleverne skal kunne den matematiske terminologi, eller om at de arbejder med "rene" områder. Det er anvendelsesorienteret, og det er erfaringen, der danner baggrund for en udvidelse af den kompetence, eleverne kommer med.

Der er på ingen måde tale om at kunne forstå matematiske begrebers rækkevidde og begrænsning, ej heller at kunne skelne, hverken passivt eller aktivt, mellem forskellige slags matematiske udsagn eller påstande.

Eksemplificering

Til illustration af tankegangskompetence inden for området kan følgende nævnes:

L: "Du har en opskrift beregnet til 4 personer, men du skal lave retten til 10 personer."
  
E: "Der skal laves mad til flere - hvor mange gange skal man så tage 4 portioner for at have til 10 personer? Det kan regnes ud ved hjælp af en division. Svaret må blive en faktor."
  
L: "Du skal bruge 400 gram rensede champignoner til din ret. Hvor meget skal du så starte med, når svindprocenten for champignon er 20?"
  
E: "Der skal bruges procentregning".

E.2.2 Problembehandlingskompetence

Karakteristik

På gastronomuddannelsen består denne kompetence dels i at kunne formulere, afgrænse og præcisere "anvendte" matematiske problemer, der hører hjemme i branchen, "åbne" såvel som "lukkede", dels i at kunne løse sådanne problemer i færdigformuleret form, egne såvel som andres.

Kommentar

De anvendte matematiske opgaver, som er indeholdt i gastronomuddannelsen, kan ofte løses ved hjælp af rutineprægede færdigheder, idet der er givne metoder til at løse disse opgaver. For eksempel løses kalkulationsproblemer som de ovennævnte vha. et kalkulationsark, som omhyggeligt er udviklet med henblik på at gøre de mange kalkulationer så uproblematiske som muligt for gastronomen. Som oftest skal gastronomeleverne imidlertid udvikle sig, før de opnår et sådant forhold til de forskellige kalkulationer, og for at en sådan udvikling finder sted, kræves et vist mål af problembehandlingskompetence.

Man kan således sige, at det er en del af gastronomuddannelsen at mindske elevernes behov for en veludviklet matematisk problembehandlingskompetence, hvilket bla. sker gennem udvikling af deres modellerings- og hjælpemiddelkompetence, jf. nedenfor.

Eksemplificering

Kostberegning er en væsentlig del af alle levnedsmiddeluddannelser. At finde energiindholdet pr. 100 g af en ret og lave en energifordeling på samme ret er en tilbagevendende udfordring. Da eleverne præsenteres for metoder til at håndtere denne udfordring, er det et eksempel på noget, som eleverne gerne i løbet af uddannelsen skulle holde op med at opleve problematisk.

En mere regulært problemfyldt vinkel fås, hvis der skal laves en ret med et bestemt energiindhold og en bestemt energifordeling. Her kan der angives .ere løsningsmuligheder, og det overlades til eleverne at vælge den bedste strategi.

Et meget åbent anvendelsesorienteret problem for gastronomen kunne være:

  • " Du skal lave maden til et svendegilde - du har 2000 kr. at bruge af - der kommer 40 gæster. Find og omregn opskrifter, lav en varebestilling og kalkuler en kostpris".

E.2.3 Modelleringskompetence

Karakteristik

På gastronomuddannelsen består denne kompetence dels i at anvende de simple matematiske modeller, der findes inden for branchen, dels i at kende disse modellers forudsætninger og begrænsninger, for på den baggrund at kunne vurdere validiteten af modelresultaterne.

Kommentar

Modelleringskompetence hos gastronomen udtrykkes ikke som evnen til at vurdere brugen af matematik i modellerne, men som en evne til at anvende modellerne til at løse et praktisk problem. Modellerne er i hovedsagen foreskrivende, snarere end beskrivende. Modelanvendelsen omfatter validering af den færdige model i forhold til de praktiske erfaringer, man har fra området. Derimod fordres det ikke at gastronomen kan styre de mere overblikskrævende afsluttende dele af modelleringsprocessen, som i grundkarakteristikken på side 52 er beskrevet med tre komponenter: Kritisk analyse af modellen, kommunikation med andre om selve modellen samt overblik over og styring af den samlede modelleringsproces.

Eksemplificering

I forbindelse med den førnævnte "mad til mange-problematik" er det vigtigt, at en gastronom kan beregne mængden ret nøje, idet hele køkkenets rentabilitet er afhængig heraf. Til at håndtere problematikken er der lavet en model, hvor man bruger en faktor, der fremkommer som et produkt af den almindelige omregningsfaktor for en opskrift og et forholdstal baseret på kødmængden i opskriften og en tabelværdi for kødtypen. Der findes tabeller over, hvor mange gram af forskellige slags kød der skal bruges pr. person til bestemte retter. Det er oftest angivet som et interval, og det er så op til kokken at skønne, hvor i intervallet man skal lægge sig i forhold til de gæster, der skal serveres for. Denne kødmængde pr. person bliver så udslagsgivende for den faktor, man kommer frem til. Lad os illustrere med et mere konkret eksempel:

  • I en opskrift på Bøf Stroganoff til fire personer er kødmængden angivet til 600 g okseinderlår. Der skal fremstilles 40 portioner af retten. Ifølge en tabel beregner man 75-150 g pr. person i en sammenkogt ret. Da det er en del af en to-retters menu, og der er tale om voksne i 40-50 års alderen uden hårdt fysisk arbejde, vælges en mængde på 100 g pr. person. Det giver følgende omregningsfaktor, når der skal laves Bøf Stroganoff til 40 personer:

    Den almindelige omregningsfaktor er 40 4, men ved store mængder indgår vurdering på kødmængde. Med udgangspunktet 100 g ville det betyde, at i opskriften til 4 personer ville kødmængden udgøre 400 g i stedet for 600 g. De øvrige ingredienser skal ændres med samme faktor; 400/600. Denne brøkdel indregnes, hvorved omregningsfaktoren til 40 personer bliver 40/4×400/600=6,7. Inddragelsen af kødmængdefaktoren i modellen gør altså, at omregningsfaktoren reduceres fra 10 til 6 7.

    I praksis er det ikke muligt nøjagtigt at beregne den mængde, der spises ved så store antal. Omregningsfaktoren afrundes derfor til nærmeste hele tal, i eksemplet her 7. Hvis retten er en del af en endnu større menu, fratrækkes yderligere 20%.

Ingredienser som krydderier og salt bør ikke tilsættes ukritisk på en gang, da de omregnede mængder i nogle tilfælde kan være for store. Retten krydres derfor ved tilsmagning lidt efter lidt, hvilket er et eksempel på, at modelleringskompetence på gastronomuddannelsen også omfatter forståelse for modellens begrænsning og dens validitet.

E.2.4 Ræsonnementskompetence

Karakteristik

På gastronomuddannelsen kommer denne kompetence kun til udtryk i form af logiske ræsonnementer, der skal fremme forståelsen for sammenhænge, der er af betydning for at handle hensigtsmæssigt.

Kommentar

På gastronomuddannelsen vil ræsonnementerne være konkrete eller intuitive. Der er ikke tale om formel bevisførelse af nogen art. Der kan være tale om at efterprøve nogle påstande/argumenter og efterfølgende drage sammenligninger.

Eksemplificering

Der kan være tale om simple ræsonnementer af typen:

  • Hvis en opskrift til 4 personer giver en rest, giver opskriften omregnet til 100 personer 25 gange så meget til rest. Altså må vi anvende en alternativ model for at lave "mad til mange".

  • At købe friske råvarer uden for sæson, hvor de er dyrere, giver en højere kostpris, som medfører en højere salgspris eller en mindre fortjeneste. Altså er en menu afpasset efter årstiderne mest rentabel.

  • Et mindre svind under rensning, tilberedning og opbevaring giver en mindre kostpris, som giver en lavere salgspris eller en større fortjeneste. Altså er det i egen interesse at arbejde på at nedbringe de forskellige former for svind.

Matematikken kan måske være lidt svær at få øje på, fordi den her har en kvalitativ form, men det er matematikken, eller rettere de matematiske beregninger, man i konkrete situationer kan lave for at anskueliggøre disse sammenhænge, der vil bære argumentationen.

E.2.5 Repræsentationskompetence

Karakteristik

På gastronomuddannelsen kommer denne kompetence primært til udfoldelse i forbindelse med almindelig talbehandling og de fire regningsarter samt i omgangen med tabeller, diagrammer og grafer. Hvis kompetencen kommer til udtryk herudover, er det mest som en overfladisk forståelse af repræsentationen.

Kommentar

Gastronomen betjener sig i høj grad af tabeller af forskellig slags. De tjener til at gøre de daglige beregninger og kalkulationer nemmere. For gastronomen repræsenterer disse tabeller jo størrelser, han/hun kender fra det daglige arbejde, og som han/hun er nødt til at tage højde for - fx svind.

Eksemplificering

I forbindelser med mængdeangivelser er der udarbejdet diverse tabeller over portionering, ligesom der findes tabeller over rensesvind, tilberedningssvind og røgsvind for de forskellige typer råvarer. Herudover er der tabeller, der omregner en svindprocent til en omregningsfaktor, hvis man skulle have glemt hvordan. Udøvelsen af repræsentationskompetence ligger i, at gastronomen er i stand til at anvende omregningsfaktoren (som jo repræsenterer svindet), når han/hun laver sine kalkulationer og det praktiske arbejde. Lad os se på et konkret eksempel:

  • "Beregn indkøbsmængden af hel torsk, når den serveringsklare portion skal være på 125 g. Der regnes med

- u dskæringssvind på 10%.
- k ogesvind på 15%.
- b ensvind på 30%.

Disse tre svindprocenter omsættes i tabellen til omregningsfaktorer på henholdsvis 1,11, 1,18 og 1,43, hvilket er en hensigtsmæssig repræsentation, når indkøbet pr. portion skal beregnes. I dette tilfælde fås 125 g×1,11×1,18×1,43=234 g.

Et andet eksempel på udfoldelse af repræsentationskompetence er, når gastronomen kan forstå, at energifordelingen i procent for en given ret kan repræsenteres ved et lagkagediagram, og han/hun ud fra diagrammet kan drage de rette konklusioner om retten.

E.2.6 Symbol- og formalismekompetence

Karakteristik

På gastronomuddannelsen består denne kompetence i almindelig talbehandling, samt i at kunne håndtere de formler, der bruges i uddannelsen, hvilket her indbefatter det at sætte rigtigt ind i formlerne, udføre en korrekt udregning med de indsatte tal og kunne forstå resultatet.

Kommentar

Symbol- og formalismekompetence kommer kun til udtryk i begrænset omfang, nemlig i forbindelse med "afkodning" af simple formler. Formlerne bruges som de er - værdier indsættes og en beregning gennemføres. Manipulation med og indsigt i karakteren af formlerne kommer ikke til udtryk. I brugen af formler vil man ofte se ordene skrevet i sin helhed og ikke som symboler for de forskellige størrelser, der arbejdes med.

En "oversættelse" kommer til udtryk, når et kalkulationsskema med en masse tal og beregninger skal forklares til menigmand, så han/hun forstår, hvorfor retten skal koste så meget.

Eksemplificering

De følgende formler er eksemplariske både mht. indhold og form:

  • omregningsfaktor = vægt før svind : vægt efter svind

  • omregningsfaktor = 1 :( 1 svindprocent omsat til decimaltal)

  • kostpris = indkøbspris omregningsfaktor

  • kostpris = bruttosalgspris : bruttofaktor

De tre førstnævnte formler refererer til problemstillinger, som tidligere har været omtalt. Den sidstnævnte formel er et udtryk for det forhold, at man ved en given markedspris (bruttosalgspris) og en given dækningsgrad (bruttofaktor) kan beregne den maksimale kostpris.

E.2.7 Kommunikationskompetence

Karakteristik

På gastronomuddannelsen består denne kompetence i at kunne diskutere de brancheorienterede beregningsmåder med fagfæller. Det gælder, både når der er tale om skriftligt nedfældede beregninger, og når kommunikationen udelukkende foregår mundtligt.

Kommentar

Det er i det væsentlige ikke tale om en kommunikation eksplicit om eller med matematik, snarere en kommunikation, hvor matematiske elementer indgår som følge af, at de ligger implicit i det, der kommunikeres om.

Eksemplificering

For en gastronom kan et matematikholdigt skrift fx være et virksomhedsregnskab eller en kalkulation lavet i køkkenet nedfældet på et beregningsark.

Branchen benytter sig som før nævnt af begrebet "bruttofaktor" som et udtryk for, hvor mange gange større bruttosalgsprisen skal være i forhold til kostprisen. Denne faktor giver anledning til megen matematikholdig kommunikation, fx med udgangspunkt i det at faktoren er forskellig efter hvilken type forretning, man har. I en restaurant skal der tages højde for moms, betjening og evt. sociale ydelser samt den dækningsgrad, der er nødvendig for at dække de faste udgifter. I en kantine er betalingen til betjeningen en anden, og de har derfor en anden bruttofaktor. Desuden ændrer faktoren sig, når overenskomsterne giver anledning til lønstigning i branchen, eller lovgivningen ændrer på de sociale ydelser, arbejdsgiverne skal betale.

E.2.8 Hjælpemiddelkompetence

Karakteristik

På gastronomuddannelsen består denne kompetence i at kunne bruge lommeregner, regneark og kalkulationsark.

Kommentar

I forhold til de nævnte hjælpemidler er der i alt væsentligt tale om, at brugen foregår inden for kendte og med tiden velafprøvede rammer. Eleverne bliver således ikke udfordret i forhold til, hvad disse hjælpemidler i øvrigt har af muligheder.

Lommeregneren er således et værktøj, hvor ikke alle funktioner bruges. Der anvendes de fire regningsarter og procentberegninger. Kalkulationsarket er udviklet af branchen og kan nu bruges i et regneark, og at kunne anvende et sådant elektronisk kalkulationsark er et krav. Den gastronom, der herudover selv kan opbygge sit kalkulationsark i et regneark, har forstået matematikken og systematikken i dette værktøj.

Eksemplificering

Lommeregneren bruges flittigt til omregning af opskrifter, kalkulationer på papir, samt kostberegninger.

At lave et kalkulationsark i fx Excel er en god øvelse, der kræver forståelse for kalkulationsarkets opbygning og de dertil hørende formler.


1

Ud over arbejdsgruppen har Marianne Nissen på afgørende måde bidraget til skabelsen af dette kapitel.

 


Denne side indgår i publikationen "Kompetencer og matematiklæring" som kapitel E af H
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top