 |
 |
Litteratur
Allerup, P., Bredo, O. & Weng, P. (1998). Matematik og naturvidenskab i
ungdomsuddannelserne - en international undersøgelse, DPI (TIMMS), København.
Andersen, A. M., Egelund, N., Jensen, T. P., Krone, M., Lindenskov, L. & Mejding,
J. (2001). Forventninger og færdigheder - danske unge i en international sammenligning,
AKF, DPU og SFI (OECD - PISA), København.
Barnes, M., Clarke, D. & Stephens, M. (2000). Assessment: the engine of systemic
curricular reform?, Journal of Curriculum Studies 32: 623-650.
Bishop, A. J., Clements, K., Keitel, C., Kilpatrick, J. & Laborde, C. (eds) (1996).
International Handbook of Mathematics Education, Kluwer Academic Publishers,
Dordrecht, The Netherlands.
Bodin, A. (1993). What does to assess mean? the case of assessing mathematical
knowledge, in Niss (1993c), pp. 113-141.
Christiansen, B. (1989). Konferencens tema i fagdidaktiske perspektiver, in Statens
Humanistiske Forskningsråd: Initiativet vedrørende matematikundervisning (ed.), Gymnasiets
matematikundervisning mellem studie- og erhvervskrav og demokratikrav, IMFUFA,
Roskilde Universitetscenter, pp. 33-92. Kan rekvireres ved henvendelse til imfufa@ruc.dk.
Clarke, D. (1996). Assessment, in Bishop et al. (1996), pp. 327-370.
Gregersen, P. & Jensen, T. H. (1998). Problemløsning og modellering i en
almendannende matematikundervisning, Tekster fra IMFUFA 353: Roskilde
Universitetscenter. Kan rekvireres ved henvendelse til imfufa@ruc.dk.
Heymann, H. W. (1996). Allgemeinbildung und Mathematik - Studien zur Schulpädagogik
und Didaktik, Beltz, Weiheim und Basel, Tyskland.
Jakobsen, A. et al. (1999). Kvalitetsudviklingsprojektet "faglig sammenhæng"
- hovedrapport, Technical Report 1, Center for Didaktik og Metodeudvikling,
Danmarks Tekniske Universitet.
Jensen, H. S. & Skovsmose, O. (1986). Teknologikritik - et teknologifilosofisk
essay, Systime.
Jensen, P. H. & Kyndlev, L. (1994). Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige
ve' det! gymnasiematematikkens begrundelsesproblem, Tekster fra IMFUFA 284:
Roskilde Universitetscenter. Kan rekvireres ved henvendelse til imfufa@ruc.dk.
Lindenskov, L. & Wedege, T. (1999). Numeralitet til hverdag og test. om numeralitet
som hverdagskompetence og om internationale undersøgelser af voksnes numeralitet, Tekster
fra Center for forskning i matematiklæring 16: DPU, RUC, AAU. Kan rekvireres
ved henvendelse til imfufa@ruc.dk.
Niss, M. (1993a). Assessment in mathematics education and its effects: An introduction,
in M. Niss (ed.), Investigations into Assessment in Mathematics Education,
Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, The Netherlands, pp. 1-30.
Niss, M. (1996). Goals of mathematics teaching, in Bishop et al. (1996), pp. 11-
47.
Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse, Uddannelse 9:
21-29.
Niss, M. (2000). Gymnasiets opgave, almen dannelse og kompetencer, Uddannelse 2:
23-33.
Niss, M. (ed.) (1993b). Cases of Assessment in Mathematics Education, Kluwer
Academic Publishers, Dordrecht, The Netherlands.
Niss, M. (ed.) (1993c). Investigations into Assessment in Mathematics Education,
Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, The Netherlands.
OECD (1999). Measuring Student Knowledge and Skills - A new Framework for Assessment,
OECD, Programme for International Student Assessment (PISA), Paris, France.
OECD (2001). Knowledge and Skills for Life - First Results from PISA 2000, OECD,
Programme for International Student Assessment (PISA), Paris, France.
Ramsden, P. (1999). Strategier for bedre undervisning, Gyldendal, København.
Oversat efter "Learning to Teach in Higher Education", Routledge, UK, 1992.
Simonsen, B. & Ulriksen, L. (eds) (1998). Universitetsstudier i krise: Fag,
projekter og moderne studenter, Roskilde Universitetsforlag, Roskilde.
The National Commission on Mathematics and Science Teaching for the 21st Century
(2000). Before It's Too Late ("The Glenn-report"), U.S. Department of
Education, Washington DC, USA. Se http://www.ed.gov/americacounts/glenn/.
Undervisnings- og forskningsministeriet (1990). Matematik. Undervisningen i
matematik i det danske uddannelsessystem. En beskrivelse og vurdering af mål og indhold,
Undervisnings- og forskningsministeriet.
Undervisningsministeriet (1978). U90 - Samlet uddannelsesplanlægning frem til
90'erne, bind 1 og 2, Undervisningsministeriet.
Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie
I denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer om generelle eller mere
specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i
uddannelserne.
I 2001 er følgende udkommet i serien: |
Nr. 1 - 2001: |
Intern evaluering i andetsprogsundervisningen - en antologi
(UVM 9-053) (Voksenuddannelser) |
Nr. 2 - 2001: |
Praktik i udlandet - for social- og sundhedselever (UVM
7-328) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 3 - 2001: |
..kun løs er al fremmed tale? : Modersmålsundervisning i
gymnasiet i en række europæiske lande (UVM 6-276) (Gymnasiale uddannelser) |
Nr. 4 - 2001: |
HF-forsøg 1997-2000 : Evaluering af 2- og 3-årige forsøg :
Statusrapport fra Hf-evalueringsgruppen (UVM 6-273) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 5 - 2001: |
Ledelse og lokal undervisningsplanlægning - kvalitet i
skolens grundydelser (UVM 7-329) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 6 - 2001: |
Indslusningsforløb for flerkulturelle elever på sosu og pgu
(UVM 7-330) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 7 - 2001: |
Kommunernes vejledning af børn og unge med særlige behov
(UVM 5-372) (Grundskolen) |
Nr. 8 - 2001: |
På vej mod et nyt hf : Resultater af Hf-evalueringsgruppens
arbejde : 1. del (6-274) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 9 - 2001: |
Eleverne og eud-reformen -oplevelser af forsøg med
grundforløb og hovedforløb i 2000 (UVM 7-332) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 10 - 2001: |
Hvordan gik det? - sammenfatning af Erfaringer fra forsøg
med eud-reformen i 2000 (UVM 7-331) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 11 - 2000: |
Erfaringer fra forsøg med eud-reformen - grundforløb og
hovedforløb i 2000 (UVM 7-333) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 12 - 2001: |
Sådan gør vi - integration af tosprogede småbørn i store
og små kommuner (UVM 5-378) (Grundskolen) |
Nr. 13 - 2001: |
Kvalitetsudvikling i VUC - et værktøj til selvevaluering
(UVM 0101) (Voksenuddannelser) |
Nr. 14 - 2001: |
Læsefærdigheder, læsevejledning og læseundervisning - i
erhvervsuddannelserne (UVM 7-335) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 15 - 2001: |
Rapport fra arbejdsgruppen om gymnasiernes økonomi og
kvalitet (UVM 6-275) (Gymnasiale uddannelser) |
Nr. 16 - 2001: |
Uddannelse, læring og demokratisering (UVM 7-336)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 17 - 2001: |
Projektarbejde i kemi - i gymnasiet og hf (UVM 6-277)
(Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 18 - 2001: |
Fleksible læringsmiljøer i andetsprogsundervisningen - en
antologi (UVM 9-055) (Voksenuddannelser) |
Nr. 19 - 2001: |
At lære fysik: Et studium i gymnasieelevers læreprocesser i
fysik (UVM 6-278) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 20 - 2001: |
Evaluering af Den Fri Ungdomsuddannelse : Slutrapport (UVM
7-337) (Øvrige ungdomsuddannelser) |
Nr. 21 - 2001: |
Elever i erhvervsuddannelse - mellem skole og virksomhed (UVM
7-338) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 22 - 2001: |
Eleven i centrum : Om elevindflydelse og medbestemmelse på
htx (UVM 6-279) (Erhvervsgymnasiale uddannelser) |
Nr. 23 - 2001: |
Kvalitetsudvikling i gymnasiet (UVM 6-280) (Almengymnasiale
uddannelser) |
Nr. 24 - 2001: |
Nye dimensioner i erhvervsskolernes vejledning (UVM 7-339)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 25 - 2001: |
Nye måder - nye midler : Banebryder II (UVM 5-381)
(Grundskolen) |
Nr. 26 - 2001: |
Undervisning i andetsprogslæsning og -skrivning (UVM 9-057)
(Voksenuddannelser) |
Nr. 27 - 2001: |
Fakta om sosu-reformen 2001 (UVM 0106) (Erhvervsfaglige
uddannelser) |
Nr. 28 - 2001: |
Elevindflydelse, lærerteam og evaluering på grundforløbet
i eud (UVM 7-341) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 29 - 2001: |
Skoleeksempler - erhvervsskolebyggeri til det 21. århundrede
(UVM 7-343) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 30 - 2001: |
Demokrati i undervisning og skole - eksempler fra
erhvervsskoler (UVM 7-344) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 31 - 2001: |
På vej mod et nyt hf. Resultater af hf-evalueringsgruppens
arbejde 2. del (UVM 6-283) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 32 - 2001: |
Fra klar besked til dialog - idékatalog til det lokale
uddannelsesudvalg (UVM 7-346) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 33 - 2001: |
Tanker om eud-reformen - en pædagogisk og organisatorisk
udfordring (UVM 7-345) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 34 - 2001: |
Fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium - status og
perspektiver - 1. faglige rapport Det Virtuelle Gymnasium (UVM 6-258) (Almengymnasiale
uddannelser) |
Nr. 35 - 2001: |
Modeller for fag og læring i Det Virtuelle Gymnasium - 2.
faglige rapport (UVM 6-250) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 36 - 2001: |
Organisation og IT i Det Virtuelle Gymnasium - 3. faglige
rapport (UVM 6-238) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 37 - 2001: |
Det Virtuelle Gymnasium - Det almene gymnasium i viden- og
netværkssamfundet - Vision og strategi (UVM 6-245) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 38 - 2001: |
Evaluering af forsøg på hf-enkeltfag (UVM 6-282)
(Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 39 - 2001: |
Projektarbejde og evaluering i billedkunst i gymnasiet og hf
(UVM 6-281) (Almengymnasiale uddannelser) |
I 2002 er følgende udkommet eller under
udgivelse i serien: |
Nr. 1-2002: |
Fokus på voksenlæreren. Om kvalificering af lærere inden
for den almene voksenundervisning (UVM 6-284) (Voksenuddannelser) |
Nr. 2-2002: |
Multikulturel vejledning (UVM 7-348) (Erhvervsfaglige
uddannelser) |
Nr. 3-2002: |
Jeg kan noget, ved noget og jeg er noget - erfaringer med
kompetenceudvikling på erhvervsskoler (UVM 7-349) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 4-2002: |
Læringens sociale aspekter - nye betingelser for elevernes
fællesskaber (UVM 7-350) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 5-2002: |
Elevplan - et pædagogisk webværktøj til
erhvervsuddannelserne (UVM 7-351) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 6-2002: |
Hvordan staver studenterne? - en undersøgelse af stavefejl i
studentereksamensstilene 1998 (UVM 6-286) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 7-2002: |
Skriv og lær - faglig skrivning i erhvervsuddannelserne (UVM
7-352) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 8-2002: |
Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning for
flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 9-2002: |
Projektarbejde i naturfag - i det almene gymnasium (UVM
6-285) (Almengymnasiale uddannelser) |
Nr. 10-2002: |
God praksis i eud-grundforløb (UVM 7-353) (Erhvervsfaglige
uddannelser) |
Nr. 11-2002: |
Åbne læringslandskaber og sammenhængende
uddannelsesforløb i AMU (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 12-2002: |
Fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser
(Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 13-2002: |
Skolesamarbejdernes erfaringer fra eud-forsøgene
(Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 14-2002: |
Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Lærlinges
oplæring, faglighed og identitet mellem skole og virksomhed (UVM) (Erhvervsfaglige
uddannelser) |
Nr. 15-2002: |
Vekseluddannelse i håndværksuddannelser.
Forskningsprojektets teori og metode (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 16-2002: |
Helhedsvurdering af eud-elever i grundforløb (UVM 7-354)
(Erhvervsfaglige uddannelser) |
Nr. 17-2002: |
ABC for fjernundervisning i AMU (UVM)
(Arbejdsmarkedsuddannelser) |
Nr. 18-2002: |
Kompetencer og matematiklæring. Ideer og inspiration til
udvikling af matematikundervisning i Danmark (UVM 6-287) (Uddannelsesområderne) |
Publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller hos boghandlere.
Visse publikationer er trykt i meget begrænset oplag og kan derfor kun rekvireres i
ganske særlige tilfælde mod betaling af et ekspeditionsgebyr.
På UVMs website - på adressen: http://www.uvm.dk/katindek.htm
- findes en oversigt over hæfter i Uddannelsesstyrelsens publikationsserier udgivet i
1999, 2000 og 2001

Denne side indgår i publikationen "Kompetencer og matematiklæring" som
Litteraturliste
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |