Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

6. En kompetencebeskrivelse af matematiklærerfaglighed: Didaktiske og pædagogiske kompetencer





6.1 Indledning

En god lærer besidder en mangfoldighed af almene lærerkompetencer. En god matematiklærer, besidder tillige, uanset undervisningstrin, en række specifikke matematikdidaktiske og -pædagogiske kompetencer. De bliver skitseret nærmere nedenfor, hvor vi i øvrigt benytter ordet "elev" som den fælles term for en person, som er i færd med at lære (matematik), uanset om der er tale om en skoleelev eller en universitetsstuderende.

Ikke en karakteristik af almene lærerkomp.

Derimod ser vi det ikke som vores opgave i dette projekt at gå nærmere ind på at karakterisere de almene lærerkompetencer. Så selv om karakteriseringen nedenfor af de omhandlede kompetencer ofte sker i et ordvalg, der ikke specifikt refererer til matematik, er det ikke desto mindre overalt dette fag, der tænkes på. Der er altså ikke tale om generelle fagdidaktiske og -pædagogiske kompetencer. Om det så måtte være muligt at karakterisere faglærerkompetencen i et andet fag i tilsvarende termer, er en sag der helt må afgøres inden for dette fag selv.

Uddannelsen af matematiklærere har til opgave at udstyre dem med følgende didaktiske og pædagogiske kompetencer, som karakteriseres i de følgende afsnit:

  • Læseplanskompetence.

  • Undervisningskompetence.

  • Læringsafdækningskompetence.

  • Evalueringskompetence.

  • Samarbejdskompetence.

  • Professionel udviklingskompetence.

6.2 Læseplanskompetence - at kunne vurdere og udforme læseplaner

Sætte sig ind i og analysere

Denne kompetence består dels i at kunne sætte sig ind i, analysere og forholde sig til de til enhver tid gældende og mulige fremtidige rammelæseplaner for matematikundervisningen på de relevante undervisningstrin, og i at kunne vurdere sådanne planer og deres betydning for den enkeltes aktuelle undervisning.

Udforme og iværksætte

Dels består den i selv at kunne udforme og iværksætte forskellige slags læse- og kursusplaner med forskellige formål og mål og på forskellige niveauer, under iagttagelse af de overordnede rammer og vilkår der måtte foreligge, og både under aktuelle og under forventelige fremtidige forhold.

6.3 Undervisningskompetence - at kunne udtænke, tilrettelægge og gennemføre undervisning

Udtænke, tilrettelægge og gennemføre konkrete undervisningsforløb

Denne kompetence består i med overblik og i samspil med eleverne at kunne ud tænke, tilrettelægge og gennemføre konkrete undervisningsforløb med forskellige formål og mål.

Heri indgår skabelsen af et spektrum af righoldige undervisnings- og læringssituationer, inklusive tilrettelæggelsen og organiseringen af aktiviteter for elever og elevgrupper under hensyntagen til disses karakteristika og behov. Dette omfatter også udvælgelse og opstilling af opgaver, såvel som af andre hverv og udfordringer for elevernes virksomhed. Der indgår tillige at kunne finde, bedømme, udvælge eller frembringe forskellige slags undervisningsmidler og -materialer. Kompetencen omfatter desuden det at kunne begrunde og med eleverne diskutere undervisningens indhold, form og perspektiver, og at kunne motivere og inspirere eleverne til at engagere sig i matematiske aktiviteter, samt at kunne skabe rum for elevernes egne initiativer i matematikundervisningen.

6.4 Læringsafdækningskompetence - at kunne afdække og fortolke elevernes læring

Afdække og fortolke læring, forestillinger og holdninger

Denne kompetence består i at kunne afdække og fortolke elevernes faktiske mate matiske læring og besiddelse af matematiske kompetencer, samt forestillinger om og holdninger til matematik, herunder at kunne identificere udviklingen over tid heri.

I kompetencen indgår at kunne trænge ind bag facaden af de måder hvorpå den enkelte elevs matematiklæring, -forståelse og -beherskelse kommer til udtryk i konkrete situationer, i det øjemed at forstå og fortolke den kognitive og affektive baggrund for disse.

6.5 Evalueringskompetence - at kunne afdække, vurdere og karakterisere elevernes faglige udbytte og kompetencer

Udvælge eller konstruere, samt betjene sig af evalueringsinstrumenter

Denne kompetence består i at være i stand til at udvælge eller konstruere, samt be tjene sig af, et bredt spektrum af former og instrumenter til afdækning og vurdering af elevers og elevgruppers faglige udbytte og matematiske kompetencer, både undervejs i undervisningen og ved afslutningen af den, og både i absolut og i relativ forstand.

Heri indgår også evnen til kritisk at forholde sig til holdbarheden og rækkevidden af konklusioner erhvervet ved anvendelsen af de enkelte evalueringsinstrumenter. Denne kompetence er en forudsætning for løbende evaluering, dvs. evaluering gennemført undervejs i undervisningen, og indebærer også evnen til at karakterisere den enkelte elevs udbytte og kompetencer og at kunne kommunikere med eleven om de gjorte observationer og fortolkninger og hjælpe denne til at korrigere, forbedre eller videreudvikle sine matematiske kompetencer. Det samme gør sig gældende ved afsluttende evaluering, herunder eksamener, selv om vejledningen i denne situation ofte har en anden karakter.

6.6 Samarbejdskompetence - at kunne samarbejde med kolleger og andre omundervisningen og dens rammer

Kolleger

Denne kompetence består for det første i at kunne samarbejde med kolleger, både fagkolleger og kolleger i andre fag, om anliggender af betydning for matematikundervisningen. Heri indgår evnen til at bringe samtlige fire ovennævnte kompetencer i spil i faglige, pædagogiske og didaktiske samarbejdsprojekter og i diskussioner med forskellige typer af kolleger.

Forældre, administration, myndigheder m.fl.

For det andet omfatter kompetencen evnen til at indgå i samarbejde med perso ner uden for den kollegiale verden, fx elevernes forældre, administrative instanser, myndigheder osv. om rammerne for undervisningen.

6.7 Professionel udviklingskompetence - at kunne udvikle sin kompetence som matematiklærer

Denne kompetence består i at kunne udvikle sin matematiklærerkompetence. Den er med andre ord en slags meta-kompetence.

Indgå i og forholde sig til udviklende aktiviteter

Den består nærmere bestemt i at kunne indgå i og forholde sig til aktiviteter som kan tjene til udviklingen af den faglige, didaktiske og pædagogiske kompetence,   under hensyntagen til skiftende betingelser, omstændigheder og muligheder. Det drejer sig om at kunne reflektere over sin undervisning og diskutere denne med fagkolleger, om at kunne identificere udviklingsbehov, og om at kunne vælge eller foranstalte samt bedømme aktiviteter som kan fremme den ønskede udvikling, hvad enten der er tale om eksterne efter- og videreuddannelseskurser, konferencer eller om kollegiale projekter og aktiviteter som fx deltagelse i studiekredse og forskningsprojekter. Det drejer sig også om at holde sig á jour med nye tendenser, nye materialer og ny litteratur på ens felt, om at drage nytte af relevante forskningsog udviklingsbidrag, og måske om at skrive artikler eller bøger af faglig, didaktisk eller pædagogisk art.

 


Denne side indgår i publikationen "Kompetencer og matematiklæring" som kapitel 6 af 11
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top