Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Uddannelse, læring og demokratisering



[Her ses publikationens forside.] Det er et grundlæggende krav til alle uddannelser, al undervisning og alle læringsarrangementer, at vi der skal bygge på den enkelte elevs muligheder, forudsætninger og interesser for at udvikle og uddanne sig.

I uddannelserne og på skolerne skal vi skabe rammer og rum, så eleverne får medindflydelse og medansvar - for deres egen uddannelse, på dens indhold og organisering.

I dette hæfte giver en række forfattere deres forskellige begrundelser for og overvejelser over nødvendigheden af øget individualisering og demokratisering i ungdomsuddannelserne - her med eksempel fra erhvervsuddannelserne. Forfatternes udgangspunkt er erhvervsuddannelsesreform 2000.

Forfatterne til artiklerne er forskere, udviklere, lærere fra Århus Universitet, Roskilde Universitetscenter, Ålborg Universitetscenter, Danmarks Pædagogiske Universitet, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse, MetaConsult og erhvervsskoler.

Indhold:

Forord
Navne på forfatterne
1. Sæt eleven i centrum   
2. Unges forhold og forventninger til uddannelse og arbejde
3. Valg, frafald og det nye mulighedsrum
4. Didaktikkens tre aktuelle kriser
5. Ingen kan lære andre noget - mod et nyt læringsbegreb
6. Håndværkets skole og de mange intelligenser
7. Læring i praksisfælleskab og videnssamfund
8. Kvalificering, kompetencer og læring - og problemerne med at sætte de menneskelige ressourcer i centrum
9. Erhvervsskolen som fleksible kompetenceenheder
10. Tilegnelseskompetence og udvikling af lærerteam
11. Fra klasseværelse til åbne læringscentre
12. Pædagogisk ledelse og demokratiske læreprocesser
13. Værdier i erhvervsuddannelserne - set fra erhvervsskolen
14. Ledelseserfaringer fra reformimplementering
15. Forandringsagenter i en reformtid
16. Forandring i samspil - mellem skole og eksterne konsulenter
17. Årskursløshed - hvad kan vi lære af Finland?
18. Erhvervsskoler - forandring, fornyelse og opbrud
19. Summary

Kolofon
Hele publikationen uden grafik


Publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat):

Del 1
Del 2
Del 3

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2001
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top