Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Enhver moderne uddannelse bør bygge på de muligheder, potentialer og forudsætninger, den enkelte elev har for at udvikle og uddanne sig, og må etablere læringsaktiviteter, som tilgodeser både den enkeltes og fællesskabets behov. Det er en demokratisk ret at blive taget alvorligt som individ, og det er en ret selv at kunne forme sin tilværelse og deltage i fællesskabet. Demokrati i uddannelserne er, at eleven får indflydelse på sin egen uddannelse og form og indhold i den undervisning og de arbejdsformer, der indgår i uddannelsen. Den enkelte elev har et berettiget krav på at blive udfordret på sit eget niveau og at få tilgodeset sine uddannelsesmæssige behov og interesser i undervisningen.

Med erhvervsuddannelsesreform 2000 indføres nye elementer som kontaktlæreren, den personlige uddannelsesplan og de individuelle læringsforløb i uddannelserne - nye demokratiske muligheder og redskaber, som sikrer skolerne, lærerne, lederne og ikke mindst eleverne optimale rammer i den forandringsproces, der skal føre erhvervsuddannelserne ind i videnssamfundet med fokus på udviklingen af den enkeltes potentialer.

Det er hensigten, at artiklerne i dette temahæfte vil indgå i den didaktiske og pædagogiske debat om uddannelse, demokratisering og læring i og omkring erhvervsuddannelserne - og hermed bidrage til fornyelse af erhvervsskolernes didaktik og pædagogik.

Hæftet indeholder en række forfatteres forskellige begrundelser for, hvorfor demokratisering og øget individualisering i ungdomsuddannelserne er nødvendig i dag. Begrundelserne centrerer sig om udviklingstendenser i teknologi og økonomi, videnssamfundet og om de trends, unge elever er bærere af. I hæftet er der også en række bud på, hvilke konsekvenser demokratisering og øget fokus på den enkelte elevs læring og udvikling får for erhvervsskolernes uddannelsesplanlægning.

Artiklerne bevæger sig både på et teoretisk niveau og på et mere konkret og praksisnært niveau.

Hæftets forskellige artikler henvender sig til pædagogiske medarbejdere på alle niveauer på erhvervsskolerne og til aktører og brugerrepræsentanter fra de mange interesseorganisationer, der er tilknyttet erhvervsskolesystemet. Hæftet henvender sig derudover til uddannelsesplanlæggere og andre interesserede uden for erhvervsskolesystemet.

I 1995 udgav Undervisningsministeriet hæftet "Undervisning og demokratisering i erhvervsuddannelser" i forlængelse af ændringer vedrørende de indledende dele af erhvervsuddannelserne og "Uddannelse-Til-Alle"-programmet. Det hæfte er nu udgået.

En del af forfatterne fra dengang er repræsenteret i det nye hæfte og har i en vis udstrækning taget udgangspunkt i og gennemskrevet deres "gamle" artikler til det nye hæfte. Der er også kommet nye forfattere og helt nye artikler til i artikelsamlingen.

Udarbejdelse og udgivelse af dette nye temahæfte er finansieret af Undervisningsministeriet, som hermed takker de involverede forfattere og artikelredaktøren fra DEL for deres bidrag til artikelsamlingen. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen står for forfatternes egen regning.

Henrik Friediger
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
April 2001

 


Denne side indgår i publikationen "Uddannelse, læring og demokratisering" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top