Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord
 
Navne på forfatterne
 
1. Sæt eleven i centrum
af Albert Astrup Christensen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
 
2. Unges forhold og forventninger til uddannelse og arbejde
af Birgitte Simonsen, Roskilde Universitetscenter
 
3. Valg, frafald og det nye mulighedsrum
af Finn Christensen
 
4. Didaktikkens tre aktuelle kriser
af Finn Christensen
 
5. Ingen kan lære andre noget - mod et nyt læringsbegreb
af Steen Larsen, Danmarks Pædagogiske Universitet
 
6. Håndværkets skole og de mange intelligenser
af Mogens Hansen, Danmarks Pædagogiske Universitet
 
7. Læring i praksisfælleskab og videnssamfund
af Klaus Nielsen, Ålborg Universitet
 
8. Kvalificering, kompetencer og læring - og problemerne med at sætte de menneskelige ressourcer i centrum
af Henning Jørgensen, Ålborg Universitet
 
9. Erhvervsskolen som fleksible kompetenceenheder
af Hans Jørgen Knudsen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
 
10. Tilegnelseskompetence og udvikling af lærerteam
af Sten Clod Poulsen, MetaConsult
 
11. Fra klasseværelse til åbne læringscentre
af A. Neil Jacobsen, EUC NORD 
 
12. Pædagogisk ledelse og demokratiske læreprocesser
af Steen Høyrup, Danmarks Pædagogiske Universitet
 
13. Værdier i erhvervsuddannelserne - set fra erhvervsskolen
af Birger Hørning og Erik Findalen, Kolding tekniske Skole
 
14. Ledelseserfaringer fra reformimplementering
af Annette Lauritsen og Tim Rydstrøm Mortensen, Aarhus tekniske Skole
 
15. Forandringsagenter i en reformtid
af Jørgen Frode Bakka, Handelshøjskolen
 
16. Forandring i samspil - mellem skole og eksterne konsulenter
af Susanne Tellerup og Niels Henrik Helms, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
 
17. Årskursløshed - hvad kan vi lære af Finland?
af Ole Dibbern Andersen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
 
18. Erhvervsskoler - forandring, fornyelse og opbrud
af Ole Dibbern Andersen og Albert Astrup Christensen, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
 
19. Summary

 


Denne side indgår i publikationen "Uddannelse, læring og demokratisering" som indhold
© Undervisningsministeriet 2001

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top