|
Indholdsfortegnelse
Forord
Indledning
Kursistportrætter
Det har altså rykket noget at være i undervisning også menneskeligt.
Det må jeg da indrømme.
Kurt, kursist på en teknisk skole
Det er dig selv, og dig alene, der skal lære noget
lærerne er som en service for dig.
Mette, kursist på en handelsskole
Da jeg var ung, gjaldt det om at komme hurtigt ud af døren
nu gælder det om at få noget med hjem.
Ditte, kursist på en teknisk skole
At lære noget det er lige som at se en god film eller få læst op.
Jimmy, kursist på en handelsskole
Det er vigtigt for mig at få lært, hvordan man gør tingene
rigtigt og hurtigt.
Else, kursist på en teknisk skole
Det er godt at gøre tingene selv, at øve sig.
Ole, kursist på en handelsskole
Lærerportrætter
Det er svært at afbalancere de forskellige roller og krav,
man står over for som ny lærer.
Marianne, lærer på en teknisk skole
At være på at blive tændt.
Mads, lærer på en handelsskole
Jeg kører hårdt på og lægger vægt på,
at opgaverne udføres korrekt.
Christian, lærer på en teknisk skole
En ting er teori, andet er praksis
alle kan jo lære det, der står i bøgerne og lire det af.
Solvej, lærer på en handelsskole
At undervise handler om at bevæge sig ud på gyngende grund.
Steen, lærer på en teknisk skole
Jeg underviser, fordi jeg kan lide det.
Bjarne, lærer på en handelsskole
De voksne skal have noget med hjem.
Kirsten, lærer på en handelsskole
Om undervisningen
Tirsdag aften.
Søren Holm-Rasmussen, Århus Købmandsskole
Undervisning i øvelsesfirma.
Kirsten Jensen, ÅbenrÅ Købmandsskole
Selvstyrende grupper.
Annette Færch, Køge Handelsskole
Ansvar for Egen Læring og voksenundervisning.
Vibeke Wass, Holbæk Handelsskole
Forslag til workshop
Arbejdsmetoder
Arbejdsmetode 1
inspireret af den casepædagogiske arbejdsmetode
Arbejdsmetode 2
inspireret af fremtidsværkstedet
Arbejdsmetode 3
diskussionsforum med reflekterende team
Arbejdsmetode 4
inspireret af Forum Teatret
Forsiden | Forord | Indledning
|
|