[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Indholdsfortegnelse


Forord
Indledning

Kursistportrætter

Det har altså rykket noget at være i undervisning ­ også menneskeligt.
Det må jeg da indrømme.
Kurt, kursist på en teknisk skole

Det er dig selv, og dig alene, der skal lære noget
­ lærerne er som en service for dig.
Mette, kursist på en handelsskole

Da jeg var ung, gjaldt det om at komme hurtigt ud af døren
­ nu gælder det om at  få noget med hjem.
Ditte, kursist på en teknisk skole

At lære noget ­ det er lige som at se en god film eller få læst op.
Jimmy, kursist på en handelsskole

Det er vigtigt for mig at få lært, hvordan man gør tingene
rigtigt og hurtigt.
Else, kursist på en teknisk skole

Det er godt at gøre tingene selv, at øve sig.
Ole, kursist på en handelsskole

Lærerportrætter

Det er svært at afbalancere de forskellige roller og krav,
man står over for som ny lærer.
Marianne, lærer på en teknisk skole

At være på ­ at blive tændt.
Mads, lærer på en handelsskole

Jeg kører hårdt på og lægger vægt på,
at opgaverne udføres korrekt.
Christian, lærer på en teknisk skole

En ting er teori, andet er praksis
­ alle kan jo lære det, der står i bøgerne og lire det af.
Solvej, lærer på en handelsskole

At undervise handler om at bevæge sig ud på gyngende grund.
Steen, lærer på en teknisk skole

Jeg underviser, fordi jeg kan lide det.
Bjarne, lærer på en handelsskole

De voksne skal have noget med hjem.
Kirsten, lærer på en handelsskole

Om undervisningen

Tirsdag aften.
Søren Holm-Rasmussen, Århus Købmandsskole

Undervisning i øvelsesfirma.
Kirsten Jensen, ÅbenrÅ Købmandsskole

Selvstyrende grupper.
Annette Færch, Køge Handelsskole

Ansvar for Egen Læring og voksenundervisning.
Vibeke Wass, Holbæk Handelsskole

Forslag til workshop

Arbejdsmetoder
Arbejdsmetode 1
­ inspireret af den casepædagogiske arbejdsmetode

Arbejdsmetode 2
­ inspireret af fremtidsværkstedet

Arbejdsmetode 3
­ diskussionsforum med reflekterende team

Arbejdsmetode 4
­ inspireret af Forum Teatret

 



Forsiden | Forord | Indledning