|
Om undervisning:
Undervisning i øvelsesfirma
Man skal som lærer i et øvelsesfirma turde stille sig selv til rådighed - også på
det personlige plan, skriver Kirsten Jensen. Tør man - og kan man - så er det
forfatterens erfaring, at undervisningen og arbejdet i øvelsesfirmaet kan være med til
at styrke kursisternes faglige og bløde kvalifikationer i et trygt og udfordrende miljø.
Kirsten Jensen, Åbenrå Købmandsskole
Vor målgruppe i øvelsesfirmaet Dan-Trading er interesserede voksne kursister, såvel
kontoruddannede som folk uden uddannelse, der søger oplæring, ajourføring eller
afklaring omkring kontorarbejdet. Hovedparten er ledige, der kommmer gennem AF-systemet,
enkelte kommer via andre offentlige systemer eller er privatpersoner, der kommer som en
del af et afklaringsforløb i forbindelse med omskoling efter nedslidning, ulykke eller
lignende.
Hovedhjørnestenen i Dan-Trading er de daglige rutiner indenfor kontorarbejdet. Vi er
tilsluttet SIMU-center og arbejder i et lukket system med egen bank, eget postvæsen osv.
Vore samhandelspartnere er andre danske og udenlandske øvelsesfirmaer.
Som tidligere nævnt er der hos os kun voksne kursister. For tilrettelæggelsen af
arbejdet har dette helt klart en positiv effekt, idet alle kommer med én eller anden form
for arbejdslivserfaring, som der tages udgangspunkt i både i øvelsesfirmaarbejdet og ved
valg af teoretiske kurser.
Målet er, at kursisterne opnår et grundigt indblik i og erfaring med all-round
kontorarbejdet. Ud over disse daglige rutiner tilbyder vi kursisterne faglig støtte i
form af kurser indenfor et eller flere områder som regnskab, tekstbehandling, regneark,
desk top publishing, økonomi-styring, engelsk, tysk, personlig udvikling og jobsøgning.
Disse kurser kan eventuelt afsluttes med eksamen, såfremt kursisten ønsker dette (hvad
de i øvrigt opfordres til, hvis deres kvalifikationer har et passende niveau). Ud over at
eksamen giver kursisten en kompetence på et fagligt område, ser jeg teoriundervisningen
som et redskab til det praktiske arbejde i øvelsesfirmaet.
Der er løbende optag. Dette har den fordel, at når der i en afdeling kommer en ny
kursist, vil der være mindst en "gammel" kursist, der kan stå for oplæringen
af den nytilkomne kursist. Denne sidemandsoplæring er en af styrkerne i øvelsesfirmaet,
idet der her er mulighed for at kombinere opøvelsen af de faglige og de bløde
kvalifikationer.
Jeg mener, at denne arbejdsform har sin styrke i, at den er god både til faglig/teknisk
ajourføring for de kontoruddannede og som jobafprøvning for de ikke uddannede.
Hvis man, som jeg, anser voksne mennesker som frie og selvstændige individer, så mener
jeg, det medfører, at kursisten tager et medansvar for kursusforløbet.
Ved ansættelsessamtalen prøver jeg sammen med kursisten at afdække, hvad det er
kursisten gerne vil beskæftige sig med i øvelsesfirmaet ud over det daglige
kontorarbejde.
Desværre vil mange voksne gerne fralægge sig ansvaret for, hvad der foregår, f.eks.
havde jeg her i foråret en kursist, som helt alvorligt sagde til mig, at når der
startede nye kursister, måtte jeg med min lærererfaring fortælle kursisten, hvor meget
vedkommende måtte have lov til at deltage i af de teoretiske kurser. Jeg ved godt, at det
i mange hjem er sådan, at forældrene bestemmer over deres børns aktiviteter. Men jeg
mener ikke, at voksne kursister i øvelsesfirmaet skal have lov til at fortsætte med at
spille denne ansvarsfralæggende småbørnsrolle.
Ovenstående er ikke et enkeltstående tilfælde, så for at få kursisterne til at føle
et medansvar for at perioden i øvelsesfirmaet giver et udbytte, holdes der ca. hver 6.
uge medarbejdersamtaler med hver enkelt kursist. Under samtaler kommer vi ind på, hvilke
opgaver kursisten har arbejdet med i øvelsesfirmaet, hvilke kvalifikationer der er nået,
mål for den kommende periode (hvilke kvalifikationer der skal til for at skaffe sig
ønskejobbet, blive dygtigere til bestemte arbejdsopgaver, få praktisk kendskab til
kontorarbejdet osv.) hvad der skal iværksættes for, at kursisten får det optimale
udbytte af øvelsesfirma, hvad kursisten selv vil gøre for at opfylde sine mål,
gode/dårlige oplevelser i øvelsesfirmaet osv.
Samtalen afsluttes med, at vi i fællesskab på et stykke papir nedfælder kursistens mål
for den kommende periode og hvilke handlinger, der skal iværksættes for at effektuere
disse. Dette danner sammen med en generel snak udgangspunkt for næste samtale.
Sådan som jeg efterhånden har fået struktureret kursusforløbet med en kombination af
bløde og faglig kvalifikationer, mener jeg at tilgodese flest muligt af kursisternes
individuelle behov. Det er mit indtryk, at kursisterne i overvejende grad er glade for at
være i øvelsesfirmaet. De får i tilgift et socialt netværk, kommer igen til at føle
sig værdsat og brugelige. Når en kursist har afsluttet sit kursus, sker det ofte at
han/hun kommer på besøg for at hilse på os og se, hvordan det går.
Mit vigtigste succeskriterie er, at kursisterne føler sig trygge, og at der hele tiden er
udfordringer til alle på alle niveauer. Derudover vil jeg gerne have, at kursisterne
skaber grobund for et socialt fællesskab. Helst med samarbejde også i pauserne.
Det udfordrende i arbejdet er, at kursisterne ofte er yderst sårbare mennesker. Det at
få disse mennesker til at vise, at de faktiske kan meget mere, og i nogle tilfælde at
genopbygge folks selvagtelse og selvtillid. Det kræver, at man er villig til at give en
del af sig selv. Turde vise, at man er et menneske af kød og blod med erfaringer og
holdninger.
Én af de svære ting for mig er, når jeg er nødt til at pille en kursist
fuldstændig ned for derefter at genopbygge vedkommende. Desværre forekommer der
tilfælde, hvor en kursist er "verdensmester", vedkommende ved hvordan alt skal
være og vil ikke lytte til andre. Jeg har f.eks. haft en kursist, som har været
selvstændig erhvervsdrivende i en årrække, og derfor, ifølge hendes eget udsagn,
kendte alt til regnskab og økonomi. Hun tilbød at undervise de øvrige kursister i
regnskab. Det mente jeg imidlertid ikke var nogen god idÉ (især ikke da hun tillige
klagede over, at vi i kasserapporten førte alt i modsatte side i forhold til, hvordan man
gør i det virkelige liv). Jeg foreslog hende derfor at følge regnskabsundervisningen på
merkonomniveau. Hun havde jo "forudsætningerne". Tre gange var hun til denne
undervisning, hvorefter hun kom tilbage i øvelsesfirmaet, smed bøgerne på bordet og
meddelte, at dette i hvert fald var for svært og betydeligt over hendes niveau. Hun var
faktisk temmelig rystet over dette udfald, men det hjalp hende ned på
"begynderniveau", hvor hun forstod, at hun også havde noget at lære.
For mig er det svære at turde "pille ned" og føle mig sikker på, at jeg kan
"hive i land" igen.
Endvidere synes jeg, det er svært over for kursisterne at synliggøre, at de undergår en
personlig udvikling. Jeg har her i foråret haft en ung mand på ca. 30 år som kursist.
Han var utrolig nervøs og svedte til ansættelsessamtalen, så der mindst blev brugt en
halv køkkenrulle til at tørre sveden af med.
I starten af kursusforløbet var han meget tavs, fortrak aldrig en mine og forlod f.eks.
altid skolen i pauserne. Hver gang der var Én, der kiggede på ham eller sagde et ord til
ham, haglede sveden af ham.
Ved at skabe et trygt miljø, ved at vise, at han var OK og ved at give ham ansvar for
nogle ting, lykkedes det at få ham til at tø op. Han ændrede sig fuldstændig, var med
i det sociale fællesskab, mødtes f.eks med en anden kursist kl. 6 om morgenen for at
spille tennis osv. Alligevel mente han ikke i slutevalueringen, at han havde fået noget
særligt udbytte af kurset. Jeg ved 100 % sikkert, at det har han. Nu er han nemlig klar
til at starte sin uddannelse på teknisk skole, hvor han vil få brug for sin opnåede
personlige udvikling.
Jeg har svært ved at få øje på ulemper forbundet med denne kursusform, hvis blot man
spiller med åbne kort, og kursisterne fra før starten af kurset er fuldstændig klar
over, hvad det er, de går ind til.
Det gode ved denne kursusform er, at den er god til faglig/teknisk ajourføring for
uddannede og som jobafprøvning for uuddannede samtidig med, at kursisterne får et
socialt netværk. Denne kombination er utrolig vigtig, fordi den kan give kursisterne
troen på, at de er noget værd, at de kan noget, at de dur, og at der er nogen, der
holder af dem og bekymrer sig om dem, når de ikke møder om morgenen osv. Dette skal ikke
forstås som om, jeg mener, at skolen skal være en social foranstaltning, men det er for
mig helt afgørende, at der skabes et trygt miljø, hvor kursisterne trives. Først når
det er opnået, har det effekt, at der er udfordringer, og at der stilles krav.
Den traditionelle lærerrolle med læreren som vidensformidler, der leverer strengt
fagligt og videnskabeligt stof er forsvundet. Lærerrollen er blevet langt bredere og mere
nuanceret. Læreren er underviser, instruktør, konsulent, sparringspartner, vejleder,
arbejdsleder, samtalepartner, social agent osv. I undervisningen af voksne er der behov
for, at jeg som lærer, afhængig af kursistens behov og forudgående erfaringer, kan
indtage den rolle, der er mest formålstjenlig i den aktuelle situation. Jeg må vurdere,
hvordan en situation udvikler sig og hvilken rolle, der skal anvendes.
At være lærer i øvelsesfirma kræver selvfølgelig, at man er faglig kompetent, men
derudover skal man "turde" ikke at kende udfaldet af en opgave, turde indrømme,
at der er noget, man ikke ved. Vel noget af det sværeste for en traditionel underviser,
som er vant til at styre alle aktiviteter og opgaver i klasseundervisningen.
Man skal som lærer i øvelsesfirmaet turde stille sig til rådighed på alle områder
også til en vis grad på det personlige plan. Jeg tror, at man er nødt til at være
villig til at give en del af sin selv, blot må man gøre sig klart, hvor man sætter
grænsen. Selvom der er en privatsfære, hvor kursisterne ikke lukkes ind, kan man godt
vise, at man er et menneske med erfaringer og holdninger.
Et af de områder, hvor jeg mangler redskaber i det daglige arbejde i øvelsesfirmaet, er,
når jeg skal synliggøre, at kursisten udvikler sig. At der sker en faglig udvikling
stiller kursisterne aldrig spørgsmålstegn ved. Det svære er derimod at synliggøre, at
der sker en personlige udvikling hos kursisterne. Her vil jeg gerne kunne få kursisterne
til at indse, at det er opholdet i øvelsesfirmaet, der har præget deres udvikling.
Ofte er det ikke kursisternes manglende faglige kvalifikationer, der er skyld i, at de
er ude af stand til at skaffe sig arbejde, men deres personlige kvalifikationer. Jeg ville
gerne kunne være en mere aktiv sparringspartner for kursisterne i, men ofte tør jeg ikke
røre ved alt for personlige områder, da jeg ikke har andet end mine egne erfaringer og
holdninger at gøre godt med.
For at bestride jobbet som lærer i øvelsesfirmaet må man nærmest være tusindkunstner.
En slags kombination af at have kompetence i et eller flere undervisningsfag samt at være
en slags socialpædagog eller psykolog. Det er absolut på de sidstnævnte områder, jeg
føler et behov for at videreudvikle mig som "underviser".
Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel
|
|