[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Kursistportrætter:
Jimmy, kursist på en handelsskole

At lære noget ­ det er lige som at se en god film eller få læst op.
Jimmy har været på kontanthjælp i 10 år, men er nu igang med jobtræning. Han vil gerne arbejder med edb, men har svært ved at komme igang med en uddannese. Han er meget tilfreds med de efteruddannelseskurser, han har været på , selvom det er hans oplevelse, at den faglige viden på kurserne er forældet i erhvervslivet

Jimmy på 33 år har en del skoleuddannelse bag sig. Han er matematisk-fysisk student og begyndte efter studentereksamen at læse til elektronikingeniør.
­ Jeg troede, jeg ville være ingeniør, det er en erhvervsskade hjemmefra, da alle i min familie har noget at gøre med elektronik.
Jimmy blev ikke ingeniør. Han oplevede undervisningen på teknikum som kedelig og synes ikke, at han havde meget tilfælles med de andre studerende. Jimmy var herefter i ca. 10 år på kontanthjælp.
­ For 2 år siden skete der noget sjovt, der blev lavet et kvalitetssikringsprojekt omkring kommunens egne kurser og projekter til kontanthjælpsmodtagere. Man forsøgte at finde ud af, om kommunens egne aktiviteter eller de kurser, som kommunen købte, var noget værd. Kommunen skulle bruge to kontanthjælpsmodtagere, som havde prøvet nogen af de kurserne. I forbindelse med kvalitetsprojektet fik vi nogle kurser inden for dels evalueringsmetodik dels i interview- og spørgeskemateknik, samt nogle kurser i edb.
I forbindelse med projektet blev han aktiveret i kommunen og har gennem et år fået individuel jobtræning. Det er Jimmys primære opgave at medvirke til at udvikle et program til statistikbearbejdning. Til efteråret regner han med at deltage i et pc-installatør kursus.

 

Det vi lærte på kurserne, var forældet i erhvervslivet

Inden Jimmy kom under aktiveringsordningen, deltog han i en del edbkurser, da edb er hans store interesse. Men han oplevede, at selvom om han fandt kurserne interessante og spændende, kvalificerede det ham ikke til et job.
­ Vi følte, at vi lærte en masse, men når vi forsøgte at få en praktik i relation til f.eks. Desk Top kurser, fik vi at vide, at det, vi havde lært på kurserne, blev betragtet som helt forældet af virksomhederne.
Jimmy har flere gange overvejet at komme igang med en ny uddannelse, men han er bange for, at han nu har nået den alder, hvor det er ved at være for sent. Han overvejer dog en informatikassistentuddannelse.

 

Man kan godt savne at gå i skole

Jimmy kunne godt lide at gå i skole, og savner det ind imellem.
­ Det der med, at lære noget, at få det serveret, det er ligesom at se en god film eller få læst op, samtidig med, at man får noget at vide om noget, der fungerer i virkeligheden.
Jimmy kan godt lide at få tingene serveret. Han sammenligner sig med en pc'er, der skal have data serveret på en bestemt måde og siger, at det er nødvendigt for at få en succesoplevelse. ­ Der skal en lærer til, for at det lykkes, man kan ikke selv gå ud og søge nogen ting op og tro, at man bliver klogere af det ­ man bliver mere forvirret.
Jeg skal selvfølgelig følge med, og så skal jeg ud og efterprøve det på en eller anden måde... se om det passer, og om jeg kan bruge det til noget.
Det er god undervisning, som kan få alle med og hvor alle lærer noget. Hvor man ikke sidder og venter på, at der sker noget spændende eller finder det for svært. Holdet skal passe sammen. Det er vigtigt, at lærerne kan fange hver enkelt.
­ Jeg kan godt lide det, når tingene er stillet op på en sådan måde at man lærer af det, uden at skulle anstrenge sig, hvis man kan sige det på den måde.

 

Det er nemmere at lære noget i skolen end på sit arbejde

I skolen bliver man stillet opgaver, man kan løse. Efter Jimmy's mening kan det snyde i "det virkelige liv", hvor det ikke altid er nemt at løse en opgave. I skolen afprøver man teorien. På arbejdet er det mere med at prøve sig frem med forskellige løsninger. Man opdager tit på sit arbejde, at løsningerne ikke er så simple som det umiddelbart ser ud, og man kan være nødt til at søge hjælp, så man kan få løst opgaven hurtigere. I undervisning får man tiden til at lære og afprøve. På jobbet er det mere tilfældigt, om man opdager, at man har lært noget, mener Jimmy.
Til forskel fra lærerne i gymnnasiet, har kursuslærerne efter Jimmy's mening praktisk erfaring og ved, hvad de underviser i, og hvad det kan bruges til i "det virkelige liv".
Han oplever til gengæld ikke, at lærerne bruger kusisternes erfaringer i særligt omfang, men han tror også, det ville være for svært for læreren, når kursisterne kommer så mange steder fra. Undervisningen er ikke tilrettelagt for den enkelte.

 

Lærerne er menneskelige

Som kursist kommer man på kurset pga. det faglige indhold, men det sociale er selvfølgelig også vigtigt. Det er meget forskelligt, hvor meget man snakker sammen, men i kaffe- og frokostpauser er hele holdet altid sammen. Da der ikke er noget lærerværelse, sidder underviseren sammen med kursisterne i pauserne. På den måde bliver underviseren inddraget i både faglige og mere private samtaler, og det er godt, så man ikke ser vedkommende som en undervisningsmaskine, mener Jimmy. Lærerne bliver mere menneskelige.


Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel