|
Kursistportrætter:
Else, kursist på en teknisk skole
Det er vigtigt for mig at få lært, hvordan man gør tingene rigtigt og hurtigt.
Dette er nødvendigt at få eksempler og grundprincipperne, før man selv kaster sig ud i
et stykke arbejde. Ellers bruger man alt for meget spildt tid på at lave tingene forkert.
Det er Elses erfaring efter et otte ugers autocadkursus og et projekt med at tegne et hus.
Else er i færd med at tegne et hus i autocad-programmet. Det er hendes afsluttende
projekt på det indledende otte ugers kursus. Hun har travlt; men håber at blive færdig,
så hun ligesom de øvrige kursister, kan fremlægge det på afslutningsdagen. Det har
været hendes første møde med et tegneprogram, og det har været svært og
tidskrævende, fordi hun flere gange har været nødt til at lave tegningen om. Hun
betragter sig selv som lidt af en pernittengryn, der gerne vil gøre tingene godt og
rigtigt, og derfor har programmets mange valgmuligheder og veje et par gange ført hende
på vildspor.
Der skal være nogle skraveringer på tegningen, og det kræver nogle helt lukkede linjer.
Hun har valgt forkert linjetype og derfor er skraveringen kikset for hende. En medkursist
er i gang med at hjælpe hende med at finde frem til den rigtige linje, så skraveringen
bliver, som Else gerne vil have den.
Faktisk ville jeg helst noget med DTP
Else er 48 år, og bag sig har hun en bred vifte af erhvervserfaringer. Oprindelig
startede det med syning og tilskæring, som førte hende frem til at undervise i
aftenskolen i mange år på forskellige niveauer. Siden blev det til design af tøj og
engros-salg fra eget firma; men hun kom i klemme, fordi nogle firmaer gik konkurs og ikke
kunne betale hende, og hendes firma røg med i faldet. Derefter fulgte en række år med
kontorjobs og så en lang periode med ledighed.
Så nu er jeg så havnet her på det her kursus, fordi jeg er i en aktiv periode, så
jeg skulle i gang. Men jeg har været glad for kurset, selvom jeg ikke helt vidste, hvad
det indebar. Faktisk ville jeg allerhelst noget med DTP, hvor det mere er inden for
reklamelinjen; men der var alt booket op. Vi var en samlet gruppe fra a-kassen som skulle
i gang, og det var på et meget sent tidspunkt, sidst i april, og der er mange ting jo
allerede gået i gang, men jeg skulle aktiveres. Der skulle bare findes et eller andet.
Det var lige før, det her hold startede, så jeg kom ind fra dag til dag og har sådan
set været glad for det. Nu er det også, fordi jeg har haft med indretning at gøre;
altså jeg har indrettet køkkener. Så derfor har det også været morsomt for mig at
arbejde med bygningstegninger, og mine interesser har altid været meget inden for det
kreative.
Folk bliver altså meget passive
Det var en psykolog på arbejdsformidlingen, der stod for visiteringen til kurset,
og hun kunne jo lynhurtigt fornemme folks interesser, hvad de kunne få glæde af på en
eller anden måde. Så prøver de jo at se på, hvad det er for nogle kurser, de har
købt op og kan tilbyde. Hvor kan vi putte dem hen? Hvor passer folk hen, så de ikke
bliver fuldstændigt malplaceret?
Jeg synes virkelig, de gør noget ud af det. Det gjorde hende psykologen i hvert fald. Vi
var mange, der blev indkaldt til møde, fordi vi enten var i en aktivperiode eller skulle
det, og vi vidste faktisk ikke helt, hvad det var, vi gik ind til.
Mange gik også til endnu flere informationsmøder for at slippe for at skulle tage
en beslutning. De havde virkelig svært ved at skulle træffe beslutninger, og det er nok,
fordi folk er blevet vænnet til at gå passive. De er vant til at være i en rolle, hvor
der ikke rigtig er brug for dem. Nå, men så prøver de jo at gå og hygge sig, eller
gøre nogle ting, som de aldrig har haft tid til, og så er de tilfredse med det. Så lige
pludselig så sker det så skal de et eller andet. De blev fuldstændig paniske.
Men jeg vil på en måde sige, at det er godt man gør det på den måde, for det får
folk til at tænke. Ellers havner man jo på bistand. Og mange var i den situation, at der
ikke var nogen valgmulighed, så de måtte jo igang med et eller andet. Og der er jo
mange, der lukker øjnene for det; de ser ikke alvoren i det. For mig selv, der vil jeg
sige, der har det ikke været noget problem. Tværtom. For jeg har altid været en meget
aktiv type, fortæller Else.
Hun er godt tilfreds med kurset og skal fortsætte på det videregående autocad-kursus.
Hun har også talt med nogle af kursisterne fra DTP-kurset, og det synes hun stadigvæk er
meget spændende. Derfor har hun talt med a-kassen om, at hun også gerne vil på sådan
et kursus, og det var de positivt indstillede overfor.
Eksemplerne og grundprincipperne
Undervisningen i autocad 1 er for begyndere, dvs. folk mere eller mindre uden
forudsætninger. Det spænder fra arkitekter og ingeniører til folk som Else, der ikke
har konstrueret tidligere. Fra sit tilskærings- og designarbejde har hun trods alt været
vant til at tegne på anden vis, så hun kan for det meste se situationerne for sig; men
hun har alligevel savnet noget mere klasseundervisning, eksemplerne og grundprincipperne.
Dengang hun selv underviste og havde nybegyndere, demonstrerede hun altid nogle ting i
begyndelsen af timen, så kursisterne kunne arbejde videre individuelt. Hver gang sørgede
hun for at gennemgå nogle nye funktioner, så der aldrig gik en aften, uden at de lærte
noget. Ganske vist lavede kursisterne forskellige ting, men når de så stødte på
problemer, så kunne de spørge fornuftigt, fordi de gennem demonstrationerne havde fået
forståelse for arbejdet. Else havde prøver og modeller med, som hun selv havde lavet,
så hun kunne vise frem og give inspiration.
Der er det så, at jeg godt kunne have ønsket mig nogle flere eksempler og
illustrationer i vores undervisning. Det kunne jeg godt tænke mig, fordi vi... jeg har
oplevet, at hvis jeg ikke havde haft så mange fantastisk søde og positive kolleger, som
kom hoppende, hvis jeg spurgte, så havde det været vanskeligt. Ingeniørerne og
arkitekterne, som altså har forudsætningerne, de forstod jo det med målsætning. Altså
fordi der står nogle tal, f.eks. 12, så tror jeg, det er 12, men så er det 120 i stedet
for, fordi det er millimeter, og det ved jeg jo ikke noget om; men det er sådan nogle
små bitte ting, som er logik for dem, der er vant til at arbejde med det, men som jeg
ingen forudsætninger har for at vide som nybegynder.
Det kunne måske bare være et kvarter hver morgen til at gennemgår den og den tegning
med de funktioner, man skulle tage; så var man også fri for hele tiden at skulle gå ind
at forstyrre nogle, som sad og var koncentrerede. Så jeg kunne godt ønske det var lidt
mere målrettet.
Jeg vil vide, hvordan jeg skal gribe opgaven an
Else oplever, at det er det samme problem, som går igen i det hus, hun er ved at tegne
som afslutningsprojekt. Hun har manglet, føler hun, grundprincipperne og eksemplerne og
har været nødt til at lære gennem sine fejltagelser. Hun har ikke noget imod at lave
fejl; men tiden er knap. Hun er også klar over, at der er forskellige forudsætninger på
holdet, og at det derfor også er forskelligt hvor langt og hvor dybt ned, man kommer i
sit projekt. Det afgørende er efter hendes mening, at man får en forståelse for
grundprincipperne.
I hendes baghovede spøger også det videregående forløb: Er hun blevet kvalificeret til
det? Det håber hun selvfølgelig; men det kræver en virkelig god basisviden, hvis man
skal have noget ud af autocad II. Else har set nogle af produkterne fra kursisterne på
fortsætterholdet, og dem er hun meget imponeret over. Hun har også været nede på
holdet og kigge, og der lagde hun mærke til, at de slet ikke snakkede nær så meget
sammen som på hendes eget hold. Og i sidste ende gør arbejdet med afslutningsprojektet
hende i tvivl, om hun har lært nok.
Jeg ville have det her hus færdigt. Jeg har lavet det om flere gange, lavet det på
flere forskellige måder. Forfra og forfra om og om igen. Fordi jeg ville kunne gøre
det rigtigt og hurtigt. Jeg startede selvfølgelig med at tegne det ud fra min egen
tankemåde og det, jeg havde forstået og lært. Jeg havde jo lært liniefunktionen, og
så får jeg så pludselig at vide, at jeg skal lave den med polylinier, og så må jeg jo
lave det hele om, og det skal brydes på en helt anden måde. Hvis jeg nu havde fået det
at vide fra starten, så havde det jo ikke været nødvendigt at lave det om. Så havde
jeg vidst, hvordan jeg skulle gribe det hus an og ikke skullet sidde og lave det hele om.
For mig er det vigtigste, at jeg får lært, hvordan man gør det rigtigt i stedet for
at sidde og prøve mig frem. Når man kommer ud på en arbejdsplads, skal det jo gerne gå
rimeligt hurtigt. Man kan ikke få lov at sidde og blive ved med at være for lang tid om
det. Derfor er det vigtigt for mig at få at vide, hvordan jeg griber det an på den
hurtigste og mest korrekte måde, så jeg får det flotteste resultat.
Der er det, jeg siger, at man mangler en klasseundervisningstime, hvor man får at vide,
at sådan og sådan gør man. Men det er også for at sige, at for mig er det vigtigt at
få lavet det rigtigt måske fordi jeg er lidt af en pernittengryn.
Fremviseren duede ikke
At eksemplerne har manglet har efter Elses mening også haft noget at gøre med, at
fremviseren, der skulle kaste skærmbilledet op på den hvide tavle, var i stykker. Det
gjorde lærerens betingelser dårligere for at forklare; men han valgte i stedet for at
samle kursisterne rundt om en enkelt maskine og vise tingene så godt som muligt. Alene
det at se på skærmen har været en god hjælp, og efterhånden som kurset skred frem,
demonstrerede læreren mere, og det betød, at der var flere som forstod, det der foregik.
Men de var jo dygtige, så det fungerede jo. Det var jo ikke noget problem. Hvis nu det
havde været et problem, så var det jo blevet taget op. På en eller anden måde var det
jo også hyggeligt; man lærte hinanden at kende, man lavede lidt sjov, så det giver
undervisningen lidt mere krydderi. Så det har fungeret godt. Alle synes, det har været
sjovt. Vi har snakket mere sammen. Det har måske været for spredt i forudsætningerne,
men, nej, folk har generelt været dygtige og meget jævnbyrdige, og så har der været en
god ånd. Det synes jeg har været positivt.
De arbejdsløse bliver nødt til at dygtiggøre sig
En af lærerens opgaver er at motivere kursisterne, mener Else. Han skal kunne fange
kursisternes interesse, så undervisningen bliver spændende. Man skal føle, at man får
noget med hjem og så skal der være en god atmosfære i klassen, så det ikke bliver
for stift. Det betyder også, at folk får lyst til uddannelse, lyst til at gå på kurser
og dygtiggøre sig.
Arbejdsmarkedets krav er efter Elses mening store i dag, og det er nødvendigt, at man er
fleksibel, at man lynhurtigt kan sige "Jamen, det kan jeg da gøre" eller
"Den opgave kan jeg godt klare". Det nytter ikke at man begrænser sig til et
lille område.
Så man er nødt til at dygtiggøre sig, også dem der er arbejdsløse. Det nytter ikke
noget, at de bare sidder derhjemme og tænker, at de bare kan gå der, og det hele er lige
fedt. Og så tror de, at de finder et eller andet job. Og så er de utilfredse hele tiden.
Når man tænker på, hvor meget mennesker bliver hjulpet, så synes jeg at folk alligevel
er mere utilfredse end nogensinde før. Uanset hvor meget de får.
Det er næsten, som om det er blevet en selvfølge, at man kan få så meget forærende.
Det koster jo os andre, som knokler utroligt meget for at tjene til hele det her sociale
velfærdssystem. Hvis ikke der kommer noget op at stå og folk virkelig får arbejde ud af
alle de millioner, der bliver brugt, så må man jo til at spørge sig selv, hvad det er
for nogle aldersklasser, vi skal satse på? Er det så ikke mere dem i 20'erne og 30'erne
og 40'erne i stedet for dem mellem 50 og 60'erne. Nu slynger jeg det sådan lige ud; men
det er altså svært, synes jeg.
Jeg har altid været meget aktiv og aldrig bange for nye udfordringer; men jeg kan da se
på mange af dem på min egen alder omkring de 50, der er ledige. De havde nok bedre af at
komme ud i puljejobs for simpelthen at komme igang. For mange af dem er det der med at
komme på kursus og sådan noget, ja, jeg ved snart ikke. Hvor meget får de ud af det
bagefter?
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|