|
Forslag til workshops - arbejdsmetoder
Casematerialet kan naturligvis anvendes på utallige måder; som baggrundsmateriale,
udgangspunkt for en kollegial diskussion med videre. Måske vil den enkelte skole
arrangere work-shops, hvor materialet indgår på den ene eller anden måde.
I det følgende vil vi skitsere fire arbejdsmetoder, som kan anvendes i forbindelse med
arbejdet i workshops. Vi har forsøgt at pege på nogle arbejdsmetoder, som kan være
involverende for deltagerne.
Ved de to sidste arbejdsmetoder er det en god idé at få en ekstern konsulent til at lede
forløbet, hvis skolen ikke har en konsulent, der kan.
Arbejdsmetode 1 - inspireret af den casepædagogiske metode
Deltagerne har fået udleveret materialet på forhånd. Gerne vedlagt
arbejdsspørgsmål.
Ved workshoppens begyndelse inddeles deltagerne i grupper.
(Hvis der er deltagere, der ikke har fået orienteret sig i materialet på forhånd,
samles disse i en eller flere grupper for sig selv med den opgave først og fremmest at
få læst materialet, dernæst evt. løse "opgaven".)
Grupperne får f.eks. en halv time til at diskutere casematerialet og
arbejdsspørgsmålene. Gruppearbejdet har ikke til hensigt, at deltagerne skal opnå en
enighed, men den enkelte kan bruge gruppen til at få afprøvet synspunkter/løsninger
m.v.
Herefter samles alle i plenum. De individuelle løsninger danner nu udgangspunkt for en
omfattende diskussion, hvor de forskellige synspunkter forhåbentlig brydes og
konfronteres med hinanden.
Det er optimalt, hvis to personer "styrer" dette plenum. Den ene skal fungere
som en form for sekretær for plenum, der skriver deltagernes synspunkter så ordret
som muligt på en tavle e.lign. Den anden er ordstyrer, og det er vigtigt, at
vedkommende ikke presser sine egne synspunkter igennem, men mere opfatter sig som
katalysator eller provokatør.
Når diskussionslysten eller den fastsatte tidsramme er udløbet vurderes de synspunkter
(s) der er noteret på tavlen.
Sammen med deltagerne organiseres disse i problemområder (p), løsninger (l) og evt.
konsekvenser (k).
Arbejdet med løsninger og konsekvenser kan evt. foregår i grupper, hvis der er tid til
det.
Arbejdet kan afsluttes med, at deltagerne tager stilling til (f.eks.):
"Hvad vil I gøre for at fremme udviklingsønskerne? Hvad er det første skridt,
hvordan fastholder I ønsket om udvikling?"
Om casemetoden se f.eks:
Kaj Hansen: Seks voksenpædagogiske Hæfter, FUHU 1988
Arbejdsmetode 2 - inspireret af Fremtidsværkstedet
Inden denne form for workshop, der er inspireret af det såkaldte fremtidsværksted,
sættes i værk må deltagerne gerne have fået et inspirerende og visionært oplæg om
voksenuddannelse, voksenundervisning, problematikker i lærerrollen e.lign.
Deltagerne inddeles i grupper af f.eks. 8 personer. I denne arbejdsform vil det være en
god idé at sammensætte grupperne efter undervisningsfag eller uddannelsesområde. Hver
gruppe har rådighed over en form for vægavis.
Hver gruppe skal igennem nedenstående arbejdsprocesser. Det er nødvendigt med en eller
flere personer, der sætter rammerne for arbejdet i grupperne, herunder tidsrum for de
enkelte faser i processen.
Hver gruppe sættes til at lave en brainstorming over kritiske punkter i forhold til et
tema, arbejdsspørgsmål e.lign. De kritiske slagord noteres på vægavisen. Gruppen
sorterer herefter slagordene i mere overordnede temaer, som også noteres på vægavisen.
Ud fra hvert tema formulerer den enkelte gruppe en række utopier eller
fremtidsbilleder/-visioner. Det er væsentligt, at der i dette arbejde ikke tages stilling
til, hvad der evt. kan igangsættes på den enkelte skole det er netop en pointe ved
denne arbejdsmetode, at man lader fantasien og kreativiteten få frit spil.
Herefter må gruppen i gang med at vurdere og evt. supplere fremtidsbillederne og afklare,
hvordan de kan realiseres; hvad kan man gå i gang med det samme, hvad kan der dernæst
ske og hvad har et længere perspektiv for gennemførelse.
Et fremtidsværksted afsluttes bl.a. med, at der opstilles en form for handlingsplan. Her
kan man overveje, om det vil være hensigtsmæssigt, at dette arbejde sker i en form for
plenum, hvor de enkelte gruppers arbejde dermed koordineres og hvor det kommende arbejde
(og ansvaret herfor) fordeles.
Om fremtidsværkstedet, se f.eks. :
Finn Horne: Fremtidsværksteder i Danmark
teori og praksis. Politisk Revy 1987.
Arbejdsmetode 3 - diskussionsforum med reflekterende team
Denne arbejdsform kan gennemføres i relation til gruppearbejde eller i plenum ( af
begrænset størrelse) - evt. afhængigt af, hvor mange konsulenter skolen har til
rådighed.
Der er tre "roller" i arbejdsformen: arbejdsgruppen, det reflekterende team og
konsulenten.
Arbejdsgruppen diskuterer et udvalgt tema eller en række arbejdsspørgsmål. Det kan her
være en god idé, at man i gruppen inddrager de enkelte medlemmers konkrete oplevelser
af, hvordan de møder problemområderne i deres dagligdag.
Hver arbejdsgruppe har tilknyttet et reflekterende team, som består af nogle af de
øvrige deltagere plus en konsulent.
Opgaven for det reflekterende team er at støtte arbejdsgruppens løsning af sin opgave.
Støtten retter sig både mod det indhold gruppen arbejder med og arbejdsprocessen.
Vejledningen og støtten fra det reflekterende team har den særlige karakter, at der ikke
tales til gruppen, men om gruppen. Medlemmerne af det reflekterende team "tænker
højt", mens arbejdsgruppen hører på. Det team'et "tænker højt" og
reflekterer over, skal være det, de har hørt og undret sig over ved arbejdsgruppens
diskussion. Det reflekterende team skal ikke komme med analyser og vurderinger.
Arbejdsgruppen skal ikke kommentere det reflekterende teams tanker, men kan inddrage
overvejelserne og synspunkterne i gruppens videre arbejde, hvis de finder dem relevante.
Det er med andre ord afgørende, at grupperne ikke kommunikerer direkte. Dette vil nemlig
medføre, at energien flyttes væk fra det, der er arbejdsgruppens hovedopgave;
diskussionen af temaet eller arbejdsspørgsmålene.
Det er en god idé at aftale spilleregler for, hvornår og hvordan det reflekterende team
"kommer på banen". Det kan ofte være en god idé, at konsulenten er leder af
det reflekterende team og dermed bestemmer, hvornår team'et skal afbryde arbejdsgruppens
arbejde dette kan gøres ved at bede om en "time-out".
Arbejdet med reflekterende teams kan være en meget givende metode, men den kræver
følsomhed og takt.
Der kan henvises til f.eks.
Tom Andersen: Reflekterende processer, samtaler og samtaler om samtalerne, Dansk
Psykologisk Forlag, 1994.
Arbejdsmetode 4 - inspireret af Forum teatret
Deltagerne inddeles i grupper à f.eks. 12 personer. Der skal være et lokale til hver
gruppe.
I den enkelte gruppe findes der fire personer, der skal spille et rollespil igennem der
er vedlagt et rollespil, som kan benyttes. Gruppen bør ledes af en konsulent.
De øvrige deltagere i gruppen kan indgå i spillet via Forumteateret. Det betyder, at man
som ikke-spillende deltager kan indgå i spillet med argumenter, svar, spørgsmål og
kommentar på spillets præmisser. Det foregår ved, at man lægger en hånd på
rolleindehaverens skulder og for en kort tid fungerer som hans/hendes talerør.
Når energien i gruppen er opbrugt afbrydes spillet af konsulenten. De ikke-spillende
deltagere kan nu eventuelt udgøre et reflekterende team (se arbejdsform 3), som sammen
med konsulenten kan bidrage med hypoteser om det udspillede drama.
Eksempel på rollespil
Opgavens hovedperson er Per, og opgaven går ud på at diskutere passivitet i
undervisningen i rollespilsform ud fra de oplevelser, Per har haft. Der skal ikke nås
frem til endelige løsninger eller enighed.
Per mødes en eftermiddag på lærerværelset med tre andre kolleger; Hanne, Pia og Ole.
De fire kolleger kommer til at diskutere deres undervisning og deres lærerroller.
Anledningen er, at Per er frustereret over sit hold og deres passivitet.
Per har for øjeblikket et hold med 20 kursister, hvor der er en nogenlunde ligelig
kønsfordeling. Kursisterne har forskellige forudsætninger; fagligt, uddannelsesmæssigt,
arbejds-mæssige erfaringer med videre.
Per har talt lidt med holdet om deres passivitet. Ofte er det Pers indtryk, at der er
mange, der ikke forbereder sig, og han har svært ved at få et klart bud fra holdet om,
hvad de gerne vil og hvad de har brug for. "Du er læreren"; siger de.
Lidt om Per: Er en venlig og altid forberedt lærer. Han lægger vægt på at
tilrettelægge og gennemgå sit stof ordentligt, og han sørger altid for at lægge et
klart program for sine timer, hvor der skiftes mellem forskellige arbejdsformer. Han
føler ansvar for, at deltagerne lærer noget, er åben for spørgsmål og kommentarer.
Når han planlægger sin undervisning, er han meget optaget af at finde den rette
fagdidaktik.
Som person kan han virke lidt genert, og når han underviser, holder han sig til
"rummet" mellem katederet og tavlen. Hans undervisning er ofte
"lige-på-og-hårdt", og han bruger mange overheads med mange informationer og
detaljer, hvilket af og til fører til, at under-visningen bliver til envejskommunikation.
Han er optaget af sit fag og af, at deltagerne lærer noget, men han kan have lidt svært
ved at holde kontakten med de "svage" elever. Han er klar over, at der er noget,
der kikser i hans pædagogiske formidling, men overfor kolleger har han normalt mange
rationelle forklaringer.
Hanne: Er meget procesorienteret, anvender meget aktiv lytning og feedback til kursisterne
og er meget opmærksom på den sociale proces i undervisningen.
Pia: Er altid velforberedt og har en meget struktureret undervisning. Hun lægger vægt
på, at deltagerne kender deres standpunkt og udformer ofte små tests. På baggrund af
dem giver hun faglig feedback og korrigerer sin undervisning.
Ole: Er meget engageret, lægger vægt på liv i undervisningen og bruger hele kroppen og
det fysiske rum i undervisningen. Han gør et stort stykke arbejde ud af at lægge stoffet
til rette og gøre det spændende og optræder med autoritet i undervisningen. han taler
hurtigt og glemmer ofte at give feedback til kursisterne.
Forsiden | Forrige kapitel
|
|