Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indholdsfortegnelse







Forord

1. Indledning
1.1 Analysens baggrund og formål
1.2 Analysens organisering
1.3 Definition af styringssystem
1.4 Analysens karakter og fokus
1.5 Overordnede hensyn i analysen
1.6 Analysens grundlag
1.7 Sammenhæng til igangværende og kommende analyser og udviklingsarbejder

2. Rapportens opbygning og hovedkonklusioner

3. Præsentation af uddannelses- og institutionsområderne
3.1 Institutionernes karakteristika
3.2 Beskrivelse af uddannelserne
3.3 Styring af optag og kapacitet
3.4 Styring af institutionsstrukturer
3.5 Selvejemodellen
3.6 Selvejeformer efter kommunalreformen

4. Målsætninger og principper i det selvejebaserede styringssystem
4.1 Definition
4.2 Styringssystemets overordnede mål
4.3 Styringssystemets rationale
4.4 Resultatstyring, gennemsigtighed og åbenhed
4.5 Styringssystemets aktører, rollefordeling og redskaber
4.6 De amtslige institutioners opgaver og ansvar efter overgang til statsligt selveje
4.6.1 Ledelsesmæssige og administrative opgaver
4.6.2 Overgangen til taxameterfinansiering

5. Styringsredskaber i det selvejebaserede styringssystem
5.1 Central styring af uddannelser
5.2 Central styring af kvalitet
5.2.1 Kvalitetsbegrebet
5.2.2 Eksamensregler
5.2.3 Censorinstitutionen
5.2.4 Lærerkvalifikationskrav
5.2.5 Akkreditering og auditering
5.2.6 Institutionsudvikling og institutionskvalitet
5.2.7. Særlige fokuspunkter vedrørende central styring af kvalitet
5.3 Decentral kvalitetssikring og -udvikling
5.3.1 Særlige fokuspunkter vedrørende decentral kvalitetssikring og -udvikling
5.4 Styring af institutionsstruktur, kapacitet og udvikling
5.4.1 Styring af institutionsstruktur
5.4.2 Dimensionering og optag
5.4.3 Styring af udbud
5.4.4 Særlige fokuspunkter vedrørende styring af institutionsstruktur, kapacitet og udvikling
5.5 Styring af økonomi
5.5.1. Institutionernes indtægter og aktivitet
5.5.2 Taxametersystemet
5.5.3 Regnskabsaflæggelse
5.5.4 Institutionsrevision
5.5.5 Særlige fokuspunkter vedrørende styring af økonomi
5.6 Tilsyn
5.6.1 Tilsynets formål og opgaver
5.6.2 Udviklingstræk i det decentrale styringskoncept og tilsynet
5.6.3 Udvikling og modernisering af tilsynet
5.6.4 Reaktion og sanktion
5.6.5 Særlige fokuspunkter vedrørende tilsynet
5.7 Styring via interessenter og gennemsigtighed og åbenhed
5.7.1 Særlige fokuspunkter vedrørende gennemsigtighed og åbenhed
5.8 Styringssystemets informationsgrundlag
5.8.1 Særlige fokuspunkter vedrørende styringens informationsgrundlag

6. Eksterne delundersøgelser
6.1 Undersøgelse af udviklingspotentialet for bestyrelser
6.2 Undersøgelse af censorinstitutionen
6.3 Rapport om taxametersystemet og kvalitet
6.4 Analyse af uddannelsesinstitutionernes indtægtsdækkede virksomhed

7. Uddannelsessektorens erfaringer og synspunkter
7.1 Referencegrupperne
7.2 Sammendrag af referencegruppernes synspunkter om styringssystemet
7.2.1 Selvejet
7.2.2 Finansiering via taxametre, puljer og grundtilskud
7.2.3 Kvalitetsudvikling og -sikring
7.2.4 Bestyrelserne

8. Vurdering af styringssystemet i forhold til uddannelsespolitiske og generelle målsætninger
8.1 Grundlæggende og principielle krav til styringssystemet
8.2 Sikring af kvalitet
8.3 Særlige politisk prioriterede målsætninger
8.4 Effektiv institutionsdrift og økonomistyring
8.5 Geografisk tilgængelighed til udbud af høj kvalitet

9. Konklusion
9.1 Hovedkonklusion om det selvejebaserede styringssystem
9.2 Udviklingsmuligheder for styringssystemet vurderet i forhold til dets målsætninger

10. Konklusion om de nye selvejende institutionsområder

11. Forslag til ændringer og justeringer af styringssystemet
11.1 Grundlæggende sammenhænge mellem de enkelte forslag
11.2 Forslag til bedre sikring af kvalitet og resultater
11.2.1 Bestyrelsesarbejde generelt
11.2.2 Bestyrelsessammensætning
11.2.3 Kvalitetssikring: Kvalitetssystemer, auditering og akkreditering
11.2.4 Ressourceregnskab
11.2.5 Brugerdeklarationer
11.2.6 Tilsyn
11.2.7 Nye sanktioner i forhold til institutioner med utilstrækkelig kvalitet
11.2.8 Tidssvarende roller og formaliseret dialog og samarbejde
11.3 Forslag til sikring af geografisk tilgængelighed til udbud af høj kvalitet
11.3.1 Grundtilskudsreform
11.4 Forslag vedrørende finansiering
11.4.1 Taxametersystemet
11.5 Forslag vedrørende selvejemodel
11.5.1 Harmonisering af selvejelovgivning

Bilag

Bilag 0: Resumé af kommentarer fra referencegrupper m.fl. til samlet udkast til rapport om styringsanalysen

Bilag 1: Kommissorium for analyse af uddannelsesområdets styringssystem

Bilag 2: Deltagere i udvalget for analyse af uddannelsesområdets styringssystem

Bilag 3: Styringsanalysens referencegrupper

Bilag 4: Forslag til fremtidig sammensætning og udpegning af bestyrelserne på de enkelte institutionsområder

Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (xx kB)
Hele publikationen i PDF-format (xx kB)
PDF er et printvenligt format. For at læse og printe publikationen i dette format, skal man have en version af Acrobat Reader installeret på sin computer. Dette program kan hentes gratis hos producenten Adobe's hjemmeside, hvor der også findes installationsvejledning mv.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Styringsanalysen – analyse af uddannelsesområdets styringssystem" som komplet indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2005

Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top