|
3. Præsentation af uddannelses- og institutionsområderneKapitlet indeholder en overordnet beskrivelse af analysens uddannelser og institutioner, dvs. nuværende og kommende selvejende institutioner under Undervisningsministeriet, hvis primære opgave er at
udbyde undervisning, som fører til nationalt anerkendt kompetence. Institutionerne er i dag undergivet meget forskellige vilkår i henholdsvis den amtskommunale styring og den statslige styring via selvejende institutioner. Uddannelsesregler og tilsyn er derimod for alle
institutionernes uddannelser og undervisning placeret samlet under Undervisningsministeriet. I afsnit 4.6 gøres nærmere rede for de ændringer, overgangen til selveje vil betyde for de amtslige institutioner, og
for den proces og de initiativer, der er igangsat i forbindelse med implementeringen. I nærværende kapitel gives først en overordnet beskrivelse af institutionerne med hensyn til antal, opgaveprofil mv. Dernæst gives en kort beskrivelse af de enkelte uddannelsesområder, institutionerne
varetager. Endelig uddybes institutionernes generelle rammebetingelser, herunder styring af optag og kapacitet, styring af institutionsstrukturer samt selvejemodellen. 3.1 Institutionernes karakteristikaAnalysens institutioner er meget forskelligartede, bl.a. med hensyn til de enkelte uddannelsesområders karakteristika og målgrupper, opgaveprofil i øvrigt, størrelse og institutionernes interne organisering med
et eller flere udbudssteder. De nye statslige institutionsområder fra 2007 består overvejende af institutioner med et udbud af kun én eller få uddannelser. Samtidig er de ofte relativt små og vil i forbindelse med overgangen til
taxameterfinansiering og aktivitetsstyrede bevillinger derfor erfaringsmæssigt være særligt sårbare over for udsving i tilgang og aktivitet. Inden for de selvejende institutionsområder er i de seneste år gennemført institutions- strukturreformer, som gennem sammenlægninger af mindre, enkeltstående institutioner har skabt et institutionsbillede
bestående af store institutionsenheder med brede uddannelsesmiljøer og flere lokale udbudssteder. I samme forbindelse er de tidligere statsinstitutioner nu overgået til selveje.[1] Det gælder både institutionerne for videregående uddannelse og for erhvervsrettet uddannelse, at institutionerne nu i vidt omfang indgår i centre for videregående uddannelser eller store erhvervsskoler med et bredt fagligt uddannelsesudbud og herunder også med et vertikalt sammenhængende udbud af grund-, efter- og videreuddannelse. Institutionsstrukturreformerne uddybes i afsnit 3.4. Tabel 3.1. Uddannelsesinstitutionernes antal, ejerforhold, størrelse og udbud
En del af institutionerne for videregående uddannelse og for erhvervsrettet uddannelse er ikke indgået i fusioner, og der består fortsat en række institutioner med et udbud af få uddannelser, hvoraf en del
også er relativt små, bl.a. handelsskoler, landbrugsskoler, lærer- og pædagogseminarier, sociale højskoler og efter- og videreuddannelsesinstitutioner. Der er således stadig en vis spredning i institutionernes
størrelse, uddannelsesprofil og faglige bredde inden for sektorerne (der henvises også til afsnit 3.4). I tabellen 3.2 nedenfor vises institutionernes størrelsesfordeling efter omsætning. Tabel 3.2 Antal institutioner fordelt efter omsætning
Kilde: Regnskabsportalen. Der kan være afvigelser i forhold til det samlede antal institutioner i tabel 3.1, hvilket dels skyldes, at ikke alle udbydere aflægger regnskab til Undervisningsministeriet, dels at
ubetingede CVU er medtaget både som selvstændige institutioner og i form af partnerinstitutionerne i denne oversigt i modsætning til tabel 3.2. I tabel 3.3 nedenfor vises de amstlige institutioner fordelt efter størrelse (antal elever/studerende). Tabel 3.3 Antal institutioner fordelt efter ordinære studerende*
Kilde: Institutionsregistret. Der kan være afvigelse i forhold til det samlede antal institutioner i tabel 3.1, hvilket dels skyldes ændringer i institutionsstrukturen, dels at afdelinger er medtaget i varierende
omfang. 3.2 Beskrivelse af uddannelserneUddannelserne omfatter kompetencegivende ungdomsuddannelser, videregående uddannelser samt voksen- og efteruddannelse på Undervisningsministeriets område. De enkelte uddannelsesområder
beskrives kort i det følgende. 3.2.1 Ungdomsuddannelserne
Elever, som ønsker at begynde i en social- og sundhedsuddannelse efter 9. klasse, eller som har behov for at forberede sig til det videre uddannelsesforløb, skal gennemføre et grundforløb, der normalt
varer 20 uger. Grundforløbet kan forlænges op til 40 uger. Mellem ca. halvdelen og 2/3 af uddannelsen foregår på skole.
3.2.2 De videregående uddannelser
3.2.3 Voksen- og efteruddannelser
3.3 Styring af optag og kapacitetDen nuværende styring På gymnasieområdet fastsætter amtsrådet hver enkelt institutions kapacitet, dvs. det maksimale antal klasser, institutionen kan optage, og det mindste antal elever, institutionen er forpligtet til at optage efter
ansøgning. Optagelse sker på den institution, eleven ønsker, såfremt der er plads, men der skal ske koordinering af optagelsen af elever, som på grund af pladsmangel ikke kan få deres 1. prioritet opfyldt.
Hvis der er flere ansøgere med 1. prioritet til en uddannelse eller studieretning, end institutionen har kapacitet til at optage, afgør et af amtet nedsat fordelingsudvalg, hvilke ansøgere der af kapacitetsmæssige
grunde skal henvises til en anden institution. Amtet koordinerer endvidere institutionernes udbud af studieretninger og sikrer, at der ved mindst én af amtets gymnasieskoler sker udbud af mere specialiserede studieretninger. Alle offentlige institutioner skal udbyde mindst fire forskellige studieretninger. Amtet koordinerer endvidere udbuddet af valgfag. Inden for hvert amt skal der være et bredt udbud af valgfag, som dækker de tre hovedområder humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab. Undervisningsministeren har efter aftale med amterne fastlagt, at hver institution skal oprette to bestemte typer studieretninger og oprette valghold, hvis et bestemt antal elever har tilmeldt sig.
Kommunalreformen lægger ikke op til at ændre på disse forhold. Institutionens oprettelse af valghold fastlægges på institutionsniveau af rektor inden for de amtsligt fastsatte rammer. Baggrunden for den eksisterende kapacitetsfastsættelse og koordinering af optagelsen af elever er et ønske om dels at sikre en optimal kapacitetsudnyttelse, dels at sikre opretholdelse af eksisterende
gymnasier i udkantsområder med lille søgning. På VUC varetages den daglige ledelse af forstanderen, mens centerrådet bestående af repræsentanter fra amtsrådet, kommunalbestyrelser, LO, DA, lærere og kursister afgør en række administrative forhold
af betydning for det enkelte VUC's virke. Centerrådet afgiver f.eks. indstilling om centrets udbud af AVU-tilbudsfag og fagudbuddet inden for hf-enkeltfag. Hvis VUC'et er opdelt i afdelinger, nedsættes
lokalråd med begrænsede beføjelser. Amtsrådet godkender overordnet det samlede udbud på VUC, og det enkelte VUC kan på grundlag heraf frit oprette hold og bestemme holdstørrelsen, når kursistgrundlaget er til stede. Dialogmøder med amtsrådet danner grundlaget for amtsrådets godkendelse af det samlede fagudbud i amtet og på det enkelte VUC. For de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser dimensionerer amtsrådet og kommunalbestyrelserne uddannelsespladserne i grundforløbet og praktikpladserne i uddannelserne i overensstemmelse
med dels egne behov, dels det samlede behov for færdiguddannede i amtet. Hvis undervisningsministeren finder, at dimensioneringsforpligtelsen ikke er opfyldt, kan undervisningsministeren dimensionere et
årligt minimumsantal praktikpladser på social- og sundhedshjælperuddannelsen og social- og sundhedsassistentuddannelsen. Amtsrådet er forpligtet til at stille den nødvendige skolekapacitet til rådighed for
grundforløbet og uddannelserne. På sygeplejerskeområdet er det de enkelte amtsråd, som fastsætter dimensioneringen i overensstemmelse med behovet for færdiguddannede i amtskommunen. Amtsrådet skal stille skolekapacitet til
rådighed og skal i samarbejde med kommunalbestyrelserne stille de nødvendige kliniske undervisningssteder til rådighed. Inden for de selvejende institutionsområder varetages opgaver vedrørende dimensionering som hovedprincip af den enkelte selvejende institution inden for nærmere centralt fastlagte rammer.
Institutionerne har som hovedprincip frit optag inden for de uddannelser, de er godkendt til at udbyde, og eleverne/de studerende har frit valg af institution. I uddannelsesreglerne fastlægges regler for
institutionernes optagelseskriterier, og på enkelte uddannelser dimensioneres optaget ud fra bl.a. beskæftigelsesmæssige hensyn. Som eksempel på optagelsesreglerne på ungdomsuddannelsesområdet kan nævnes, at alle, som opfylder visse, nærmere fastsatte betingelser, har krav på at blive optaget på et grundforløb til en erhvervsuddannelse på en institution efter eget valg. Institutionen har tilsvarende, inden for de grundforløb institutionen udbyder, pligt til at optage alle ansøgere, som opfylder betingelserne, eller sørge for, at de optages på en anden institution eller andre institutioner med samme grundforløb. Institutionen kan i tilfælde af særlige kapacitetsproblemer optage eleven med virkning fra institutionens næste optagelsestermin. Regionsråd, samarbejdsfora og fordelingsudvalg Med kommunalreformen etableres der i hver region et råd, som i et samarbejde med ungdomsuddannelsesinstitutionerne i regionen bl.a. har til opgave at
sikre sammenhæng i udbuddet af ungdomsuddannelser, både med hensyn til placering, kapacitet og bredde i udbuddet, således at der i hver region er et tilstrækkeligt og varieret udbud til alle unge. Samme
forpligtelse har regionsrådet i forhold til voksenuddannelsestilbud på VUC. Regionsrådenes koordinerende rolle på ungdomsuddannelses- og voksenuddannelsesområdet skal ses i sammenhæng med den rolle, der er givet til rådene om at udarbejde en samlet overordnet vision for
regionens udvikling af områderne natur og miljø, erhverv, turisme, beskæftigelse, uddannelse og kultur samt udviklingen i regionens udkantsområder og landdistrikter. Denne rolle understøttes yderligere af
regionernes mulighed for at yde tilskud til f.eks. uddannelsesinstitutioner til opfyldelse af udviklingsplanen. Regionsrådet bliver dog ikke tillagt nogen egentlig kompetence i forhold til de selvejende institutioner. For stx og hf er kompetencen til at træffe beslutning om kapacitet og udbud på den enkelte institution således tillagt institutionernes bestyrelse. Forpligtelsen til at sikre den samlede gymnasiekapacitet påhviler undervisningsministeren, som efter indstilling fra et regionsråd og efter høring af de berørte institutioner, som udbyder stx og hf, kan beslutte midlertidigt at lægge loft over en institutions kapacitet. Med kommunalreformen etableres der endvidere forpligtende samarbejder mellem de institutioner, som udbyder stx og hf. Disse samarbejdsfora nedsættes af institutionerne selv, dog således at regionsrådet
skal godkende de enkelte forpligtende samarbejder, og rådet kan pålægge enkeltinstitutioner at indgå i et samarbejde. Regionsrådet har i samarbejde med de forpligtende samarbejder mellem de institutioner, som udbyder stx og hf, til opgave at koordinere fordelingen af stx- og hf-elever på de enkelte institutioner. I denne
sammenhæng nedsætter regionsrådet et fordelingsudvalg, som ud fra en række kriterier om elevernes ønsker om institution og studieretning og om geografisk nærhed, fordeler de elever, som ikke kan
optages på institutioner med oversøgning. Den nærmere form for udmøntning af samarbejdet mellem regionsrådet og de selvejende institutioner er ikke centralt reguleret og må ske under hensyn til den pågældende regions udviklingsplan og lokale
behov og vilkår. Bl.a. må institutionerne og regionsrådet samarbejde om prognoser og behovsvurderinger med henblik på kapacitetsfastsættelser. Til at løfte opgaven i forhold til statsligt selvejende gymnasier og hf-kurser har regionsrådet følgende særlige beføjelser:
De statsligt selvejende institutioner for stx og hf skal indgå i et forpligtende samarbejde, og forpligtelsen omfatter koordinering af institutionernes kapacitet, udbud af studieretninger, valgfag og elevfordeling
samt i øvrigt samarbejde med regionsrådet m.fl. 3.4 Styring af institutionsstrukturerHensyn bag institutionsstrukturerne Hvad angår ungdomsuddannelserne skal udbudsstyringen sikre, at disse uddannelser er tilgængelige for alle unge lokalt, så de unge kan påbegynde og så vidt muligt gennemføre uddannelsen uden at være
tvunget til at flytte hjemmefra. I erhvervsuddannelsernes hovedforløb er en del af uddannelserne meget specialiserede og har et begrænset volumen, hvorfor de faglige kompetencer samles på få
uddannelsessteder. Det forudsættes derfor, at de unge er mobile og gennemfører (dele af) uddannelsen på institutioner, hvor de faglige kompetencer er tilstede. Sådanne uddannelser kræver til gengæld et
botilbud til de unge i form af skolehjem eller lignende i tilknytning til institutionen. Inden for de videregående uddannelser forudsættes det i højere grad, at målgruppen er mobil. Uddannelsernes volumen er generelt mere begrænset end ungdomsuddannelsernes. Der lægges dog samtidig
vægt på at opnå en regional dækning af udbuddet, dels af hensyn til mulighederne for at opretholde attraktive uddannelsestilbud for unge i alle regioner, dels for at understøtte den regionale erhvervsudvikling. Det har stor betydning for den erhvervsmæssige udvikling, at der er uddannelsesinstitutioner i yderkantsområderne. Det skal også medvirke til at understøtte den politiske målsætning om, at flest mulige unge
gennemfører en uddannelse. Erfaringen med små institutioner i lokalområderne med udbud af få uddannelser har dog vist, at de lokale uddannelsesinstitutioner har haft svært ved at tiltrække unge, som hellere
søger de store og flerfaglige uddannelsesmiljøer i storbyerne og ofte ikke vender tilbage til lokalområdet efter afsluttet uddannelse. På de små institutioner med et begrænset uddannelsesfelt og en lille
lærergruppe, hvor enkelte fag typisk kun bliver dækket af en enkelt lærer [5], er det endvidere ofte vanskeligt at udvikle alsidige faglige miljøer: Der kan ikke dannes lærerteam til at udvikle eksisterende og
nye fag, institutionens mulighed for at inddrage ny viden og erfaringer fra andre fagområder er begrænset, og de studerendes valgmuligheder ligeledes begrænsede. Da videregående uddannelsesinstitutioner
har et selvstændigt fagligt ansvar for udvikling af egne uddannelser, indebærer en institutionsstruktur med mange små og institutioner med få uddannelser en risiko for atomisering af den samlede
udviklingsindsats. Hvad angår selve institutionsbegrebet skal det bemærkes, at der i takt med den løbende udvikling af den decentrale styringsform og de selvejende institutioners rolle som lokal og regional erhvervspolitisk aktør, er sket en redefinering af begrebet. Institutionerne har i stigende omfang fået nye opgaver og roller og er ikke længere konstitueret af en bygning, men af et undervisningsmiljø, som internt er organiseret med en række lokale afdelinger til hovedinstitutionen, og som sammen med andre uddannelsesinstitutioner indgår i én sammenhængende og fleksibel regional infrastruktur. Inden for de amtskommunale institutionsområder findes ikke en tilsvarende politisk styring af institutionsstrukturen på nationalt plan. Det er de enkelte amtsråd, som har ansvar for at sikre tilstrækkelig
kapacitet i amtet, og etablering, placering og evt. udbygning af institutioner er derfor en regionalpolitisk beslutning. Udviklingen i de enkelte sektorers institutionsstrukturer Siden vedtagelsen af loven om institutioner for erhvervsrettet uddannelse i 2002 er i alt 124 erhvervsskoler og AMU-centre blevet reduceret til 105 institutioner for erhvervsrettet uddannelse. Også forud for
denne periode er der gennemført indbyrdes sammenlægninger af institutioner inden for institutionstyperne. Hovedreglen har været, at de lokale udbudssteder er blevet opretholdt, uanset at institutionerne har organiseret sig i større enheder. Med udviklingen i institutionsstrukturen er institutionernes rolle som regionalt ansvarlige aktører i forhold til at sikre de uddannelsessøgendes og erhvervslivets behov for uddannelse og kompetenceudvikling
blevet understreget. Herunder stilles der bl.a. krav om, at institutionerne indgår i et lokalt samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner. På trods af harmoniseringen af institutionsstrukturen er der dog fortsat en rimelig stor spredning i institutionernes størrelse, uddannelsesprofil og faglige bredde. Der skelnes i den forbindelse mellem fire
hovedfunktioner for institutionerne, hvor samme institution kan varetage flere funktioner:
Institutioner for erhvervsrettet uddannelse kan desuden indgå i et organiseret og forpligtende samarbejde i erhvervsakademier, der primært omfatter institutioner godkendt til at udbyde korte videregående uddannelser, men som principielt også kan omfatte øvrige erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner. Der er godkendt i alt 16 erhvervsakademier og et uddannelsesnetværk for designteknologuddannelsen. Formålet med erhvervsakademier er dels at sikre faglig bredde i og kvalitetsudvikling af de regionale uddannelsesmiljøer, dels at sikre et regionalt dækkende udbud af erhvervsrettede korte videregående
uddannelser og erhvervsrettet voksenuddannelse i forhold til virksomhedernes behov. Målsætningen har været, at der i hver region udbydes mindst en teknisk, en merkantil og en informationsteknologisk
videregående uddannelse. Erhvervsakademierne skal desuden varetage videncenter- og udviklingsfunktioner i samspil med det regionale erhvervsliv og ved etablering af netværk med andre uddannelsesinstitutioner og erhvervspolitiske
aktører. De amtskommunale gymnasieskolers institutionsstruktur har ikke ændret sig væsentligt siden statsskolernes overgang til amterne i 1985. Der er sket en udbygning med etablering af nye gymnasier i de
større byer i takt med den stigende søgning til området. Samtidig er der især af regionalpolitiske hensyn oprettet en række små gymnasier uden for de store byer. Institutionsstrukturen for de amtskommunale social- og sundhedsskoler har været relativt uforandret. Der findes i dag 23 social- og sundhedsskoler. Inden for de selvejende mellemlange videregående uddannelsesinstitutioner har institutionsstrukturen også været under omfattende forandring i de senere år, ligesom det også gælder de øvrige selvejende
institutionsområder. Med det formål at skabe fagligt bredere, selvstændige og profilerede videregående uddannelsesmiljøer, som kan sikre grundlaget for regionale udbud i hele landet, er der i dag dannet en række Centre for Videregående Uddannelser (CVU). Hovedparten af de mellemlange videregående uddannelsesinstitutioner indgår nu i et CVU. Sektoren består af 22 CVU'er, som alle er flerfaglige videregående uddannelsesinstitutioner. CVU-sektoren er
dannet af ca. 100 enkeltstående MVU-institutioner under Undervisningsministeriet, der tidligere hver for sig udbød én af de i alt ca. 20 mellemlange videregående uddannelser, som nu benævnes
professionsbacheloruddannelser. Der er endvidere 22 enkeltstående MVU-institutioner. Godkendelsen som CVU og enkeltstående MVU-institution indebærer et selvstændigt regionalt ansvar for varetagelsen af efter- og videreuddannelse til og med diplomniveau i sammenhæng med
grunduddannelserne. Institutionerne er desuden pålagt en forpligtelse dels til forskningstilknytning gennem en tættere og formaliseret kontakt med relevante forskningsmiljøer, dels til udviklingsbasering i form
af krav om løbende fornyelse af uddannelserne og samarbejde med det regionale erhvervsliv mv. om udvikling af praksis og professioner. Endelig skal CVU'erne i lighed med erhvervsakademierne fungere
som regionale videncentre. Et CVU kan som udgangspunkt have enten betinget eller ubetinget status. Et ubetinget CVU dannes ved sammenlægning af flere institutioner (efter sammenlægningen kaldet partnere), som herefter formelt udgør én juridisk og økonomisk enhed. Ved et betinget CVU stifter flere selvejende institutioner i fællesskab en ny selvejende institution med henblik på varetagelsen af de opgaver, som følger af godkendelsen som CVU. Foruden ovennævnte opgaver bør de stiftende institutioner også henlægge fællesopgaver til CVU'et med henblik på realisering af det ubetingede CVU. En betinget godkendelse af et CVU gives for en tidsbegrænset periode på fem år, der maksimalt kan forlænges til i alt 11 år, hvorefter institutionen må overgå til ubetinget status eller opløses. Amtslige sygepleje- og radiografskoler kan indtræde i et CVU gennem indgåelse af driftsoverenskomst mellem amtet og det pågældende CVU. Herved samles forskellige uddannelser inden for beslægtede
fagområder under samme institution. 13 amter har indgået aftale om henlæggelse af uddannelsen til et CVU. Det er forventningen, at de resterende sygepleje- og radiografskolerne efter overgangen til staten i
2007 i vidt omfang vil indgå i den eksisterende CVU-sektor og dermed blive en integreret del af den eksisterende institutionsstruktur. Ved lovændring i 2004 blev titlen “University College” indført som kvalitetsbetegnelse for CVU'erne. Titlen kan tildeles af undervisningsministeren til ubetingede CVU'er, som vurderes at være kvalificerede
hertil på baggrund af en akkrediteringsproces, som gennemføres af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Der henvises til afsnit 5.2.5 for en nærmere beskrivelse af betegnelsen University College. Det
forventes, at der ultimo 2005 kan træffes afgørelser i de første ansøgninger om godkendelse. Institutionsstrukturen for de amtslige voksenuddannelsescentre (VUC) har undergået visse strukturelle forandringer i de senere år, idet de enkelte centre i mange amter er samlet i større enheder og ofte med underliggende afdelinger efter amtsrådets beslutning. Dette er især sket for at etablere større og fagligt og pædagogisk stærkere uddannelsesmiljøer for voksne, men også i et vist omfang ud fra effektiviseringshensyn. Der findes i dag 29 centre mod ca. 70 primo 2000. Afslutningsvis skal det nævnes, at der inden for erhvervsuddannelseslovens område og inden for lov om arbejdsmarkedsuddannelser mv. (AMU) kan gives udbudsgodkendelse til private udbydere m.fl.
Disse udbudsgodkendelser omfatter ikke en institutionsgodkendelse, men alene en godkendelse til udbud af bestemte grundforløb, hovedforløb eller arbejdsmarkedsuddannelser samt enkeltfag, der er
optaget i af de ovennævnte fælles kompetencebeskrivelser med statstilskud. 3.5 SelvejemodellenSelvejemodellen er lovfæstet i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og i lov om centre for videregående uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelse. [6]
Undervisningsministerens bemyndigelser Undervisningsministerens kompetence i forhold til de selvejende institutioner er reguleret i institutionslovgivningen, og der er derfor ikke adgang til at give
institutionerne påbud om at træffe en bestemt afgørelse, medmindre denne kompetence følger direkte af loven. Undervisningsministeren har ifølge lovgivningen følgende bemyndigelser og forpligtelser:
Bestyrelsens opgaver og ansvar
Institutioner, som indgår som partnere i dannelsen af et ubetinget CVU (jf. ovenfor), kan oprette særlige studiebestyrelser eller faglige råd, som kan overlades nærmere bestemte beføjelser vedrørende
partnerens uddannelse, bl.a. beføjelse til at godkende studieordningerne for grunduddannelserne. Hver partner ledes af en studierektor, som varetager den daglige ledelse af uddannelsesstedet. Oprettelsen af
studiebestyrelser og faglige råd ændrer ikke ved CVU-bestyrelsens overordnede ledelseskompetence og ansvaret for institutionens drift og virksomhed. Bestyrelsessammensætning For institutioner for erhvervsrettet uddannelse er regler om bestyrelsens sammensætning reguleret i institutionslovens § 5, stk. 2, som har følgende ordlyd: “Bestyrelsen skal normalt bestå af 6-12 medlemmer, hvoraf et medlem udpeges af et eller flere amtsråd og mindst et medlem af en eller flere kommunalbestyrelser. Bestyrelsens øvrige
medlemmer skal så vidt muligt tilsammen dække institutionens aktuelle og fremadrettede virkefelt. Arbejdsgiver- og arbejdstagerrepræsentanterne skal være ligeligt repræsenterede og have
tilknytning til det geografiske område og til det arbejdsmarked, som institutionen dækker.” Det præciseres i bemærkningerne til loven, at antallet af bestyrelsesmedlemmer kan variere afhængigt af institutionens virkefelt. Idet der er en overgrænse for bestyrelsens størrelse, kan hvert uddannelses- og aktivitetsområde dog ikke forvente en særlig repræsentant i bestyrelsen. Efter praksis tillades kun bestyrelser med mere end 12 medlemmer i en overgangsperiode i forbindelse med sammenlægning af institutioner. Arbejdsgiver- og arbejdstagerrepræsentanter i bestyrelsen skal forstås i bred forstand, idet der f.eks. både kan være tale om traditionelle arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer og lokale
handelsstandsforeninger. Undervisningsministeriet har således en liberal praksis i forhold til godkendelse af bestyrelsessammensætningen. Det er desuden fastsat i institutionsloven, at institutionens lærere og teknisk-administrative personale repræsenteres i bestyrelsen uden stemmeret med hver en repræsentant, og at deltagerne i uddannelse af
over seks måneders varighed repræsenteres i bestyrelsen uden stemmeret med to repræsentanter. Institutionens leder er bestyrelsens sekretær og deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret. Institutionsloven giver mulighed for, at undervisningsministeren i særlige tilfælde kan fravige § 5, stk. 2, som er citeret ovenfor, om bestyrelsens sammensætning og § 5, stk. 6, 2. pkt., om at deltagere i
uddannelse af over seks måneders varighed repræsenteres i bestyrelsen med to repræsentanter uden stemmeret. Denne dispensationsmulighed er især anvendt i forhold til landbrugsskolerne. En række landbrugsskoler adskiller sig således væsentligt for så vidt angår bestyrelsens sammensætning, idet landbrugsskolerne bevarede de hidtidige bestyrelser, da de i 1992 blev omfattet af den daværende erhvervsskolelov. Det er historisk betinget, at der ikke er lagt samme vægt på paritet på landbrugsskolerne, som der er på erhvervsskolerne. Bestyrelsens sammensætning er for institutioner for videregående uddannelse reguleret i selvejelovens § 8, stk. 2, som har følgende ordlyd: “Bestyrelsen sammensættes således, at flertallet af medlemmer samt formanden kommer fra aftagerkredse og andre kredse uden for institutionen, der har en væsentlig interesse i institutionens
virksomhed. De studerendes råd, jf. § 26 a, udpeger to repræsentanter til institutionens bestyrelse. Institutionens leder deltager i bestyrelsens møder uden stemmeret.” CVU-bestyrelsens sammensætning fremgår af institutionens vedtægt. Det kan heri bestemmes, at studiebestyrelserne for hver partner, jf. ovenfor, udpeger et medlem til CVU-bestyrelsen. Efter Undervisningsministeriets praksis godkendes ikke nye bestyrelser med mere end 13 medlemmer. Dog godkendes bestyrelser for de såkaldte kerne-CVU'er (CVU'er, som har fået udlagt afdelinger i
den daværende Danmarks Lærerhøjskole), der bl.a. har pligt til at varetage efter- og videreuddannelsesaktiviteter for lærere i folkeskolen og for pædagoger, med op til 15 medlemmer, idet der stilles særlige
krav til repræsentationen i disse bestyrelser. Efter praksis tillades større bestyrelser i en overgangsperiode i forbindelse med sammenlægning af institutioner, ligesom enkelte ældre institutioner har fået godkendt bestyrelser med flere end 13 medlemmer af f.eks. historiske grunde. De eksterne medlemmer af bestyrelsen skal repræsentere aftagerkredse og andre kredse uden for institutionen, der har en væsentlig interesse i institutionens virksomhed. For kerne-CVU'er stilles desuden
krav om, at der er to repræsentanter for de færdiguddannedes organisationer i bestyrelsen og tre repræsentanter, hvis CVU'et tillige udbyder en sundhedsuddannelse. I begge tilfælde skal Danmarks
Lærerforening udpege den ene af repræsentanterne. Det fremgår af bemærkningerne til selvejeloven, at det fastansatte personale kan få en, eventuelt to, repræsentanter med stemmeret i bestyrelsen. I praksis har en lang række af institutionerne benyttet denne
mulighed til at lade medarbejderne udpege to medlemmer af bestyrelsen. Det skal bemærkes, at tre ingeniørhøjskoler adskiller sig væsentligt for så vidt angår bestyrelsens sammensætning, idet de ved dannelsen af CVU'er fik godkendt en model, hvorefter den siddende bestyrelse
efter høring af relevante interessenter (der er konkret beskrevet i vedtægten) udpeger de eksterne medlemmer af den nye bestyrelse. Bestyrelsernes faktiske størrelse Tabel 3.4: Oversigt over bestyrelsernes størrelse efter institutionstype 1)
1) Kun medlemmer med stemmeret. Krav til habilitet For bestyrelsen gælder, at personer ikke kan være medlem af bestyrelsen, hvis de enten har et nærmere beskrevet forhold til udlejer eller dennes repræsentant af en væsentlig del af institutionens ejendomme
m.m. eller sidder i bestyrelsen for en tilsvarende uddannelsesinstitution. Bestyrelsen og institutionens ansatte er desuden omfattet af forvaltningslovens regler om inhabilitet. Endvidere gælder, at institutionens revisor ikke samtidig må være revisor for udlejer af en væsentlig del af institutionens ejendom(me) m.m. Revisor skal desuden opfylde uafhængighedsreglerne i revisorlovgivningen. Det er afgørende, at revisor i forbindelse med revision af institutionsregnskaberne og andre kontrolfunktioner er helt uafhængig af interesser, som kan modvirke en uvildig kontrol med institutionernes dispositioner. Institutionens leder Institutionens leder har ansvaret for den daglige pædagogiske, administrative og økonomiske ledelse af institutionen, herunder ansvaret for, at undervisningen er tilrettelagt i
overensstemmelse med gældende regler. Lederen er desuden ansvarlig for, at institutionens virksomhed er i overensstemmelse med bestyrelsens beslutninger og retningslinier. Institutionens vedtægt Det følger af institutionslovgivningen, at undervisningsministeren skal godkende institutionens vedtægt, hvis en uddannelsesinstitution skal godkendes efter loven. Vedtægtens formål er af ordensmæssig karakter, idet den selvstændigt regulerer institutionens daglige liv ved at fastlægge procedureregler for ledelsens adfærd og beslutningstagen og i forbindelse med
ophør. Vedtægtens formål er derfor i forhold til Undervisningsministeriet primært at sikre en saglig proces i forbindelse med ledelsens varetagelse af sine ledelsesopgaver. Herudover indeholder vedtægten
især bestemmelser om institutionens identitet, bestyrelsens sammensætning og om hjemsted (værneting). Vedtægten har også betydning i forhold til tredje mand, idet den fastlægger, hvem der f.eks. kan handle på institutionens vegne i form af tegningsret. Vedtægten er bindende for institutionens ledelse og ansatte. Vedtægternes øvrige indhold er normeret i institutionslovgivningen. Det gælder især institutionsformålet, bestyrelsens sammensætning og størrelse, bestyrelseshabiliteten, de centrale bestyrelsesopgaver,
bestyrelsens ansvar, anbringelse af midler, forholdet til forvaltningsloven, regler om regnskab og revision og formueopgørelsesreglerne ved ophør. Undervisningsministeriet påser ved vedtægtsgodkendelsen, herunder godkendelse af forslag til ændring af vedtægterne, at vedtægten ligger inden for lovgivningens rammer. Et typisk problemområde er
sammensætningen og størrelsen af bestyrelsen, hvor institutionen ønsker en anden sammensætning end forudsat i loven eller flere medlemmer, end loven tillader. Sanktioner
I praksis er påbud den hyppigst anvendte reaktion på ulovligheder. Overtrædes dette, kan tilskudsmæssige reaktioner og reaktioner mod bestyrelserne iværksættes. Reaktioner mod bestyrelser forudsættes
dog kun brugt undtagelsesvist, ligesom tilbagekaldelse af institutionsgodkendelsen også kun vil være relevant i meget sjældne tilfælde. Undervisningsministeriet udarbejdede som led i omlægningen af tilsynet i juni 2004 et udkast til ny sanktionspolitik over for de selvejende uddannelsesinstitutioner bl.a. med det formål at sikre, at sanktioner anvendes mere egalt og konsekvent. Udmøntningen forventes at ske fra 2005 og frem. 3.6 Selvejeformer efter kommunalreformenEfter kommunalreformen vil der findes følgende selvejeformer opdelt efter forholdet til den offentlige forvaltning:
Nedenfor beskrives kort status på nogle centrale områder: A. Forholdet til forvaltningsloven, offentlighedsloven, persondataloven og ombudsmandsloven De under bullet 1 og 2 nævnte institutioner vil i stor udstrækning være undergivet samme vilkår. Institutioner, som er omfattet af forvaltnings- og offentlighedsloven, vil være en del af den offentlige forvaltning. Disse institutioner er derfor alle omfattet af forvaltningsloven, offentlighedsloven, ombudsmandsloven og reglerne i persondataloven for offentlige myndigheder. De under 3. bullet nævnte institutioner er oprettet på et privatretligt grundlag, og de er kun i begrænset omfang (habilitet og tavshedspligt) omfattet af de nævnte fire love. For eleverne/de studerende er retsstillingen med hensyn til deres status som uddannelsessøgende normalt ikke påvirket af institutionens selvejeform, f.eks. med hensyn til optagelse og retten til at klage i
pædagogiske anliggender. Dog vil der kunne opstå tvivlsspørgsmål på institutioner, hvor forvaltningsloven ikke gælder, se punkt 3, f.eks. om omfanget af en handelsskoles pligt til at følge forvaltningsloven i
en bortvisningssag. Ansatte på institutionerne kan kun påberåbe sig forvaltningslovens regler, hvis dette følger af den overenskomst, de er ansat efter. B. Arkivloven En umiddelbar vurdering er, at de statsligt selvejende institutioner som hovedregel vil være omfattet af arkivloven. Derimod vil der for de øvrige institutioners vedkommende skulle foretages en konkret
vurdering. Dog er vurderingen, at det er tvivlsomt, om de under C. Formue og ejendomsret D. Forholdet til Undervisningsministeriet E. Løn- og ansættelsesvilkår F. Forholdet til budgetvejledningen G. Revision Fodnoter [1] En undtagelse herfra er f.eks. Danmark Journalisthøjskole, der fortsat eksisterer som statsinstitution med hjemmel i selvstændig lov. [2] Ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse, centre for videregående uddannelse, enkeltstående MVU-institutioner og voksenuddannelsescentre (VUC) er der oplyst gennemsnitligt antal årselever/STÅ ekskl. aktiverede fra 2004. Ved VUC er dog anvendt aktivitetstal fra 2001/2002. Ved de øvrige er angivet gennemsnitlig bestand i 2002/2003. [3] Der er medtaget institutioner, som indberettede aktivitet i 2004. [4] Udover MVU-institutioner udbydes MVU-aktiviteter også på universiteterne. [5] Redegørelse om de videregående uddannelsers institutionelle struktur, Undervisningsministeriet, 1998. [6] Afsnittet omhandler alene nuværende selvejende institutioner under Undervisningsministeriet, da rammerne for selvejet fra 2007 på de i dag amtslige skoler endnu ikke er fastlagt endeligt. Ved lov nr. 590 af 24. juni 2005 om ændring af en række love på Undervisningsministeriets område indføres for de gymnasiale institutioner og voksenuddannelsescentrene statsligt selveje, der træder i kraft samtidigt med amtskommunernes nedlæggelse. Disse institutioner er selvejende inden for den offentlige forvaltning, og deres formue tilfalder statskassen i tilfælde af ophør. Herudover er lovens selvejemodel så vidt muligt samstemt med den selvejemodel, som kendes for erhvervsskoler, CVU'er m.fl. I 2005 vil der blive fremsat lovforslag, som præciserer selveje- og tilskudsmodellen som opfølgning på nærværende styringsanalyse. Social- og sundhedsskolerne og sygepleje- og radiografskolerne er blevet omfattet af henholdsvis loven om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og loven om centre for videregående uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelse. Der henvises også til afsnit 4.6 om ændringer i de amtslige institutioners opgaver og ansvar efter overgang til selveje.
Denne side indgår i publikationen "Styringsanalysen – analyse af uddannelsesområdets styringssystem" som kapitel 3 af 11 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til sidens top |