Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE





Forord

1. Indledning
1.1 Undersøgelsen og rapporten
1.2 Generelle bemærkninger
1.3 Introduktion til de enkelte del-områder og underafsnit
1.4 Bilag

2. Produktionsskolerne i Danmark - et resumé
2.1 Skoleprofiler
2.2 Pædagogiske omdrejningspunkter
2.3 Deltagerprofiler
2.4 Deltagerudbytte

DEL I

3. Historisk ramme
3.1 Begyndelsen
3.2 Lovgivningen
3.3 Tidligere undersøgelser
3.4 Tidligere statistik

DEL II

4. Kildemateriale og disponering
4.1 Kildematerialet
4.2 Disponering af stoffet

5. Generelle karakteristika ved skolerne
5.1 Datamaterialet
5.2 Produktionsskolernes størrelse
5.3 Undervisningen
5.4 Baggrund og værdigrundlag
5.5 Produktion og pædagogik
5.6 Medarbejderprofil - undervisere
5.7 Deltagerprofil - målgrupper
5.8 Vejledning
5.9 Kort sammenfatning

6. Skolernes pædagogiske virkemidler
6.1 Skolebesøgene og nogle praktiske bemærkninger
6.2 Skolekultur
6.3 Værkstedskultur
6.4 Vejledning og almen undervisning
6.5 Skolernes fysiske rammer
6.6 Lokalområdet
6.7 Den personlige udviklingsproces - hvad virker
6.8 Opsamling

7. Medarbejdernes syn på de unge
7.1 Forældrene og den sociale baggrund
7.2 Behovet for at opbygge kompetencer
7.3 Nederlag og sejre
7.4 Styrkerne
7.5 Opsamling

8. Deltagernes profil og syn på skolen
8.1 Datamaterialet
8.2 Deltagernes sammensætninger
8.3 Deltagernes baggrund
8.4 Forventninger til forløbet
8.5 Deltagernes vurdering af produktionsskoleforløbet
8.6 Udslusningen af deltagerne
8.7 Opsamling

9. Afsluttende opsamling og bemærkninger
9.1 Ligheder og forskelle på skolerne
9.2 De pædagogiske virkemidler
9.3 Medarbejdernes syn på de unge
9.4 Social baggrund og skoleforløb
9.5 Yderligere bemærkninger

DEL III

10. Formål. kildemateriale og disponering
10.1 Kildematerialet
10.2 Disponering af stoffet
10.3 Kort opsamling

11. Årgang 1996/97 - registerkørsler
11.1 Indledning
11.2 Produktionsskoledeltagerne
11.3 Familie- og opvækstmæssig baggrund
11.4 De unges situation idag
11.5 De unges vej gennem uddannelsessystemet
11.6 Opsamling

12. Deltagerinterview med årgang 1996/97
12.1 Datamaterialet
12.2 Deltagernes sammensætning
12.3 Baggrund for at komme på produktionsskole
12.4 Opholdet på produktionsskolen
12.5 Undervisningen og vejledningen
12.6 Udbytte
12.7 Før produktionsskolen
12.8 Efter produktionsskolen
12.9 Fremtiden
12.10 Opsamling

DEL IV

13. Kvalitet der kan ses
13.1 Indledning
13.2 Målsætninger og forudsætninger
13.3 Centrale områder for udvikling af kvaliteten af produktionsskoleforløbene

14. Perspektivering

15. The production Schools in Denmark - A Summary
15.1 Introduction
15.2 Production schools
15.3 School profiles
15.4 Pedagogical focal points
15.5 Participant profiles
15.6 Benefit derived by the participants
15.7 Putting things into perspective

16. Bilag 1: Datamateriale

17. Udviklingscentret for folkeoplysning og voksenundervisning

18. Litteraturliste

19. Register over figurer

20. Register over tabeller

Denne side indgår i publikationen "Produktionsskolerne i Danmark" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top