|
11. Årgang 1996/97 - registerkørsler
11.1 IndledningHvad sker der med produktionsskoledeltagerne efter endt produktionsskoleforløb? Fortsætter de i uddannelse, får de arbejde eller noget helt tredje. Vi vil i dette afsnit se nærmere på deltagernes videre forløb sammenlignet med en kontrolgruppe, der matcher deltagerne med hensyn til køn, alder og bopælskommune. For yderligere at vurdere, hvilke muligheder deltagerne har haft, vil vi se nærmere på deres tid før produktionsskoleopholdet. Hvornår er de gået ud af folkeskolen? Har de eventuelt påbegyndt, men ikke fuldendt en ungdomsuddannelse, inden de begyndte på produktionsskolen? Og hvordan er de blevet rekrutteret til skolen? Da man fra undersøgelser af blandt andet social arv ved, at barndomshjemmet og de opvækstbetingelser, et menneske har, får betydning for dets videre livsforløb, har vi desuden set på en række faktorer i barndomshjemmet som for eksempel forældrenes uddannelse, erhverv og tilknytning til arbejdsmarkedet. Graden af stabilitet i barndommen måles på antal skift i bopæl og familieforhold. 11.1.1 KildematerialetI dette kapitel beskrives produktionsskoledeltagerne, der afsluttede et produktionsskoleophold i 2. halvdel af 1996 eller i løbet af hele 1997, udfra Undervisningsministeriets halvårlige opgørelser over udslusede produktionsskoledeltagere1. I alt indgår en analyse af 11.293 produktionsskoledeltagere2 . Data vedrørende den enkelte deltager er suppleret med en række registeroplysninger fra Danmarks Statistik. Herudover er der i Danmarks Statistik udvalgt en tilfældig repræsentativ kontrolgruppe af samme størrelse - på 11.293 personer, der matcher produktionsskoledeltagerne på køn, alder og bopælskommune pr. 1. januar 1999. Fra Undervisningsministeriets register er indhentet oplysninger om produktionsskoledeltagerens køn, alder, opholdets længde, hvilken produktionsskole deltageren har gået på, skolebaggrund før produktionsskoleopholdet, årsag til at starte på produktionsskolen, eventuelt afbrudte ungdomsuddannelser før produktionsskoleopholdet og udslusningsresultater. I Danmarks Statistik er Undervisningsministeriets register over produktionsskoledeltagere fra 1996 og 1997 koblet sammen med en kontrolgruppe (jf. ovenfor), hvor der er suppleret med følgende oplysninger fra Danmarks Statistik3 for den enkelte:
For forældrene er suppleret med forældrenes kriminalitet i perioden 1. januar 1995 til 31. december 1998. Herudover er der for hver forælder suppleret med følgende oplysninger på det tidspunkt, hvor produktionsskoledeltageren eller personen i kontrolgruppen var fyldt 15 år:
Kørslerne og analyserne i Danmarks Statistik er foretaget af Udviklingscenteret. Kun kriminalstatistikken, der indeholder særlige følsomme oplysninger, er fra Danmarks Statistik leveret i tabelform. 11.2 Produktionsskoledeltagerne11.2.1 IndledningI det følgende afsnit beskrives produktionsskoledeltagernes køn og alder, hvor de kommer fra i landet, hvor længe de gik på produktionsskolen, deres baggrund for at starte på produktionsskolen, deres uddannelsessituation før de kom ind på produktionsskolen og hvad de startede på lige efter de forlod produktionsskolen4 . 11.2.2 Hvem kommer på produktionsskoleBlandt produktionsskoledeltagerne var 55,8% (6297) mænd og 44,2% (4996) kvinder. Der var i perioden således en overvægt af mænd, der deltog i et produktionsskoleforløb. Figur 11.1. Andel af kvindelige deltagere på produktionsskoler fordelt på amter Der er ganske stor forskel på, hvordan optaget fordeler sig på køn i de forskellige amter. Set for alle produktionsskolerne er 44% af deltagerne kvinder. Af figur 11.1 kan det ses, at i Ringkøbing amt, Viborg amt og Ribe amt er omkring halvdelen af deltagerne kvinder, mens den tilsvarende andel i Københavns kommune og Bornholms amt er knapt en tredjedel. Figur 11.2 viser aldersfordelingen blandt produktionsskoledeltagere, der afsluttede et produktionsskoleophold i 1997. Gennemsnitsalderen var på godt 19 år, mens kun en fjerdedel var over 20 år. Over en tredjedel var 17 år eller derunder på det tidspunkt, hvor de sluttede på produktionsskolen, dvs. at en del af disse stadig var for unge til at være i gang med en ungdomsuddannelse. Figur 11.2. Aldersfordelingen på produktionsskolerne for årgang 1997 I det følgende tages udgangspunkt i alderen pr. 1. januar 1999. Aldersfordelingen blandt 11.293 deltagere, der indgår i undersøgelsen ca. 1-2 1 /2 år efter de afsluttede deres produktionsskoleophold, er vist i figur 11.3. Figur 11.3. Aldersfordeling pr. 1. januar 1999 11.2.3 Hvor kommer deltagerne fra og hvor længe gik de derTabel 11.1 viser deltagerne og kontrolgruppen fordelt på amter i henholdsvis 1996 og 1999. Kontrolgruppen er som tidligere nævnt udtrukket som en stikprøve af samme størrelse fordelt på kommuner pr. 1. januar 1999. Man kunne godt her have valgt et andet tidspunkt, f.eks. 1. januar 1997, eller det tidspunkt, hvor produktionsskoledeltageren startede eller afsluttede produktionsskoleforløbet. Da et af formålene med undersøgelsen bl.a. er at vurdere produktionsskoledeltagernes situation i dag i forhold til kontrolgruppen, er der taget udgangspunkt i bopælskommunen pr. 1. januar 1999. Tabellen viser, at der kun er sket små geografiske forskydninger mellem deltagernes og kontrolgruppens bopæl fra 1996 til 1999, når vi sammenligner på amtsniveau, og det er derfor tvivlsomt, om de efterfølgende resultater ville være blevet påvirket af, om vi valgte et andet tidspunkt som udgangspunkt. De største forskydninger er sket i København og Frederiksberg kommune, hvor deltagernes andel er steget fra 3,3% og kontrolgruppen fra 4,1% i 1996 til at udgøre 5,5% i 1999. For alle unge (gruppen af 15-24 årige pr. 1. januar 1997), er der her sket en stigning fra 10,7% til 16%. Andelen af produktionsskoledeltagere svinger meget geografisk. I sidste kolonne er vist, hvor stor en andel af de 15-24 årige, der afsluttede et produktionsskoleophold i perioden 1. juli 1996 til 31. december 1997 fordelt på amter. På landsplan var det 1,6%, hvor Nordjyllands amt klart toppede med 2,9%, mens Københavns og Frederiksberg kommune samt Frederiksborg amt lå klart lavest med henholdsvis 0,6% og 0,8%. Dvs. der i Nordjyllands amt går næsten 5 gange så mange af de unge på produktionsskole som i København og Frederiksberg kommune. 83,2% af deltagerne havde før produktionsskoleopholdet bopæl i tilskudskommune, mens 16,8% kom fra andre kommuner. Dette passer godt sammen med, at produktionsskolerne først og fremmest opfatter sig som et tilbud til de lokale unge. Tabel 11.1. Deltagernes og kontrolgruppens bopælsamt i 1996 og 1999 DEL 1
DEL 2:
*Beregningen er foretaget udfra deltagernes bopæl i 1996 (14-23 år) og de
14-23 åriges bopæl i 1996. Figur 11.4 viser, at mange af deltagerne kun har gået på produktionsskole i en meget kort periode5 . 7% har kun været på produktionsskolen i under en uge, 5% i en til to uger og 11% i mellem 2 uger og en måned. Omkring en fjerdedel har været der i henholdsvis 1-3 måneder og 3 måneder til et halvt år, mens 19% har været på produktionsskolen mellem 1/2 til 1 år. Ses bort fra de meget korte forløb på under en måned, er et gennemsnitlig ophold på ca. 6 måneder. Varigheden af et produktionsskoleophold må normalt ikke overstige 1 år. I særlige tilfælde kan produktionsskolen imidlertid dispensere fra denne regel. Statistikken viser, at ca. 7% har været på produktionsskolen i mellem 1 og 2 år, mens 1% har været der over 2 år. Baggrunden for at deltagerne somme tider er der udover 1 år er, at der ikke altid er et alternativt tilbud til de unge. Figur 11.4. Samlet periode, hvor deltagerne har gået på produktionsskolen Der er ikke nogen nævneværdig forskel på mænd og kvinders fordeling på, hvor længe de har gået på produktionsskolen. Deltagernes ophold fordelt på længde og alder fremgår af figur 11.5. Antalsmæssigt er der flest i alderen 18-20 år (dvs. de var ca. 16-18 år under produktionsskoleopholdet), hvor produktionsskoleopholdet varede under 1 måned. Andelen af deltagere med korte produktionsskoleforløb var imidlertid væsentlig højere for de yngste deltagere, hvor næsten alle deltagerne stadig gik i grundskolen og var i et kortere ophold på produktionsskolen. I gennemsnit gik 23% af deltagerne på produktionsskolen i under 1 måned, hvor det for de 16 årige var 80%, for de 17 årige 59% og for de 18 årige 35%, der gik der under en måned. Blandt de 16 årige var det 64%, der gik der under en uge, for de 17 årige 35% og for de 18 årige 17%. Figur 11.5. Deltagernes ophold på produktionsskolen fordelt på længde og alder
Når de yngste deltagere oftere opholder sig meget kort tid på produktionsskolen, skyldes det, at mange af disse deltagere er på produktionsskolen i et §9, stk. 5 forløb6 , hvor 54% af forløbene varede op til en uge og 13% fra en til 2 uger (jf. tabel 11.2). Lidt flere blandt deltagerne med højest en 8. klasses skolebaggrund end deltagere med en 9./10. klasse eller anden uddannelsesbaggrund deltog i under en uge, men ellers adskiller denne gruppe sig ikke meget fra dem med en højere skolebaggrund. Dog er der iblandt gruppen med højest en 8. Klasses uddannelsesbaggrund en lille gruppe (20 personer), der har gået på produktionsskolen i over 2 år og en gruppe på 63 personer, der har gået der mellem 1 og 2 år. Tabel 11.2. Varighed af produktionsskoleopholdet og skolebaggrund før opholdet
3.412 personer med uoplyst varighed indgår ikke i tabellen. Kilde: Undervisningsministeriet Tabel 11.3 viser, at der mellem amterne er stor forskel på, hvor længe deltagerne går på produktionsskolerne. Københavns amt adskiller sig ved, at over en fjerdedel af deltagerne kun er på produktionsskolen i op til en uge, hvilket hænger sammen med de mange §9, stk. 5 deltagere i amtet (jf. afsnit 11.2.5). Roskilde amt, Århus amt, Vejle amt og Frederiksborg amt adskiller sig ved, at over 10% af deltagerne har gået på produktionsskolen i over et år. Bornholms amt, Århus amt, Københavns kommune, Frederiksborg amt, Ribe amt samt Fyns amt har under 20%, der har gået på produktionsskole i en måned eller derunder. Tabel 11.3. Varighed af produktionsskoleopholdet fordelt på produktionsskolens beliggenhed DEL 1:
DEL 2:
3.412 personer med uoplyst varighed indgår ikke i tabellen. Andelen af uoplyste varierer mellem amterne fra 22% til 39% med et gennemsnit på 30%. Kilde: Undervisningsministeriet 11.2.4 Baggrund for at komme på produktionsskoleNæsten tre fjerdedele af produktionsskoledeltagerne er rekrutteret i "frit optag" - det vil sige, at deres ophold ikke har fundet sted inden for en formel "aktiverings-" eller "uddannelsesramme". 18% kom på produktionsskole som led i "kommunal aktivering". Københavns kommune indsluser næsten alle deltagerne gennem frit optag, mens Nordjyllands amt kun gør det i 55% af tilfældene - her foregår 36% af optaget gennem den kommunale aktivering. Af figur 11.6 nedenfor fremgår det, at det primært er de jyske amter, hvor produktionsskolerne indgår som et led i den kommunale aktivering: Det gælder som sagt Nordjyllands amt, Ribe amt, Sønderjyllands amt og Viborg amt7 I disse amter er der 7 produktionsskoler, hvor deltagerne i overvejende grad kommer via kommunal aktivering. I modsætning til den øvrige del af landet er der i disse amter her et snævert sammenspil mellem produktionsskolerne og beskæftigelsessystemet. Figur 11.6. Produktionsskoledeltagere, der blev indsluset via kommunal aktivering fordelt på amter Mindre end én procent af deltagerne er kommet på produktionsskole som led i en AFaktivering. For henholdsvis 2,6 og 1,5% af deltagerne har produktionsskoleforløbet været en del af et fuu- eller et egu-forløb. Her markerer tre skoler sig ved, at mellem 12 og 15% af deltagerne har været der som et led i et fuu-forløb. På en enkelt mindre skole er det 23% af deltagerne. 11.2.5 Uddannelsessituationen før produktionsskolenTre fjerdedele af produktionsskoledeltagerne fra perioden har en baggrund i et afsluttet 9. eller 10. klasse forløb i folkeskolen. Næsten 10% af deltagerne kommer fra grundskolen før 9. klasse. Herudover har en særlig gruppe af deltagere på 6,4% været på produktionsskole iht. folkeskolelovens §9, stk. 5, hvilket indebærer, at de opfylder folkeskolelovens undervisningspligt på produktionsskolen. Københavns amt har her bemærkelsesværdigt 30%, der kommer via denne ordning, hvilket svarer til 61% af samtlige §9, stk. 5 deltagere. For 5,8% af deltagerne er baggrunden for produktionsskoleopholdet uoplyst. (jf. figur 11.7). Figur 11.7. Skolebaggrund før produktionsskoleopholdet Ser vi på rekrutteringen geografisk, viser det sig, at hovedstadsregionens produktionsskoler generelt ikke har mange deltagere, der kun har op til 8. klasse8. Dette er imidlertid tilfældet i områder, hvor under 33% bor i bymæssig bebyggelse. Her ligger tallet på 18%, mens det f.eks. i hovedstaden ligger på lidt over 1%. På enkelte skoler har 1/3 af deltagerne kun op til 8. klasse og på en enkelt skole er det knapt halvdelen. Et par af disse skoler er her kendt for et særligt fokus på produktionen som det primære pædagogiske omdrejningspunkt og kan tænkes her at have et særligt tilbud til netop disse unge. Generelt har kvinderne afsluttet et længere forløb i folkeskolen end mændene, f.eks. har 11% flere kvinder afsluttet med 10. klasse. Over halvdelen af produktionskoledeltagerne havde påbegyndt en ungdomsuddannelse inden de startede på produktionsskolen. Den største gruppe blandt disse - 44% af alle - havde været omkring en erhvervsfaglig uddannelse, mens næsten 6% havde påbegyndt og afbrudt en almen gymnasial uddannelse (se figur 11.8). 28% havde afbrudt en erhvervsfaglig uddannelse med eksamen, dvs. de typisk har gennemført 1./2. skoleperiode eller tilsvarende. Det skal bemærkes, at der i denne statistik er en betydelig gruppe som enten stadig gik eller i umiddelbar forlængelse af grundskolen startede på produktionsskolen samt en gruppe på 8,5%, hvis status med hensyn til ungdomsuddannelse ikke er oplyst. Figur 11.8. Andel af deltagere med afbrudte ungdomsuddannelser før produktionsskoleopholdet
11.2.6 UdslusningsresultaterneProduktionsskoledeltagerne fordeler sig efter endt forløb ud på en lang række forskellige former for uddannelse, undervisning, beskæftigelse m.v. Omkring en femtedel af gruppen fortsætter med egentlig uddannelse (SU-berettiget), en femtedel med anden (ikke SU-berettiget) undervisning som f.eks. daghøjskole, folkehøjskole, efterskole og en femtedel med lønnet arbejde. En femtedel er fortsat ledige efter produktionsskoleforløbet, heraf er op imod en tredjedel i aktivering under en eller anden form9. Samlet set er der 40% af deltagerne, der påbegynder eller vender tilbage til en uddannelse efter endt produktionsskoleophold, mens knapt 20% får lønnet arbejde og godt 20% udsluses til aktivering eller ledighed. 13% er udsluset til andet, som omfatter værnepligt, orlov m.v., mens der ikke foreligger oplysninger for knapt 7% (jf figur 11.9). Figur 11.9. Udslusningsresultater for produktionsskoledeltagerne Tabel 11.4 viser, at der er en sammenhæng mellem udslusningsresultaterne og produktionsskoleopholdets længde. Deltagere, der har opholdt sig i en længere periode, udsluses oftere til en SU-berettiget uddannelse og mindre hyppigt til ledighed. Når 50% af deltagerne i de korte forløb på under en uge udsluses til anden uddannelse eller er uoplyste, er det her primært deltagere, der vender tilbage til grundskolen. Tabel 11.4. Udslusningsresultater fordelt på produktionsskoleopholdets længde. DEL 1:
DEL 2:
Kilde: Undervisningsministeriet Af tabel 11.5, hvor der alene ses på deltagere, der har været på produktionsskole over en måned, fremgår det, at der er færre blandt dem, der er aktiveret kommunalt eller gennem AF, der efterfølgende bliver udsluset til udddannelse, mens der omvendt er flere, der udsluses til anden aktivereing. Det skal dog her nævnes, at godt og vel 35% af dem, der er aktiveret kommunalt eller gennem AF, efterfølgende kom i uddannelse og henholdsvis 15% og 20% i arbejde. Tabel 11.5. Udslusningsresultater og baggrund for at deltage for forløb på over en måned DEL 1:
DEL 2:
Kilde: Undervisningsministeriet Der er meget store forskelle i udslusningsresultaterne skolerne i mellem. Mens nogle skoler udsluser under en tiendedel til uddannelse, er der andre der udsluser over to tredjedele. Nogle skoler udsluser omkring halvdelen til ledighed eller aktivering, mens andre udsluser under en tiendedel. Der er ikke umiddelbart nogen sammenhæng mellem skolernes størrelse og udslusningsresultater. F.eks. er der ingen signifikant forskel på store og små skolers udslusning til ledighed, når der korrigeres for de unges generelle ledighedsgrader i kommunerne. Specielt i Bornholms og Århus amt udsluses mange til SU-berettigede uddannelser, mens den tilsvarende andel i Københavns kommune, Københavns amt og Frederiksborg amt er markant lavere end gennemsnittet. Blandt dem, der havde en 10. klasse før produktionsskoleopholdet, var der 27%, der efterfølgende gik i gang med en SUberettiget uddannelse. 33% af dem, der havde afbrudt en almen gymnasial uddannelse, startede efterfølgende på en SUberettiget uddannelse. For dem der havde afbrudt en erhvervsgymnasial uddannelse, var det 24%, og for dem med en afbrudt erhvervsfaglig uddannelse var andelen 26%. Dvs. Omkring 27% med en afbrudt ungddomsuddannelse umiddelbart efter produktionsskoleopholdet gik i gang med en SUberettiget uddannelse. Figur 11.10. Produktionsskolernes udslusningsresultater for forløb på over en måned Blandt de knapt 20% af deltagerne, der udsluses til ikke SU-berettiget uddannelse, går en del tilbage til folkeskolen eller på efterskole, mens andre starter ungdoms- eller almindelige højskoleophold. Her udsluser især Sønderjyllands amt og Nordjyllands amt mange produktionsskoledeltagere. I Ringkøbing, Ribe og Viborg amt udsluses relativt mange til lønnet arbejde. I Københavns amt udsluses kun 11% til lønnet arbejde, hvilket primært skyldes, at udslusningen for mere end 25% af deltagerne er uoplyst, hvilket blandt andet dækker de mange §9 stk. 5 deltagere som omtalt ovenfor. Udslusningen til ledighed varierer væsentligt fra område til område. I Københavns kommune udsluses næsten 40% til ledighed, mens skolerne i Ringkøbing amt kun udsluser 11% af deltagerne til ledighed. Ses bort fra folkeskolens §9 stk. 5 elever, hvor kun 2% efterfølgende blev udsluset til ledighed, var der 22% med op til 8. klasse, 20% med 9. klasse, 13% med 10. klasse og 12% med anden eksamen, der blev udsluset til ledighed. Der er ikke nogen udpræget sammenhæng mellem andelen af produktionsskoledeltagere, der udsluses til ledighed og den amtslige arbejdsløshedsprocent blandt de 16 til 24 årige. I Københavns kommune, hvor næsten 40% udsluses til ledighed, er arbejdsløshedsprocenten for denne aldersgruppe på 4,3%, eller kun 0,1 procentpoint højere end for hele landet hvor den er 4,2%. I Vestsjællands amt, hvor arbejdsløsheden i aldersgruppen er over landsgennemsnittet, nemlig 4,9%, udsluses færre end gennemsnitligt, 14,6%, til ledighed. 11.3 Familie- og opvækstmæssig baggrund11.3.1 IndledningBegrebet social arv og den forskning, der i de sidste år her har fundet sted, danner forståelsesrammen for det følgende afsnit om familie- og opvækstmæssig baggrund. Fra undersøgelser ved man, at barndomshjemmet og de opvækstbetingelser, et menneske har, får betydning for dets videre livsforløb. Vi har derfor set på en række faktorer i deltagernes barndomshjem som for eksempel forældrenes uddannelse, erhverv og tilknytning til arbejdsmarkedet. Væsentligt er også graden af stabilitet, hvad angår bopæl, familieforhold og skolegang. Det viser sig her, at en gruppe af produktionsskoledeltagerne skiller sig ud på væsentlige punkter. 11.3.2 Etnisk baggrundTabel 11.6 viser andelen af efterkommere og indvandrere blandt henholdsvis deltagerne og kontrolgruppen. Mens andelen af efterkommere (også kaldet 2. generationsindvandrere) for begge grupper udgør omkring 2%, er der blandt deltagerne mere end dobbelt så mange indvandrere (8,3%) end i kontrol gruppen (3,8%). Mens andelen blandt deltagerne med en indvandrerbaggrund for mændene udgjorde 9,9% var andelen for kvinderne 6,4%. For kontrolgruppen var det omvendt. Her var 4,2% blandt kvinderne og 3,5% blandt mændene indvandrere. Tabel 11.6. Etniske baggrund
Kilde: Danmarks Statistik 11.3.3 De unges opvækstDe fleste oplever i løbet af deres barndom at skifte bolig. Kun 28% i populationen har ikke oplevet et boligskift. For kontrolgruppen drejer det sig om 37%, mens det for produktionsskolegruppen er ca. 19%. For kontrolgruppen er det over 60% der højest har oplevet 1 boligskift og over 75%, der har oplevet højest 2 boligskift. Under 8% i kontrolgruppen har oplevet 5 eller flere boligskift. For deltagergruppen er det derimod hele 21%, der har oplevet 5 eller flere boligskift. Sammenligner vi deltagergruppe og kontrolgruppe viser det sig, at jo flere skift, der er på tale (og dermed hvor stor en belastning disse skift har udgjort i den unges opvækst), jo større er overvægten af deltagere. Sker boligskiftet i nærmiljøet, må det formodes at have mindre betydning for den unges dagligdag. Flytter familien derimod over længere afstand, betyder det samtidig en udskiftning af skole/børnehave, kammerater osv. Ethvert skoleskifte betyder en kortere og længere periode, hvor barnet først og fremmest skal bruge sin energi på at falde til i det nye miljø og først i anden række på læring og udvikling. Har den unge i løbet af sin skoletid haft mange skoleskift, kan det få vidtrækkende konsekvenser for indlæringen. Tabel 11.7. Flytninger i barndommen
Kilde: Danmarks Statistik Et er at skifte bolig, noget andet - og mere omfattende - er at skifte familie. Tabel 11.8 viser antallet af voksne og familier, deltagerne og kontrolgruppen har boet sammen med gennem deres barndom, dvs. indtil deres fyldte 18. år. Mens 61% i kontrolgruppen er vokset op i en traditionel kernefamilie (2 voksne i en famile), gælder dette kun for 35% af deltagerne. 3,6% af deltagerne og 1,8% i kontrolgruppen har gennem hele deres barndom boet sammen med 1 voksen i en familie. 61% af deltagerene har boet i mere end en familie, mens dette kun gjaldt for 37% i kontrolgruppen. Især blandt deltagerne er der en stor gruppe, der i barndommen har oplevet at bo i mange familier. Også når man ser på antallet af de voksne, de unge i barndommen har boet sammen med, er der flere blandt deltagerne, der har boet sammen med flere voksne. Dog er forskellene her ikke helt så markante, som når man ser på antallet af familier. Tabel 11.8. Antal voksne og familier i barndommen
Tabellen er excl. 237 deltagere og 73 i kontrolgruppen med uoplyst
familieforhold. Sammenfattende kan man sige, at næsten 1/3 af deltagerne har boet i 4 eller flere forskellige familier. Så mange familiekonstellationer i løbet af et enkelt barns opvækst kan betyde, at den forælder, barnet har boet sammen med, har haft mange forskellige partnere, eller at barnet er flyttet frem og tilbage mellem de biologiske forældre og deres nye - eventuelt skiftendepartnere. Et så ustabilt familieliv vil formentlig, bortset fra de umiddelbare konsekvenser, betyde, at den unge selv vil få svært ved at danne og opretholde et roligt og trygt familieliv for sine egne kommende børn. Nogle børn og unge bor af forskellige grunde ikke sammen med nogen af forældrene. Tabel 11.9 viser, at kun 7,5% i kontrolgruppen har været udeboende inden deres fyldte 18 år, mens det var 20% blandt deltagerne (for de 16-17 årige er der målt pr. 1 januar 1999). Kun ganske få har været udeboende mere end en gang, og her gælder dette for over tre gange så mange deltagere som unge fra kontrolgruppen. Når deltagerne oftere end kontrolgruppen har været udeboende, skyldes det ikke kun, at flere i denne gruppe flytter tidligere hjemmefra, men også at flere har oplevet at være anbragt uden for eget hjem. De kan have været i familiepleje eller boet hos anden familie i perioder af barndommen. På en enkelt skole fortalte medarbejderne, at der i området var tradition for, at børn blev anbragt hos bedsteforældre, hvis forældrene var meget unge eller på anden måde ikke magtede selv at opfostre dem10. Tabel 11.9. Antal gange været udeboende barn
Kilde: Danmarks Statistik 11.3.4 DomfældelserI det følgende sammenlignes produktionsskoledeltagerne med kontrolgruppen, hvad angår kriminalitet. De samme gælder de to gruppers forældre. Der skelnes i det følgende mellem ingen straf, straf der maksimalt medfører bøde (herunder medregnes bøde, tiltalefrafald, tiltale undladt og anden afgørelse - fx. behandlingsdomme) og frihedsstraf (herunder såvel ubetingede som betingede domme). De domme, der betragtes, er afsagt i perioden fra 1/1-1995 til 31/12-1998, altså over en fireårig periode11. 11.3.5 Domfældelser blandt ungeAf tabel 11.10 fremgår det, at produktionsskoledeltagerne har været væsentligt mere på kant med loven end de unge generelt. Mens 13,9% af de unge i kontrolgruppen har fået en eller flere domme, gælder det nemlig 30,7% blandt produktionsskoledeltagerne. Sagt med andre ord har knap hver tredje produktionsskoledeltager fået mindst en dom, mens det gælder knap hver ottende i kontrolgruppen. Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at bødestraffe til unge ofte gives for alt fra at stikke en yankeebar i lommen i den lokale brugs til slagsmål uden for et diskotek en fredag aften. Der er altså for denne type af kriminalitet - og netop i denne aldersgruppe - ikke nødvendigvis tale om en kriminalitet, der kan ses som starten på en længere kriminel karriere. Blandt de domfældte har gruppen af produktionsskoledeltagere relativt flere domme bag sig end kontrolgruppen: Cirka halvanden gang så mange produktionsskoledeltagere som dem i kontrolgruppen har fået én dom, knap tre gange så mange har fået to domme, fire gange så mange har fået tre-fire domme - og 4,5 gange så mange har fået fem domme eller mere. Samlet antal domfældelser Hvis man med udgangspunkt i tabel 11.10 antager, at personer i kategorien "5 domme og derover" gennemsnitligt har modtaget 6 domme, kan man udregne det totale antal domfældelser i perioden for de to grupper. Beregningen viser, at produktionsskoledeltagerne i alt har modtaget 8.344 domme over de fire år, der betragtes, mens personerne i kontrolgruppen kun har modtaget 2.658 domme i samme periode. Det samlende antal domfældelser er altså ca. 3,1 gange større for gruppen af produktionsskoledeltagere end for kontrolgruppens vedkommende. Tabel 11.10. Andel af produktionsskoledeltagere og kontrolgruppe der har fået domme i perioden 1995-1998
Note: Personer i tabellen er placeret efter den alvorligste kriminalitet.
Personer i kategorien 'Frihedsstraf ' med fem domme og derover kan altså udmærket have
fået fire bøder og en frihedsstraf. For kategorien 'Max. Bødestraf ' er der dog kun
tale om bødestraffe. For begge grupper gælder, at jo flere domme de har fået, des større andel af disse er 'frihedsstraffe', og yderligere er der en tendens til, at produktionsskoledeltagerne i højere grad end kontrolgruppen har fået frihedsstraffe. At andelen af frihedsstraffe stiger med antallet af domme er en naturlig eskalering af domsafgørelsen for gentagen kriminalitet. At produktionsskoledeltagerne har godt fire gange så mange frihedsstraffe som kontrolgruppen, må tages som udtryk for, at den begåede kriminalitet hyppigere er af en alvorligere karakter. 11.3.6 Domfældelser blandt de unges forældreHvordan forholder det sig med produktionsskoledeltagerens forældres domfældelser i forhold til kontrolgruppens forældre? Af tabel 11.9 fremgår det, at produktionsskoledeltagerens forældre 1,4 gange oftere end kontrolgruppens forældre har fået en dom. Knapt 12% af deltagernes forældre og godt 8% af kontrolgruppens forældre har modtaget dom over en fireårig periode. Den ganske store forskel, der kunne ses mellem deltagerne og kontrolgruppen, kan altså kun genfindes i ganske beskedent omfang blandt deres forældre. Tabel 11.11. Andel af produktionsskoledeltagernes forældre og kontrolgruppens forældre der har fået 'domme' i perioden 1995-1998
Note: Personer i tabellen er placeret efter den alvorligste kriminalitet.
Personer i kategorien 'Frihedsstraf ' med fem domme og derover kan altså udmærket have
fået fire bøder og en frihedsstraf. For kategorien 'Max. Bødestraf ' er der dog kun
tale om bødestraffe. Som ovenfor nævnt er en stor del af den kriminalitet, de unge begår, i høj grad bundet til netop det at være ung - at prøve grænser af og glemme at forholde sig til konsekvenserne af sine handlinger. Dette forhold afspejles netop i, at forskellen i forældrenes kriminalitet er væsentlig mindre. Den 'vildhed', der - forhåbentlig - kendetegner ungdommen, og altså især produktionsskoledeltagerne, kan ikke forventes genfundet hos forældrene. Hvis der anvendes det samme mål for det totale antal domfældelser som ovenfor, har forældrene til produktionsskoledeltagere fået 1,6 gange flere domme end kontrolgruppens forældre. Også her er forskellen mellem forældregrupperne markant mindre, end den er for børnene. Dog skal det bemærkes, at der, som det fremgår af tabel 11.11, er godt tre gange så mange forældre til deltagere som til kontrolgruppen, der er placeret i kategorien 'Frihedsstraf '. 11.3.7 Deltagernes og kontrolgruppens familiemæssige status det år de fyldte 15 årMens afsnit 11.3.3 beskrev deltagernes og kontrolgruppens familie- og boligskift i løbet af deres barndom, inddrages i dette afsnit en række andre faktorer vedrørende deltagernes familier med udgangspunkt i det kalenderår, hvor de fyldte 15 år. Blandt andet inddrages her familietype, forældrenes uddannelse, stilling, bruttoindkomst, hovedindkomstkilde, ledighedsgrad og modtagelse af midlertidige sociale ydelser. Med andre ord, nogle af de faktorer, man mener har betydning for den sociale arv. For deltagerne er der oplysninger for 10.518 mødre og 9.920 fædre, dvs. at forældreoplysninger for 775 mødre og 1.373 fædre blandt deltagerne ikke indgår i de efterfølgende tabeller. For kontrolgruppen mangler oplysninger vedr. 363 mødre og 702 fædre12. I figur 11.11 er vist henholdsvis mødrenes og fædrenes alder ved deltagernes og kontrolgruppens fødsel. I afsnit 11.4.2 fremgår det, at deltagerne hyppigere føder børn i en tidligere alder end kontrolgruppen. Figuren viser, at samme tendens også gjaldt forældrene. Blandt deltagerne var 10% af mødrene under 20 år og 39% mellem 20 og 24 år ved barnets fødsel. For kontrolgruppen var det henholdsvis 5% og 31%. For fædrene ses samme mønster, selvom fædrene gennemsnitlig set er noget ældre end mødrene ved barnets fødsel. Blandt deltagernes forældre er der lidt flere, der har fået børn i en sen alder. Dette gælder både mødre og fædre. Der er en klar sammenhæng mellem forældrenes alder ved deltagerens fødsel og deltagerens alder ved første barns fødsel. I gennemsnit havde 14% af deltagerne og 7% af kontrolgruppen børn pr. 1. januar 1999. Blandt de unge, hvis mor var under 20 år ved deres fødsel, var der 21% blandt deltagerne og 14% blandt kontrolgruppen, der havde børn. Hvor faderen var under 20 år var det henholdsvis 27% og 14%. Det er altså i højere grad i deltagergruppen, at mønsteret at blive forældre i tidlig alder overtages fra forældregenerationen. Figur 11.11. Forældrenes alder ved barnets fødsel Af tabel 11.12 fremgår det, at 43% blandt deltagerne mod 68% i kontrolgruppen boede sammen med begge deres forældre, da de var 15 år. Blandt deltagerne boede 31% hos deres mor, 6% hos deres far, mens 5% var udeboende. Blandt kontrolgruppen var det 19% der boede hos deres mor, 4% hos deres far og lidt over 1%, der var udeboende. Det er tankevækkende at 4 gange så mange af deltagerne som unge fra kontrolgruppen flyttede hjemmefra allerede før 15 års alderen, selvom hjemmet ikke var opløst. Tabel 11.12. Familietype ved det 15. år
Kilde: Danmarks Statistik Tabel 11.13. Forældres højeste afsluttede uddannelse
Kilde: Danmarks Statistik Både mødrene og fædrene blandt deltagernes forældre har gennemsnitlig en væsentlig kortere uddannelse end kontrolgruppens forældre. Over halvdelen af deltagernes mødre (54%) har kun en grundskoleuddannelse, mens det for kontrolgruppen er 37%. Blandt fædrene er der 42% af deltagergruppens forældre og 29% af kontrolgruppens forældre, der kun har en grund-skoleuddannelse. Tabel 11.14. Forældrenes socioøkonomiske status ved 15 år
Kilde: Danmarks Statistik Forældrenes socioøkonomiske status/stilling er vist i tabel 11.14. Tabellen er opdelt i to grupper, da man i 1996 valgte en ny opdeling af socioøkonomisk status, der ikke umiddelbart er sammenlignelig med den tidligere gruppering. Som det fremgår af tabellen er hovedparten af forældrene placeret under den tidligere opdeling. Både blandt mødrene og fædrene var der en væsenlig højere andel i kontolgruppen med en overordnet/ ledende funktionærstilling, hvilket skal sammenholdes med, at forældrene i kontrolgruppen generelt også har en højere afsluttet uddannelse (jf. tabel 11.11). Der er ligeledes flere selvstændige blandt forældrene i kontrolgruppen. Mens der er lige mange faglærte blandt forældrene i kontrolgruppen og i deltagergruppen, er der betydelig flere ufaglærte og pensionister blandt forældrene i deltagergruppen. Figur 11.12 viser, at forældrenes bruttoindkomst gennemsnitlig set var væsentlig lavere blandt deltagerne end i kontrolgruppen. Især blandt fædrene (der selv i dag oftest må betragtes som hovedforsørgere) ser vi en markant forskel. 61% af fædrene i kontrolgruppen i forhold til knap 40% i deltagergruppen lå indkomstmæssigt i øverste kvartil. Kun 14% af fædrene i kontrolgruppen mod 34% i deltagergruppen lå i nederste halvdel af indkomstskalaen. Figur 11.12. Forældrenes bruttoindkomst ved det 15. År Tabel 11.15 viser, at der blandt deltagerne i 15 års alderen var væsentlig flere end i kontrolgruppen, hvor hovedindkomstkilden for en eller begge forældre var overførselsindkomst, midlertidige sociale ydelser eller offentlig pension. I deltagergruppen udgjorde 24,5% af mødrenes og 16% af fædrenes hovedindkomstkilde overførselsindkomst/midlertidige sociale ydelser, mens 11% af mødrene og 10% af fædrene havde offentlig pension som primær indkomstkilde. Kun halvdelen eller derunder, nemlig 12% af mødrene og 7% af fædrene i kontrolgruppen, var primært på overførselsindkomst/midlertidige sociale ydelser, mens 4,5% af mødrene og 4% af fædrene var på offentlig pension. I deltagergruppen var begge forældre for 6%'s vedkommende på overførselsindkomst/midlertidige sociale ydelser og 2,6% på offentlig pension, mens de tilsvarende tal for kontrolgruppen var henholdsvis 2% og 0,8%. Begge forældre havde løn som hovedindkomstkilde for 39%'s vedkommende blandt deltagerne og for 57%'s vedkommende blandt kontrolgruppen. Der er således en klart lavere deltagelse i arbejdslivet blandt deltagernes forældre end blandt kontrolgruppens forældre. Tabel 11.15. Forældrenes hovedindkomstkilde ved det 15. År
Kilde: Danmarks Statistik 29% blandt deltagernes mødre og 26% blandt fædrene var ledige i en kortere eller længere periode, det år deltagerne fyldte 15 år. For kontrolgruppen var det 19% af mødrene og 15% af fædrene. 7,8% af mødrene og 6,5% af fædrene blandt deltagerne var ledige i mere end 3/4 af året, hvor tallene for kontrolgruppen var på 4,5% og 3%. I deltagergruppen oplevede 43%, at en eller begge forældre var arbejdsløse i en kortere eller længere periode i løbet af det år, hvor de fyldte 15 år, mens det for kontrolgruppen gjaldt 27%. Tabel 11.16. Forældrenes ledighedsgrader ved det 15. år
Kilde: Danmarks Statistik Blandt deltagerne var der 57,5%, hvor mindst en af forældrene modtog midlertidige overførselsindkomster i en kortere eller længere periode. For kontrolgruppen gjaldt det 43,1%. I tabel 11.17 er vist mødrenes og fædrenes modtagelse af midlertidige overførselsindkomster i det år, hvor den unge var fyldt 15 år pr. 1. januar. Heraf fremgår det, at deltagernes forældre ikke blot væsentligt oftere modtog en eller anden form for midlertidig overførselsindkomst i løbet af året, men at overførselsindkomsten for 16% udgjorde hele eller næsten hele bruttoindkomsten. Tabel 11.17. Modtagelse af midlertidige overførselsindkomster ved det 15. år
Procenterne angiver den andel, som overførselsindkomsterne udgør af den
samlede bruttoindkomst. Midlertidige overførselsindkomster består af
arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og kontanthjælp. 11.4 De unges situation i dag11.4.1 IndledningI dette afsnit ser vi nærmere på deltagernes og kontrolgruppens familiemæssige situation. Hvem har fået børn hvornår og hvem bor sammen med børn, hvor mange bor alene og hvem bor sammen med en partner. I afsnit 11.2.6 blev deltagernes udslusningsresultater fra produktionsskolerne nærmere beskrevet. Nedenfor beskrives deltagernes og kontrolgruppens ledighed, modtagelse af midlertidige sociale ydelser og beskæftigelse i 1997, mens uddannelsesforhold beskrives nærmere i afsnit 11.5. 11.4.2 Familiemæssige forholdFigur 11.13 viser, at der op til det 21. år er flest blandt produktionsskoledeltagerne, der bor sammen med en partner, mens billedet herefter skifter, således at der for de ældste aldersgrupper er væsentlig flere i kontrolgruppen, der boede sammen med en partner. I alt var der 16% blandt deltagerne og 14% i kontrolgruppen, der pr. 1. januar boede i én husstand med en person, mens der for begge grupper var 22%, der var udeboende med partner. Figur 11.13. Andel af deltagere og kontrolgruppe, der bor sammen med partner pr. 1. januar 1999 Blandt produktionsskoledeltagerne er der 12%, der har børn, hvor 3% har mere end et barn. I kontrolgruppen er det 7%, der har børn, mens 2% har mere end et barn. Figur 11.14 viser, at baggrunden for, at flere blandt deltagerne har børn, hænger sammen med, at de føder i en tidligere alder end kontrolgruppen. Fra omkring det 28. år er der lige så mange i kontrolgruppen som blandt deltagerne, der har børn. Som det fremgik af afsnit 11.3.7 er der en klar aldersmæssig sammenhæng mellem, hvornår man selv får børn og ens egne forældres alder ved fødslen. Det er især kvinderne blandt deltagerne, der har børn, og de får dem ofte i en tidlig alder. Det er da også denne gruppe, der oftest flytter tidligt hjemmefra sammen med en partner. Hele 24% blandt de kvindelige deltagere har børn, hvor 5% havde 2 børn og 1,5% 3 eller flere børn. Til sammenligning havde 11% af kvinderne i kontrolgruppen børn. Blandt mændene er det 7% af deltagerne og 5% i kontrolgruppen, der har børn. Meget tidligt at skulle påtage sig forældreansvaret for et barn betyder sandsynligvis især for mødrenes vedkommende en barriere i forhold til uddannelse og arbejde. Forholdet til egne børn er et af de emner, nogle produktionsskoler tager op på "forældreskole"-hold eller "mor og barn"-hold. Dels kan man her undervise i kost, pleje osv. omkring det lille barn, dels kan man bearbejde de psykiske processer ved at blive forældre. De unge mødre kan her blive motiverede til at gå i gang med en uddannelse og få hjælp til den praktiske organisering af et liv med barn og uddannelse. Figur 11.14. Andelen der har børn fordelt på alder Tabel 11.18 viser, om man selv har børn og hvor mange børn man bor sammen med. Heraf fremgår det, at 19% af deltagerne, der havde et barn, ikke boede sammen med nogen børn pr. 1. januar 1999. For deltagere med 2 eller flere børn var der 13%, der ikke boede sammen med nogen børn og 10%, der boede sammen med et barn. Til sammenligning var der i kontrolgruppen 13% med 1 barn og 7% med 2 eller flere børn, der ikke boede sammen med nogen børn og 3% med 2 eller flere børn, der kun boede sammen med et barn. Tabel 11.18. Antal børn og antal børn man boede sammen med pr. 1. januar 1999
Antal børn angiver ens egne børn, mens antal børn man bor sammen med pr. 1.
januar 1999 både kan være ens egne børn eller andres børn (dog ikke søskende). 11.4.3 De unges situation i 1998Mens 15% i kontrolgruppen havde en eller flere ledighedsperioder i 1998, gjaldt det for 35% blandt deltagerne. De fleste blandt de ledighedsberørte oplevede dog kun en kortere ledighedsperiode i løbet af året. Således var der blandt deltagerne 1,7% og i kontrolgruppen 0,5%, der var ledige i mere end firefemtedele af året. For deltagerne var der 18% og i kontrolgruppen 8%, der var ledige i mindre end en femtedel af året. Ledigheden var klart højere for dem, der har fået børn. Blandt de unge uden børn var ledigheden for deltagerne på 33% og for kontrolgruppen på 13%, mens den for de unge med børn var henholdsvis 53% og 36% for deltagerne og kontrolgruppen. Tabel 11.19. Deltagernes og kontrolgruppens ledighedsgrader i 1998
Kilde: Danmarks Statistik Deltagernes udslusningsresultater fra produktionsskolen fordelt på ledighedsgrader i 1998 er vist i tabel 11.20. Andelen, der er ledige i en kortere eller længere periode i 1998, er ikke overraskende størst for den gruppe, der blev udsluset til ledighed eller anden aktivering og mindst for den gruppe, der gik i gang med uddannelse. Overraskende er det måske imidlertid, at halvdelen af dem, der blev udsluset til ledighed, ikke havde nogen oplyst ledighed i 1998 og at en fjerdedel var ledige i mindre end en fjerdedel af året. Tabel 11.20. Ledighedsgrader i 1998 blandt deltagerne fordelt efter udslusningsresultater
Kilde: Undervisningsministeriet og Danmarks Statistik Blandt deltagerne var der kun 39%, der i løbet af 1998 ikke modtog midlertidige sociale ydelser, dvs. hverken modtog arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, kontanthjælp, aktive-rings eller orlovsydelse, mens det for kontrolgruppen gjaldt 72%. Set i forhold til kontrolgruppen var der blandt deltagerne særlig mange, der modtog sociale ydelser i 4 påbegyndte kvartaler (22% blandt deltagerne, 5% for kontrolgruppen). Forældre til børn modtog langt oftere midlertidige sociale ydelser i 1998. For deltagere med børn modtog 93% i 1998 midlertidige sociale ydelser, hvor 65% modtog det i samtlige kvartaler. For kontrolgruppen med børn var tallene tilsvarende lidt lavere, nemlig heholdsvis 75% og 25%. 28% blandt deltagerne og 14% i kontrolgruppen har modtaget midlertidige sociale ydelser, uden de på noget tidspunkt i løbet af året har været ledige. Blandt deltagerne modtog her 9% (2% for kontrolgruppen) sociale ydelser i 4 påbegyndte kvartaler. Tabel 11.21. Deltagernes og kontrolgruppens modtagelse af midlertidige sociale ydelser i 1998
Midlertidige sociale ydelser omfatter arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge,
kontanthjælp, aktiveringsydelser og orlovsydelser Blandt deltagerne udgjorde andelen, der fra produktionsskolen blev udsluset til ledighed eller anden aktivering, langt den største gruppe, der modtog midlertidige sociale ydelser i 1998. Langt over 80% i disse grupper modtog en eller anden form for midlertidige sociale ydelser og lidt over en tredjedel modtog ydelserne i 4 påbegyndte kvartaler. Tabel 11.22. Modtagelse af midlertidige sociale ydelser i 1998 blandt deltagerne fordelt efter udslusningsresultater
Midlertidige sociale ydelser omfatter arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge,
kontanthjælp, aktiveringsydelser og orlovsydelser I løbet af 1998 (frem til 1. oktober) havde ca. 34% af produktionsskoledeltagerne og ca. 63% blandt kontrolgruppen været i et formelt uddannelsesforløb - enten i grundskolen, en gymnasial uddannelse, en erhvervsuddannelse eller et videregående uddannelsesforløb13 (jf. kapitel 11.5). 11.5 De unges vej gennem uddannelsessystemet11.5.1 IndledningAndelen af unge, der fuldfører en ungdomsuddannelse, er steget væsenligt gennem de senere år. I 1982 var der 71% af en ungdomsårgang, der gennemførte en kompetencegivende uddannelse og 68%, der gennemførte en ungdomsudddannelse. Dette tal steg til i 1995 at omfatte 83% af en ungdomsårgang, der gennemførte en kompetencegivende uddannelse, og 79%, der gennemførte en ungdomsuddannelse. Endnu flere startede på en ungdomsuddannelse. I 1982 var det 88%, der startede en uddannelse efter grundskolen (86% på en ungdomsuddannelse), mens det i 1995 var 95% af en ungdomsårgang (93% påbegyndte en ungdomsuddannelse). Selvom der således er en stadig stigende andel, der gennemfører en ungdomsuddannelse, var der i 1995 ca. 10.000 unge, der efter at have forladt folkeskolen ikke vil opleve at gennemføre en ungdomsuddannelse og over 15.000 unge, der ikke vil gennemføre en erhvervskompetencegivende uddannelse. For at nå regeringens målsætninger om, at 95% af en ungdomsårgang i år 2000 skal gennemføre en ungdomsuddannelse, er der da også op gennem 90'erne sket en række initiativer inden for ungdomsuddannelsesområdet med henblik på at mindske frafaldet og skabe alternative uddannelsesveje for den del af de unge, der ellers ikke ville have påbegyndt en ungdomsuddannelse. Produktionsskolerne spiller i denne sammenhæng en vigtig rolle, hvor en af produktionsskolernes hovedformål er at samle op på de grupper af unge, der enten afbryder eller ikke kommer i gang med en ungdomsuddannelse efter folkeskolen. I dette afsnit beskrives produktionsskoledeltagernes og kontrolgruppens skole- og uddannelsesforløb frem til 1. oktober 1998, dvs. ca. 1-2 1 /2 år efter produktionsskoledeltagerne har forladt produktionsskolen. Indledningsvis skal nævnes, at tidshorisonten er meget kort og at det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at vurdere, hvor mange blandt produktionsskoledeltagerne, der vil gennemføre en ungdomsuddannelse. Det er ligeledes forbundet med nogen usikkerhed at beregne, hvor mange der vil påbegynde en ungdomsuddannelse, da en del både blandt produktionsskoledeltagerne og kontrolgruppen stadig befinder sig i et grundskoleforløb. Når man skal sammenligne produktionsskoledeltagernes uddannelsesforløb med kontrolgruppen, skal man samtidig være opmærksom på, at mens de fleste i kontrolgruppen gennemfører en ungdomsuddannelse i umiddelbar forlængelse af grundskolen, så er produktionsskoledeltagerne kendetegnet ved, at de inden produktionsskoleopholdet enten ikke var påbegyndt eller havde afbrudt en ungdomsuddannelse. Hertil kommer at produktionsskoledeltagerne i en kortere eller længere periode har opholdt sig på produktionsskolen, hvilket yderligere har udskudt deres uddannelsesvalg. Det vil således først være muligt om en 3-4 år at vurdere den samlede uddannelsesprofil for produktionsskoledeltagerne årgang 1996/9714. 11.5.2 SkolebaggrundTabel 11.23 viser henholdsvis deltagernes og kontrolgruppens højeste afsluttede almene uddannelse. I alt havde 86,3% af produktionsskoledeltagerne pr. 1. oktober 1998 en uddannelse på grundskoleniveau, 7,1% på gymnasieniveau og 6,6% uoplyst. Til sammenligning har kun 58,9% i kontrolgruppen en grundskoleuddannelse, mens 39,4% har en almen gymnasial uddannelse og 1,8% en uoplyst uddannelse. Uoplyst dækker her primært over personer, der enten ikke har afsluttet mindst 8. klasse eller som har gået i skole i udlandet. Ser vi alene på unge, der ikke er indvandrere eller efterkommere, var der blandt deltagerne 4,1% og blandt kontrolgruppen 0,8% med uoplyst almen uddannelse, dvs. fortrinsvist unge, der har forladt grundskolen før 8. klasse. Når tabellen er opdelt i før 1998 og 1998 skyldes det, at en stor del af de unge stadig er i gang med deres almene uddannelse også efter 1998. 5,5% af deltagerne og 1,2% af kontrolgruppen havde før 1998 kun en 8. klasses afsluttet almen uddannelse. For 9. klasse var det 28,7% af deltagerne mod 15% i kontrolgruppen og for 10. klasse henholdsvis 44,7% mod 35,7%. Som det fremgår af tabellen er der tilsyneladende væsentlig flere blandt produktionsskoledeltagerne end i kontrolgruppen, der har gået på efterskole. Dette skal dog sammenholdes med, at vi ikke ved hvor mange, der blandt gymnasiasterne tidligere har gået på en efterskole. Stort set ingen blandt produktionsskoledeltagerne har gennemført, og kun en ganske lille del er i dag i gang med en gymnasial uddannelse. Omvendt forholder det sig for kontrolgruppen, hvor en relativ stor andel enten har fuldført eller er i gang med en gymnasial uddannelse. Af tabellen fremgår det ikke hvor stor en andel, der har afbrudt en gymnasial uddannelse (da tabellen kun viser fuldførte forløb), men fra frafaldsregistrene ved vi, at der er langt flere, der afbryder en gymnasial uddannelse i løbet af det første år. Fra Undervisningsministeriets statistik ved vi f.eks. således, at der blandt deltagerne var 5,8%, der havde afbrudt et alment gymnasialt uddannelsesforløb, og 1,8%, der havde afbrudt et erhvervsgymnasialt forløb, før de kom på produktionsskolen. Ser vi alene på de erhvervsgymnasiale uddannelser, var der blandt deltagerne i 1998 5,2%, der havde påbegyndt en erhvervsgymnasial uddannelse, hvoraf 3% havde afbrudt forløbet, 0,4% havde fuldført, mens 1,8% stadig var i gang. For kontrolgruppen var 20% påbegyndt en erhvervsgymnasial uddannelse, hvor 3% havde afbrudt, 11% gennemført og 6% stadig var i gang. Tabel 11.23. Deltagernes og kontrolgruppens højeste fuldførte grunduddannelse fordelt på gennemførelsesår før 1998 og 1998
Uddannelsesstatus pr. 1. oktober 1998 I dag har kvinder, som det fremgår af figur 11.15, en væsentlig højere afsluttet grunduddannelse end mænd. Dette gælder også for deltagerne, selvom forskellene kønnene imellem her ikke er nær så markante som for kontrolgruppen. For mændene i produktionsskolerne er det næsten 50%, der har mindre end en 10. klasses eksamen. Figur 11.15. Højeste fuldførte grunduddannelse fordelt på køn Figur 11.16 viser, hvornår deltagerne og kontrolgruppen har forladt grundskolen/en gymnasial uddannelse. Som det fremgår, forlader deltagerne tidligere grundskolen/en gymnasial uddannelse end kontrolgruppen. I 1998 var der stadig 904 produktionsskoledeltagere og 2702 i kontrolgruppen tilbage i et grundskole- eller gymnasialt uddannelsesforløb. Figur 11.16 . Andel der gik i grundskolen eller på en gymnasial uddannelse fordelt på årstal I tabel 11.24 er grupperne fordelt på højeste fuldførte grunduddannelse og alder. Som det fremgår, er der en stor gruppe blandt de yngste deltagere, der stadig befinder sig i grundskolen. Således er der f.eks. blandt de 16 årige 13,3% i deltagergruppen og 15,6% i kontrolgruppen, der havde 8. klasse som højeste afsluttede grundskoleforløb. Hertil kommer for deltagergruppen 7,6% uoplyste, som dels dækker over udenlandske skoleforløb, primært over deltagere, som ikke har afsluttet mindst 8. klasse. Tabel 11.24. Produktionsskoledeltagere og kontrolgruppe fordelt på alder pr. 1. januar 1999 og højest fuldførte grunduddannelse pr. 1. oktober 1998
Kilde: Danmarks Statistik Ud fra tabel 11.24 ovenfor er det ikke muligt at vurdere, hvor mange der afbryder en gymnasial uddannelse, da tabellen kun omfatter gennemførte uddannelser. I tabel 11.25 er opgjort andelen af produktionsskoledeltagere, der havde afbrudt en ungdomsuddannelse, inden de startede på produktionsskolen fordelt på alder pr. 1. januar 1999. Tabel 11.25. Andel blandt produktionsskoledeltagere, der har afbrudt en ungdomsuddannelse
Tabellen er excl. 948 11.5.3 Valg og resultater i uddannelsessystemetKapitel 11.5.2 viste, at det i forhold til kontrolgruppen kun er en lille andel af produktionsdeltagerne, der vælger en gymnasial uddannelse. Som tidligere omtalt i afsnit 11.2.5 var der inden produktionsskoleopholdet 5,8% blandt deltagerne, der havde afbrudt en almen gymnasial uddannelse, 1,8% en erhvervsgymnasial, 44% en erhvervsfaglig15, mens 40% ikke havde afsluttet eller påbegyndt en ungdomsuddannelse. Blandt de ca. 20%, der blev udsluset til en SU-berettiget uddannelse, er hovedparten startet på en erhvervsfaglig uddannelse. I dette afsnit sammenholdes deltagernes og kontrolgruppens valg af erhvervsuddannelser og videregående uddannelser16. Figur 11.17 viser, at hele 65% af produktionsskoledeltagerne på et eller andet tidspunkt har påbegyndt en erhvervs-/videregående uddannelse, hvor 40% havde påbegyndt én uddannelse, mens 25% havde påbegyndt 2 eller flere uddannelser. I kontrolgruppen var der 71%, der havde påbegyndt en uddannelse, hvor 49% havde påbegyndt én uddannelse, mens 22% havde påbegyndt flere uddannelser. Når forskellen mellem kontrolgruppen og deltagerne ikke er større, hænger det sammen med, at væsentlig flere i kontrolgruppen, som det fremgik af afsnit 11.5.2, er i gang med en gymnasial uddannelse. 20% af deltagerne og 34% i kontrolgruppen var på opgørelsestidspunktet pr. 1. oktober 1999 i gang med en erhvervs- eller videregående uddannelse. 25% blandt deltagerne har afbrudt en eller flere af disse uddannelser, mens det kun gjaldt 12% i kontrolgruppen. En langt større andel havde imidlertid afbrudt uddannelsen, efter de havde gennemført en eller flere deleksamener - f.eks. 1. eller 2. skoleperiode. (jf. tabel 11.27). Figur 11.17. Antal påbegyndte erhvervs-/videregående uddannelser fordelt på antal igangværende, afbrudte og fuldførte forløb I tabel 11.26 er vist, hvor stor en andel der hvert år befandt sig på en erhvervs-/videregående uddannelse. Før 1994 var det 17% af deltagerne og 22% i kontrolgruppen. Mens andelen i kontrolgruppen fra 1994 til 1998 er steget fra 24% til 45%, er andelen for kontrolgruppen steget fra 15% til 28%. Tabel 11.26. Andel af deltagerne og personerne i kontrolgruppen, der var i gang med erhvervs- eller videregående uddannelse i løbet af et givet år
Kilde: Danmarks Statistik Af figur 11.18 fremgår det, hvor stor en andel blandt deltagerne, der har været på produktionsskole over en måned, der har påbegyndt eller er i gang med en erhvervs/videregående uddannelse fordelt på produktionsskoler. Den øverste del af figuren viser, at der er stor forskel produktionsskolerne imellem på, hvor stor en andel der på et eller andet tidspunkt (før eller efter produktionsskoleopholdet) er påbegyndt en erhvervs/ videregående uddannelse. Andelen varierer fra 36% til 58%. Den midterste del af figuren viser spredningen mellem skolerne på, hvor stor en andel der var i gang med en uddannelse pr. 1. oktober 1998. Her varierer andelen fra 0% til 47%. Den nederste del af figuren viser, hvor stor en andel blandt dem, der på et eller andet tilspunkt er påbegyndt en erhvervs-/videregående uddannelse og som på 1. oktober 1998 var i gang med en uddannelse. Her er der meget stor spredning skolerne imellem fra 0% til 69%. Figur 11.18. Andele blandt produktionsskoledeltagere, der har være på produktionsskole over en måned fordelt på skoler og om deltagerne har påbegyndt eller er i gang med en erhvervs/ videregående uddannelse Tabel 11.27 viser status for sidste påbegyndte uddannelse. Mens 65% af deltagerne havde været i gang med en erhvervs/ videregående uddannelse, var der kun 20%, der var i gang pr. 1. oktober 1998. Blandt de resterende 45% var der kun 1%, der havde fuldført en kompetencegivende uddannelse, 17% der havde afbrudt uden eksamen, og 27%, der havde afbrudt med en ikke kompetencegivende eksamen, dvs. med muligheder for efterfølgende at fortsætte uddannelsen. Til sammenligning er der 34% i kontrolgruppen, der er igang med en erhvervs/ videregående uddannelse, 20% der har fuldført en kompetencegivende udannelse, 7% der har afbrudt uden eksamen og 10% der havde afbrudt med en ikke kompetencegivende eksamen. Tabel 11.27. Status for sidste påbegyndte erhvervs-/videregående uddannelse
Kilde: Danmarks Statistik I tabel 11.28 er til sammenligning med tabel 11.27 vist deltagernes første påbegyndte erhvervs-/videregående uddannelse. I det omfang, der kun har været påbegyndt en uddannelse, tæller uddannelsen med begge steder. Heraf fremgår det, at det kun er 9% blandt deltagerne, der er i gang med deres første erhvervs/ videregående uddannelse, mens det drejer sig om 23% i kontrolgruppen. Der er således 11% både blandt deltagerne og i kontrolgruppen, der er i gang med en erhvervs-/videre gående uddannelse og som tidligere har fuldført eller afbrudt en erhvervs-/videregående uddannelse. Tabel 11.28. Status for første påbegyndte erhvervs-/videregående uddannelse
Kilde: Danmarks Statistik Omkring en tredjedel af deltagerne og kontrolgruppen havde sidst påbegyndt et hovedforløb i en erhvervsuddannelse (eud). 14% i kontrolgruppen mod 5% blandt deltagerne var i gang med en grundlæggende eksamensuddannelse eller værkstedsskole. En fjerdedel blandt deltagerne og 10% i kontrolgruppen var i gang med en eksamensbasisuddannelse eller 1. og 2. skoleperiode. Mens 12% i kontrolgruppen var i gang med en videregående uddannelse, gjaldt det kun for godt 1% blandt deltagerne. Tabel 11.29. Sidste påbegyndte erhvervs-/videregående uddannelse
*) Incl. efg basisuddannelse Som det fremgår af 11.30, er der 11% blandt deltagerne, der er i gang med eud hovedforløb, 5% der er i gang med 1. eller 2. skoleperiode, mens 3% er i gang med en grundlæggende eksamensuddannelse eller værkstedsskole. Sammenholder man tabel 11.30 med tabel 11.29 fremgår det, at der blandt deltagerne har været et stort frafald både blandt dem, der var påbegyndt eud 1. og 2. skoleperiode og dem, der var startet på et hovedforløb. Tabel 11.30. Igangværende erhvervs-/videregående uddannelse
*) Incl. efg basisuddannelse 11.6 OpsamlingI alt blev lidt over 12.000 personer udsluset fra produktionsskolerne i perioden 1. juli 1996 til 31. december 1998. Efter at have frasorteret en mindre gruppe, indgik i dette kapitel en beskrivelse af 11.293 af deltagerne. Denne gruppe blev sammenholdt med en kontrolgruppe, der matcher deltagerne på køn, alder og kommune. På produktionsskolerne gik der lidt flere mænd (56%) end kvinder (44%). Der er dog stor forskel på, hvordan optaget fordeler sig i de forskellige amter. Gennemsnitsalderen blandt deltagerne på produktionsskolerne lå på godt 19 år, men der er en stor spredning. De yngste deltagere var under 15 år og de ældste 25 år eller ældre. Omkring 90% var dog i alderen 15 til 24 år. På amtsplan er der en stor spredning i hvor stor en andel af de unge, der kommer på produktionsskole. I Nordjyllands amt var det 29 ud af 1000 blandt de 14-25 årige, der gik på produktionsskolen, mens det i Københavns kommune var 6 ud af 1000. Gennemsnittet på landsplan lå på 16 ud af 1000. Et gennemsnitligt ophold på produktionsskolen varer ca. 6 måneder, men der er en stor spredning på, hvor længe deltagerne opholder sig på skolen. Nogle er kun ganske kort tid på produktionsskolen. Der drejer sig i mange tilfælde om unge i folkeskolen, der er på et kort visit. 23% opholdt sig kun på produktionsskolen i op til en måned, hvoraf 7% deltog i under en uge. 27% var på produktionsskolen mellem 1 og 3 måneder, 24% mellem 3 måneder og et halvt år, 19% mellem 1/2 og et år, mens 8% var der over et år. De fleste på produktionsskolen - næsten tre fjerdedele - er rekrutteret i frit optag, dvs. at opholdet ikke har fundet sted inden for en formel aktiverings- eller handlingsramme. 18% er kommet ind på produktionsskolen som et led i en kommunal aktivering. På amtsplan er der en stor spredning i andelene der er rekrutteret via frit optag og gennem kommunal aktivering. Mens f.eks. 36% i Nordjyllands amt er indsluset gennem kommunal aktivering, gælder dette kun for 5% i Københavns amt og ingen i Københavns kommune. Med hensyn til skolegang før produktionsskolen så havde 42% en 10. klasse, 31% en 9. klasse og 10% op til 8. klasse. Hertil kommer en mindre gruppe på 6%, der var indsluset i henhold til folkeskolens §9, stk. 5. Resten havde enten en anden eller uoplyst uddannelsesbaggrund. Efter produktionsskoleopholdet udslustes deltagerne på en række forskellige former for uddannelse, undervisning, beskæftigelse m.v. Omkring en femtedel kom i arbejde, en femtedel startede på en SU-berettiget uddannelse, mens en femtedel startede på en anden ikke SU-berettiget uddannelse. Blandt sidstnævnte gruppe vendte en del tilbage til folkeskolen eller efterskole, mens andre f.eks. startede på et højskoleophold. En femtedel udslustes til ledighed, heraf op mod en tredjedel i aktivering under en eller anden form. 13% udsluses til andet (barsel, værnepligt mv.), mens der ikke foreligger oplysninger for knap 7%. Mens 55% af skolerne udsluser under 20% til ledighed eller anden aktivering, er der omvendt ikke mindre end 9% af skolerne, der udsluser mere end 40% af deltagerne til ledighed eller anden aktivering. Deltagerne og kontrolgruppens opvækst Det er i dag veldokumenteret, at opvækstbetingelserne i barndommen spiller en væsentlig rolle i forhold til, hvem der gennemfører en ungdomsuddannelse, selvom der naturligvis også er en lang række andre faktorer, der har betydning. Mange bolig- og skoleskift i barndommen kan få vidtrækkende betydning for den unges uddannelsesforløb. Sammenholdt med kontrolgruppen var der blandt produktionsskoledeltagerne mange, der oftere skiftede bolig. Blandt produktionsskoledeltagerne var der 21%, der oplevede 5 eller flere boligskift, mens det blandt kontrolgruppen drejede sig om 8%. Mens de fleste i kontrolgruppen (61%) gennem hele deres barndom voksede op i en stabil kernefamilie (dvs. 2 voksne i en familie), gælder det kun for 35% af deltagerne. Ligeledes var der mange blandt deltagerne (20%) i forhold til kontrolgruppen (8%), der havde været udeboende inden deres fyldte 18. år. Da deltagerne fyldte 15 år, boede 37% af dem hos kun den ene af deres forældre, mens 5% af dem hverken boede hos deres mor eller far. I kontrolgruppen var dette henholdsvis 23% og 1%. En række undersøgelser peger på, at der er en sammenhæng mellem forældrenes og barnets senere opnåede uddannelsesniveau. Både mødrene og fædrene i kontrolgruppen har i gennemsnit et langt højere uddannelsesniveau end mødrene og fædrene i deltagergruppen. 54% blandt mødrene og 42% blandt fædrene i deltagergruppen havde ingen afsluttet ungdomsuddannelse. I kontrolgruppen var det 37% blandt mødrene og 29% blandt fædrene. På det tidspunkt, hvor de unge fyldte 15 år, havde deltagernes forældre en lavere bruttoindkomst og en højere ledighed end kontrolgruppens forældre, ligesom en større andel af deltagernes forældre end kontrolgruppens modtog midlertidige overførselsindkomster. Domfældelser Undersøgelsen viser, at deltagerne har været væsentlig mere på kant med loven end de unge generelt. Blandt produktionsskoledeltagerne havde 30,7% fået en eller flere domme fra 1995 til 1998, mens det for kontrolgruppen kun var 13,9%. 11,1% af deltagerne mod kun 2,1% i kontrolgruppen havde fået en frihedsstraf. Også blandt forældrene til deltagerne var der lidt flere, der havde modtaget en eller flere domme i perioden 1995 til 1998 end blandt kontrolgruppens forældre. Knap 12% blandt deltagernes forældre havde modtaget en dom, hvoraf 2,6% havde fået frihedsstraf, mens det for kontrolgruppen var 8%, der havde modtaget en dom - heraf var ca. 1% frihedsstraf. Situationen i dag 12% af produktionsskoledeltagerne og 7% i kontrolgruppen havde pr. 1. januar 1999 børn. Det er især kvinderne blandt produktionsskoledeltagerne, der har fået børn, og mange har ofte fået dem i en tidlig alder. Meget tidligt at skulle påtage sig forældreansvaret for et barn betyder sandsynligvis en barriere i forhold til uddannelse og arbejde. Det er da også både i deltager og kontrolgruppe blandt dem, der er blevet forældre, vi ser den største ledighed og flest modtagere af midlertidige sociale ydelser. Blandt deltagerne havde 35% haft en eller flere ledighedsperioder i løbet af 1998, mens det kun gjaldt for 15% i kontolgruppen. De fleste ledighedsberørte var dog kun ledige i en kortere periode. Kun 1,7% blandt deltagerne og 0,5% i kontrolgruppen havde været ledige i mere end firefemtedele af året. Til gengæld var der mange blandt deltagerne, der modtog midlertidige sociale ydelser i hele 1998. Hos deltagerne var der hele 63% og i kontrolgruppen 28%, der modtog midlertidige sociale ydelser i løbet af 1998. 22% af deltagerne mod kun 5% i kontrolgruppen modtog midlertidige sociale ydelse i alle fire kvartaler. Uddannelse I undersøgelsen kender vi kun de uddannelsesresultater, deltagerne har opnået 1 til 2 1 /2 år efter de forlod produktionsskolen. Hertil kommer, at flere af deltagerne på opgørelsestidspunktet endnu ikke eller kun lige akkurat havde afsluttet et grundskoleforløb. Det er derfor alt for tidligt at vurdere, præcist hvor i uddannelsessystemet, produktionsskoledeltagerne ender. Først om 3-4 år vil man kunne give et nogenlunde præcist billede. Uddannelsesmæssigt adskiller produktionsskoledeltagerne sig fra kontrolgruppen ved, at en langt størrre andel forlader grundskolen med højest en fuldført 8. eller 9. klasse, og at kun ganske få påbegynder eller fuldfører en gymnasial uddannelse. Det skal dog her bemærkes, at ca. halvdelen af produktionsskoledeltagerne har en 10. klasse, mens ca. 7% har fuldført mindst et år af en gymnasial uddannelse. 65% af produktionsskoledeltagerne havde på et eller andet tidspunkt påbegyndt en erhvervsuddannelse. Andelen, der har påbegyndt en ungdomsuddannelse, er imidlertid noget højere, når man medregner den del af produktionsskoledeltagerne, der har påbegyndt en gymnasial uddannelse. Da frafald i gymnasiet ikke er registreret, kan den samlede andel imidlertid ikke beregnes. Hertil kommer den gruppe, der stadig befinder sig i et grunduddannelsesforløb, eller først senere starter på en ungdomsuddannelse. 20% blandt produktionsskoledeltagerne var pr. 1. oktober 1998 i gang med at tage en erhvervsuddannelse, hvilket skal sammenholdes med at 65%, af deltagerne på et eller andet tidspunkt var påbegyndt en sådan. Blandt de 45% af deltagerrne, der således havde afbrudt en erhvervsuddannelse uden at være i gang med en anden i dag, havde over halvdelen fuldført et eller flere delforløb, dvs. typisk eud 1. eller 2. skoleperiode. På den baggrund kan det måske undre, at produktionsskolerne kun udsluser en femtedel til en SU-berettiget uddannelse, mens de udsluser en femtedel til ledighed eller anden aktivering. Denne problemstilling tages op i det afsluttende, perspektiverende kapitel. 1) Siden 2. halvår 1996 har UNI*C for Undervisningsministeriet indsamlet halvårlige oplysninger fra produktionsskolerne om CPR-deltagere på produktionsskolerne. Før 1993 blev der fra produktionsskolerne indhenter årlige summariske oplysninger om deltagerne for de enkelte produktionsskoler. I perioden 1996 til 1996 foreligger der ikke officielle oplysninger om produktionsskoledeltagernes baggrund og udslusningsresultater. 2) I alt var der registreret 14.488 deltagere, der havde afsluttet et produktionsskoleophold i løbet af efteråret 1996 eller hele 1997. 337 er i denne undersøgelse udgået på grund af ugyldigt CPR-nummer, og fratrækker vi personer, der har gået mere end en gang på produktionsskole i perioden, når vi ned på 11.951 personer. heraf har 167 personer ikke længere bopæl i Danmark, 24 er efterfølgende døde, 143 deltagere er udvandrede og 501 er fravalgt på grund af alder, da vi ikke har medtaget personer, der var fyldt 31 år pr. 1. januar 1999. Ialt er der 11.293 deltagere, der indgår i den følgende undersøgelse. Blandt de 11.293 deltagere, der indgår i undersøgelsen, havde 9.534 i perioden deltaget i et forløb, 1464 i to forløb, 238 i tre forløb, 46 i fire forløb, 10 i fem forløb og 1 i seks forløb. 3) De fleste data er her hentet fra Danmarks Statistiks "Børnedatabase". Herudover er data suppleret med data fra Danmarks Statistiks kriminalregister og uddannelsesregister 4) Mens figur 11.2 alene omhandler produktionsskoledeltagerne og deres alder i 1997, vedrører resten af kapitlet udslusede deltagere i perioden 1. juli 1996 til 31. december 1997, og hvor alderen er nævnt, er det pr. 1. januar 1999, dvs. 1-2½ år efter deltagerne forlod produktionsskolen. 5) For de deltagere, der er udsluset flere gange i perioden 1. juli 1996 til 31. december 1997, er perioderne lagt sammen. 6) I henhold til folkeskolelovens § 9, stk. 5 kan skolen desuden tilbyde elever i 8.-10. klasse undervisningsforløb, hvor praktisk og teoretisk indhold kombineres i en undervisning, der kan finde sted på og uden for skolen. 7) Også i Bornholms amt (én skole) kommer 30% af deltagerne fra beskæftigelsessystemet - her kommer de 15% via AF. 8) Dog har som tidligere omtalt Københavns amt 30% §9, stk.5 deltagere 9) At en femtedel udsluses til ledighed eller aktivering skal ses i sammenhæng med, at de fleste af deltagerne før produktionsskoleopholdet enten var ledige, i aktivering under en eller anden form, lige havde afbrudt en uddannelse eller et arbejde eller gik og ventede på at komme i gang med et eller andet. Når deltagerne udsluses til ledighed eller aktivering, er det langtfra altid forhold, produktionsskolerne har indflydelse på. Udover at nogle selv vælger at holde op, er der andre, der flytter fra området og derfor må afbryde deres produktionsskoleophold. Andre starter eller fortsætter et aktiveringsforløb, da de ikke er parate til at starte på en uddannelse eller et ordinært arbejde. 10) Tabel 11.12viser, at 5% af deltagerne og 1% i kontrolgruppen, da de var 15 år gamle, ikke boede sammen med deres forældre. 11) De kriminalstatistikken omfatter særligt følsomme data, er disse leveret fra Danmarks Statistik i tabelform. Der har såledesefterfølgende ikke været mulighed for at analysere disse oplysninger i forhold til det øvrige materiale. 12) Når der mangler oplysninger om en eller begge forældre, kan det skyldes flere forhold. For det første kan forælderen opholde sig i udlandet. For det andet kan forælderen være død. I alt er der 386 mødre og 831 fædre, der den 1. januar 1999 var døde blandt produktionsskoledeltagerne. For kontrolgruppen drejede det sig om 262 mødre og 509 fædre. Herudover mangler der i nogle tilfælde oplysninger om, hvem faderen er. 13) Tallene er noget undervurderede, da der for grundskolen (oplysninger foreligger først fra 8. klassetrin) og gymnasieuddannelserne kun er registreret gennemførte forløb. Har en deltager f.eks. således afbrudt en 1.g eller en 1.hf i 1998, er personen ikke registreret. Udover grundskolen og gymnasieuddannelserne indgår alle påbegyndte, afsluttede og afbrudte forløb på erhvervsuddannelserne og de videregående uddannelser. Det betyder, at uddannelser som f.eks. egu og fuu ikke indgår i opgørelsen. Dette gælder ligeledes ikke formelle uddannelsesforløb som f.eks. ophold på en højskole, en produktionsskole eller en daghøjskole. 14) Som tidligere nævnt ved man først fra efteråret 1996, hvem det er der udsluses fra produktionsskolerne. 15) Ifølge produktionsskolernes indberetninger til Undervisningsministeriet var der kun 16%, der havde afbrud en erhvervsfaglig uddannelseinden for produktionsskoleopholdet, hvilket formentlig skyldes, at en gennemført basisuddannelse på erhvervsuddannelserne ikke er talt med som en afbrudt uddannelse. Man kan imidlertid diskutere, hvad det vil sige at afbrude en erhvervsfaglig uddannelse. F.eks. er der mange, der afbryder uddannelsen, efter de har fuldført 1. eller 2. skoleperiode. Betragtes dette som et afbrud, dvs. vi taler ikke om kompetencegivende gennemførte forløb, så er der ifølge Danmarks Statistik ca. 44%, der havde afbrudt en erhvervsfaglig uddannelse inden produktionsskoleopholdet. 16) Uddannelserne er registreret frem til den 1. oktober 1998. Registermæssigt er mange af uddannelserne delt op i en række ikke kompetencegivende udannelser, hvor en gennemført uddannelse, som kan være af meget kort varighed, blot kan bestå af en eksamen, som alene giver adgang til at fortsætte uddannelsen. I det følgende er uddannelseselementerne lagt sammen, således at hvis man i umiddelbar forlængelse af sit forløb fortsætter uddannelsen inden for det samme uddannelsesområde, tæller det som en uddannelse. Tallene er incl. erhvervsgymnasiale og excl. almen gymnasiale uddannelser. Denne side indgår i
publikationen "Produktionsskolerne i Danmark"
som kapitel 11 af 20 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til sidens top |