Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE





Forord

Sammenfatning og initiativer
Status for de overordnede målsætninger
Status for de overordnede forudsætninger/rammevilkår

Introduktion og metode
Måling af kvalitet
Projektet "Kvalitet der kan ses"
Metode
Målsætninger og forudsætninger/rammevilkår

Målsætninger:

A. Uddannelse til alle
Tilgang og bestand
Andel af unde med ungdoms- og erhvervskompetencegivende uddannelse
Praktikpladser

B. Højt fagligt niveau i undervisningen
Evalueringer
Internationale kvalitetsmålinger og sammenligninger
Fastansatte undervisere

C. Sammenhæng i uddannelsessystemet
Overgangsfrekvenser
Optagne og afviste ansøgere til videregående uddannelser
Merit og brobygning

D. Højt uddannelsesniveau
Befolkningens uddannelsesprofil
Forventet antal år i uddannelsessystemet
Andel af 30-årige med en videregående uddannelse
De voksnes almene kvalifikationer

E. Vækst og udvikling
Ledighed og flaskehalse i uddannelsesmæssigt perspektiv
Andel af beskæftigede i voksen og efteruddannelsessystemet
Overgang fra uddannelse til "omverdenen"
Aftagerundersøgelser

F. Ressourcerne skal udnyttes effektivt
Fuldførelsestid og studietid før frafald
Uddannelsesmæssig baggrund, studieskift og dobbeltuddannelse
Alder ved påbegyndelse af uddannelse
Udgift pr. fuldtidsstuderende pr. år.
Studenter- eller elevårsværk pr. underviserårsværk.

G. Motivation for fortsat uddannelse
Kønsopdelte overgangsfrekvenser
Ventetid før studiestart
Motivation for fortsat uddannelse - mulighed for godskrivning
Aktiviteten på voksen- og efteruddannelsesområdet

Forudsætninger/rammevilkår:

H. Kvalificerede og motiverede lærere og ledere
Lærernes faglige forudsætninger
Udbud og anvendelse af efter- og videreuddannelse
Elevernes vurdering af undervisere
Grunduddannelse og pædagogiske kvalifikationer for ledere

I. Kvalificerede og motiverede elever og studerende
Fuldførelsesprocenter
Elevers og studerendes arbejdsindsats

J. Udviklingsorientering
Handlingsplaner
Lokale procedurer for kvalitetssikring
Omfang af internationalisering

K. Økonomiske og fysiske rammer
Ressourceforbruget til uddannelse
Udgifter til løn og andet
Ressourcer til efter- og videreuddannelse af voksne
Antal studerende/elever pr. tidssvarende computer
Integration af informations- og kommunikationsteknologi i undervisningen

L. Støttefunktioner
Ressourcer til studie- og erhvervsvejledning
De studerendes/elevernes indkomstforhold og erhvervsarbejde
Godtgørelse i forbindelse med voksen- og erhvervsarbejde

Executive summary
Litteraturliste
Register over figurer og tabeller

Denne side indgår i publikationen "Kvalitet der kan ses" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top