A. Uddannelse til alle |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Tabel A1 |
Tilgang til ungdomsuddannelserne samt antal 15-19-årige,
1989-1998 |
|
Figur A1 |
Tilgangsudviklingen på ungdomsuddannelserne sammenholdt med
antallet af 15-19-årige, 1989-1998 (indeks 1989=100) |
|
Tabel A2 |
Samlet antal elever ved ungdomsuddannelserne, 1989-1998 |
|
Figur A2 |
Udviklingen i samlet antal elever på ungdomsuddannelserne,
1989-1998 (indeks 1989=100) |
|
Tabel A3 |
Ungdomsuddannelser med individuelle forløb, 1996-1999 |
|
Tabel A4 |
Tilgangen til de videregående uddannelser, 1989-1998 |
|
Tabel A5 |
Antal studerende på de videregående uddannelser, 1989-1998 |
|
Figur A4 |
Udviklingen i det samlede antal studerende ved de
videre-gående uddannelser, 1989-1998 (indeks 1989=100) |
|
Figur A5 |
Samlet uddannelsesprofil, 1998 |
|
Figur A6 |
Antal indgåede uddannelsesaftaler, 1993-1999 |
|
Figur A7 |
Antal praktikpladssøgende, 1993-1999 (glidende gennemsnit
over seks måneder) |
|
Figur A8 |
Antal skolepraktikelever, 1993-1999 (glidende gennemsnit over
seks måneder) |
|
B. Højt fagligt niveau i undervisningen |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Figur B1 |
Scorer for de 13-åriges matematikfærdigheder, udvalgte
OECD-lande |
|
Figur B2 |
Scorer i matematik- og naturvidenskabsfærdigheder på alment
niveau for elever på sidste år af en ungdomsuddannelse, udvalgte OECD-lande |
|
Figur B3 |
Scorer for matematik- og fysikfærdigheder på højt
niveau for elever på sidste år af en ungdomsuddannelse, udvalgte OECD-lande |
|
|
|
C. Sammenhæng i uddannelsessystemet |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Figur C1 |
Andel af unge, der efter grundskolen forventes at fortsætte
i andre uddannelser, 1989-1998 |
|
Tabel C1 |
Andel af unge, der efter en almen- eller erhvervsgymnasial
uddannelse fortsætter i andre uddannelser, 1989-1998 |
|
Tabel C2 |
Optaget på de videregående uddannelser, fordelt på
hovedtyper, 1995-1999 (absolut og indeks 100=1995) |
|
Figur C2 |
Udviklingen i antal ansøgere og antal optagne på de
videregående uddannelser, sammenholdt med antallet af henholdsvis 20-24-årige og
25-29-årige, 1995-1999 (indeks 1995=100) |
|
Figur C3 |
Procentvis opgørelse af antallet af optagne i forhold til
ansøgere, fordelt på de videregående uddannelsers hovedgrupper, 1995-1999 |
|
Figur C4 |
Optagelses- og afvisningsfrekvens for de videregående
uddannelser, 19951999 |
|
|
|
D. Højt uddannelseniveau |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Tabel D1 |
Befolkningen (15-69-årige), procentvist fordelt efter
højeste fuldførte uddannelse, 1989-1998. |
|
Figur D1 |
Befolkningens højeste fuldførte uddannelse, fordelt på
køn i 1989, 1994 og 1999. |
|
Figur D2 |
Kønsopdelt uddannelsesprofil 1998, drenge
(blå) og piger (rød) |
|
Figur D3 |
Højeste fuldførte uddannelse i udvalgte EU-lande,
25-59-årige, 1997 |
|
Tabel D2 |
Forventet samlet uddannelsestid for elever, der starter i 1.
klasse, fordelt på køn, 1989-1998 |
|
Figur D4 |
30-årige, fordelt efter højeste fuldførte uddannelse 1998 |
|
Figur D5a |
Læsning |
|
Figur D5b |
Dokumentforståelse |
|
Figur D5c |
Regning |
|
|
|
E. Vækst og udvikling |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Figur E1 |
Procentvis ledighed, fordelt på uddannelsesniveau, 1989-
1998 |
|
Figur E2 |
Procentvis ledighed, fordelt på kandidatuddannelser, 1992-
1998 |
|
Figur E3 |
Procentvis ledighed, fordelt på udvalgte mellemlange videre-
gående uddannelser, 1992-1999 |
|
Tabel E2 |
Andel elever, der overgår til "omverden" efter
fuldført eller afbrudt uddannelse, fordelt efter uddannelsesniveau og køn, 1998 |
|
|
|
F. Ressourcerne skal udnyttes effektivt |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Figur F1 |
Gennemsnitlig gennemførelsestid i antal år på
videregående uddannelser, 1989-1998 |
|
Tabel F1 |
Gennemsnitlig afbrudstid i antal år, fordelt efter
uddannelsesniveau, 1989-1998 |
|
Tabel F2 |
De studerendes uddannelsesmæssige baggrund ved start på de
videregående uddannelser i 1998 |
|
Tabel F3 |
Gennemsnitlig alder ved påbegyndelse af ungdomsuddannelse,
fordelt på køn, 1989-1998 |
|
Tabel F4 |
Gennemsnitlig alder ved påbegyndelse af videregående
uddannelse, fordelt på køn, 1989-1998 |
|
Tabel F5 |
Undervisningsministeriets udgifter til de videregående
uddannelser pr. studenterårsværk (i 1.000 kr.), 1994-1998, 1998-priser |
|
Figur F2 |
Indekseret udgiftsudvikling, faste priser, 1994-1998
(1994=100) |
|
Tabel F6 |
"Elev/lærerratio" opgjort for folkeskolen, de frie
grundskoler, almengymnasiale, merkantile- og tekniske uddannelser, 1989-1998 |
|
|
|
G. Motivation for fortsat uddannelse |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Tabel G1 |
Overgangsfrekvenser mellem forskellige niveauer i
uddannelsessystemet, kvinder, 1998 |
|
Tabel G2 |
Overgangsfrekvenser mellem forskellige niveauer i
uddannelsessystemet, mænd, 1998 |
|
Figur G1 |
Medianventetid i antal år efter de almen- og
erhvervsgymnasiale uddannelser før fortsættelse på anden uddannelse, 1998 |
|
Tabel G3 |
Årselever/studenterårsværk, 1993-1999 |
|
Figur G2 |
Fordelingen af aktivitet i voksen- og efteruddannelse, 1999 |
|
Figur G3 |
Aktivitetsudviklingen for udvalgte voksenuddannelsestilbud,
1993-1999 (indeks 1993=100) |
|
|
|
I. Kvalificerede og motiverede elever og studerende |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Tabel I1 |
Fuldførelses-procenter i grundskolen og på
ungdomsuddan-nelserne, 1989-1998 |
|
Figur I1 |
Udviklingen i fuldførelsesprocenten på de gymnasiale
ungdomsuddannelser, 1980-1998 |
|
Tabel I2 |
Fuldførelse på bachelor- og kandidatuddannelserne, 1998 |
|
Tabel I3 |
Fuldførelse på de korte videregående uddannelser, 1998 |
|
Tabel I4 |
Fuldførelse på de mellemlange videregående uddannelser,
1998 |
|
Figur I2 |
Fuldførelsesprocenter for almengymnasiale uddannelser og hf,
fordelt efter køn, 1989-1998 |
|
K. Økonomiske og fysiske rammer |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Tabel K1 |
Generelt ressourceforbrug på de enkelte uddannelsessektorer
(mia. kroner, 1998-priser) |
|
Figur K1 |
Udgiftsudviklingen, fordelt efter uddannelsessektor,
1989-1998 (1998-priser), indeks 1989=100 |
|
Figur K2 |
Den samlede procentvise stigning i udgiftsniveauet fra 1989
til 1998 (1998-priser) |
|
Tabel K2 |
Uddannelsesudgifter som andel af BNP, 1989-1998 (mia. kroner,
årets priser) |
|
Tabel K3 |
Ressourceforbruget til uddannelsessektoren, opdelt på to
centrale funktioner (mio. kr., procentvis andel), 1997 |
|
Tabel K4 |
Udgifter til voksen- og efteruddannelse, 1993-1999 (mio.
kroner, årets priser) |
|
Figur K3 |
Fordelingen af udgifter til voksen- og efteruddannelse, 1999 |
|
Figur K4 |
Udgiftsudvikling for udvalgte voksen- og
efteruddannelsesområder, 1993-1999 (indeks 1993=100, omregningsfaktor: Kommunal p/l) |
|
Figur K5 |
Elever (grundskole og gymnasium) pr. computer. Top 10, 1998 |
|
Figur K6 |
Grundskolernes adgang til Internettet, 1998 |
|
L. Støttefunktioner |
|
Tabel/Figur |
Titel |
|
Tabel L1 |
Omtrentlige lønudgifter til de danske vejledningsordninger
(mio. kroner afrundede tal) |
|
Tabel L2 |
Eksempler på de grundlæggende vejlederuddannelsers
timeomfang |
|
Figur L1 |
Bruttoindkomstens sammensætning fra 1993 til 1996, opgjort
for 15-29-årige studerende ved en ulønnet uddannelse |
|
Figur L3 |
Disponibel indkomst for de respektive grupper |
|
Tabel L4 |
Godtgørelsesudgifter 1993-1999 (mio. kroner, årets priser) |
|
Figur L2 |
Relativ udvikling i godtgørelsesudgifter, omregningsfaktor:
kommunal p/l, (indeks 1994=100) |