Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

Register over figurer og tabeller





A. Uddannelse til alle
Tabel/Figur Titel
Tabel A1 Tilgang til ungdomsuddannelserne samt antal 15-19-årige, 1989-1998
Figur A1 Tilgangsudviklingen på ungdomsuddannelserne sammenholdt med antallet af 15-19-årige, 1989-1998 (indeks 1989=100)
Tabel A2 Samlet antal elever ved ungdomsuddannelserne, 1989-1998
Figur A2 Udviklingen i samlet antal elever på ungdomsuddannelserne, 1989-1998 (indeks 1989=100)
Tabel A3 Ungdomsuddannelser med individuelle forløb, 1996-1999
Tabel A4 Tilgangen til de videregående uddannelser, 1989-1998
Tabel A5 Antal studerende på de videregående uddannelser, 1989-1998
Figur A4 Udviklingen i det samlede antal studerende ved de videre-gående uddannelser, 1989-1998 (indeks 1989=100)
Figur A5 Samlet uddannelsesprofil, 1998
Figur A6 Antal indgåede uddannelsesaftaler, 1993-1999
Figur A7 Antal praktikpladssøgende, 1993-1999 (glidende gennemsnit over seks måneder)
Figur A8 Antal skolepraktikelever, 1993-1999 (glidende gennemsnit over seks måneder)
B. Højt fagligt niveau i undervisningen
Tabel/Figur Titel
Figur B1 Scorer for de 13-åriges matematikfærdigheder, udvalgte OECD-lande
Figur B2 Scorer i matematik- og naturvidenskabsfærdigheder på alment niveau for elever på sidste år af en ungdomsuddannelse, udvalgte OECD-lande
Figur B3 Scorer for matematik- og fysikfærdigheder på højt niveau for elever på sidste år af en ungdomsuddannelse, udvalgte OECD-lande
C. Sammenhæng i uddannelsessystemet
Tabel/Figur Titel
Figur C1 Andel af unge, der efter grundskolen forventes at fortsætte i andre uddannelser, 1989-1998
Tabel C1 Andel af unge, der efter en almen- eller erhvervsgymnasial uddannelse fortsætter i andre uddannelser, 1989-1998
Tabel C2 Optaget på de videregående uddannelser, fordelt på hovedtyper, 1995-1999 (absolut og indeks 100=1995)
Figur C2 Udviklingen i antal ansøgere og antal optagne på de videregående uddannelser, sammenholdt med antallet af henholdsvis 20-24-årige og 25-29-årige, 1995-1999 (indeks 1995=100)
Figur C3 Procentvis opgørelse af antallet af optagne i forhold til ansøgere, fordelt på de videregående uddannelsers hovedgrupper, 1995-1999
Figur C4 Optagelses- og afvisningsfrekvens for de videregående uddannelser, 1995–1999
D. Højt uddannelseniveau
Tabel/Figur Titel
Tabel D1 Befolkningen (15-69-årige), procentvist fordelt efter højeste fuldførte uddannelse, 1989-1998.
Figur D1 Befolkningens højeste fuldførte uddannelse, fordelt på køn i 1989, 1994 og 1999.
Figur D2 Kønsopdelt uddannelsesprofil 1998, drenge (blå) og piger (rød)
Figur D3 Højeste fuldførte uddannelse i udvalgte EU-lande, 25-59-årige, 1997
Tabel D2 Forventet samlet uddannelsestid for elever, der starter i 1. klasse, fordelt på køn, 1989-1998
Figur D4 30-årige, fordelt efter højeste fuldførte uddannelse 1998
Figur D5a Læsning
Figur D5b Dokumentforståelse
Figur D5c Regning
E. Vækst og udvikling
Tabel/Figur Titel
Figur E1 Procentvis ledighed, fordelt på uddannelsesniveau, 1989- 1998
Figur E2 Procentvis ledighed, fordelt på kandidatuddannelser, 1992- 1998
Figur E3 Procentvis ledighed, fordelt på udvalgte mellemlange videre- gående uddannelser, 1992-1999
Tabel E2 Andel elever, der overgår til "omverden" efter fuldført eller afbrudt uddannelse, fordelt efter uddannelsesniveau og køn, 1998
F. Ressourcerne skal udnyttes effektivt
Tabel/Figur Titel
Figur F1 Gennemsnitlig gennemførelsestid i antal år på videregående uddannelser, 1989-1998
Tabel F1 Gennemsnitlig afbrudstid i antal år, fordelt efter uddannelsesniveau, 1989-1998
Tabel F2 De studerendes uddannelsesmæssige baggrund ved start på de videregående uddannelser i 1998
Tabel F3 Gennemsnitlig alder ved påbegyndelse af ungdomsuddannelse, fordelt på køn, 1989-1998
Tabel F4 Gennemsnitlig alder ved påbegyndelse af videregående uddannelse, fordelt på køn, 1989-1998
Tabel F5 Undervisningsministeriets udgifter til de videregående uddannelser pr. studenterårsværk (i 1.000 kr.), 1994-1998, 1998-priser
Figur F2 Indekseret udgiftsudvikling, faste priser, 1994-1998 (1994=100)
Tabel F6 "Elev/lærerratio" opgjort for folkeskolen, de frie grundskoler, almengymnasiale, merkantile- og tekniske uddannelser, 1989-1998
G. Motivation for fortsat uddannelse
Tabel/Figur Titel
Tabel G1 Overgangsfrekvenser mellem forskellige niveauer i uddannelsessystemet, kvinder, 1998
Tabel G2 Overgangsfrekvenser mellem forskellige niveauer i uddannelsessystemet, mænd, 1998
Figur G1 Medianventetid i antal år efter de almen- og erhvervsgymnasiale uddannelser før fortsættelse på anden uddannelse, 1998
Tabel G3 Årselever/studenterårsværk, 1993-1999
Figur G2 Fordelingen af aktivitet i voksen- og efteruddannelse, 1999
Figur G3 Aktivitetsudviklingen for udvalgte voksenuddannelsestilbud, 1993-1999 (indeks 1993=100)
I. Kvalificerede og motiverede elever og studerende
Tabel/Figur Titel
Tabel I1 Fuldførelses-procenter i grundskolen og på ungdomsuddan-nelserne, 1989-1998
Figur I1 Udviklingen i fuldførelsesprocenten på de gymnasiale ungdomsuddannelser, 1980-1998
Tabel I2 Fuldførelse på bachelor- og kandidatuddannelserne, 1998
Tabel I3 Fuldførelse på de korte videregående uddannelser, 1998
Tabel I4 Fuldførelse på de mellemlange videregående uddannelser, 1998
Figur I2 Fuldførelsesprocenter for almengymnasiale uddannelser og hf, fordelt efter køn, 1989-1998
K. Økonomiske og fysiske rammer
Tabel/Figur Titel
Tabel K1 Generelt ressourceforbrug på de enkelte uddannelsessektorer (mia. kroner, 1998-priser)
Figur K1 Udgiftsudviklingen, fordelt efter uddannelsessektor, 1989-1998 (1998-priser), indeks 1989=100
Figur K2 Den samlede procentvise stigning i udgiftsniveauet fra 1989 til 1998 (1998-priser)
Tabel K2 Uddannelsesudgifter som andel af BNP, 1989-1998 (mia. kroner, årets priser)
Tabel K3 Ressourceforbruget til uddannelsessektoren, opdelt på to centrale funktioner (mio. kr., procentvis andel), 1997
Tabel K4 Udgifter til voksen- og efteruddannelse, 1993-1999 (mio. kroner, årets priser)
Figur K3 Fordelingen af udgifter til voksen- og efteruddannelse, 1999
Figur K4 Udgiftsudvikling for udvalgte voksen- og efteruddannelsesområder, 1993-1999 (indeks 1993=100, omregningsfaktor: Kommunal p/l)
Figur K5 Elever (grundskole og gymnasium) pr. computer. Top 10, 1998
Figur K6 Grundskolernes adgang til Internettet, 1998
L. Støttefunktioner
Tabel/Figur Titel
Tabel L1 Omtrentlige lønudgifter til de danske vejledningsordninger (mio. kroner – afrundede tal)
Tabel L2 Eksempler på de grundlæggende vejlederuddannelsers timeomfang
Figur L1 Bruttoindkomstens sammensætning fra 1993 til 1996, opgjort for 15-29-årige studerende ved en ulønnet uddannelse
Figur L3 Disponibel indkomst for de respektive grupper
Tabel L4 Godtgørelsesudgifter 1993-1999 (mio. kroner, årets priser)
Figur L2 Relativ udvikling i godtgørelsesudgifter, omregningsfaktor: kommunal p/l, (indeks 1994=100)

Denne side indgår i publikationen "Kvalitet der kan ses" som kapitel 17 af 17
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top