spacer
spacer spacer
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer


Engskolen i Herlev

Gruppen af tosprogede elever på Engskolen har været stigende. I skoleåret 2004 til 2005 er andelen af tosprogede elever på skolen 38 procent. Gruppen ser fortsat ud til at vokse i de kommende år. Lærernes erfaring er, at de tosprogede elever, og her især drengene, fagligt sakker bagud ved 5.-6. klasse. Dette faglige efterslæb varer resten af skoleforløbet og forstærkes yderligere i takt med fagenes stigende sværhedsgrad og indførelse af nye fag og begreber. Sideløbende er der en tendens til, at eleverne grupperer sig efter dansk og ikke-dansk baggrund og efter køn. Lærere og ledelse oplever tendensen til etniske grupperinger som problematisk, idet grupperingerne ofte fører til fysiske konflikter. De fysiske konflikter opstår ofte, fordi de tosprogede elever ikke behersker det danske sprog særlig godt. Inden for lærergruppen har det individuelle fokus på den enkelte elev ofte været fraværende i omgangen med de tosprogede elever. Derimod er der ofte blevet fokuseret på kultur og kulturforskelle. Dette bekræftes af eleverne, som ofte opdeler klassen og kammeraterne i kategorierne “os” og “dem”.

Fakta
Engskolen ligger midt i Herlev, som er en nordvestlig forstad til København. Det er en tosporet skole fra børnehaveklasse til og med 9. klasse. Dertil kommer tre læseklasser og fire kommunale gruppeordninger. Der er cirka 370 elever i alt. Der er tilknyttet en SFO til skolen.



spacer
Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top