spacer
spacer spacer
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer


Inklusion af alle elever

På Dagmarskolen har man følgende iagttagelser:

  • Lærerne oplever, at de tosprogede elever på skolen holder sig for sig selv og sjældent får danske kammerater.
  • Mange af de tosprogede piger opleves som indadvendte og generte.
  • Drengene beskrives modsat som krævende og urolige.
  • De tosprogede elever beskrives generelt som tilbageholdende. De forsøger at nedtone det “ikke-danske” og ønsker kun sjældent at fortælle om sig selv og deres baggrund.

Lærerne ønsker sig redskaber til at åbne kommunikationen med de tosprogede elever og deres forældre og derved forbedre rummeligheden. “De tosprogede elever skal væk fra sidelinjen og ind i varmen”, som én af lærerne udtrykker det.

Specifikt ønsker lærerne at fremme en mere inkluderende attitude blandt de danske børn over for deres tosprogede klassekammerater.

Problemet er særligt påtrængende, når tosprogede elever fra modtagelsesklassen skal integreres i de almindelige klasser. Den gennemgående reaktion hos de danske børn er afvisning eller ignorering. Der er ganske vist en procedure for, hvordan elever fra modtagelsesklasserne skal integreres i de almindelige klasser, men proceduren er ikke tilstrækkelig. Lærernes spørgsmål lyder på den baggrund: Hvordan giver vi de tosprogede elever mere selvtillid og støtter inklusion af alle i klassen?

spacer
Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top