spacer
spacer spacer
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer


Holsbjergskolens indsatsområder

I lærerteamet har man ønsket at integrere de tre dimensioner af flerkulturel rummelighed i skolen: Kulturforståelse, anerkendende pædagogik og konflikthåndtering i en række planlagte aktiviteter og undervisningsforløb. Ud fra disse dimensioner har man lavet følgende forløb:

  1. Konflikthåndtering
    Lærerne gennemførte en temadag om: “Konflikthåndtering” og “Anerkendende pædagogik” for hele udskolingsafsnittets lærere og ledelse.

  2. Kulturforståelse og konflikthåndtering i udskolingen
    Lærerteamet gennemførte en tur til Betty Nansen Teatret i København for at se forestillingen “Etnisk uheld” med eleverne. Udskolingen har endvidere arbejdet med kulturbegreber og kulturforståelse under den fælles overskift: “På sporet af mangfoldighed”. Her indgik blandt andet “48 timers opgaven”, se side 18, “Social Dynamics”, se side 22 og andre øvelser.

  3. Projektopgaven med “Konflikt” som fælles problemstilling
    Eleverne i de to 9. klasser gennemførte alle en projektopgave, der havde “Konflikt” som overordnet titel. Her viste Holsbjergskolens forudgående arbejde med konflikt- og kulturforståelse at have kvalificeret den faglige progression i undervisningen.

Lærerne konkluderer:

  • Social accept i klassen fører til større selvværd og bedre faglige resultater.
  • Lærerne forbigår ofte de muligheder, der ligger i at inddrage elevernes kulturelle identitet som ressource i undervisningen.
  • Lærerne har behov for efteruddannelse i konflikthåndtering for bedre at kunne takle konflikter eleverne imellem og imellem lærer og elev.


spacer
Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top