spacer
spacer spacer
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer


Nøddeskovskolen i Næstved

Deltagelse i projektet “Flerkulturel rummelighed i skolen” har for Nøddeskovskolen været en videreudvikling af et allerede påbegyndt arbejde med konflikthåndtering på skolen. Ved yderligere at sætte fokus på anerkendelse og kulturforståelse har skolen søgt at udvikle kendskabet til kultur og dens betydning samt at kvalificere skole-hjem-samarbejdet generelt og særligt samarbejdet med de tosprogede elevers forældre.

Fakta
Nøddeskovskolen ligger i Næstved by. Det er en afdelingsopdelt skole bestående af en folkeskoleafdeling, en centerafdeling for børn med fysiske og psykiske udviklingsproblemer, en undervisnings- og behandlingsafdeling (U&B) for børn med socio-emotionelle vanskeligheder samt to SFO’er for børn fra henholdsvis folkeskoleafdeling og centerafdeling. I alt er der på Nøddeskovskolen cirka 390 elever.


Fire lærere fra udskolingen har deltaget i udviklingsarbejdet sammen med 7., 8. og 9. årgang fra folkeskoleafdelingen på skolen. Derudover har skolens SSP-konsulent (konsulent for samarbejdet mellem socialforvaltningen, skolen og politiet) deltaget. Hun har, sammen med skolens psykolog, startet en netværksgruppe for forældre til tosprogede elever i indskolingen.

Der er på Nøddeskovskolen særlig arbejdet med kulturforståelse og anerkendende pædagogik. Skolens lærere har undret sig over, at danske og tosprogede elever er sammen på skolen, men ikke udenfor, og at når der opstår konflikter i klassen, holder de tosprogede elever sammen. Udviklingsarbejdet i udskolingen har derfor haft som målsætning: At give lærerne et bedre kendskab til andre kulturer samt et øget kendskab til forskellige kulturbaggrundes betydning for konflikters opståen og løsning. På skolen ønsker man således at ændre praksis. Lærerne skal være bedre i stand til at tilrettelægge dagligdagen sådan, at der opstår færre konflikter, og at de eksisterende konflikter løses gennem inddragelse af elever og deres forskellige ressourcer.

spacer
Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top