spacer
spacer spacer
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer


Konfliktløsning og kommunikation

Seks lærere fra udskolingen har deltaget i projektet “Flerkulturel rummelighed i skolen” sammen med 7., 8. og 9. årgang. Lærerne ønsker at gøre eleverne i de ældste klasser i stand til at løse konflikter ved hjælp af sproget og give fagligt svage, danske og tosprogede elever muligheder for, også efter folkeskolen, at kunne bruge sproget frem for fysikken. Målet søges opfyldt ved:

  • at forbedre elevernes generelle dansksproglige formåen,
  • at tilskynde til accept af kammerater uanset baggrund,
  • at give lærerne nye vinkler til at arbejde med elevernes talte sprog,
  • at fællesskabsfølelsen af ligeværd på skolen styrkes på tværs af kulturelle forskelle og elever og lærere imellem.

Engskolen ser projektet “Flerkulturel rummelighed i skolen” som en mulighed for at give lærere og elever nogle redskaber til at navigere i en hverdag med forskellighed. Målet er i sidste ende at styrke elevernes muligheder for at begå sig i samfundet og på arbejdsmarkedet. Et eksempel på lærernes arbejde med konfliktløsning i klasserne er beskrevet i kapitel 3. (Se side 39).

spacer
Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top