spacer
spacer spacer
1. Pædagogiske overvejelser
2. Kultuforståelse
3. Praktisk konflikthåndtering
4. Erfaringer fra fire skoler
Litteraur og materiale til inspiration
Printervenlig udgave

spacer


Holsbjergskolens baggrund for at indgå i projektet

Lærerne på Holsbjergskolen har ligesom lærerne på Engskolen oplevet, at de tosprogede elever efter 6. klasse sakker fagligt bagud. Der sker et skift cirka ved dette klassetrin, i forhold til hvilket analytisk niveau der kræves af eleverne. Samtidig bliver det sociale fællesskab også svært at fastholde efter 6.-7. klasse.

De tosprogede elever på 8. klassetrin begynder tydeligt at definere sig som forskellige fra flertallet i klassen. Det, mener lærerne, gemmer en stor styrke og et uudnyttet potentiale. Lærerne mener, at man på skolen skal forsøge at finde en accept i ikke at være ens. Frihed er et centralt begreb: Frihed til at være fremmed og anderledes. Gensidig respekt og empati er også centrale temaer for arbejdet i klasserne.

En af lærerne påpeger, at de konflikter, som hun anser som personlige konflikter, ofte opfattes som kulturelle konflikter af de tosprogede elever. Det kan for eksempel være en elev, som taler grimt eller er støjende, og som hun skælder ud. Disse konflikter bliver af eleverne ofte opfattet som konflikter om kultur, som i værste tilfælde ender med, at eleverne anklager læreren for at være racist. Læreren oplever, at hun sender på én kanal og bliver hørt på en anden.

spacer
Pil til top
Pil tilbage
Pil frem
spacer spacer spacer
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top
boks top
spacer
boks top