Vejledningen
Undervisningen omfatter følgende områder:
a. Producentmarkedet (B-t-B)
Eleverne skal have kendskab til de markedsføringsmæssige opgaver på producentmarkedet samt
kunne redegøre for forskellen mellem dette marked og konsumentmarkedet. Eleven skal have kendskab til begreberne delmarkeder og deres karakteristika, købsadfærd samt anvendelse af kontaktparametre.
b. Branding
Begrebet branding skal forstås som helhedsopfattelsen af virksomheden, dens produkter og kultur.
Formålet med branding er at skabe en så stærk position på markedet, at der for forbrugeren ikke eksisterer nogen tilfredsstillende substitutionsmulighed, altså ikke noget mærke, der kan erstatte det, selv om der er konkurrence på markedet. Eleven skal have kendskab til begreberne klassisk og intern branding (kultur og værdier) i forbindelse med både konsument- og producentmarkedet.
c. Anvendt markedsanalyse
Eleven skal kunne anvende de på niveau D gennemgåede elementer i en markedsanalyse. Ved anvendelse forstås alle faser fra at definere, hvad der skal analyseres, analysedesign, gennemførelse, bearbejdning og endelig fortolkning af de indsamlede data. I denne del kan der med fordel anvendes et simpelt it-baseret værktøj til krydstabulering.
d. Anvendt segmentering og målgruppevalg
Eleven skal i praksis kunne gennemføre en segmentering og et valg af målgruppe på konsumentmarkedet.
e. Anvendt markedsføring
Eleven skal med udgangspunkt i markedsanalyse og målgruppevalg demonstrere færdigheder i at sammensætte et parametermiks, specielt rettet mod målgruppen.
Dokumentation
Der skal i faget arbejdes med dokumentation. Det kan for eksempel være skriftlige opgaver, caseopgaver, rapporter og PowerPoint-præsentation. 50 procent af dokumentationen skal suppleres med en mundtlig fremstilling. Dokumentationen skal fordeles jævnt over undervisningsforløbet og være et redskab til bedømmelse og evaluering af eleven.
Elevens arbejde med dokumentation på niveauerne E, D og C anslås til at udgøre cirka 10 procent af undervisningstiden.
Præcisering af indhold på niveau C
a. Producentmarkedet (B2B)
Eleverne skal have kendskab til