Forside
Forord
Indledning
Formål
Niveau F
Niveau E
Niveau D
Niveau C
Den lokale undervisningsplan
Evaluering
Bedømmelse
Pædagogiske overvejelser
Dokumentation
Eksamen
Værktøjskassen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Niveau C
Fagbilaget
Målet med undervisningen er, at eleven
  1. opnår grundlæggende kendskab til producentmarkedet,
  2. opnår indsigt i begrebet branding,
  3. kan anvende markedsanalyse i praktiske og teoretiske sammenhænge,
  4. kan anvende viden om målgrupper og segmentering,
  5. kan anvende markedsføring i brancherelevante sammenhænge.
Dokumentation

Undervisningen omfatter udarbejdelse af et analyserende projekt eller lignende, hvor de gennemgåede modeller anvendes på en konkret problemstilling. Rapportens omfang skal være maksimalt 20 A4-sider, alt inklusive. Eleven kan vælge andre dokumentationsformer, for eksempel synopsis, rollespil eller lignende. Uanset valg af projektform skal der altid foreligge en skriftlig afrapportering på minimum to A4-sider, der tilpasses projektformen. I projektet eller lignende skal eleven arbejde selvstændigt med markedsføringsmæssige problemstillinger.

Afsluttende bedømmelse - gældende for niveau C

Faget afsluttes med en standpunktskarakter. Eleven bedømmes i henhold til fagets mål.

Vejledningen

Undervisningen omfatter følgende områder:

a. Producentmarkedet (B-t-B)
Eleverne skal have kendskab til de markedsføringsmæssige opgaver på producentmarkedet samt kunne redegøre for forskellen mellem dette marked og konsumentmarkedet. Eleven skal have kendskab til begreberne delmarkeder og deres karakteristika, købsadfærd samt anvendelse af kontaktparametre.

b. Branding
Begrebet branding skal forstås som helhedsopfattelsen af virksomheden, dens produkter og kultur. Formålet med branding er at skabe en så stærk position på markedet, at der for forbrugeren ikke eksisterer nogen tilfredsstillende substitutionsmulighed, altså ikke noget mærke, der kan erstatte det, selv om der er konkurrence på markedet. Eleven skal have kendskab til begreberne klassisk og intern branding (kultur og værdier) i forbindelse med både konsument- og producentmarkedet.

c. Anvendt markedsanalyse
Eleven skal kunne anvende de på niveau D gennemgåede elementer i en markedsanalyse. Ved anvendelse forstås alle faser fra at definere, hvad der skal analyseres, analysedesign, gennemførelse, bearbejdning og endelig fortolkning af de indsamlede data. I denne del kan der med fordel anvendes et simpelt it-baseret værktøj til krydstabulering.

d. Anvendt segmentering og målgruppevalg
Eleven skal i praksis kunne gennemføre en segmentering og et valg af målgruppe på konsumentmarkedet.

e. Anvendt markedsføring
Eleven skal med udgangspunkt i markedsanalyse og målgruppevalg demonstrere færdigheder i at sammensætte et parametermiks, specielt rettet mod målgruppen.

Dokumentation
Der skal i faget arbejdes med dokumentation. Det kan for eksempel være skriftlige opgaver, caseopgaver, rapporter og PowerPoint-præsentation. 50 procent af dokumentationen skal suppleres med en mundtlig fremstilling. Dokumentationen skal fordeles jævnt over undervisningsforløbet og være et redskab til bedømmelse og evaluering af eleven.

Elevens arbejde med dokumentation på niveauerne E, D og C anslås til at udgøre cirka 10 procent af undervisningstiden.

Præcisering af indhold på niveau C

a. Producentmarkedet (B2B)

Eleverne skal have kendskab til

ProducentmarkedBusiness to business-markedet inddeles i
  • Det industrielle marked
  • Det offentlige marked
  • Mellemhandlermarkedet
De enkelte delmarkeders karakteristika og købsadfærd gennemgås, hvor også virksomhedens anvendelse af kontaktparametre inddrages. Udgangspunktet for ovenstående gennemgang kan være virksomhedernes websteder.
B2B kontra B2CForskelle og lighedspunkter mellem producentmarked og konsumentmarked belyses, for eksempel motiver, behov, købstyper, købsroller/købscenter og faser i købsprocessen.

b. Branding

Eleven skal have kendskab til

BrandingBranding skal forstås som helhedsopfattelsen af virksomheden, dens produkter og kultur. Det vil sige ud over deres mærkevare, virksomhedens image udadtil over for samfundet (lokalt, nationalt og globalt) og samarbejdsparter (medarbejdere, leverandører og forbrugere). Virksomheden og virksomhedens produkt bliver til et brand, når virksomheden arbejder bevidst med skabelsen af brandet, for eksempel SWOT-analyse, konkurrentanalyse, fastlæggelse af målgruppe, idé, mål, parametermiks (de fire P'er), koncept, politikker og styringsopgaver (strategisk, taktisk og operationelt). De fleste kæder er et brand, for eksempel McDonald, Bianco Footwear, Vero Moda, men også produkter, for eksempel Faxe Kondi og Coca Cola. Da eleverne kender og har en holdning til disse mærker, vil det være en fordel at drage mærkerne ind i behandlingen af emnet.

c. Anvendt markedsanalyse

Eleven skal kunne anvende

MarkedsanalyseUd over elementer fra D-niveauet, alle faser i markedsanalysen startende med formål med analysen, analysedesign, gennemførelse af analysen samt præsentation af resultater og fortolkning af de indsamlede data. It-baseret værktøj som for eksempel Word kan anvendes til at skrive formål med analysen og spørgeskemaet, Excel og Access kan anvendes til bearbejdning af de indsamlede data, og endelig kan PowerPoint anvendes, når resultaterne skal præsenteres. På internettet findes der også et utal af små webbaserede programmer for eksempel fra http://www.doodle.ch/main.html, som også kan anvendes.

d. Anvendt segmentering og målgruppevalg

Eleven skal i praksis kunne gennemføre

SegmenteringEleverne skal ved hjælp af elementer fra D-niveauet kunne gennemføre en segmentering og vælge en eller flere målgruppe(r) på konsumentmarkedet, for eksempel kan en lokal sko- eller tøjforretning bruges i det praktiske arbejde.

e. Anvendt markedsføring

Eleven skal demonstrere færdigheder i at

Sammensætte parametermiksMed udgangspunkt i markedsanalysens resultater og målgruppevalget skal eleven kunne sammensætte et parametermiks specielt rettet mod målgruppen. For eksempel skal eleven stille en lokal sko- eller tøjforretning forslag til sammensætningen af de fire P'er.

Progression

Ifølge fagbilaget er der ingen reference eller degression til D-niveauet, som tilfældet er ved beskrivelsen af D- og E-niveauerne, hvor der henvises til lavere niveau. Vi er dog af den opfattelse, at emnerne om markedsanalyse, målgruppevalg og markedsføring i praksis nødvendiggør en sammenknytning til D-niveauet. Ligeledes bør begrebet branding sammenkobles med emnerne fra de foregående niveauer: SWOT-analyse, konkurrentanalyse, fastlæggelse af målgruppe, idé, mål, parametermiks (de fire P'er), koncept, politikker og endelig styringsopgaverne på strategisk, taktisk og operationelt niveau.

Elevens arbejde skal dokumenteres, og arbejdets omfang kan skønsmæssigt fastsættes til cirka fire timer (10 procent af en arbejdsuge).

På C-niveauet er fokus specielt: At eleven kan anvende de opnåede kernefaglige færdigheder (markedsanalyse, målgruppevalg, sammensætning af de fire P'er/parametermiks) i praksis, eller med andre ord: der skal arbejdes med elevens markedsføringsmæssige kompetence.

På D-niveauet er fokus: Virksomhedens fastlæggelse og påvirkning af målgruppen (forbrugeren) samt lovgivning på området.

På E-niveauet er fokus: Virksomheden i samfundet og på F-niveauet: Forbrugeren/mennesket.

Elevernes arbejde med den markedsføringsmæssige kompetence (Læs: Ifølge fagbilaget fremgår, at eleven skal kunne anvende….) må betragtes som det væsentligste for niveauet. Der synes derfor at være en progression fra F-, E- og D-niveauerne, hvor der ifølge fagbilaget specielt fremgår ved de fleste emner, at eleven skal kunne redegøre for eller opnå grundlæggende kendskab til, det vil sige en kernefaglig tilgang til emnerne.

Afslutning

De forskellige niveauer omhandler forskellige kernefaglige emner og forskellige kompetencemål.

På F-niveauet er det gennemgående, kernefaglige tema, at eleven skal introduceres til faget ud fra emner, som må anses for at være tætte på eleven, for eksempel kundebetjening og teori om motiver og behov. Emnerne skal eleverne beherske på et niveau, hvor kravene er: kan redegøre for og opnå grundlæggende kendskab til.

På E-niveauet er det gennemgående, kernefaglige tema, at virksomheden er en del af samfundet (lokalt, nationalt og globalt). Emnet bliver behandlet ved at kigge tilbage i tiden (udviklingen), ved at kigge på nutiden (SWOT-analyse) og ved at kigge på fremtiden (mål og politikker). Emnerne skal eleverne beherske på et niveau, hvor kravene er: kan redegøre for og opnå grundlæggende kendskab til.

På D-niveauet er det gennemgående, kernefaglige tema, at virksomheden påvirker forbrugeren ved hjælp af et tilbud og kommunikerer tilbuddet ud til en valgt målgruppe. Emnerne skal eleverne beherske på et niveau, hvor kravene er: kan redegøre for og opnå grundlæggende kendskab til.

På C-niveauet er det gennemgående, kernefaglige tema sammensætning af de fire P'er baseret på markedsanalyse og målgruppevalg. Elevens indsats er baseret på en handlingskompetence, hvor der skal arbejdes med det kernefaglige i praksis.

Mål, fagligt indhold, handlingskompetence og progressionen i faget er sammenfattet i nedenstående diagrammer og tabel.

Diagrammer, som illustrerer progression i faget (word-format)
Diagrammer, som illustrerer progression i faget (pdf-format)

Tabel, som præsenterer progression i faget (word-format)
Tabel, som præsenterer progression i faget (pdf-format)