Forside
Forord
Indledning
Formål
Niveau F
Niveau E
Niveau D
Niveau C
Den lokale undervisningsplan
Evaluering
Bedømmelse
Pædagogiske overvejelser
Dokumentation
Eksamen
Værktøjskassen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Niveau D
Fagbilaget
Faget skal udbygge målene fra niveau E, og undervisningens mål er, at eleven
  1. kan redegøre for en markedsanalyse, hvor både primære og sekundære data anvendes,
  2. kan redegøre for markedsføring af både fysiske produkter og serviceydelser i forhold til en valgt målgruppe og tilrettelægge virksomhedens parameterindsats mod denne målgruppe,
  3. opnår grundlæggende kendskab til elektronisk handel,
  4. kan redegøre for bestemmelser i markedsføringsloven, dørsalgsloven, aftaleloven og købelovens afsnit om e-handel,
  5. opnår grundlæggende kendskab til svind og tab.
Dokumentation
Undervisningen omfatter udarbejdelse af et beskrivende projekt eller lignende, som indeholder centrale problemstillinger fra faget. Projektet dokumenteres i en rapport, hvis omfang skal være maksimalt 15 A4-sider, alt inklusive. Eleven kan vælge andre dokumentationsformer, for eksempel synopsis, rollespil eller lignende. Uanset valg af dokumentationsform skal der altid foreligge en skriftlig afrapportering på minimum to A4-sider, der tilpasses projektformen. Dette dokument skal danne grundlag for eksamen. I projektet eller lignende skal eleven arbejde selvstændigt med markedsføringsmæssige problemstillinger. I det merkantile grundforløb indgår projektet ikke ved eksamen, læs nærmere herom andetsteds i denne publikation.

Afsluttende bedømmelse - gældende for niveau D

Faget afsluttes med en standpunktskarakter. Eleven bedømmes i henhold til fagets mål.

Vejledningen
Undervisningen omfatter følgende områder:

a. Markedsanalyse
Eleven skal med udgangspunkt i analyseomkostningerne kunne redegøre for det bedste undersøgelsesdesign. For at kunne dette, skal eleven have kendskab til primære og sekundære datakilder, udvælgelse af respondenter, kontaktform, både kvalitative og kvantitative, spørgsmålstyper og rækkefølge.

b. Parametermiks
Eleven skal kunne redegøre for de grund- og kontaktparametre, virksomheden råder over i arbejdet med sin markedsføring over for en valgt målgruppe. Desuden skal eleven have kendskab til relevante modeller for strukturering af dette arbejde, for eksempel de fire P'er.

c. E-handel
Eleven skal i dette nye forretningsområde have kendskab til e-handels-virksomhedens organisation, logistik samt muligheder for markedsføring, krav til sikkerhed og e-handels-politik.

d. Lovgivning (jura)
Eleven skal kunne redegøre for principperne bag lovene, der beskytter forbrugeren i købs- og forbrugssituationer. De relevante love er Markedsføringsloven, Dørsalgsloven samt Aftalelovens bestemmelser om aftalers indgåelse og leveringsbetingelser. Desuden skal Købelovens bestemmelser om e-handel synliggøres.

e. Tab og svind
Eleven skal have kendskab til tab og svind samt forskellen på disse. Desuden skal eleven kunne identificere svindkilderne og kunne redegøre for, hvordan disse kan minimeres.

Dokumentation
Der skal i faget arbejdes med dokumentation. Det kan for eksempel være skriftlige opgaver, caseopgaver, rapporter og Power Point-præsentation. 50 procent af dokumentationen skal suppleres med en mundtlig fremstilling. Dokumentationen skal fordeles jævnt over undervisningsforløbet og være et redskab til bedømmelse og evaluering af eleven.

Elevens arbejde med dokumentation på niveauerne E, D og C anslås til at udgøre cirka 10 procent af undervisningstiden.

Præcisering af indhold på niveau D

a. Markedsanalyse

Eleverne skal kunne redegøre for

MarkedsanalyseDer skal opnås kendskab til datakilder (primære og sekundære) og forskellige kontaktformers (personligt interview, telefon, spørgeskema på papir eller internet) omkostninger synliggøres. Eleverne skal kunne redegøre for udvælgelse af respondenterne (tilfældig eller bekvemmelighedsudvægelse), forskellige spørgsmålstyper (åbne, lukkede eller skalaspørgsmål) samt rækkefølgen og antallet af spørgsmål. Antallet og omfanget af spørgsmål skal danne grundlag for valget af kontaktform. For eksempel er telefoninterview en dårlig kontaktform ved skalaspørgsmål og mange lange spørgsmål.

b. Parametermiks

Eleven skal kunne redegøre for

Grund- og kontaktparametreDe fire P'er kan anvendes, og eleven skal kunne redegøre for, at grundparametrene er virksomhedens tilbud (tilbud: alt som betyder noget for forbrugeren i forbindelse med forberedelse af købet, gennemførelsen af købet og endelig brugen af varen) til målgruppen, samt at kontaktparametrene er virksomhedens kommunikation af tilbuddet (kommunikation: alle former for kommunikation mellem virksomheden og forbrugeren, for eksempel at formidle budskabet om, hvilke behov varen dækker, vise vejen, det vil sige at fortælle, hvor og hvordan forbrugeren kan få varen, og endelig påminde forbrugeren, som kender tilbuddet, om at varen stadig er aktuel).

c. E-handel

Eleven skal have kendskab til

E-handels-virksomhedenDer kan arbejdes med organisering af e-handels-butikken. Backup-system: logistik, det vil sige, hvordan ekspederes modtagne ordrer. I den forbindelse kan inddrages, at varen eller ydelsen kan være fysisk eller digital. Endvidere kan virksomhedens e-handels-betingelser inddrages, det vil sige leveringspolitik, opbevaring af oplysninger om kunden og kundens ordre. Front-system: markedsføring på internettet, e-post, pop op-vinduer, bannere m.m. Salg via internettet: ordrens gennemførelse og betaling kan inddrages. Endvidere medtages Dørsalgslovens regler med fokus på 14 dages fortrydelsesret.

d. Lovgivning (jura)

Eleven skal kunne redegøre for

LovgivningEleven skal kunne redegøre for principperne bag lovene, der beskytter forbrugeren i købs- og forbrugssituationer. De relevante love er:
  • Markedsføringsloven, som skal sikre, at virksomhederne opfører sig anstændigt over for forbrugerne og konkurrenterne.D
  • Dørsalgsloven, som sikrer forbrugeren mod uanmodede henvendelser fra virksomhederne. Dog med visse undtagelser: fisk, grønsager, is, kød, bøger, tidsskifter og forsikringer. Forbrugerens rettigheder ved begrebet fjernsalg, for eksempel e-handel, skal også præsenteres.
  • Aftalelovens bestemmelser om aftalers indgåelse og leveringsbetingelser.
  • Købelovens bestemmelser om e-handel synliggøres, det kan for eksempel være § 9, 10 og 11 om stedet, hvor salgsgenstanden skal leveres (leveringsstedet). Det er også relevant at fremdrage Dørsalgslovens regler om 14 dages fortrydelsesret.
  • E-handels-loven (lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af elektronisk handel fra 2002) kan også supplere emnet. Loven omhandler krav til oplysninger, som skal findes på e-handels-siden.
Ved hjælp af webstederne www.forbrug.dk og www.retsinformation.dk kan der arbejdes med aktuel praksis og lovgivning på området, se andetsteds i denne publikation om inddragelse af lovgivningen i undervisningen (kapitlet Elleve friske undervisningsforløb), hvor udarbejdelsen af Trivial Pursuit-kortet beskrives.

e. Tab og svind

Eleven skal have kendskab til

Tab og svindTab og svind opbrydes. Tab er registreret i virksomhedens regnskab. Inddrag i den sammenhæng kasseregnskab (kassedifference) og vareregnskab (registreret tilgang og afgang) fra erhvervsøkonomi. Svind kan opdeles i kriminelt, for eksempel tyveri, og administrativt svind, for eksempel datadisciplin. Eleven skal kunne redegøre for, hvordan tab og svind kan minimeres. Søgning på internettet kan inddrages til belysning af emnet, for eksempel www.stopindbrud.dk

Progression

På D-niveauet arbejdes der med identifikation af målgruppen/erne samt virksomhedens tilbud (grundparametre) og kommunikation (kontaktparametre) til målgruppen/erne. E-handel præsenteres som en ny salgskanal, hvor relation til den virkelige virksomhed præsenteres sammen med virtuelle muligheder. Og der skal arbejdes med relevant lovgivning for virksomheden samt begrebet tab og svind. Elevens arbejde skal dokumenteres, og arbejdets omfang kan skønsmæssigt fastsættes til cirka fire timer (10 procent af en arbejdsuge).

På D-niveauet er fokus: Virksomhedens fastlæggelse og påvirkning af målgruppen (forbrugeren) samt lovgivning på området. På E-niveauet er fokus: Virksomheden i samfundet og på F-niveauet: Forbruger/menneske. Elevernes arbejde med virksomhedens markedsføringsmæssige problemstillinger, specielt identifikation af målgruppe og parametervalg, må betragtes som de væsentligste for niveauet. Der synes derfor at være en klar nødvendighed af kompetence opnået på F- og E-niveauerne (progression). Emnet tab og svind har fundet sin plads på niveauet, måske fordi det også er noget, virksomheden kan ændre på ligesom handlingsparametrene, når virksomheden har kendskab til størrelsen og omfanget.