Forside
Forord
Indledning
Formål
Niveau F
Niveau E
Niveau D
Niveau C
Den lokale undervisningsplan
Evaluering
Bedømmelse
Pædagogiske overvejelser
Dokumentation
Eksamen
Værktøjskassen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Indledning
Denne råd og vink-publikation til grundfaget salg og service er udarbejdet i 2007. Vi har mødtes og diskuteret, søgt oplysninger, diskuteret, gennemført eksperimenter, diskuteret for så endelig til sidst at skrive om alt, hvad vi har set, læst, studeret og oplevet, i denne publikation.

Vi er alle lærere i det merkantile grundforløb, og ud over at undervise i salg og service dækker vi stort set alle andre grundfag samt et utal af valgfag og valgfrie områdefag.

Derfor kan vi se salg og service som en del af helheden, og det er dejligt at kunne bruge emner og erfaringer fra de øvrige fag og trække dem ind til salg og service-timerne. Vi ser også salg og service som et af det merkantile grundforløbs profilfag. Det vil sige et af de fag, som gør det merkantile grundforløb til noget helt specielt. Salg og service har eleverne for eksempel aldrig beskæftiget sig med i folkeskolen eller efterskolen eller i hvert fald ikke med den bredde og dybde, som de gør hos os.

Selv om vi er bekendt med, at grundfaget også anvendes i de tekniske erhvervsuddannelser, må vi indrømme, at vi naturlig har taget udgangspunkt i den hverdag, som vi har på handelsskolen og i de merkantile erhvervsuddannelser. På et afgørende område er der væsentlig forskel mellem de to tilgange, nemlig ved eksaminationen. Derfor har vi præsenteret de to tilgange til eksaminationen. I de tekniske erhvervsuddannelser er det elevens projekt, som danner grundlag for eksaminationen, og i de merkantile indgår elevernes arbejder med caseopgaven. I kapitlet om eksamen har vi behandlet begge tilgange.

Tilsammen har vi cirka 35 års erfaring som lærere, så mange af de tips og tricks, der er i publikationen er afprøvede og fundet brugbare. Ud over den praktiske tilgang præsenteres også nye tiltag fra pædagogikkens verden, og vi vil gerne i den forbindelse sige en stor tak til Lektor Karin Løvenskjold Svejgaard, fordi vi har fået lov til at medtage hendes arbejder med differentierede opgavetyper.

Ud over ovenstående praktiske vinkel inddrages også gældende lovgivning på området samt vejledningen.

I denne internetpublikation præsenterer vi altså, hvad man henholdsvis SKAL og KAN, når man beskæftiger sig med undervisning i grundfaget salg og service.

Vi håber, at du kan hente nyttige oplysninger i materialet.

Forfatterne
Efteråret 2007