Merkantile erhvervsuddannelser
Eksamen i den merkantile fællesindgang tilrettelægges som en case på grundlag af en decentralt stillet caseopgave, jævnfør Vejledning til caseeksamen i grundfag i de merkantile uddannelser af d. 18/4 2007.
Opgavekonstruktion ved caseeksamen (den merkantile indgang)
Opgaverne kan enten tage udgangspunkt i casevirksomheden eller åbne mulighed for at perspektivere til en eller flere problemstillinger i casevirksomheden.
Dette betyder for eksempel, at selv om casevirksomheden ikke er en produktionsvirksomhed, kan pensum vedrørende producentmarkedet (B2B) inddrages ved at konstruere et spørgsmål om casevirksomhedens nuværende eller potentielle leverandører (grossister og/eller producenter).
Det samme gælder på kundesiden, hvor B2B-pensum kan inddrages ved for eksempel at konstruere spørgsmål vedrørende salg til erhvervskunder.
Den elevstyrede opgave
Eleven skal i den elevstyrede opgave selv formulere og løse en opgave/en problemstilling.
Elevens dokumentation fra undervisningen kan anvendes som det elevstyrede emne i eksamensopgaven. I så fald skal denne mulighed klart fremgå af skolens bedømmelsesplan for faget.
De lærerstyrede opgaver
Hovedreglen er: