Forside
Forord
Indledning
Formål
Niveau F
Niveau E
Niveau D
Niveau C
Den lokale undervisningsplan
Evaluering
Bedømmelse
Pædagogiske overvejelser
Dokumentation
Eksamen
Værktøjskassen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Eksamen
De generelle regler for afholdelse af eksamener i EUD fremgår af Bekendtgørelse om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser.
Salg og service kan udtrækkes til eksamen efter afsluttet undervisning på niveau D og/eller C. Der anvendes forskellige eksamensformer i merkantile og tekniske erhvervsuddannelser. Som følge heraf har elevens dokumentation forskellig anvendelse til en eventuel eksamen:
  • I tekniske erhvervsuddannelser skal dokumentationen danne grundlag for eksamen.
  • I merkantile erhvervsuddannelser kan dokumentationen indgå i eksamen som den elevstyrede opgave.
Se nedenstående afsnit om de to uddannelsesretninger: Tekniske erhvervsuddannelser

Prøven omfatter en mundtlig eksamination, der tager udgangspunkt i en skriftlig projektrapport eller lignende. Der gives ingen forberedelsestid til prøven.
Det er dermed elevens dokumentation fra undervisningsforløbet, der er udgangspunktet for eksaminationen. Kravet om udarbejdelse og aflevering af dokumentation er således en forudsætning for at kunne indstilles til eksamen.
Der gives ingen forberedelsestid til prøven. Elevens præstation bedømmes med en karakter, der er udtryk for en samlet vurdering af projektet og den mundtlige præstation.

Merkantile erhvervsuddannelser

Eksamen i den merkantile fællesindgang tilrettelægges som en case på grundlag af en decentralt stillet caseopgave, jævnfør Vejledning til caseeksamen i grundfag i de merkantile uddannelser af d. 18/4 2007.

Opgavekonstruktion ved caseeksamen (den merkantile indgang)
Opgaverne kan enten tage udgangspunkt i casevirksomheden eller åbne mulighed for at perspektivere til en eller flere problemstillinger i casevirksomheden.
Dette betyder for eksempel, at selv om casevirksomheden ikke er en produktionsvirksomhed, kan pensum vedrørende producentmarkedet (B2B) inddrages ved at konstruere et spørgsmål om casevirksomhedens nuværende eller potentielle leverandører (grossister og/eller producenter).
Det samme gælder på kundesiden, hvor B2B-pensum kan inddrages ved for eksempel at konstruere spørgsmål vedrørende salg til erhvervskunder.

Den elevstyrede opgave
Eleven skal i den elevstyrede opgave selv formulere og løse en opgave/en problemstilling.
Elevens dokumentation fra undervisningen kan anvendes som det elevstyrede emne i eksamensopgaven. I så fald skal denne mulighed klart fremgå af skolens bedømmelsesplan for faget.

De lærerstyrede opgaver
Hovedreglen er:
a) Den enkelte eksamensopgave i et opgavesæt udarbejdes på en sådan måde, at eleven primært prøves på grundlag af de mål, der er fastsat for det pågældende niveau, eleven testes i, men der kan testes hele vejen ned i faget i kompetencer, som indgår integreret i løsningen af den konkrete opgave.
b) Et opgavesæt skal have en sådan bredde, at det er dækkende for niveauets mål.

Ad punkt a)
Det betyder, at et opgavesæt på niveau D primært skal teste elevens kompetencer i pensum fra niveau D. Men der må gerne konstrueres opgaver, der tester elevens kompetencer i pensum fra niveauerne F og E.
Endvidere skal en niveau C-opgave primært teste elevens kompetencer i pensum fra niveau C. Men der må gerne konstrueres opgaver, der også tester elevens kompetencer i pensum fra niveauerne F, E og D.
Der er ikke fastsat nærmere regler for betydningen af ordet "primært". Det må bero på sund fornuft og en eventuel afklaring mellem eksaminator og censor forud for eksaminationen.
Et eksempel på en "ren" niveau D-opgave, der var medtaget i et niveau C-opgavesæt er opgave 1 fra september 2006. Opgaven handlede om kædetyper. Hele septemberopgaven er gengivet nedenfor.
Endvidere kan der inden for den samme opgave udformes delspørgsmål, der tester elevens kompetencer på flere niveauer. Et eksempel herpå er opgave 5 i opgavesættet, niveau C fra september 2006. Hovedoverskriften var "Brug af sekundære data fra markedsanalyse" (det vil sige niveau C, anvendt markedsanalyse). Delspørgsmålene testede imidlertid elevens kompetencer på både niveau F (disponent/konsument), niveau D (parametermiks) og niveau C (anvendt markedsføring).

Ad punkt b)
Et opgavesæt skal have en sådan bredde, at det er dækkende for niveauets mål.

Centralt stillet eksamensopgave niveau D (word-format)
Centralt stillet eksamensopgave niveau D (pdf-format)

Centralt stillet eksamensopgave niveau C (word-format)
Centralt stillet eksamensopgave niveau C (pdf-format)