|
Fagbilaget
Undervisningens mål er, at eleven
- kan anvende markedsføringsmæssige problemstillinger i erhvervsmæssige sammenhænge samt i sammenhæng med andre fag i uddannelsen,
- kan kommunikere om markedsføringsmæssige sammenhænge i mundtlig form,
- kan anvende relevante informationsteknologiske værktøjer og hjælpemidler,
- kan anvende markedsføringsmæssige metoder og fremstillingsformer,
- kan redegøre for forbrugerforhold,
- kan redegøre for personligt salg og kundebetjening,
- opnår grundlæggende kendskab til bestemmelserne i købeloven, der tager sigte på at beskytte forbrugeren i forbrugerkøb.
Vejledningen
Undervisningen bygger på mundtlig kommunikation og praktisk præsentation med anvendelse af den for fagområdet faglige terminologi. Der arbejdes med metoder og modeller til løsning af praktiske problemstillinger. Der inddrages informationsteknologiske værktøjer i undervisningen til informationssøgning.
Undervisningen omfatter følgende områder:
a. Forbrugerforhold
Eleverne skal have kendskab til og forståelse for forbrugernes behov, motiver, præferencer, købe- og forbrugsvaner, gruppepåvirkninger, købeevne og for disse faktorers indflydelse på købsbeslutningen ved forskellige købstyper. Desuden skal eleverne kunne redegøre for, hvordan ændringer i ovennævnte faktorer påvirker forbruget.
b. Personligt salg og kundebetjening
Eleverne skal kunne redegøre for forskellige betjeningsformer og disses betydning for det personlige salgsarbejde. Eleverne skal kunne redegøre for retningslinjer for det forberedende, det gennemførende og det afsluttende salgsarbejde samt for reklamationsbehandling ved personlig betjening.
c. Lovgivning
Eleverne skal have kendskab til bestemmelserne i købeloven vedrørende mangler ved varen,
leveringstid og leveringssted i forbindelse med forbrugerkøb.
Præcisering af indhold på niveau F
a. Forbrugerforhold
Eleverne skal have kendskab til og forståelse for forbrugernes
Behov | Maslows behovspyramide kan diskuteres, hvor eleverne mundtlig kan relatere til egne oplevelser. Latente og effektive behov samt medfødte og kulturbestemte behov kan inddrages.
|
Motiver | Rationelle og sociale motiver kan diskuteres, hvor eleverne mundtlig kan relatere til egne oplevelser. For eksempel kan diskuteres, hvilke motiver hos forbrugeren virksomhederne forsøger at aktivere ved brug af for eksempel udsalgsaviser og udsalgsprisskilte. Man kan forhåbentlig nå frem til, at det var thrifty-motivet. De øvrige fire motiver (rationelle, snob, veblen og band-waggon) kan ligeledes præsenteres ved hjælp af tiltag (pris, placering, produkt og promovering), som virksomheden anvender.
|
Præferencer | Begrebet relaterer til forbrugerens holdning til et produkt, for eksempel hvis forbrugeren foretrækker Jolly Cola frem for Pepsi Cola, er der tale om præference. Modsat, hvis forbrugeren vil købe en pose kartofler, og forbrugeren ikke har nogen specielle krav til mærke og leverandør. Cola befinder sig på et heterogent marked, og en pose kartofler befinder sig på et homogent marked.
|
Købe- og forbrugsvaner | Købevaner kan forklares ved hjælp af eksempler fra dagligvarer, for eksempel sodavand, og udvalgsvarer, for eksempel bærbar pc. Forbrugsvaner beskrives normalt ved hjælp af hv-ord: hvilke varer, hvornår, hvor ofte, hvordan, hvor meget osv.
|
Gruppepåvirkninger | Positive og negative referencegrupper, formelle og uformelle grupper samt primære og sekundære grupper kan diskuteres ved hjælp af nære eksempler, for eksempel familie, venner, fodboldhold og klassekammerater.
|
Købeevne | Ved gennemgangen af købeevne kan følgende forhold for en elev behandles: Indkomst (løn og SU) minus skat (AM-bidrag og eventuelt A-skat) minus faste udgifter (mobilabonnement, buskort) plus kreditmuligheder (lån af kammerater, far og mor) = rådighedsbeløb, som kan anvendes til forbrug af dagligvarer, udvalgsvarer eller kan opspares.
|
Købstyper. | Ovenstående emner, som beskriver forbrugeren, skal relateres til tre købstyper (overvejelseskøb, vanekøb og impulskøb).
|
Forbrug af en vare | Eleven skal kunne redegøre for, hvordan ændringer i følgende faktorer påvirker forbruget (livsfase, alder)..
|
b. Personligt salg og kundebetjening
Betjeningsformer | Diskbetjening, selvbetjening og selvvalg kan gennemgås, eventuelt ved hjælp af rollespil.
|
Faser i salgsarbejdet | Eleverne skal kunne redegøre for retningslinjer for det forberedende (for eksempel butiksindretning, kropssprog, 4 x 20 reglen, kundevurdering), det gennemførende (tal om EFU: egenskaber, fordele og udbytte samt afdække kundens behov) og det afsluttende salgsarbejde (plussalg og afslutning, afhængig af betjeningsform)
|
Reklamationsbehandling | Modtagelse, behandling og afslutning af reklamation kan behandles ved hjælp af rollespil og videoklip om emnet. |
c. Lovgivning
Eleverne skal have kendskab til købeloven
Købeloven | Bestemmelserne om mangler ved varen, leveringstid og leveringssted i forbindelse med forbrugerkøb kan gennemgås ved hjælp af information på internettet, for eksempel www.retsinformation.dk, www.forbrug.dk og www.fs.dk.
|
Progression
På F-niveauet skal der arbejdes med emnerne mundtligt og ved hjælp af it-værktøjer. Eleverne skal have et grundlæggende kendskab til emnerne og kunne kommunikere, anvende og redegøre for emnerne.
Eleverne indføres i en virksomheds markedsføringsmæssige problemstillinger ud fra elevens egne forudsætninger, for eksempel har eleverne egne oplevelser med god og dårlig kundebetjening, og de kan også fortælle om egne behov og motiver. Eleverne bliver introduceret til lovgivningen, som også er relevant for dem, når de selv køber varer. Endvidere bliver eleverne introduceret til, at virksomheden forsøger at opnå viden om forbrugeren, og at denne viden anvendes i markedsføringen.
|
|
|
|