Forside
Forord
Indledning
Formål
Niveau F
Niveau E
Niveau D
Niveau C
Den lokale undervisningsplan
Evaluering
Bedømmelse
Pædagogiske overvejelser
Dokumentation
Eksamen
Værktøjskassen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Den lokale undervisningsplan
Undervisningsplanen beskriver faget, hvor varighed, indhold, evaluering og metode beskrives. Nedenstående eksempel er fra Skive Handelsskole.

Varigheden af undervisningen afhænger af, hvilket niveau der vælges, og fremgår, sammen med de øvrige regler for grundfagene, af grundfagsbekendtgørelsen for faget:

Bekendtgørelse om grundfag og centralt udarbejdede valgfag i erhvervsuddannelserne, bekendtgørelse nr. 882 af 06/07/2007.

Undervisningen i salg og service tilrettelægges og gennemføres så vidt muligt:

  • I et fagsamarbejde med henblik på at opnå helhedsorienteret undervisning, der har relation til hovedforløbenes kompetencekrav.
  • Med anvendelse af informationsteknologi i videst mulige omfang. På niveau F skal der inddrages informationsteknologiske værkstøjer i undervisningen til informationssøgning.
    På niveau E skal der inddrages informationsteknologiske værktøjer i undervisningen til informationssøgning, problemløsning og præsentation.
  • På en sådan måde, at alsidige udtryksformer - både skriftlige og mundtlige - styrkes mest muligt.
Den enkelte underviser har ansvaret for undervisningens tilrettelæggelse i faget, jævnfør fagplanen for skoleåret, som udarbejdes i perioden april-juni hvert år, gældende fra august.

Det er lærerens ansvar at gøre sig pædagogiske og didaktiske overvejelser i forhold til de elever, der undervises, og det er lærerens ansvar at gøre dette løbende, således at undervisningsplanen for det enkelte hold kan justeres løbende. Læreren udarbejder som minimum en grovskitse over undervisningsforløbet for året - eventuelt for et halvt år ad gangen - for at sikre, at fagbekendtgørelsens indhold nås. Grovskitsen udfyldes herefter løbende med det konkrete indhold og didaktiske overvejelser.

Der er ikke krav om, at lærerens undervisningsplaner vises til eller godkendes af uddannelseschefen, men den skal kunne fremvises og diskuteres i en eventuel drøftelse med elever og/eller uddannelseschef.