Forside
Forord
Indledning
Formål
Niveau F
Niveau E
Niveau D
Niveau C
Den lokale undervisningsplan
Evaluering
Bedømmelse
Pædagogiske overvejelser
Dokumentation
Eksamen
Værktøjskassen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Evaluering
Evaluering kan være mange ting og foregå på flere forskellige måder. For eksempel:

Realkompetenceafklaring, der foregår inden undervisningens start. For eksempel ved samtale med en uddannelses- og erhvervsvejleder i forbindelse med indmeldelsen. Eventuel merit for et eller flere niveauer bør afklares allerede her.

Den indledende evaluering, der foretages af læreren umiddelbart i den første fase af undervisningsforløbet. Det skal undersøges, om eleven tidligere har gennemført og bestået et eller flere niveauer i faget eller har en praktisk erfaring, som kan give eleven merit for et eller flere niveauer i faget. I denne fase kan lærer/elev udarbejde en handlingsplan for faget for den enkelte elev i forhold til niveau, indhold, opgavekrav/metode og mål.

Den løbende evaluering kan foregå i forbindelse med elevens daglige arbejde. Ydermere kan eleven forpligtes til løbende at vurdere sit eget arbejde og følge sin egen udvikling ved hjælp af for eksempel en af læreren udarbejdet test. Nogle lærebøger har udarbejdet tjekspørgsmål til de enkelte kapitler. Disse kan måske danne inspiration for udarbejdelse af en test. Ligeledes anvender nogle lærebøger/opgavebøger caseopgaver til afslutning af hvert niveau, og disse kan også danne udgangspunkt for evalueringen. Det er vigtigt, at eleven er opmærksom på sit læringsforløb, og brugen af selvevaluering som metode er med til at understøtte og synliggøre denne udvikling for eleven.

Den afsluttende evaluering kan foregå efter samme opskrift som midtvejsevalueringen, og samtidig vil det være naturligt også at have en fælles mundtlig evaluering for hele holdet.

Forslag til evaluering

Overvej følgende punkter til evaluering af salg og service: indholdet, kravene, dit udbytte og din egen indsats.

Suppler gerne med ting, du synes, jeg har glemt.

  • Er der konkrete aktiviteter, du synes, vi burde have gjort mere/mindre ud af? Eventuelt noget, vi helt skulle have udeladt? Forklar dit svar.
  • Har du haft tilstrækkelig medindflydelse på valget af dine aktiviteter i timerne? Det vil sige: Har der været for meget/for lidt/passende lærerstyring? Forklar.
  • Synes du, de krav, der har været stillet til dig, har været realistiske/tilstrækkeligt udfordrende? Forklar dit svar.
  • Hvordan vurderer du selv dit udbytte af undervisningen i forhold til dine forventninger? Forklar dit svar.
  • Er du tilfreds med din egen indsats i timerne og hjemme? Forklar dit svar.