Udgangspunktet for dette afsnit er 7-trins-skalaen.
I arbejdet med denne er det vigtigt, at den enkelte underviser er opmærksom på, at den ikke bør sammenlignes med den gamle 13-skala.
Karakterkommissionen lægger op til, at den enkelte elev som udgangspunkt skal have karakteren 12, og at karaktergiveren med det som udgangspunkt derefter vurderer graden af eventuelle mangler i forhold til opfyldelse af fagets mål og fastsætter karakteren herudfra.
Her følger Undervisningsministeriets beskrivelse af den nye karakterskala (fra www.uvm.dk).
Karakter |
Betegnelse |
Beskrivelse |
ETC Point |
12 |
Den fremragende præstation |
Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler |
A |
10 |
Den fortrinlige præstation |
Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler |
B |
7 |
Den gode præstation |
Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler |
C |
4 |
Den jævne præstation |
Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler |
D |
02 |
Den tilstrækkelige præstation |
Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. |
D |
00 |
Den utilstrækkelige præstation |
Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. |
For eksempel |
-3 |
Den ringe præstation |
Karakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation. |
F |
|