Forside
Forord
Indledning
Formål
Niveau F
Niveau E
Niveau D
Niveau C
Den lokale undervisningsplan
Evaluering
Bedømmelse
Pædagogiske overvejelser
Dokumentation
Eksamen
Værktøjskassen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Bedømmelse
Udgangspunktet for dette afsnit er 7-trins-skalaen.

I arbejdet med denne er det vigtigt, at den enkelte underviser er opmærksom på, at den ikke bør sammenlignes med den gamle 13-skala.

Karakterkommissionen lægger op til, at den enkelte elev som udgangspunkt skal have karakteren 12, og at karaktergiveren med det som udgangspunkt derefter vurderer graden af eventuelle mangler i forhold til opfyldelse af fagets mål og fastsætter karakteren herudfra.

Her følger Undervisningsministeriets beskrivelse af den nye karakterskala (fra www.uvm.dk).

Karakter Betegnelse Beskrivelse ETC Point
12 Den fremragende præstation Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler A
10 Den fortrinlige præstation Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets mål, med nogle mindre væsentlige mangler B
7 Den gode præstation Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler C
4 Den jævne præstation Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler D
02 Den tilstrækkelige præstation Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål. D
00 Den utilstrækkelige præstation Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets mål. For eksempel
-3 Den ringe præstation Karakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation. F