Forside
Forord
Indledning
Formål
Niveau F
Niveau E
Niveau D
Niveau C
Den lokale undervisningsplan
Evaluering
Bedømmelse
Pædagogiske overvejelser
Dokumentation
Eksamen
Værktøjskassen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Værktøjskassen
I værktøjskassen findes henvisninger til litteratur samt links til sider på internettet.

Linksamling

Linksamlingen indeholder links til følgende emner:

Avisartikler og pressefotos
Navn Indhold Link
InfoMedia (kræver SKODA- login) indeholder flere millioner artikler http://skoda.emu.dk/ eller www.sdbs.dk
POLFOTO (kræver SKODA- login) Tusindvis af pressefotos http://skoda.emu.dk/ eller www.sdbs.dk

Brancheorganisationer
Navn Link Eventuelt dybe link
Dansk Detailhandel www.danskdetailhandel.dk/ trends/tendenser
Branchelink www.branchelink.dk Brancheforeninger i DK, forbrugssektoren (en oversigt)
Kompass www.kompass.com Brancheforeninger, hele verden (en oversigt)

Casebaseret undervisning/pædagogik
Navn Link Eventuelt dybe link
Uddannelsesguiden.dk www.ug.dk/ Hvad er detailhandel?
Uddannelsesguiden.dk www.ug.dk Hvad er engroshandel?
EMU www.emu.dk Merkantil caseeksamen
EMU www.emu.dk Erhvervsrettede uddannelser
EMU www.emu.dk Forsøgs- og udviklingsprojekter (FoU)
CBS Copenhagen Business School www.cbs.dk Casebaseret undervisning
Trælastunionen www.tun.dk byggemarkedscase.dk/

Faglige artikler
Navn Link Eventuelt dybe link
FaktaLink (kræver SKODA login) www.ug.dk/
Erhverv på nettet www.epn.dk Handel og service
Erhverv på nettet www.epn.dk Detailhandel
Erhverv på nettet www.epn.dk Transport og logistik
Erhverv på nettet www.epn.dk Turisme og fritid
Erhverv på nettet www.epn.dk Messekalender
Instituttet for Fremtidsforskning www.cifs.dk/ Artikler & øvrige publikationer
Jyllands-Postens forbrugerportal på internettet fpn.dk/
fpn.dk/
fpn.dk/
fpn.dk/
fpn.dk/
fpn.dk/
fpn.dk/
Dine penge
Dit liv
Din bolig
Din mad
Digitalt
Motor
Dine rettigheder

Forbrugerforhold/demografi
Navn Link Eventuelt dybe link
Forbrugerstyrelsen www.forbrug.dk/ Forbrugerklagenævnet
Forbrugerombudsmanden
Focus på...
Få forbrug.dk læst op
Klager og rettigheder
Købelovsguide
Reklamer
Ret & pligt-leksikon
Test og priser
Danmarks Statistik www.dst.dk Serviceerhverv
Danmarks Statistik www.dst.dk Befolkning og valg
Danmarks Statistik www.dst.dk Uddannelse og kultur
Konkurrencestyrelsen www.ks.dk Konkurrenceredegørelsen 2005 (pdf)
Informationscenter for Miljø & Sundhed www.miljoeogsundhed.dk Forbrugerinfo.

Iværksætteri
Navn Beskrivelse Eventuelt dybe link
Amino Børs med køb og salg af virksomheder Amino virksomhedsbørs
Børsen Hjemmeside med blogs og værktøj særlig rettet mod mikrovirksomheder, selvstændige og freelancere. Børsen Mikro
Dansk Iværksætter Forening Forretningsnetværk og interesseorganisation for iværksættere DIF
EMU Iværksætteri og innovation Iværksætterhistorier og artikler
Guide: Start en virksomhed
Iværksætteren Viden og inspiration til at vækste din virksomhed Iværksætteren
Match-online.dk Børs med køb og salg af virksomheder Match-online.dk
Skat   Skat
Væksthus Midtjylland (Start og Vækst) Rådgivning til iværksættere og virksomheder med vækstambitioner Start og vækst
Interview med seks iværksættervirksomheder
Værktøjer til start og drift af egen virksomhed

Leksika/opslagsværker på internettet
Navn Beskrivelse Eventuelt dybe link
Aschehougs Leksikon (kræver SKODA login) 90.000 artikler, billeder, video, lydklip skoda.emu.dk/ eller www.sdbs.dk
Berg Marketing Næsten alt om markedsføring og kommunikation www.berg-marketing.dk

Love og bekendtgørelser
Navn Link Eventuelt dybe link
Undervisningsministeriet www.uvm.dk Grundfagsbekendtgørelse nr. 1055 af 23/10/2006
Undervisningsministeriet www.uvm.dk Vejledning til grundfaget salg og service (pdf)
Undervisningsministeriet www.uvm.dk Råd og vink om grundfag
Undervisningsministeriet www.uvm.dk Information om caseeksamen

Lovgivning (merkantil)
Navn Beskrivelse Eventuelt dybe link
Retsinfo www.retsinfo.dk Lovsamling (populærtitler)
Retssal.dk www.retssal.dk Lovsamling
Retsinfo Aftaleloven LBK nr. 781 af 26/08/1996 Aftaleloven
Retsinfo Lov om visse forbrugeraftaler
Lov nr. 451 af 09/06/2004
Dørsalgsloven
Retsinfo Bekendtgørelse af lov om køb LBK nr. 237 af 28/03/2003 Købeloven
Retsinfo Lov om detailsalg fra butikker m.v.
Lov nr. 606 af 24/06/2005
Lukkeloven
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen www.eogs.dk Faktablad om lukkeloven
Retsinfo Lov om markedsføring
Lov nr. 1389 af 21/12/2005
Markedsføringsloven
Forbrugerstyrelsen www.forbrug.dk Orientering om den nye markedsføringslov

Virksomhedsoplysninger
Navn Beskrivelse Eventuelt dybe link
Experian KOB (kræver SKODA login) Erhvervsdatabase med nøgletal skoda.emu.dk/ eller www.sdbs.dk
Navne & Numre Erhverv (kræver SKODA login) Regnskaber og andre brancheoplysninger skoda.emu.dk/ eller www.sdbs.dk
Krak Vejviser (virksomheder, personer og vejviser) www.krak.dk
Virk.dk Erhvervslivets indgang til det offentlige www.virk.dk

Litteratur

Afsætning A (Schønberg)
Afsætning B (Schønberg)
Afsætning A2 (Systime)
Afsætning B/A1 (Systime)
Afsætning, niveau A (Trojka)
Afsætning, niveau B (Trojka)
Afsætningsøkonomisk informationssøgning (Samfundslitteratur)
Blog kunder i butikken (Handelshøjskolens Forlag)
CRM - implementering af kundeorienteret ledelse (Børsen)
E-kampagnen: fra strategi og medievalg til effektmåling (1to1 Internet Marketing)
E-tailhandel (Børsen)
Finansiel kommunikation (Gyldendal)
Fremtidens produktion i Danmark: antologi (Dansk Industri)
Generel afsætning (Merko)
Grundbog i detailhandel (Forlaget '94)
Key account management - et strategisk værktøj: hvorfor, hvad, hvordan (Børsen)
Key account management (Connectia)
Kotler om marketing: hvordan man opbygger markeder, får succes og bliver førende (Børsen)
MAPP \BNG (Handelshøjskolen i Århus)
Markedsføring (Dansk Markedsføringsforbund)
Marketing for Hospitality and Tourism (Pearson Prentice Hall)
Marketinghåndbogen: fra strategi til kampagne (Samfundslitteratur)
Nøglen til storkunder: Key Account Management (JP Erhvervsbøger)
Principles of marketing (Oxford University Press)
Principles of marketing (Pearson Prentice Hall)
Reklame og Markedsføring (Systime)
Salg og service - afsætning, niveau C (Ålykke)
Salg og service HG1 (Marko)
Salg og service HG2 (Marko)
Salg og service, niveau E, D og C (Trojka)
Samfund, afsætning og forskning (Dansk Markedsføringsforbund)

Titel Afsætning A / Michael Bregendahl, Jan Madsen, Peter Kristensen
Forlag, År [Kbh.]: Schønberg, 2005
  626 sider: ill.
Emner Afsætning; markedsføring
Note Beregnet til undervisning i faget afsætning A i handelsgymnasiet
ISBN 87-570-1674-7
Internet-link http://www.nytnordiskforlag.dk/

Titel Afsætning B / Michael Bregendahl, Jan Madsen, Peter Kristensen
Forlag, År [Kbh.]: Schønberg, 2005
  471 sider: ill. (nogle i farver)
Emner Afsætning; markedsføring
Note Beregnet til undervisning i faget afsætning B i handelsgymnasiet
ISBN 87-570-1675-5
Internet-link http://www.nytnordiskforlag.dk/

Titel Afsætning A2 / Morten Haase, René Mortensen, Kirsten Wissing
Udgave 1. udgave, 1. oplag
Forlag, År Århus: Systime, 2006
  422 sider: ill. i farver
Indhold Indhold: Købsadfærd på konsumentmarkedet; Købsadfærd på producentmarkedet; Konkurrenceforhold; Interne og eksterne forhold; Virksomhedens strategiske proces; Segmentering på konsumentmarkedet nationalt & internationalt; Segmentering på producentmarkedet internationalt; Informationsindsamling; Parameter-/marketingmiks; Produkt; Pris; Distribution; Kommunikation (promotion); Internationalisering i teorien; Internationalisering i praksis; Markedsføringsplan
ISBN 87-616-1113-1
Internet-link www.systime.dk

Titel Afsætning B/A1 / Morten Haase, René Mortensen, Kirsten Wissing; ekstern redaktion: Vibeke Lundbo \Ved Morten Haase, René Mortensen, Kirsten Wissing\
Udgave 1. udgave, 1. oplag
Forlag, År Århus: Systime, 2005
  350 sider: ill. i farver
Indhold Indhold: Købsadfærd på konsumentmarkedet; Konkurrenceforhold; Segmentering; Interne og eksterne forhold; Virksomhedens strategiske proces; Købsadfærd på producentmarkedet; Informationsindsamling; Marketingmiks; Produkt; Pris; Distribution; Promotion; E-handel; Virksomhedens internationale strategi; Markedsføringsplan
ISBN 87-616-0846-7
Internet-link www.systime.dk

Titel Afsætning, niveau A / Thomas Trojel, Lene Jenrich, Kurt Jepsen
Forlag, År Nykøbing F.: Trojka
  2 bind (726 sider): ill. i farver
Note Med litteraturhenvisninger
Emner Afsætning; markedsføring
ISBN 87-90 701-74-7
Internet-link www.trojka.dk

Titel Afsætning, niveau B / Thomas Trojel, Lene Jenrich, Kurt Jepsen
Udgave 1. udgave
Forlag, År Nykøbing F.: Trojka
  499 sider: ill. i farver
Emner Afsætning; markedsføring
ISBN 87-90 701-72-0
Internet-link www.trojka.dk

Titel Afsætningsøkonomisk informationssøgning: om anvendelse af sekundære data i elektronisk form / af Per V. Freytag & Benthe Heldbjerg
Udgave 1. udgave
Forlag, År Frederiksberg: Samfundslitteratur [Kbh.] 1999
  129 sider: ill.
Note Med litteraturhenvisninger
Emner Databaser; internettet; informationssøgning; case studies; markedsføring; afsætning; afsætningsøkonomi; virksomheder; onlinesøgning
ISBN 87-593-0732-3

Titel Blog kunder i butikken: om anvendelsen af weblogs i markedsføring / Lis Holm
Udgave 1. udgave, 1. oplag
Forlag, År [Kbh.]: Handelshøjskolens Forlag, 2006
  112 sider
Indhold Indhold: Kort historisk rids af bloggens udvikling; Bloggen som genre; Er blogging noget for din virksomhed?; Brugen af blogs i intern virksomhedskommunikation
ISBN 87-629-0305-5

Titel CRM - implementering af kundeorienteret ledelse / Anders Krabbe, Klaus Lund, Michael Nielsen
Udgave 1. udgave, 1. oplag
Forlag, År Kbh.: Børsen, 2000
  230 sider: ill.
Indhold Indhold: Introduktion til Customer Relationship Management; Strategisk Customer Relationship Management; Case: Tryg Baltica; Kunderegnskabet - måling og varsling af kundeloyalitet; Case: Dell.com; CRM og virksomhedens processer; Case: SIS international A/S; IT og CRM; Case: Castrol A/S; Typiske moduler i CRM-systemer; Case: Oracle Denmark; Implementering af CRM; Case: Unibank
Emner Customer relationship management; implementering; afsætning; markedsføring; salg; strategi; ledelse; virksomheder; kunder; kundeloyalitet; kundebetjening; case studies
ISBN 87-7553-806-7

Titel E-kampagnen: fra strategi og medievalg til effektmåling / Mads Ellegaard
Forlag, År 1to1 Internet Marketing, 2002
  1. udgave. 347 sider, illustreret
Note Indhold: Valg af samarbejdspartnere; Strategi for websted og markedsføring; On site markedsføring; Onlinemedier til markedsføring af webstedet; Offlinemedier i markedsføring af websteder; Valg af medier; Måling og vurdering af markedsføringens effekt; Jura og e-kampagnen
  Med litteraturhenvisninger
Emner Markedsføring; virksomheder; hjemmesider; World Wide Web (WWW); internet; elektronisk markedsføring
ISBN 87-988 625-0-2

Titel E-tailhandel / af Martin Lindstrom; med Don Peppers & Martha Rogers; oversat af Annette Rosenberg
Udgave 1. udgave, 1. oplag
Forlag, År Kbh.: Børsen, 2001
  343 sider: ill.
Originaltitel Clicks, bricks & brands
Note Med eksempler og cases fra mere end 20 internationale virksomheder sætter forfatteren fokus på, hvordan nystartede onlinevirksomheder og etablerede offlinevirksomheder kan skabe stærkere alliancer gennem tæt samarbejde, de såkaldte mus & mørtel-virksomheder
Emner Internet; e-handel; detailhandel; mærkevarer; branding; markedsføring; afsætning; salg; virksomheder; samarbejde; World Wide Web
ISBN 87-7553-865-2

Titel Finansiel kommunikation / Hans-Henrik Søndersted-Olsen
Udgave 2. udgave, 1. oplag
Forlag, År [Kbh.]: Gyldendal, 2005
  267 sider
Note En indføring i markedsføringsteori og -planlægning i den finansielle sektor, lige fra købsadfærd til mediaplanlægning. Med eksempler også uden for den finansielle sektor
  Beregnet til Akademiuddannelsen i Finansiel Rådgivning
  Tidligere: 1. udgave. 2004. 191 sider
  Med litteraturhenvisninger
Emner Afsætning; markedsføring; rådgivning; kommunikation; finanssektoren;
ISBN 87-02-03752-1

Titel Fremtidens produktion i Danmark: antologi / redaktion: John Johansen & Jens Ove Riis
Forlag, År Kbh.: Dansk Industri[Aalborg]: Center for Industriel Produktion, 2004
  272 sider: ill.
Indhold Erhvervsstrukturen i Danmark; Virksomhedsklynger; Den lærende økonomi og innovation; Udviklingstendenser inden for marked og produkter; Relationsmarkedsføring på B-2-B markedet; Netværk; Viden og kompetence; Billeder af en fremtid;
Emner Virksomheder; konkurrenceevne; organisationsudvikling
ISBN 87-7353-511-7

Titel Generel afsætning / Børge Rasmussen ... [et al.]
Udgave 1. udgave, 1. oplag
Forlag, År [Kbh.]: Merko, Gyldendal Uddannelse, 2002
  447 sider: ill. (nogle i farver)
Indhold Indhold: Generelle afsætningsbegreber; Markedsanalyse; Strategi; Omverdenen og konkurrenceforhold; Købsadfærd på konsument og Business-to-Business-markedet; Markedssegmentering, handlingsparametre og CRM; e-business
Note For undervisningen i faget afsætning ved uddannelsen til akademimerkonom ved videregående voksenuddannelse (VVU)
Emner Afsætning; markedsføring
ISBN 87-02-01402-5
Internet-link www.merko-laerermaterialer.gyldendal.dk

Titel Grundbog i detailhandel
Forlag, År Forlaget '94, 2006
  288 sider: ill.
  Gynther, Esben
Note Om grundlæggende butiksdrift - med fokus på butikselever. Bogen er skrevet med udgangspunkt i de emner, elever i danske butikker skal igennem i løbet af deres uddannelse til salgsassistent.
Internet-link www.forlaget94.dk (Grundbog i detailhandel)

Titel Key account management - et strategisk værktøj: hvorfor, hvad, hvordan/ Mogens Bjerre
Udgave 1. udgave, 1. oplag
Forlag, År Kbh.: Børsen, 1999
  248 sider: ill.
Indhold Indhold: Hvorfor Key Account Management?; Hvad er en Key Account?; Forskellige typer Key Account Management; Forskellige typer Key Accounts; Key Account-planlægning; Kravene til Key Account Manager-rollen; Cases fra fem virksomheder; Perspektiver og udfordringer
Note Med litteraturhenvisninger
Emner Key account management; afsætningsøkonomi; afsætning; markedsføring; salg; strategi; ledelse; virksomheder; kunder
ISBN 87-7553-736-2

Titel Key account management/ Jørgen Holm og Marie-Elisabeth Ø. Hansen
Udgave 3. udgave, 1. oplag
Forlag, År Randers: Connectia, 2005
  270 sider: ill.
Indhold Indhold: En verden i forandring; Hvad er key account management?; Kunden; Key account planen; Organisationen; Hvad gør vi mandag morgen?; Case: Xerox A/S, Danmark; Case: Lego Gruppen og global key account management
Emner Key account management; afsætningsøkonomi; afsætning; markedsføring; salg; strategi; ledelse; virksomheder; kunder
ISBN 87-90 646-15-0

Titel Kotler om marketing: hvordan man opbygger markeder, får succes og bliver førende/ Philip Kotler; oversat af Marianne Aubertin Winther
Udgave 1. udgave, 1. oplag
Forlag, År Kbh.: Børsen, 1999
  274 sider
Originaltitel Kotler on marketing
Emner Markedsføring; afsætning; virksomheder
ISBN 87-7553-725-7

Titel MAPP \BNG\
Forlag MAPP, Centre for research on customer relations.
Note Artikler, nyhedsbreve og forskningsrapporter om produktudvikling, afsætning og distribution af fødevarer. MAPP er et forskningscenter ved Handelshøjskolen i Århus.
Emner Fødevarer
Internet-link www.mapp.asb.dk

Titel Markedsføring
Forlag Dansk Markedsføringsforbund.
Emner Markedsføring; reklame
Internet-link www.markedsforing.dk/

Titel Marketing for Hospitality and Tourism/ Philip Kotler, John T. Bowen, James C. Makens
Udgave 4. edition
Forlag, År Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall, 2006
  xxiv, 932 sider: ill. i farver
Emner Afsætning; varedistribution; turisme; markedsføring
ISBN 0-13-201 773-3

Titel Marketinghåndbogen: fra strategi til kampagne/ Hans-Henrik Søndersted-Olsen
Udgave 1. udgave
Forlag, År Frederiksberg: Samfundslitteratur, 2003
  513 sider: ill.
Note Om marketingprocessen fra indledende strategi til evaluering af den færdige kampagne. Med præsentation af gennemprøvede redskaber og tidssvarende eksempler
  Med litteraturhenvisninger
Emner Afsætning; markedsføring
ISBN 87-593-0994-6

Titel Nøglen til storkunder: Key Account Management/ Jens Refshøj & Torben Ulrich; redaktion: Ingelise Gullack Møller; illustrationer: Lars Pryds
Udgave 1. udgave
Forlag, År Viby J.: JP Erhvervsbøger, 2004
  226 sider: ill.
Indhold Indhold: Hvorfor satser virksomheder på Key Account Management?; Definition på Key Account Management; Fra traditionelt salg til strategisk salg; Key Account Management-processen; Kundestrategisk segmentering; Udvikling af kunderelationer; Beslutningsbilledet; Organisering af Key Account Management; Team selling; Key Account-værktøjskassen; Key Account-planen; Key Account-manageren; Implementering af Key Account Management; Key target
Emner Key account management; afsætningsøkonomi; afsætning; markedsføring; salg; kunder
ISBN 87-91 389-19-4

Titel Principles of marketing/ Adrian Palmer
Forlag, År Oxford: Oxford University Press, 2000
  XX, 644 sider: ill.
Indhold Indhold: Marketing: The fundamentals; Understanding customers; Developing the marketing mix; Bringing it together
Emner Marketing; markedsfæring; afsætning; afsætningsøkonomi
ISBN 0-19-877 551-2

Titel Principles of marketing/ Philip Kotler, Gary Armstrong
Udgave 11. edition
Forlag, År Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall, 2005
  651 sider: ill. i farver
Emner Afsætning; markedsføring
ISBN 0-13-146 918-5

Titel Reklame og Markedsføring/ Kirsten Nymark Karlsen og Peter Karstrøm Vagning
Udgave 1 udgave
Forlag, År Marko, 2004
Emner Reklame; markedsføring
ISBN 87-91 649-00-5
Internet-link www.marko.dk

Titel Salg og service - afsætning, niveau C/ Michael Bregendahl ... [et al.]; redaktion: Bertil Toft Hansen
Forlag, År Horsens: Åløkke, [2000]
  311 sider: ill. (nogle i farver)
Note For handelsskolen
  Afløser deres Salg og service - niveau C
Emner Salg; service; markedsføring; afsætningsøkonomi
ISBN 87-592-2320-0
Internet-link www.alokke.dk

Titel Salg og service HG1/ Bjørn Eriksen, Villy Olesen og Poul Tjærby
Forlag, År Marko, 1999
  Salg og service
Note Beregnet til undervisning i faget salg og service niveau F og E i hg
ISBN 87-7751-137-9
Internet-link www.marko.dk

Titel Salg og service HG2/ Bjørn Eriksen, Villy Olesen og Poul Tjærby
Forlag, År Marko, 1999
  Salg og service
Note Beregnet til undervisning i faget salg og service niveau D og D i hg
ISBN 87-7751-139-5
Internet-link www.marko.dk

Titel Salg og service, niveau E, D og C/ Thomas Trojel, Carsten Christiansen; Kirsten Dahl
Forlag, År Nykøbing F.: Trojka
Emner Salg og service, afsætning; markedsføring
ISBN 87-90 701-60-7
Internet-link www.trojka.dk

Titel Samfund, afsætning og forskning/ redigeret af Flemming Hansen og Børge Rasmussen
Forlag, År [Kbh.]: Afsætningsøkonomisk Forskningsråd, Dansk Markedsføringsforbund, 1999
  167 sider: ill.
Note Udgivet i forbindelse med Dansk Markedsføringsforbunds 75-års-jubilæum
  Med litteraturhenvisninger
Emner Afsætningsøkonomi; afsætning; markedsføring; forskning
ISBN 87-88 936-75-9