Forside
Forord
Indledning
Formål
Niveau F
Niveau E
Niveau D
Niveau C
Den lokale undervisningsplan
Evaluering
Bedømmelse
Pædagogiske overvejelser
Dokumentation
Eksamen
Værktøjskassen
Kolofon
Indholdsfortegnelse
Undervisningsministeriets håndbogsserie
Niveau E
Fagbilaget
Faget skal udbygge målene for niveau F, og undervisningens mål er, at eleven kan
  1. kommunikere om markedsføringsmæssige sammenhænge i mundtlig og skriftlig form,
  2. redegøre for udviklingen i salgs- og servicesektoren,
  3. redegøre for virksomhedens idégrundlag, idé og mål og har kendskab til virksomhedens politikker,
  4. redegøre for segmentering af markedet og valg af målgrupper,
  5. redegøre for konkurrenceforhold.
Afsluttende bedømmelse - gældende for niveauerne F og E:

Faget afsluttes med en standpunktskarakter. Eleven bedømmes i forhold til fagets mål.

Vejledningen
Undervisningen bygger på mundtlig og skriftlig kommunikation samt praktisk præsentation med anvendelse af fagområdets faglige terminologi. Der arbejdes med metoder og modeller til løsning af praktiske problemstillinger. Der inddrages informationsteknologiske værktøjer i undervisningen til informationssøgning, problemløsning og præsentation.

Undervisningen omfatter følgende områder:

a. Virksomhedens omverden
Eleverne skal kunne redegøre for, hvilke interessenter der tilhører virksomhedens nær- og fjernmiljø samt for disses betydning for virksomhedens udvikling og markedsføring. Eleverne skal kunne redegøre for tidsmæssige svingninger. Her kan eventuelt tages udgangspunkt i forskellige brancher inden for detail, B2B, grossister og det offentlige marked.

b. Udviklingen i salgs- og servicesektoren
Eleverne skal kunne redegøre for udviklingen i salgs- og servicesektoren sammenlignet med andre erhvervsområder samt for den formodede fremtidige udvikling. Udviklingen kan måles i antal beskæftigede, omsætningens størrelse og antal virksomheder, og der kan til sammenligning tages udgangspunkt i et eller flere lokalområder. Eleverne skal kunne redegøre for årsager til ovennævnte udvikling.

c. Virksomhedens idégrundlag, idé, mål og politikker
Eleverne skal kunne redegøre for virksomhedens stærke og svage sider, muligheder og trusler samt kunne anvende denne viden til formulering af en virksomheds idé med udgangspunkt i forbrugernes behov, samt til formulering af virksomhedens mål. Desuden skal eleverne have kendskab til og forståelse for virksomhedens nødvendighed af at formulere politikker på udvalgte områder, for eksempel personalepolitik og reklamationspolitik. Eleverne skal have kendskab til virksomhedens styringsniveauer, for eksempel hvilke opgaver der løses på strategisk, taktisk og operationelt niveau.

d. Segmentering og målgruppevalg
Eleverne skal kunne beskrive konsumentenhederne til givne produkter og foretage en segmentering af disse ved hjælp af livsstils- og demografiske variabler. På baggrund af en vurdering af segmenterne skal eleverne kunne foretage et begrundet valg af målgruppe. For at bibringe eleverne forståelse for livsstilens betydning for forbrugernes valg, bør eleverne have kendskab til en af de landsdækkende livsstilsanalyser.

e. Konkurrenceforhold
Eleverne skal kunne redegøre for begreberne bred og snæver konkurrence samt kunne anvende dette til beskrivelse af konkurrencesituationen for et givet produkt. Eleverne skal kunne redegøre for en model til konkurrentanalyse, der viser konkurrentidentifikation - herunder konkurrenceformen, konkurrenternes målsætning, konkurrenternes markedsføring, stærke/svage sider samt reaktionsmønster.

Dokumentation
Der skal i faget arbejdes med dokumentation. Det kan for eksempel være skriftlige opgaver, caseopgaver, rapporter og PowerPoint-præsentation. 50 procent af dokumentationen skal suppleres med en mundtlig fremstilling. Dokumentationen skal fordeles jævnt over undervisningsforløbet og være et redskab til bedømmelse og evaluering af eleven.

Elevens arbejde med dokumentation på niveauerne E, D og C anslås til at udgøre cirka 10 procent af undervisningstiden.

Præcisering af indhold på niveau E

a. Virksomhedens omverden

Eleverne skal kunne redegøre for:

Nær- og fjernmiljøVirksomheden præsenteres som en del af samfundet, hvor fjernmiljø, for eksempel Folketinget, påvirker virksomheden uden den enkelte virksomhed direkte har mulighed for at påvirke den modsatte vej. I nærmiljøet påvirker interessenterne, for eksempel kunder og leverandører, virksomheden, og virksomheden har mulighed for også at påvirke disse. For eksempel påvirker konkurrenternes markedsføring virksomhedens planlægning.
Tidsmæssige svingningerBetydningen af sæson, mode, trend og konjunktur præsenteres med udgangspunkt i forskellige brancher, for eksempel årets gang i en detailbutik med skiftende varer, udstillinger og eksponeringer.

b. Udviklingen i salgs- og servicesektoren

Eleverne skal kunne redegøre for

Udviklingen i salgs- og servicesektorenUdviklingen kan sammenlignes med erhvervsområder, for eksempel de primære erhverv landbrug og industri (produktionsvirksomheder og B2B). Årsagen til udviklingen skal belyses. Statistisk materiale, for eksempel fra Danmarks Statistik, kan belyse udviklingen i antal beskæftigede, omsætningens størrelse og antal virksomheder, og der kan til sammenligning tages udgangspunkt i et eller flere lokalområder. Tværfagligt kan denne opgave koordineres med samfundsfagets indhold.

c. Virksomhedens idégrundlag, idé, mål og politikker

Eleverne skal kunne redegøre for

IdégrundlagVirksomhedens interne stærke og svage sider, som eventuelt kan ændres, og virksomhedens eksterne muligheder og trusler, som kan udnyttes, eller som skal undgås anvendt i forbindelse formulering af en virksomheds idé, det vil sige med udgangspunkt i forbrugernes behov, samt til formulering af virksomhedens mål, og endelig skal idéen skitsere, hvordan virksomheden vil indfri forbrugernes behov og ønsker.
Virksomhedens politikkerVirksomheden anvender politikker, for eksempel personalepolitik og reklamationspolitik, til at nå de formulerede mål.
StyringsniveauerStrategiske styringsopgaver, for eksempel fastsættelse af idé, operationelle mål, investering og finansiering, varetages af ejeren, eventuelt bestyrelse og direktion. Taktiske styringsopgaver, for eksempel daglig drift af virksomheden og sikring af, at politikker efterleves og implementeres i virksomheden, budgetopfyldelse og månedsregnskaber, varetages af mellemledere, for eksempel butikschef. Endelig operationelle styringsopgaver, for eksempel kundebetjening, varebestilling, butiksindretning, registrering af salg og afstemning af kassebeholdning, som udføres af butikschef, assistenter og elever. Der kan også henvises til emner fra grundfagene informationsteknologi (niveau C) og erhvervsøkonomi (niveau E) om organisationsstrukturer

d. Segmentering og målgruppevalg

Eleverne skal kunne beskrive

KonsumentenhederneVed hjælp af livsstils- og demografiske variabler segmenteres konsumentenhederne, det vil sige de grupperes i mere homogene grupper, for eksempel efter forbrug, interessere, køn og alder. For at bibringe eleverne forståelse for livsstilens betydning for forbrugernes valg, bør eleverne have kendskab til en af de landsdækkende livsstilsanalyser, for eksempel AIM's Minervamodel eller GallupKompas.
MålgruppeMålgruppen fastsættes. Det vil sige, at der vælges et segment, for eksempel kan SMUK-modellen anvendes (størrelse og vækst, konkurrencesituation, udgifter til markedsføring og mulighed for markedsbearbejdning), som passer bedst til virksomhedens produkt. På baggrund af en vurdering af segmenterne, skal eleverne kunne foretage et begrundet valg af målgruppe og opnå forståelse af at fokusere på en målgruppe.

e. Konkurrenceforhold

Eleverne skal kunne redegøre for

Bred og snæverSnæver konkurrence, det vil sige samme produkt, målgruppe og behov, for eksempel racercykler. Dernæst samme produktkategori, for eksempel racercykler og citycykler. Dernæst samme behov, for eksempel at komme fra bopæl til arbejde, for eksempel cykle, gå, tage bussen eller køre i bil. Og endelig den brede konkurrence, for eksempel konkurrencen om at få en andel af forbrugerens rådighedsbeløb, jævnfør niveau F.
KonkurrentanalyseVed konkurrentanalyse kan inddrages konkurrenternes størrelse og position på markedet - herunder konkurrenceformen, konkurrenternes målsætning, konkurrenternes markedsføring, stærke/svage sider samt reaktionsmønster.

Progression

På E-niveauet skal der arbejdes med emnerne mundtlig og skriftligt. Arbejdet skal dokumenteres, og til elevens arbejde med dokumentation kan skønsmæssigt afsættes 10 procent af en arbejdsuge, cirka fire timer.

Eleverne skal kunne kommunikere og redegøre for emnerne. Emnerne på E-niveauet omhandler virksomheden som en del af et samfund. Både fortid, det vil sige sektorens historie præsenteres, og nutid, det vil sige virksomhedens interne stærke/svage sider samt opgaver (strategiske, taktiske og operationelle) og eksterne trusler/muligheder analyseres, og endelig virksomhedens fremtid, det vil sige virksomhedens mål og politikker fastsættes.

Eleverne arbejder videre med virksomhedens markedsføringsmæssige problemstillinger og præsenteres for flere af fagets begreber. På E-niveauet er fokus: Virksomheden, modsat F-niveauet, hvor fokus er: Forbruger/menneske. Virksomheden skal have kendskab til forbrugeren i forbindelse med idéformulering og valg af målgruppe. Der synes derfor at være en klar nødvendighed af kendskab til indhold på F-niveauet for at arbejde videre med indholdet på E-niveauet (progression).