Vejledningen
Undervisningen bygger på mundtlig og skriftlig kommunikation samt praktisk præsentation med
anvendelse af fagområdets faglige terminologi. Der arbejdes med metoder og modeller til løsning af praktiske problemstillinger. Der inddrages informationsteknologiske værktøjer i undervisningen til informationssøgning, problemløsning og præsentation.
Undervisningen omfatter følgende områder:
a. Virksomhedens omverden
Eleverne skal kunne redegøre for, hvilke interessenter der tilhører virksomhedens nær- og fjernmiljø samt for disses betydning for virksomhedens udvikling og markedsføring. Eleverne skal kunne redegøre for tidsmæssige svingninger. Her kan eventuelt tages udgangspunkt i forskellige
brancher inden for detail, B2B, grossister og det offentlige marked.
b. Udviklingen i salgs- og servicesektoren
Eleverne skal kunne redegøre for udviklingen i salgs- og servicesektoren sammenlignet med andre erhvervsområder samt for den formodede fremtidige udvikling. Udviklingen kan måles i antal beskæftigede, omsætningens størrelse og antal virksomheder, og der kan til sammenligning tages udgangspunkt i et eller flere lokalområder. Eleverne skal kunne redegøre for årsager til ovennævnte udvikling.
c. Virksomhedens idégrundlag, idé, mål og politikker
Eleverne skal kunne redegøre for virksomhedens stærke og svage sider, muligheder og trusler samt kunne anvende denne viden til formulering af en virksomheds idé med udgangspunkt i forbrugernes behov, samt til formulering af virksomhedens mål. Desuden skal eleverne have kendskab til og forståelse for virksomhedens nødvendighed af at formulere politikker på udvalgte områder, for eksempel personalepolitik og reklamationspolitik. Eleverne skal have kendskab til virksomhedens styringsniveauer, for eksempel hvilke opgaver der løses på strategisk, taktisk og operationelt niveau.
d. Segmentering og målgruppevalg
Eleverne skal kunne beskrive konsumentenhederne til givne produkter og foretage en segmentering af disse ved hjælp af livsstils- og demografiske variabler. På baggrund af en vurdering af segmenterne skal eleverne kunne foretage et begrundet valg af målgruppe. For at bibringe eleverne forståelse for livsstilens betydning for forbrugernes valg, bør eleverne have kendskab til en af de landsdækkende livsstilsanalyser.
e. Konkurrenceforhold
Eleverne skal kunne redegøre for begreberne bred og snæver konkurrence samt kunne anvende dette til beskrivelse af konkurrencesituationen for et givet produkt. Eleverne skal kunne redegøre for en model til konkurrentanalyse, der viser konkurrentidentifikation - herunder konkurrenceformen, konkurrenternes målsætning, konkurrenternes markedsføring, stærke/svage sider samt reaktionsmønster.
Dokumentation
Der skal i faget arbejdes med dokumentation. Det kan for eksempel være skriftlige opgaver, caseopgaver, rapporter og PowerPoint-præsentation. 50 procent af dokumentationen skal suppleres med en mundtlig fremstilling. Dokumentationen skal fordeles jævnt over undervisningsforløbet og være et redskab til bedømmelse og evaluering af eleven.
Elevens arbejde med dokumentation på niveauerne E, D og C anslås til at udgøre cirka 10 procent af undervisningstiden.
Præcisering af indhold på niveau E
a. Virksomhedens omverden
Eleverne skal kunne redegøre for: