Indholdsfortegnelse
Forord
Udviklingsperspektiver for forsøgs- og udviklingsarbejde i
EUD - med særlig fokus på nyttiggørelse af FoU v/kontorchef Birgit Gotenborg, UVM
Indledende og et tilbageblik
Kig fremad
Internationale udviklingstræk og erfaringer v/Ole Briseid,
Norge
Erhvervspædagogisk forskning - erhvervspædagogisk
FoU-arbejde v/Lene Hald og Niels Warring
Lene Halds oplæg
FoU-projekternes målgruppe og
indhold
Samarbejdsrelationer
mellem uddannelsessystemer og -institutioner omkring FoU-projekter
Samarbejdsrelationer
mellem forskning og uddannelsesinstitutioner i forbindelse med FoU-projekter
FoU-projekternes tilknytning til
praksis
Krav
og forventninger til lærerkompetencerne ved deltagelse i FoU-projekter
Implementering af FoU-resultaterne
FoU-resultaternes form
Hvad skaber nyttige FoU-resultater?
Niels Warrings oplæg
Forskning
i erhvervsuddannelse og erhvervspædagogik i Danmark
Forskningens status og relevans
Forskningsnetværk
Forskningsprojekter
Afrunding
Eksempler på
igangværende forskningsprojekter
Referat fra workshop 1: Fleksible rum og arbejdsformer
1.
indlæg: Projekterfaringer om nye læringsformer - ændrede lærerkompetencer og valgfri
undervisning i de Centrale Centre v/ Lene Vestervang, EUC MIDT
Projektets formål og indhold
Skolens formål og mål som
kompetencecenter
Det Naturvidenskabelige Center
FoU-projektets erfaringer i
hovedpunkter
Ideer til bedre
implementering og udbredelse
2.
oplæg: Skoleeksempler - erhvervsbyggeriet til det 21. århundrede - ved Ole Karmark,
Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL)
Formål med FoU-projekt
Skolemiljøets betydning
Nye krav til bygninger og rum
Sammenhæng
mellem funktion, relationer og kultur - og bygninger
Erhvervsskolens særkende bør
fastholdes
Ideer til bedre
implementering og udbredelse
3.
oplæg: Modulisering og individualisering af undervisning i VVS-uddannelsen ved Benny
Wielandt, Teknisk Erhvervsskole Center, København
VVS-uddannelsens læringsrum og
-rammer
Konklusioner og
erfaringer, ideer til det videre arbejde
Forslag
til hvilke kompetencer det kunne være relevant at udvikle hos underviserne
Referat fra workshop 2: Kvalitet i kerneydelsen
1.
oplæg: Udviklingen af en model for kvalitetsregnskab v/Sonnich Jensen, Esbjerg
Handelsskole
Projektets indhold og
tilgængelighed
Fordele og ulemper ved programmet
Ændrede arbejdsgange
Etisk regnskab
Kvalitetsarbejdet
Opfyldelse af krav om
gennemsigtighed og åbenhed
Implementering og nyttiggørelse
2.
oplæg: Projekterfaringer i forbindelse med MARS - selvevaluering ud fra EFQM
Excellencemodellen v/Jeppe Carlsen, Odense Tekniske Skole
Formål, indhold og organisation
Projektets produkt og anvendelse
Implementering og udbredelse
3.
oplæg: Selvevaluering - undervisning, læring og kvalitet i dialog v/ Albert Astrup
Christensen, DEL
Hvad er
selvevaluering (projektets definition herpå)?
Erfaringen - nyttiggørelse
Forslag
til bedre FoU-implementering og erfaringsspredning - workshoppens generelle diskussion
Referat fra workshop 3: Individualisering og
fleksibilitet i læringsforløb
1.
oplæg: MAS-projektet - Folkesundhed i det rummelige uddannelsessystem v/ John Rasmussen,
Industri- og Håndværkerskolen i Nykøbing F
Baggrund for projektet
Succeskriterium og rekruttering
Struktur og forløb
Resultater af forløb - for
eleverne
Eleveksempler fra forløbet
Evaluering af effekt
2.
oplæg: Faglig kommunikation for læsesvage v/ Jette Liisborg, EUC Nord
Baggrund for projektet
Målgruppe og foreløbige resultater
Opdeling i risikogrupper
Mere tid - mindre tidspres
Langsomme læsere
Elever som ikke magter at vælge
3.
oplæg: IT fra neden - SoSUikt - et fællesskab om IT og nye læringsformer v/Jan Gejel,
Social- og Sundhedsskolen i Århus
Formål og samarbejde
Mulighed for fortsat udvikling
nødvendig
Referat fra workshop 4: Elevens og skolens planlægning af
uddannelse
1.
oplæg: Webbaseret kvalitetssystem indbygget i den lokale undervisningsplan v/ Annette
Bondesen, Aarhus Købmandsskole
Kort
beskrivelse/gennemgang af indholdet i projektet
Formål med projektet
Målgrupper for projektet
Om systemets anvendelse og opbygning
Intern implementering
Ekstern implementering
2.
oplæg: Elevens personlige uddannelsesplan og portfolio v/ Kirsten Pedersen, Aarhus
tekniske Skole
Projektets formål
Indhold i udviklingsprojektet
Erfaringer med implementering
og udbredelse
Ideer til
en bedre implementering og udbredelse af erfaringer
Diskussionen efter de to indlæg
Referat fra workshop 5: Vejledningens betydning for
integration af to-kulturelle i uddannelse og erhverv
1.
oplæg: Multikulturel vejledning v/ Per Straarup Søndergaard
Problemfelter i multikulturel
vejledning
Baggrund for projektet
Vejledernes dilemma
Konstruktivistisk vejledning
Vejledernes kulturelle
kompetencer skal styrkes
Spredning af projektet
2.
oplæg: Udvidet vejledningsindsats på grundforløbet i sosu-uddannelserne v/ Inge-Lise
Bagge og Susanne Thomsen, Social- og Sundhedsskolen i Odense
Projektets baggrund
Temadag som indledning
Samarbejdet mellem elever og lærere
Interviewundersøgelse blandt elever
Kontakt til forældre
Kontakt til praktiksted
Elementer i en udvidet
vejledningsindsats
Spredning af projektet
3.
oplæg: Lokale netværk i vejledning/integration af unge flygtninge/indvandrere v/ Karen
Krog, Esbjerg Handelsskole
Projektets målgruppe
Netværkets sammensætning og
arbejde
Screening og visitering
Spredning af projektet
Referat fra workshop 6: Vigtige pejlemærker for
det fremtidige arbejde med skole-virksomhedssamspillet
Workshopleders
oplæg om skole-virksomhedssamspillet v/ Charlotte Bjerre, DEL
Interviewundersøgelse
Hvordan kan
vi komme videre med skole-virksomhedssamspillet?
1.
oplæg: Projekterfaringer v/ Hans Jørgen Kirk,TietgenSkolen, Odense
Erfaringer med
implementeringen og udbredelse
Ideer til bedre implementering
2.
oplæg: Projekterfaringer v/ Hans Koch og Søren Lundsgaard, Københavns tekniske Skole
Erfaringer med
implementering og udbredelse af Praktikum
Ideer til
bedre implementering og udbredelse af FoU-arbejdet
Supplerende bemærkninger
Spørgsmål og svar til Praktikum
Opsamling
Hvordan implementere FoU?
Referat fra workshop 7: Lærere og mellemledere - kan de blive
bedre?
1.
Oplæg: Helhedsvurdering - om erfaringer med praksislæring v/ Eva Teglgaard Vikkelsø,
Slagteriskolen i Roskilde
Hvad skal der
til for at et FoU-projekt kan implementeres?
Hvordan skabes der ejerskab
til projektet?
Er
der nogen ligefrem proportionalitet mellem ressourcer og vellykket FoU-arbejde?
Debat/bemærkninger
2.
Oplæg: Strategisk og systematisk udvikling af lærerkompetencer v/ Jette Strøger
Schmidt, Teknisk Erhvervsskole Center, København
Projektets organisering og formål
Projektets succeskriterier
Forsøgs- og
udviklingsarbejdet forløb i flere faser.
Hvordan arbejdede lærerne i
praksis?
Lederens rolle
Hvad kom der så ud af det?
Debat/bemærkninger
3.
Oplæg: Kortlægning af værktøjer til kontaktlærerfunktionen v/ Else Krog, Horsens
Handelsskole
Hvilke
erfaringer har vi med implementering og udbredelse?
Ideer
til bedre implementering og udbredelse af erfaringer fra FoU-arbejde
Debat/bemærkninger
Referat fra workshop 8: Internationalisering og praktik I
udlandet
1.
oplæg: Implementering af praktik i udlandet på de grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser v/Elsebeth Nielsen og Pia Ohnemus, Social- og Sundhedsskolen i Århus
Forankring
Formidling
2.
oplæg: Kulturkarrusellen v/ Bente Skipper, EUC Nordvestsjælland
Diskussionstemaer
Referat fra workshop 9: Nye prøve- og evalueringsformer
1.
oplæg: Projektorganiseret svendeprøve v/ Poul Arne Callesen, EUC Vest, Esbjerg
Hovedpointer i forsøgs-
og udviklingsarbejdet
Målsætning
Faktorer for vellykket projekt
Implementering og udbredelse af
projektet
Spørgsmål og svar
2.
oplæg: Casebaserede prøver i grundfag på hg v/ Merete Helmers, Niels Brock
Hovedpointer
Spørgsmål til afklaring
Lille interesse på andre
skoler og hos elever
Erfaringer med implementering
og udbredelse
Forhold der
har været med til at forbedre implementeringen
Ideer til større udbredelse?
Spørgsmål og svar
3.
oplæg: IT i eksamen på HTX, matematik B v/ Søren P. Nørgaard, Teknisk gymnasium Skive
Hovedpointer
Formål med forsøget
Prøvens form
Nye roller for elever og for lærere
Udbredelsen af eksamensformen
Eksamensresultaterne
Andre effekter af forsøget
Generelt for workshoppen
Referat fra workshop 10: Skolesamarbejde og
lokale netværk
1.
oplæg: Pro-Erhverv kontaktnetværk Odense og omegn v/ Poul Andy Andersen, Odense Tekniske
Skole
Baggrund og idé
Netværkets sammensætning
Samarbejde og målgruppe
Formålet med kontaktnetværket
Anbefalinger til netværkssamarbejde
Pointer til
iværksættelse af lokale netværk
2. oplæg:
EduCityDanmark v/ Palle Damkjær, EUC Nord.
Projektets baggrund og formål
Projektets fokus
Projektpartnere og forsøg
Fleksibel læring
Implementering og nyttiggørelse
3.
oplæg: Region Nord skolesamarbejdet om FoU v/ Jørgen Thomsen, Nordvestjysk
Uddannelsescenter. Repræsentant i Den Nordregionale styregruppe.
Skolesamarbejdets
start, sammensætning og praksis
Organisering og proces
Implementering og resultater
Anbefalingerne
i forbindelse med samarbejde om udviklingsprojekter
Evaluering af konferencen
Indledning
Resultatet af evalueringen
Sammenfaldende kategorier
Kategorier - positive
Kategorier - negative
Opsummering af evalueringens
resultater
Fremtiden
Bilag

Denne side indgår i publikationen "FoU-konference 2002" som
indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2002
|