Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Evaluering af konferencen





Indledning

Som opfølgning på FoU-konferencen 2002 i Odense har Undervisningsministeriet valgt at foretage en evaluering af selve dagen. Det overordnede mål med evalueringen var at pejle sig ind på deltagernes holdning til afholdelse af en sådan konference, samt at få konkret respons på arrangementet.

Den evalueringsmetode, som vi har benyttet i forbindelse med denne konferencen, er utraditionel i forhold til de sædvanlige metoder til brug i evalueringsøjemed. Deltagerne fik mulighed for at give en positiv og/eller en negativ tilkendegivelse. Tilkendegivelserne skulle skrives på en grøn (positiv tilkendegivelse) og en rød (negativ tilkendegivelse) post-it, som så skulle placeres på bordet foran deltageren.

Begrundelsen for denne utraditionelle evalueringsmetode er, at Undervisningsministeriet ønskede at få mange reaktioner fra deltagerne på konferencen - og det lykkedes med denne metode, som var ny for de fleste af deltagerne. Metoden, hvor deltagerne selv kunne bestemme, hvilke ting de ville fremhæve som positive henholdsvis negative, er udtryk for målsætningen med evalueringen, nemlig et ønske fra Undervisningsministeriet om at kunne forholde sig til deltagernes umiddelbare mening om konferencen. Og at svarprocenten er langt højere ved denne metode, end ved et traditionelt spørgeskema.

Resultatet af evalueringen

Vi modtog 53 røde og 97 grønne kommentarer. Da nogle af de registrerede post-it indeholdt 2 eller flere tilkendegivelser, har vi i alt modtaget 61 negative tilkendegivelser og 183 positive tilkendegivelser. Der deltog i alt 170 personer, hvis der bliver set bort fra de konferenceansvarlige.

Vi har valgt at inddele samtlige tilbagemeldinger i kategorier. Kategorierne er i nogle tilfælde sammenfaldende. Det vil sige, at vi har valgt 8 kategorier til at dække de positive tilkendegivelser og 9 kategorier til at dække de negative tilkendegivelser. Vi har valgt at slå gennemgangen af de kategorier, der var ens, sammen, for at give et mere retvisende billede af kategorierne (parenteserne oplyser om antallet af tilkendegivelser).

Sammenfaldende kategorier

Kategorien "Oplæg i salen før middag" havde en meget stor repræsentation af positive tilkendegivelser (29) i forhold til de negative (4). De positive tilkendegivelser går mest på oplægget fra Ole Briseid, mens de negative tilkendegivelser spænder over, at folk enten ikke brød sig om oplægsholderne eller indholdet af deres oplæg. Kategorien "Oplæg i salen efter middag" havde knap så stor repræsentation af positive tilkendegivelser (20) i forhold til de negative (5). I de positive tilkendegivelser indikeres det, at oplæggene var gode til at sætte ting i perspektiv, ligesom afrundingen virkede stærkt. De negative tilkendegivelser forholder sig næsten entydigt til oplægget fra Niels Warring, som efter nogles smag var for intetsigende.

Kategorien "Indholdet af de enkelte workshops" spænder vidt. De positive tilkendegivelser (32) er igen i overtal i forhold til de negative (10). Ved at benytte workshop lykkes det at få "kød" på FoU-projekterne, ligesom de bliver betegnet som relevante og informationsgivende. Problemet, som bliver fremhævet i denne kategori, er, at en del af deltagerne oplever, at temaet for konferencen ikke blev formidlet ud i de enkelte workshops.

I kategorien "De fysiske faciliteter" bliver det fremhævet, at Odense Congress Center danner nogle OK rammer for konferencen, ligesom maden var særdeles god. Det bliver fremhævet, at der var for varmt i plenumsalen, hvilket også er påtalt over for Odense Congress Center, som efterfølgende har sat en forbedringsindsats ind, da vi ikke var de eneste, der klagede over temperaturen.

Kategorier - positive

"Konferencens gennemførelse/tilrettelæggelse og generel holdning" er den største kategori af alle (58). Indholdet af denne kategori er primært en tilkendegivelse over for arrangørerne om, at de har gjort et godt stykke arbejde. Udsagn var fx "God konference" og "God, bred konference".

Kategorien "Valg af tema" dækker over, at få deltagere har påpeget, at temaets fokus er positivt i forhold til at flytte fokus væk fra de enkelte projekter og over på formidling og implementering. Kategorien står lidt i kontrast til de negative udmeldinger i kategorien "indholdet af de enkelte workshops".

"Erfaringsudveksling/netværk" spreder sig over mange ting. Primært fremhæves muligheden for at kunne tale FoU på tværs af skoler og skoleformer. Muligheden for netværksdannelse fremhæves ligeledes."Forlængelse af konferencen/gentagelse" er der 9, som foreslår, og som det fremgår af afsnittet "Fremtiden", får de deres ønske opfyldt.

Kategorier - negative

Kategorien "For presset tidsmæssig" indikerer, at god tid er en mangelvare. To pointer blev i den kategori trukket frem, nemlig at der var for lidt tid til at "netværke", og at man, ved at skære ned i antallet af plenumoplæg, kunne få mere tid til workshops. "Antal oplæg i workshops" siger med al tydelighed, at 3 oplæg i én workshop flere steder har været for meget. To oplæg pr workshop havde givet mere tid til debat og fordybelse efter deltagernes opfattelse.

Kategorien "For lidt tid til dialog i workshops" følger i tråd med den forrige kategori. Kategorien er den største af de negative og indeholder primært et ønske fra deltagerne om at få mere tid til dialog og fordybelse i de enkelte workshops."For lidt tid til oplægsholderne i workshops" er primært et ønske fra enkelte oplægsholdere om at få mere tid til oplæggene, og at det er anstrengende at gentage en workshop på den samme dag. .Enkelte har følt, at konferencen ikke har fået inddraget alle skoleformer tilstrækkeligt i henholdsvis oplæg og grupper, hvilket kommer til udtryk i kategorien "Fordeling af skoleformer i workshops"

Opsummering af evalueringens resultater

Af de positiv reaktioner ses det i figur 2, at der er 32%, der er særdeles tilfredse med gennemførelsen af konferencen. Vi tager dette som et udtryk for to ting. Det mest oplagte er, at deltagerne synes, at konferencen var godt arrangeret, hvilket vi er meget glade for. Desuden opfatter vi det også som en tilkendegivelse af, at der på skolerne har været en efterspørgsel efter en måde at mødes på de projektansvarlige imellem. Dette ses også ud fra de to andre kategorier, som går på henholdsvis erfaringsudveksling og ønske om en gentagelse af konferencen (se desuden afsnittet Fremtiden).

Indhold og tema er også i nogen grad blevet fremhævet som positivt. "Indholdet af de enkelte workshops" er den næststørste med 17% eller 32 af de positive tilkendegivelser, men er til gengæld modsvaret i de negative tilkendegivelser, hvor 16% (10) af de negative tilkendegivelser, går på det samme (se figur 1, 2, 3 og 4). Kategorierne "Oplæg i salen før og efter middag" har ligeledes været et af de punkter, som har scoret relativt højt både som en positiv og som en negativ tilkendegivelse. Det er vores opfattelse, at en del af tilkendegivelserne går på, om man er enig eller uenig med indholdet af oplæggene, hvilket gør det en smule svært at forholde sig til. Omvendt mener vi også, at en del af de negative bemærkninger relaterer til, om oplæggene har været i stand til at holde sig til temaet eller ej.

Fremtiden

Det viser sig, at der har været en stor efterspørgsel efter muligheden for på tværs af skoler og skolesystemer at kunne mødes og udveksle ideer og drøfte, hvordan skolerne endnu bedre kan udnytte egne og andres erfaringer fra Forsøgs- og Udviklingsprojekter. Konsekvensen af dette er, at Undervisningsministeriet har valgt på skriftlige og mundtlige opfordringer fra konferencens deltagere at afholde en ny konference i dagene den 12.-13. november 2003 på Odense Congress Center.

Temaet for konference vil fastlagt inden sommerferien 2003. Vi har med udgangspunkt i bl.a. denne evaluering valgt at give mere tid til konferencen i 2003, så deltagerne får bedre mulighed for at fordybe sig i de enkelte workshops, får mulighed for at vælge flere workshops og generelt får mere tid til at netværke. Konferencen vil desuden blive mere deltagerorienteret. Således vil deltagerne kunne få indflydelse på tema og indhold af konferencen som helhed, men i særdeleshed på de enkelte workshops.

På de følgende sider er resultatet af evalueringen visualiseret i fire diagrammer.

[Billede: Her ses figur 1, som viser fordelingen af antal positive tilkendegivelser fordelt på kategorier.]

Figur 1:
Fordeling af antal positive tilkendegivelser fordelt på kategorier

 

[Billede: Her ses figur 2, som viser fordelingen af antal positive tilkendegivelser fordelt på kategorier.]

Figur 2:
Fordeling af antal positive tilkendegivelser fordelt på kategorier

 

[Billede: Her ses figur 3, som viser fordelingen af antal positive tilkendegivelser fordelt på kategorier.]

Figur 3:
Fordeling af antal positive tilkendegivelser fordelt på kategorier

 

[Billede: Her ses figur 4, som viser fordelingen af antal positive tilkendegivelser fordelt på kategorier.]

Figur 4:
Fordeling af antal positive tilkendegivelser fordelt på kategorier

 


Denne side indgår i publikationen "FoU-konference 2002" som kapitel 14 af 14
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top