![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Referat fra workshop 10: Skolesamarbejde og lokale netværk
Projektet går tilbage til 1993, hvor produktionsskolen og teknisk skole kunne samarbejde om elever. Produktionsskoleelever til teknisk skole og frafald fra teknisk skole vejledes til produktionsskolen. En gensidig interesse fra de to skoler. Netværket på Fyn startede under uddannelse til alle og målsætningen om, at en så stor %-del som muligt skulle gennemføre en ungdomsuddannelse. Bygger på ideen om sammenhæng og rummelighed i ungdomsuddannelserne. Pro-Erhverv står for samspil mellem produktionsskoler og erhvervsskoler, at der bygges bro mellem de enkelte institutioner. Der er indgået et formaliseret samarbejde mellem de instanser i kommunen/lokalområdet, som har indflydelse på og medvirker til, at de unge kan gennemføre en kompetencegivende ungdomsuddannelse. Netværkets sammensætningPro-Erhverv netværksgruppen består af ledelsesrepræsentanter fra produktionsskoler, erhvervsskoler på Fyn, desuden er etableret en arbejdsgruppe med lærer- og vejlederrepræsentanter fra nogle af de to skoleformer. Kontaktnetværket Odense er repræsenteret ved Elsesminde Odense Produktionshøjskole, Erhvervsskolerne i Odense Kommune, Kultur- og socialforvaltningen, Børn- og Ungeforvaltningen og Ungdomsskolerne i Odense Kommune. Samarbejde og målgruppeSamarbejdet bygger på gensidig tillid og sikrer optimalt udbytte af vejledningsindsatsen og af de enkelte samarbejdspartners økonomiske rammer for at nå målet. Målgruppen er elever mellem 16 og 25 år, hvor fastholdelse af valg - hvor det at træffe et valg er vanskelig, og hvor det at starte og gennemføre en uddannelse er svært. Pro-Erhverv har i dag 2 formål:
Resultatet af dette arbejde har vist, at produktionsskolerne udskriver færre elever til ledighed og flere til erhvervsskolerne. Formålet med kontaktnetværketFormålet med kontaktnetværket er: Igennem et øget skolesamarbejde at få de "skjulte" ressourcer frem som ordinære ressourcer i uddannelsessystemet, således at de bliver til gavn for de elever, som har et særligt behov for støtte. Igennem et mere informativt skolesamarbejde at støtte eleverne fra de to skolesystemer til at se de gensidige muligheder i et Pro-Erhverv forløb. Samspillet mellem vejledningsfaglige udvalg og Pro-Erhverv er vigtig i forhold til den udvidede vejledning. Også det regionale arbejdsmarkedsråd, kommunens vejledere og lokaludvalgene er koblet på netværkssamarbejdet. Anbefalinger til netværkssamarbejde
Pro-Erhverv har også en website, hvor der er mulighed for at finde yderligere informationer: http://www.pro-erhverv.dk/. 2. oplæg: EduCityDanmark v/ Palle Damkjær, EUC Nord. Projektets baggrund og formålProjektet er forløbet over 2 år og er afsluttet og afrapporteret. Projektet er foregået i kursuscentret, der beskæftiger sig med voksen- og efteruddannelse og i et tæt samspil med erhvervslivet. Projektets overordnede formål var på efteruddannelsesfronten at udvikle og afprøve konceptet "Fleksibel læring" via en dansk, virtuel uddannelsesby, hvor læring i virtuelle miljøer er omdrejningspunktet. Projektet blev aktuelt, fordi erhvervsliv og kursister stillede krav om mere fleksibilitet og læringsformer i efteruddannelser, der gav mulighed for mere dynamik og for at flytte undervisningen til virksomheden. Visionen er derfor, at efteruddannelse af medarbejdere i fremtiden, så vidt muligt, finder sted på virksomhedens præmisser ("Education on demand"). Kursusforløb gennemføres, når kursisten vil, hvor kursisten vil, og i det tempo kursisten foretrækker. Desuden er baggrunden for projektet, at for 360.000 HK-ansatte er situationen den, at beskæftigelsesmulighederne begrænses drastisk i fremtiden, hvis de ikke tilegner sig nye færdigheder, kvalifikationer og kompetencer på e-området, og andre grupper på arbejdsmarkedet vil hurtigt komme i samme situation. Projektets fokusEduCityDanmark har fokus på:
Grenaa Handelsskole, HK Danmark og Runemedia. Der var uddannelsesforsøg i følgende emner: IT, økonomistyring, netbank og netbudget, engelsk, tysk, logistik og e-handel. 10 virksomheder, 651 kursister og 50 undervisere deltog i udviklingsarbejdet. Fleksibel læringFleksibel læring skabes via en dynamisk kombination af:
Der gav store problemer i gennemførelsen at finde forholdet mellem klasseundervisning, workshop og fjernundervisning. Fjernundervisning er ikke så enkel at have med at gøre, det er vigtigt at følge kundens behov. Eksempelvis er administrativt personale meget til fjernundervisning, hvorimod officerer i forsvaret er til klasseundervisning og kun lidt fjernundervisning. Implementering og nyttiggørelseProjektet er formidlet gennem: Seminarer, artikler, foldere og hjemmesiden. Desuden har projektet haft glæde af samarbejde med andre udviklingsprojekter: Aalborg Universitet ViLL-projektet, SeniorCityDanmark, Det Digitale Nordjylland, Metal-Supply mål 2 og 3, VUR-Icon, Workinfuture, NewWorkingWorld. Konceptet er afprøvet i 10 navngivne virksomheder i forbindelse med projektet, men det er desuden blevet brugt som grundlag for kurser i mange andre virksomheder, som har været indstillet på at afprøve nye læringsformer i forbindelse med efteruddannelse af deres medarbejdere. Desuden er projektets resultater via netværk blevet udbredt til andre uddannelsesinstitutioner, således at op mod en halv snes handels- og tekniske skoler samt private kursusudbydere benytter konceptet i dag. EduCityDanmark har en hjemmeside, hvor det er muligt at finde yderligere information: www.educitydanmark.dk 3. oplæg: Region Nord skolesamarbejdet om FoU v/ Jørgen Thomsen, Nordvestjysk Uddannelsescenter. Repræsentant i Den Nordregionale styregruppe. Skolesamarbejdets start, sammensætning og praksisNordregionens FoU-organisation er startet i februar 1999 og er en målrettet indsats om udviklingssamarbejde. Arbejdet er organiseret med en styregruppe, som består af ledelsesrepræsentanter fra de 9 deltagende skoler. Styregruppen udarbejder en plan for indsatsområder. Styregruppen refererer direkte til Regionsrådet med uddelegeret kompetence til at forestå alle vinkler i FoU-arbejdet. De 9 deltagende skoler er: EUC-Nord, Aalborg tekniske skole, Erhvervsskolerne i Års, EUC MIDT, Skive Tekniske Skole, Skjern Tekniske Skole, Holstebro Tekniske Skole, Struer Erhvervsskole og Nordvestjysk Uddannelsescenter. På de enkelte projekter etableres projektgrupper, hvor også en ledelsesrepræsentant fra styregruppen deltagere. Det er vigtigt, at ledelsen viser et engagement og ejerskab i projekterne. Styregruppen har været præget af engagement og handlingsdygtighed i et konstruktivt samarbejde med DEL Nord. Her har det vist sig, at samme konsulent er en styrke. En erfaring med arbejdet i Nordregionen er, at det er en god idé ikke at have for mange projekter i gang på samme tid. Det kan være problematisk at bevare overblikket. De juridiske aspekter for netværket er løst ved, at skolerne er bundet op på, at hvis de ikke møder op på Nordregionens møder, kan den pågældende skole blive udelukket fra et konkret projekt, hvilket er praktiseret et par gange. Disse regler har samarbejdet været nødt til at stille op, for at alle skal føle sig forpligtet i projekterne. Organisering og procesEt eksempel kan være et nyt projekt, Nordregionens FoU-samarbejde lige har fået bevilget, nemlig "Landsbyskolen", som er et projekt, hvor mindre skoler kan etablere værksteder, hvor undervisning kan foregå for både grundforløb og hovedforløb. Projektet får følgende forløb:
På Nordregionens hjemmeside er det muligt at søge yderligere information om projektet: www.Nordregionen.dk. Referent: Merete Stang, Selandia-CEU Slagelse, fagkonsulent i Undervisningsministeriet
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |