Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Internationale udviklingstræk og erfaringer v/Ole Briseid, Norge





Ole Briseids oplæg er kun tilgængeligt i form af de overheadplancher, Briseid viste under oplægget. Plancherne er tilknyttet nærværende Internetpublikation.

A. Internationale træk

1. Organisering

 
I skole
 

 

 
Vekseluddannelse
  

 

 
Skole ® Virksomhet
  


Hovedtrend: Mange land på leting

2. Grenser I Bevegelse

  • Tidspunkt for påbegynnelse forskyves
  • Tidspunkt for spesialisering forskyves
  • Grensene mellem erhvervsuddannelser Og gymnasiale uddannelser bliver uklare
  • Grensene folkeskoleuUngdomsuddannelser mer uklare
  • Grensene mellem erhvervsfaglige ungdomsuddannelser og videregående uddannelser mer uklare
2 år videregående uddannelse
    
2-3 år erhvervsfaglig ungdomsuddannelse
 


3. Innholdet Bredere, Mer Generelt Og Mer "Grunnfjell"

  • Yrkespraktik og yrkesteori
  • Mer "Basic Skills"

[Billede: Her ses, en cirkel med teksten "Arbejdsliv og samfunn i dynamisk endring".]

Hvilke kompetanser i erhvervsuddannelserne for å møte udfordringen?

  1. Bedre adgang fra erhvervs-e uddannelserne til videre- gående uddannelser

  2. Kamp om eleverne

  3. Nye undervisningsmetoder

  4. Livslang læring som over ordnet prinsipp

B. Utviklingsarbeid i Norge

Kontekst

 
2 år i skole
 

 
2 år i virksomhet (lærling)
  

[Billede: Her ses en cirkel med teksten "kombinerte skoler (gymnasiale og erhvervsfaglige under samme tag)".]

Amtene har ansvar for ungdomsuddannelsene - også for kvalitet og utvikling

3. Hovedmodeller

1. Sentralstyrt modell à 1980 ("Alt det gode kommer ovenfra")

  • Strukturendringer
  • Innholdmessige og faglige endringer

[Billede: Her ses,  lokalstyrt modell à 1990 ("La de tusen blomster bomstre").]

2. Lokalstyrt modell à 1990 ("La de tusen blomster bomstre")

  • Få eller ingen føringer fra sentralt nivå
  • Det ene temaet like godt som det andre. ("Skovlen vet best")
  • Noen sentrale "stimulansemidler" tildelt på kvalitativt grunnlag. Ellers ressurser fra amtene
  • Publikasjoner og konferanser for å spre gode erfaringer ("Best Practice")

3. Kombinasjonsmodeller à 2002

A. Strukturendringer

[Billede: Her ses kombinationsmodel A. Strukturendringer.]
            

B. Pedagogiske endringer

[Billede: Her ses kombinationsmodel B. Pedagogiske endringer.]

Sentrale retningslinjer

  1. Fokus på pedagogikkens kjerneutfordring
  2. Skolens ledelse skal ta ansvar og forpliktes
  3. Elevene skal delta aktivt i styring og implementering
  4. Amtene skal ta ansvar for at
    - alle skoler deltar
    - skolene får hjelp og støtte
  5. Synergi utviklingsarbeid ® etter utdanning ® annen støtte
  6. Utnytte de ordinære rammebetingelsene så langt som mulig:
    - tid
    - penger
    - heterogene "klasser", "grupper"

 


Denne side indgår i publikationen "FoU-konference 2002" som kapitel 2 af 14
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top