INDHOLDSFORTEGNELSE
FORORD
Indledning
Kapitel 1: Nye udfordringer til fagligheden
Udfordringen
Uddannelsessystemets lod i
udfordringen
Faglighed - forsøg på en
begrebsafklaring
Presset på fagligheden på
systemniveau
Kapitel 2: Faglighed i videnssamfundet - set i historisk perspektiv
Skolen og livet
Artes Liberales og realfag
Helhed og mangfoldighed
IT i uddannelserne
Videns- og netværkssamfundet
Dybde og bredde
Magisterfagenes funktion
Kapitel 3: Det danske uddannelsessystems faglighed set i et
internationalt perspektiv
Fire dimensioner i den
internationale påvirkning
En dansk faglighed
Faglighed under international
påvirkning
På vej mod en
"adaptiv" faglighed
Kampen om uddannelsessystemets
faglighed
Det globale versus det nationale
Central versus decentral
Tolkningsgrundlag og
strategi for faglig udvikling
Kapitel 4: Faglighed i de videregående uddannelser
En rummelig faglighed
Faglighed og de studerendes valg
Uddannelse mellem frihed og ansvar
Faglighed og nye udbudsformer
Faglighed på de videregående
uddannelser
Begrebet kernefaglighed
Kernefaglighed
mellem vilkårlighed og essenstænkning
To traditioner
Kernefaglighed på
forskellige former for uddannelse
Projektfaglighed/problemorienteret
læring og systemfaglighed
Afslutning
Bilag
Per Fibæk Laursen: Fagligheden i de videregående uddannelser
Svein Sjøberg: Naturfag for en ny tid? Noen tanker om naturfag og
faglighet
Ulrich Thostrup: Om fag og faglighed i sygeplejerskeuddannelsen
Gert Fosgerau: Faglighed i læreruddannelsen - læreruddannelsens
faglighed
Knut Conradsen: Studiestartskrav til en moderne ingeniøruddannelse
Peter Harder: Nogle betragtninger om begrebet "kernefaglighed"
Karen Sjørup: Hvad er kernefagligheden i tværfaglighed?
Finn Hauberg Mortensen: Kernen i dansk
Summary in English
Denne side indgår i
publikationen "Uddannelses redegørelse 2000" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000 |