Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE





FORORD

Indledning

Kapitel 1: Nye udfordringer til fagligheden
Udfordringen
Uddannelsessystemets lod i udfordringen
Faglighed - forsøg på en begrebsafklaring
Presset på fagligheden på systemniveau

Kapitel 2: Faglighed i videnssamfundet - set i historisk perspektiv
Skolen og livet
Artes Liberales og realfag
Helhed og mangfoldighed
IT i uddannelserne
Videns- og netværkssamfundet
Dybde og bredde
Magisterfagenes funktion

Kapitel 3: Det danske uddannelsessystems faglighed set i et internationalt perspektiv
Fire dimensioner i den internationale påvirkning
En dansk faglighed
Faglighed under international påvirkning
På vej mod en "adaptiv" faglighed
Kampen om uddannelsessystemets faglighed
Det globale versus det nationale
Central versus decentral
Tolkningsgrundlag og strategi for faglig udvikling

Kapitel 4: Faglighed i de videregående uddannelser
En rummelig faglighed
Faglighed og de studerendes valg
Uddannelse mellem frihed og ansvar
Faglighed og nye udbudsformer
Faglighed på de videregående uddannelser
Begrebet kernefaglighed
Kernefaglighed mellem vilkårlighed og essenstænkning
To traditioner
Kernefaglighed på forskellige former for uddannelse
Projektfaglighed/problemorienteret læring og systemfaglighed
Afslutning

Bilag

Per Fibæk Laursen: Fagligheden i de videregående uddannelser
Svein Sjøberg: Naturfag for en ny tid? Noen tanker om naturfag og faglighet
Ulrich Thostrup: Om fag og faglighed i sygeplejerskeuddannelsen
Gert Fosgerau: Faglighed i læreruddannelsen - læreruddannelsens faglighed
Knut Conradsen: Studiestartskrav til en moderne ingeniøruddannelse
Peter Harder: Nogle betragtninger om begrebet "kernefaglighed"
Karen Sjørup: Hvad er kernefagligheden i tværfaglighed?
Finn Hauberg Mortensen: Kernen i dansk

Summary in English

Denne side indgår i publikationen "Uddannelses redegørelse 2000" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top