Undervisningsministeriet

Læsning i fagene

Forfatterens formål med at skrive teksten

Hvad?

Eleven overvejer forfatterens formål med at skrive teksten. Er det for eksempel en historisk beretning, hvor læseren skal følge forskellige begivenheder, eller er det en diskussion, hvor læseren skal lægge mærke til synspunkter og argumenter?

Hvordan?

Forfatterens formål

Læseren overblikslæser og danner sig et indtryk af forfatterens formål med at skrive teksten.

I teksteksemplet til højre kan eleven ved at se på overskrifter, underoverskrifter og illustrationer hurtigt få en fornemmelse af, at teksten er en beskrivelse af fugle og til sidst en instruktion i, hvordan man bygger en fuglekasse. I nogle tekster må eleven skimme et afsnit eller to, før han eller hun kan danne sig et indtryk af forfatterens hensigt.

Hvorfor?

Hvis eleven tænker over forfatterens formål med at skrive teksten, vil det støtte elevens målrettede læsning. Det vil give eleven en idé om, hvad der er værd at lægge mærke til under læsning: "Her kommer en beskrivelse af fugle, der bor i skoven ... hvordan mon skovens fugle er?" "Hvad går instruktionen ud på, hvilke materialer skal jeg bruge, hvad er min fremgangsmåde?" Eleven udnytter på denne måde sin viden om, at indholdet i tekster kan struktureres på forskellig måde, alt efter hvad forfatteren har ønsket at formidle om emnet.

For at bruge denne viden strategisk, skal eleverne vide, at tekster er forskellige. Der er nogle grundlæggende teksttyper, som de i løbet af mellemtrinnet skal lære at kende.


Eksempel

I dansk i 7. klasse arbejder eleverne med emnet kriminalitet og straf. Læreren hjælper en gruppe med at tage afsæt i deres viden om diskuterende tekster. Eleverne kender til forskellige teksttyper i forvejen.

Denne side indgår i publikationen "Læsning i fagene" © Undervisningsministeriet 2011