Undervisningsministeriet

Læsning i fagene

Læseformål

Hvad?

Eleven gør sig klart, hvad formålet er med at læse teksten. Eleven gør sig klart, hvad han eller hun skal bruge teksten til.

Hvordan?

Læreren kan fortælle eleverne, hvad formålet er med at læse en bestemt tekst. Læseformålet skal være så konkret, at det hjælper eleverne med at afgøre, hvad der er vigtigt at lægge mærke til: "I skal læse, så I bagefter er klar til at diskutere tre årsager til, at 2. verdenskrig brød ud". Eleverne kan også selv formulere et læseformål ved at stille spørgsmål: "Hvad arbejder vi med i faget for tiden? Hvad siger min lærer, at vi skal lære noget om? Hvad ser det ud til, at teksten er ude på at fortælle mig? Hvad er forfatterens formål med at skrive teksten? Vil forfatteren beskrive noget eller berette om noget? Hvad har jeg lært om emnet indtil nu? Hvad vil jeg finde ud af med denne tekst?"

Hvorfor?

Når eleverne skal sætte sig ind i et nyt emne, findes der masser af information om det konkrete emne, og den enkelte tekst er fyldt med detaljerede oplysninger. Det er derfor vigtigt, at eleverne kan fokusere på det vigtige og hurtigt læse hen over det, som er mindre vigtigt eller måske irrelevant. Et konkret læseformål hjælper eleverne med at styre og regulere læsningen. Læseformålet gør det tydeligt for dem, hvad de skal gøre sig umage for at forstå, hvad de skal lægge mærke til, og hvad de kan springe over eller bare løseligt forstå.


Eksempel

I historie i 5. klasse skal eleverne i gang med at arbejde med emnet Kalmarunionen. Læreren introducerer emnet og læseformålet til den første tekst.

Denne side indgår i publikationen "Læsning i fagene" © Undervisningsministeriet 2011