Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole - fokus på den sproglige udvikling mellemstykke Uvm logo

Til forsiden

Indholdsfortegnelse

Forord

Indledning

Artikler:



Pædagogisk kontinuitet mellem børnehave, skole og fritidsinstitution

Daniela Cecchin, pædagog og cand.psych.,
pædagogisk udviklingskonsulent i BUPL



Samarbejde om læreplaner i dagtilbud og fælles mål for børnehaveklassen

Kirsten Rasmussen, lektor ved Jysk Center for Videregående Uddannelser i Århus



Sprogudvikling i dagtilbud og skole – hvor er der brug for en særlig indsats for tosprogede børn?

Anne Holmen, professor, ph.d. ved Institut for Pædagogisk Antropologi, Danmarks Pædagogiske Universitet



Hvad er god overleveringspraksis ved tosprogede børns skolestart?

Jette Løntoft, sprogvejleder og forfatter




Eksempelkatalog:

Samarbejde om tosprogede børns overgange i Københavns kommune

Tove Larsen, afdelingsleder, Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune


En fælles formuleret skolestart i Aalborg Kommune

Konsulent for § 4a, Ketty Bruun, Ålborg Kommune


Er det svært at starte i skole i Odense, når man ikke har dansk som modersmål?

Merethe Daugaard, afdelingsleder, § 4a. sprogstøtte i Odense Kommune


Tosprogede børns overgang fra daginstitution til skole i Århus Kommune – overgangsskema om sprogudvikling

Lise-Lotte Krusell, sektionsleder Børn og Unge, Videncenter for Integration og Sprogstøtte i Århus Kommune

Forældresamarbejdets vigtige placering i overgangen fra dagtilbud til skole

Susanne Hamburg, institutionsleder, Børnehaven Spiren i Brabrand

Sprogvejlederens rolle i Ringkøbing Kommune – fra tosproget børnehavebarn til tosproget skolebarn

Anne Ern, sprogvejleder og konsulent, Ringkøbing Kommune

Førskoleklassen i Skive Kommune

Af Lena Thorsted og Berit Kjølhede, sprogpædagoger, børnehaveklasseledere i Førskoleklassen, Skive Kommune




Litteraturliste

Indholdsfortegnelse

Printervenlig udgave (pdf )

Kolofon


Undervisningsministeriets temahæfteserie