Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Projektets forord
  

Indledning
  

Kapitel 1: Kvalificering af voksenundervisere

1.1.

Professionalisering – teori, praksis og uddannelseskultur

1.2.

Voksenunderviserprofilen

1.3.

Kvalificering af voksenundervisere

1.4.

Sammenfatning
  

Kapitel 2: Rationalitet, det kommunikative og den kritiske refleksion

Det instrumentelle og det kommunikative

Den kritiske refleksion
  

Kapitel 3: Undersøgelsens metode

3.1.

De udvalgte forløb

3.2.

Dataindsamlingen

3.3.

Interviewet

3.4.

Svarvillighed og svarevne

3.5.

Analyse af datamaterialet
  

Kapitel 4: AVG-forløb

4.1.

Forløbet

4.2.

Deltagerforudsætninger

4.3.

Hvad har de lært?

4.4.

Hvad har skabt forandringen?

4.5.

Implementering

4.6.

Sammenfatning
  

Kapitel 5: Voksenunderviseruddannelsesforløb

5.1.

Forløbet

5.2.

Deltagerforudsætninger

5.3.

Hvad har de lært?

5.4.

Hvad har skabt forandringen?

5.5.

Implementering

5.6.

Sammenfatning
  

Kapitel 6: Efteruddannelse for daghøjskoleundervisere

6.1.

Forløbet

6.2.

Deltagerforudsætninger

6.3.

Hvad har de lært?

6.4.

Hvad har skabt forandringen?

6.5.

Implementering

6.6.

Sammenfatning
  

Kapitel 7: Udviklingsprojekt ved højskole

7.1.

Forløbet

7.2.

Deltagerforudsætninger

7.3.

Hvad har de lært?

7.4.

Hvad har skabt forandringen?

7.5.

Implementering

7.6.

Sammenfatning
  

Kapitel 8: Udviklingsprojekt ved VUC

8.1.

Baggrunden for forløbet

8.2.

Udviklingsforløbet

8.3.

Hvad har lærerne lært af forløbet?

8.4.

Hvad skaber forandring?

8.5.

Barrierer for forandring

8.6.

Sammenfatning
  

Kapitel 9: Sammenfatning

9.1.

Teser om lærernes udbytte af kvalificeringen

9.2.

Teser om læringsbetingelserne

9.3.

Teser om implementering

9.4.

Perspektivering
  

Referencer
  

Summary

Theses on the Teachers’ Benefit from the Qualifying Education

Theses on the Conditions of Learning

Theses on Implementation
  

Appendiks: Kommentarer til rapporten

Peter Jarvis: Certificating Teachers of Adults: an epistemological discussion

Part 1: The Roles of the Teacher

Part 2: Learning Practical Knowledge

Part 3: Preparing Teachers of Adults

Part 4: Certification and Qualifications

Conclusion

References

Tina Bøgehave Christiansen, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere

Lisa Hougaard, Undervisningsministeriet

Erling Klinkby, forstander ved VUC

 


Denne side indgår i publikationen "Fokus på voksenlæreren" som indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2002

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top