Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Referencer





Aarkrog, V., Andersen, A. K., Harrebye, J., Matzon, E,. Nielsen, S. P. (1997). Erhvervsskolelærerne. Profil og udviklingsbehov. København: Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse.

Aarkrog, V., Wahlgren, B. (1990). Evaluering og implementering. Udvikling af en ny evalueringsmetode til evaluering af langtidseffekten af kurser for faglærere ved AMU-centrene. København: Arbejdsmarkedsstyrelsen og Danmarks Lærerhøjskole.

Andersen, V. (1996). Almenkvalificering og skolekulturer - 11. rapport fra Almenkvalificeringsprojektet. Roskilde Universitetscenter: Erhvervs- og voksenuddannelsesgruppen.

Andersen, V., Illeris, K. (1995). Når skolekulturer samarbejder - Bidrag til evaluering af voksenuddannelsespuljen. København: Arbejdsmarkedsstyrelsen og Undervisningsministeriet.

Arfwedson, G. (1994). Nyare forskning om lärare. Presentation och kritisk analys av huvudlinjer i de senaste decienniernas engelskspråkiga lärarforskning. Stockholm: HLS Förlag.

Atkinson, T., Claxton, G. (2000). The Intuitive Practitioner. On the value of not always knowing what one is doing. Buckingham/ Philadelphia: Open University Press.

Beder, H., Carrea, N. (1988). The effects of andragogical teacher training on adult students' attendance and evaluation of their teachers. I: Adult Education Quarterly, 38, side 75-87.

Bekendtgørelse om uddannelse af voksenundervisere. Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 750 af 13. september 1995.

Bencke, J., Mathiesen, A., Wahlgren, B. (1980). Gymnasiepædagogik. Rapport om erfaringer med den pædagogiske undervisning på Roskilde Universitetscenter, som knytter sig til de studerendes gymnasiepraktik. Roskilde Universitetscenter.

Beyer, L E, Zeichner, K (1987). Teacher Education in Cultural Context: Beyond Reproduction. I: Popkewitz (ed.) (1987). Critical Studies in Teacher Education. London: The Falmer Press.

Bredo, O., Brinkkjær, U. (2000). Den gode lærer - om udviklingen af kompetenceformer i forbindelse med god lærerpraksis. København: Danmarks Pædagogiske Institut.

Brockett, R. G. (1991). Professional Development, Artistry, and Style. I: Brockett, R. G. (ed.) (1991). Professional Development for Educators of Adults. San Francisco: JosseyBass.

Brookfield, S. (1986). Understanding and facilitating adult learning. Suffolk: Open University Press.

Brookfield, S. (1988). Conceptualizing Adult Education in the United States. I: Brookfield, S. (ed.) (1988). Training Educators of Adults. The Theory and Practice of Graduate Adult Education. London and New York: Routledge.

Brookfield, S. (1995). Becomming a Critically Reflective Teacher. San Francisco: JosseyBass.

Brown, S., McIntyre, D. (1993). Making Sense of Teaching. Buckingham: Open University Press.

Brown, S. (1994). Student Teachers' Access to the Practical Classroom Knowledge of Experienced Teachers. I: Harvard, G., Hodkinson, P. (ed.) (1994). Action and Reflection in Teacher Education. New Jersey: Alex Publishing Corporation.

Bruner, J. (1998). Uddannelseskulturen. København: Munksgaard.

Brusling, C., Strömquist, G. (ed.) (1996). Refleksion och praktik i läraryrket. Lund: Studentlitteratur.

Cederstrøm, J., Moos, L., Schou, L. R., Rasmussen, J. (ed.) (1993). Lærerprofessionalisme. København: Unge Pædagoger.

Claxton, G. (2000). The Anatomy of Intuition. I: Atkinson, T., Claxton, G. (2000). The Intuitive Practitioner. On the value of not always knowing what one is doing. Buckingham/Philadelphia: Open University Press.

Collins, M. (1991). Adult Education as Vocation. A Critical Role for the Adult Educator. London and New York: Routledge.

Cornbleth, C. (1987). The Persistence of Myth in Teacher Education and Teaching. I: Popkewitz (ed.) (1987). Critical Studies in Teacher Education. London: The Falmer Press.

Cranton, P. (1994). Understanding and Promoting Transformative Learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Dale, E. L. (1998). Pædagogik og professionalitet. Århus: Forlaget Klim.

Daley, B. J. (1999). Novice to Expert: An Exploration of how Professionals Learn. I: Adult Education Quarterley, Volume 49, Number 4, Summer1999, 133-147.

Daniel, R., Rose, H. (1982). Comparative Study of Adult Education Practitioners and Professors on Future Knowledge and Skills Needed by Adult Educators. I: Brookfield, S. (ed.) (1988). Training Educators of Adults. The Theory and Practice of Graduate Adult Education. London and New York: Routledge.

Danneskiold-Samsøe, S. (1998): Kvalificering på Voksenunderviseruddannelsen. En pilotundersøgelse af studerendes kvalificering på et voksenunderviserforløb i studieåret 1997-1998. København: Forskningscenter for Voksenuddannelse (upubliceret).

Danneskiold-Samsøe, S. (1999). Kortlægning af almenpædagogiske lærerkvalificeringsforløb. København: Uddannelsesstyrelsen/ Forskningscenter for Voksenuddannelse.

Danneskiold-Samsøe, S., Ingeberg, T. (2000). Behovet for lærerkvalificering - blandt lærere ved folkehøjskoler, daghøjskoler, aftenskoler og voksenuddannelsescentre. København: Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen.

Dawes, L. (1999). Enhancing Reflection with Audivisual Playback and Trained Inquirer. I: Studies in Continuing Education, Vol. 21, No. 2.

Dewey, J. (1933). How We Think. A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Proces. Boston: D. C. Heath and Company.

Dreyfus, H. L., Dreyfus, S. E. (1986). Mind over Machine. The Power of Human Institution and Expertise in the Era of the Computer. Oxford: Basil Blackwell.

Eklund, S., Wandall, J. (1992). VUS - Resultater og perspektiver. København: Danmarks Lærerhøjskole & Udviklingscenteret for folkeoplysning og voksenundervisning.

Elbaz, F. (1983). Teacher Thinking: A Study of Practical Knowledge. New York: Crom Helm.

Elbaz, F. (1990). Knowledge and Discource: The Evolution of Research on Teacher Thinking. I: Day, C., Pope M., Denicolo P. (eds.) (1990). Insights into Teachers' Thinking and Practice. London, New York, Philadelphia: The Falmer Press.

Elle, B., Harrebye, J., Kruchov, C., Wahlgren, B. (1990). P47 læreruddannelsen. Beskrivelse og vurdering af uddannelsens forløb. København: Danmarks Lærerhøjskole og Statens Erhvervspædagogiske Læreruddannelse.

Elle, B. (1998). Lærer-stykker - Om praksis og teori i lærerjobbet. I: Bjerg, J. (red.) (1998). Pædagogik - en grundbog til et fag. København: Hans Reitzels Forlag.

Ellström, P.-E., Davidson, B., Rönnquist, D. (1990). Kontext, kultur och verksamhet En analys av AMU:s organisation och pedagogiska miljö. Linköping: Universitetet i Linköping, Institutionen för pedagogik och psykologi.

Ellström, P.-E. (1996). Rutin och refleksion. I: Ellström, P.E., Gustavsson, B., Larsson, S. (eds.) (1996). Livslångt lärande. Lund: Studentlitteratur.

Eraut, M. (1994a). Developing Professional Knowlegde and Competence. London and Washington: Falmer Press. Eraut, M. (1994b). The Acquisition and Use of Educational Theory By Beginning Teachers. I: Harvard, G., Hodkinson, P. (eds.) (1994). Action and Reflection in Teacher Education. New Jersey: Alex Publishing Corporation.

Folketingsbeslutning om et 10 punkts program for voksenundervisning og folkeoplysning. Vedtaget af Folketinget 30. maj 1984.

Gabrielsen, T. (1993). Lærererfaringer med samarbejde mellem AMU og VUC. København: Forskningscenter for Voksenuddannelse.

Gardner, H. (1997) (Redigeret af Per Fibæk Laursen). De mange intelligensers pædagogik. København: Gyldendal Undervisning.

Glerup, J. (1998). Organisationskultur som læreproces og kommunikation. Svendborg Fingarveri 1991-1990. Viborg: Odense Universitetsforlag.

Grue-Sørensen, K. (1974). Almen pædagogik. En håndbog i de pædagogiske grundbegreber. København: Gjellerup.

Habermas, J. (1968). Erkenntnis und Interesse. Her læst i norsk oversættelse i: Habermas, J. (1969). Vitenskap som ideologi. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Handal, G. (1996). Att stimulera till reflekterad praktik. Om handledningens roll i utveckling av yrkeskunnande och yrkeskvalificering. I: Brusling, C., Strömquist, G. (eds.) (1996). Refleksion och praktik i läraryrket. Lund: Studentlitteratur.

Hansen, S. P., Carlsen, A. (2000). Voksenlærernes kompetenceudvikling. I: Voksenuddannelse, Nr. 43. Marts 2000.

Hargreaves, A. (1998). Läreran i det postmoderna samhället. Lund: Studentlitteratur. Original titel (1994): Changing Teachers, Changing Times: Teachers' Work and Culture in the Postmodern Age.

Harrison, L. (2000). The Informal Teachers' Contribution to Lifelong Learning. I: Australian Journal of Adult Learning. Volume 40, Number 1, April 2000.

Hayon, L. K. (1990). Reflection and Professional Knowledge: A Conceptual Framework. I: Day C., Pope M., Denicolo P. (eds.) (1990). Insights into Teachers' Thinking and Practice. London, New York, Philadelphia: The Falmer Press.

Hemmingsen, L. (1998). Håndbog i samarbejde om tværinstitutionelle uddannelsesforløb - AMU og VUC. København: Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Hoyle, E., John, P. D. (1995). Professional Knowledge and Professional Practice. New York: Cassell.

Illeris, K. m.fl. (1995). Almenkvalificering - Samlende rapport fra Almenkvalificeringsprojektet. Roskilde Universitetscenter: Erhvervs- og voksenuddannelsesgruppen.

Jacobsen, B., Schnack, K., Wahlgren, B. (1979). Erfaring og undervisning. København: Gyldendal.

Jacobsen, B. (1989). Fungerer læreruddannelsen? En undersøgelse af 1966-læreruddannelsen, belyst ud fra den uddannede folkeskolelærers situation. København: Undervisningsministeriet.

Jamieson, I. (1994). Experientel Learning in the Context og Teacher Education. I: Harvard, G., Hodkinson, P. (eds.) (1994). Action and Reflection in Teacher Education. New Jersey: Alex Publishing Corporation.

Jarvis, P., Chadwick, A. (eds.) (1991). Training Adult Educators in Western Europe. London: Routledge.

Jarvis, P. (1996). Adult and Continuing Education. London and New York: Routledge.

Jarvis, P. (1997). Power and personhood in teaching. I: Studies in the Education of Adults. Vol. 29, No. 1, April 1997.

Johansson, T., Kroksmark, T. (1996). Lärares intuition - didaktisk intuition. I: Brusling, C., Strömquist, G. (eds.) (1996). Refleksion och praktik i läraryrket. Lund: Studentlitteratur.

Johnson-Bailey, J., Cervero, R. M. (1998). Power Dynamics in Teaching and Learning Practices: An Examination of Two Adult Education Classrooms. I: International Journal og Lifelong Education, Vol. 17, No. 6.

Kagan, D. M. (1992). Professional Growth among Preservice and Beginning Teachers. I: Review of Educational Research, Vol. 62.

Klaghofer, R., Oser, F., Patry, J.-L. (1995). What Distinguishes Good from Bad Teachers? The Former Students' Image of Their Teachers. I: Olechowski, R., Khan-Svik, G. (1995). Experimental Research on Teaching and Learning. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Kolb, D. A. (1984). Experimential Learning. New Jersey: Prentice Hall.

Kortfattet redegørelse for lærerkvalifikationer og lærerkompetenceudvikling i England, Holland, New Zealand og Sverige (1999). København: Danmarks Pædagogiske Institut.

Larsen, K. H. (2000). Learning Lab Denmark - læring på tværs af uddannelses- og andre sektorer. I Uddannelse, 8, oktober 2000.

Larson, A. (1995). VUS - behovet for lærerkvalifikationer. København: Forskningscenter for Voksenuddannelse.

Larsson, S., Fransson, A., Alexandersson, C. (1990). Vuxenpedagogisk vardag. Om undervisning i komvux. Göteborg: Institutionen för pedagogik.

Laursen, P. F. (1997). Refleksivitet i didaktikken. I: Jensen, C. N. (ed.) (1999). Om voksenundervisning - grundlag for pædagogiske og didaktiske refleksioner. Værløse: Billesø & Baltzer.

Lohman, M. C. (2000). Environmental Inhibitors to Informal Learning in the Workplace: A Case Study of Public School Teachers. I: Adult Education Quarterly, Vol. 50, No. 2, February 2000, 83-101.

Lortie, D. C. (1975). Schoolteacher: A Sociological Study. Chicago: University of Chicago Press.

Lærerprofessionalisme (1992). Nordiska Lärerrådet.

McKenzie, L. (1985). Philosofical Orientations of Adult Educators. I: Brookfield, S. (ed.) (1988). Training Educators of Adults. The Theory and Practice of Graduate Adult Education. London and New York: Routledge.

Mezirow, J. (1981). A Critical Theory of Adult Education and Learning. I: Adult Education, Vol. 32, No. 1, 1981, side 3-24.

Mezirow, J. (1984). Principles of Good Practice in Continuing Education. I: Brookfield, S. (ed.) (1988). Training Educators of Adults. The Theory and Practice of Graduate Adult Education. London and New York: Routledge.

Mezirow, J. (1990). How Critical Reflection Triggers Transformative Learning. I: Mezirow, J. (ed.) (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Mezirow, J. (1994). Understanding Transformation Theory. I: Adult Education Quarterly, Vol. 44, No. 4, Summer 1994.

Mezirow, J. (1995). Transformation Theory of Adult Learning. I: Welton, M. R. (ed.) (1995). In Defence of the Lifeworld. Critical Perspectives on Adults Learning. Albany: State University of New York Press.

Mezirow, J. (1998). On Critical Reflection. I: Adult Education Quarterly, Vol. 48, No. 3, 1998, 185-198.

Mumford, A. (1995). Managers Developing Others through Action Learning. I: Mumford, A. (ed.) (1997). Action Learning at Work. Hampshire: Gower Publishing Limited.

National Research Council (1999). How People Learn. Washington: Natiopnal Academy Press.

Nielsen, M. (2000). Forskning i læreruddannelse: Nogle aktuelle temaer. København: Danmarks Pædagogiske Universitet, upubliceret foredragsmanuskript.

Nordenbo, S. (1993). Kan man lære at undervise? - en didaktikfilosofisk analyse. I: Schnack, K. (ed.) (1993). Læreruddannelsens didaktik. København: Danmarks Lærerhøjskole.

OECD (1998). Education Policy Analysis.

Onna, B. V. (1992). Informal Learning on the Job. I: Tuijnman, A., Kamp, M. (1992). Learning Across the Lifespan. Oxford, New York, Seoul, Tokyo: Pergamon Press.

Osterham, K. F., Kottkamp, R. B. (1994). Reflective Practice for Educators. Improving Schooling Through Professional Development. Newbury Park: Corwin Press.

Pepper, K., Hare, D. (1999). Development of an Evaluation Model to Establish Research-Based Knowledge about Teacher Education. I: Studies in Educational Evaluation, 25, 353-377.

Peters, J. M. (1991). Strategies for Reflective Practice. I: Brockett, R. G. (ed.) (1991). Professional Development for Educators of Adults. San Francisco: JosseyBass.

Plechinger, D. (1999). Stigende krav til lærerens person. I: LVU-fagbladet, nr. 16, 30. november 1999, side 8-11.

Popkewitz, T. S. (1987). Ideology and Social Formation in Teacher Education. I: Popkewitz, T. S. (ed.) (1987). Critical Studies in Teacher Education. Its Folklore, Theory and Practice. London: The Falmer Press.

Rossman, M. H., Bunning, L. R. (1978). Knowledge and Skills for the Adult Educator: A Delphi Study. I: Brookfield, S. (ed.) (1988). Training Educators of Adults. The Theory and Practice of Graduate Adult Education. London and New York: Routledge.

Scavenius, C. (1995). VUC-profil. VUC's identitet og læringsmiljø. København: Undervisningsministeriet.

Scavenius, C. (1996). VUC-profil. Kursisternes synsvinkel. København: Undervisningsministeriet.

Schein, E. H. (1986). Organisationskultur og ledelse - et dynamisk perspektiv. København: Forlaget Valmuen.

Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Practice. Basic Books.

Sjølund, A. (1965). Gruppepsykologi. København: Gyldendal. SOU 1996:188, Vuxenutbildare ser på sig själve. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Spikes, W. F. (1995). Preparing Workplace Learning Professionals. I: Spikes, W. F. (ed.) (1995). Workplace Learning, New Directions for Adult and Continuing Education, Number 68, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Ulriksen, L. (1993). Instruktør, pædagog, didaktiker - ændrede kvalifikationskrav til AMU-lærere. I: Cederstrøm, J., Moos, L., Schou, L. R., Rasmussen, J. (eds.) (1993). Lærerprofessionalisme. København: Unge Pædagoger.

Ulriksen, L. (1996). Fagidentitet og lærerkvalificering. Roskilde Universitetscenter: Erhvervs- og voksenuddannelsesgruppen.

Undervisningsministeriet (2000). Kvalitet der kan ses. København: Undervisningsministeriet. Uddannelsesstyrelsen.

VUC-nyt, Nr. 4 - September 2000. København: Undervisningsministeriet.

Wahlgren, B. (1982). Også lærere må uddannes - skulle man tro. Dansk pædagogisk tidsskrift 8, november 1982.

Wahlgren, B., Hansen, D. (1983). Arbejde og undervisning. Projektrapport 3. Roskilde: AOF Roskilde Amt.

Wahlgren, B. (1990a). Evaluering af faglærerkurserne Systemintroduktion og Pædagogisk Introduktion. København: Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Wahlgren, B. (1990b). Forslag til strategier til forbedring af implementeringen af introduktionsuddannelsen for nye faglærere ved AMU-centrene. København: Danmarks Lærerhøjskole.

Wahlgren, B. (1999a). Læringsmiljø for voksne. I: Jensen, C. N. (ed.) (1999). Om voksenundervisning - grundlag for pædagogiske og didaktiske refleksioner. Værløse: Billesø & Baltzer.

Wahlgren, B. (1999b). Arbejdsliv og folkeoplysning. København: Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Zeichner, K. M. (1993). Research on Teacher Thinking and Different Views of Reflective Practice in Teaching and Teacher Education. I: Brusling, C., Strömquist, G. (eds.) (1996). Refleksion och praktik i läraryrket. Lund: Studentlitteratur.

Zeichner, K. (1994). Conceptions of Reflective Practice in Teaching and Teacher Education. I: Harvard, G., Hodkinson, P. (eds.) (1994). Action and Reflection in Teacher Education. New Jersey: Alex Publishing Corporation.

 


Denne side indgår i publikationen "Fokus på voksenlæreren" som referencer
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top